Bouwverslag Mini strobelight als hulp bij nadering baan

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hmeijdam, 10 apr 2017.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Bij mij op de (Ermelose Luchtvaart) Club kennen we het verschijnsel dat we met name in de namiddag en avonduren last krijgen van het slecht kunnen zien van kleine snelle vliegtuigen tijdens de nadering naar de baan. Zolang je maar lucht ziet achter je vliegtuig is het naderen niet moeilijk, maar omdat er wat verder weg een bos staat, is er een moment waarop je vliegtuig geen lucht meer als achtergrond heeft, maar het bos. Het contrast valt dan plotseling weg. Met name snelle vliegtuigen met een klein frontaal aanzicht en hogere landingssnelheid zijn dan een uitdaging. Op verzoek van één van de leden, die mijn andere verlichtingssetje al kende, heb ik een veel kleiner printje ontwikkeld, voor in zijn pylon racers en speedmodellen. Hiermee kun je 4 powerleds laten flitsen als strobes en het wordt gevoed vanuit de BEC of ontvanger (5 of 6 volt). Het is klein genoeg voor de meest compacte modellen en door de powerleds in te bouwen in de afdekkapjes van de rolroerservo's heb je geen extra luchtweerstand en ook geen aparte kabelweg nodig.

    In onderstaand filmpje kun je het effect zien in mijn eigen Cheetah. Ik heb 2 powerleds ingebouwd bij de rolroerservos en één bovenin het kielvlak. De optionele 4e powerled, zit nu nog bovenop de rug, maar die heb ik eigenlijk liever recht naar achteren wijzend.


    Aangezicht vanaf de onderzijde:


    Ook met vol zonlicht zie je de leds nog goed. Je hebt het voor een landing dan niet echt nodig maar het is wel een "flitsend" gezicht als je op het veld komt afstormen.

    Het blauwe printje hieronder meet 13 x 32 mm en weegt 2,2 gram. Links zie je de aansluiting die naar je BEC of ontvanger gaat. Alleen de onderste 2 van de 3 pinnentjes worden gebruikt voor "plus" en "min". Met een andere microprocessor zou hij schakelbaar gemaakt kunnen worden vanaf de zender. Nu is ervoor gekozen dat niet te doen, waardoor je altijd goed ziet of er een aangesloten Lipo in het vliegtuig zit
    P1120418.jpg

    Aan de rechterkant zijn er dan 4 aansluitingen op rij waar de 4 powerleds op aangesloten worden met behulp van 2-pins stekkertjes.

    De eerste ervaringen zijn positief en er zijn momenteel een aantal clubleden, waaronder ikzelf, die dit gaan inbouwen in hun vliegtuigen, zodat we kunnen gaan ontdekken, wat de beste plekken zijn om de leds in te bouwen in de verschillende modellen.

    Laat de mooie avonden dus maar komen, wij zijn er klaar voor.


    [EDIT] Voor wie het interessant vindt, hieronder de code die in de microprocessor (Attiny13) gaat
    Code:
    #include <avr/delay.h>
    int main(void){
      DDRB |= _BV(PB0) | _BV(PB1) | _BV(PB3) | _BV(PB4);
      while (1) {
        blink (PB0); blink (PB0); blink (PB0);
        blink (PB4);
        blink (PB1); blink (PB1); blink (PB1);
        blink (PB4);
        blink (PB3); blink (PB3); blink (PB3);
        blink (PB4);
      }
    }
    void blink (byte led){
      PORTB |=  _BV(led);
      _delay_ms(25);
      PORTB &=~ _BV(led);
      _delay_ms(50);
    }
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2017
  2. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Kost dat zo'n setje compleet.
    Zijn voor meer doeleinden erg leuk nl.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Compleet door mij gebouwd heb ik er nog een paar voor €10,- per stuk. Mochten er meerdere MBF leden interesse hebben, dan kan ik er evt ook een bouwpakketje van maken. Met als mogelijk alternatief een 2x2 kanaals, waarbij je geen SMD componenten hoeft te solderen. Deze gaat nog net met een klein soldeerboutje onder een loeplamp uit onderstaande onderdelen.

    P1120394.JPG
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Bravo! Ik wil wel een zien hoe je met de hand die (censuur) smd krengen soldeert..
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dat gaat zo:

    Leg een druppeltje soldeer op een van de hoekpunten van het SMD component op de print (rechtsboven de ULN2003 in onderstaande foto)

    P1120397.JPG


    Pak het component met een pincet beet, maak het soldeerkloddertje vloeibaar en soldeer dat ene pootje vast.
    P1120398.JPG

    Nu kun je een beetje aan het component buigen, zodat alle pootjes juist op de eilandjes staan.

    Vervolgens tip je het pootje wat het verst weg ligt (hier linksonder) vast, waarbij je de dunste harskernsoldeer gebruikt die je kunt kopen. Dan het hele rijtje afwerken en je krijgt dit
    P1120400.JPG
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2017
    pipolakki en AHoogendijk vinden dit leuk.
  6. Skoglund

    Skoglund

    Lid geworden:
    1 apr 2014
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Noorwegen
    Prima ik wil wel een printje hebben ,heb al een e mail gestuurd.

    mvg Joop
     
  7. FPV

    FPV

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Zoetermeer, NEEderland
    Hoe heet worden de power LEDs ivm bouwen in schuim modellen?
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Die worden lauwwarm, omdat het maar pulsjes van 25 milliseconden zijn, met een duty cycle van 8%. 92% van de tijd zijn ze uit en daarom hoeven ze ook niet op een koellichaam te worden gemonteerd.
     
  9. Skoglund

    Skoglund

    Lid geworden:
    1 apr 2014
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Noorwegen
    Alles prima ontvangen...... bedankt

    mvg Joop
     
  10. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Hier ook de leds ingebouwd het resultaat is verblindend
    ook op grote hoogte , en indien het toestel op je afkomt is hij zeer goed
    zichtbaar.

     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2017
  11. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi,
    Heb je nog zo'n setje? Ik zou er graag eentje bij jou bestellen. Ik heb al eerder het setje met de navigatielichten bij jou besteld. Dus....

    Groetjes,Erik.
     
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja dat lukt wel. Ik stuur je een bericht met details.
     
  13. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Putten
    Ook op mijn P-51 gemonteerd verbluffend resultaat vooral bij iets donker weer en indien het schemerig wordt

     
  14. dvanwerkhoven

    dvanwerkhoven

    Lid geworden:
    6 mrt 2015
    Berichten:
    4
    Vandaag ook een printje in elkaar gezet voor mijn brandweerwagen, gaaf spul !

     
  15. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Geweldig. Nooit gedacht dat hij het zo mooi zou doen in een brandweerwagen. Ik heb voor een brandweerboot van iemand ooit een printje gemaakt, wat twee leds kon aansturen, waarbij je kon kiezen tussen de moderne flitsvariant (zoals die van jou), of de "oldskool" zwaailichten die een ronddraaiende reflector simuleren.
    Maar dit ziet er eigenlijk mooier uit.
     
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Gaaf zeg die felle leds op je vliegtuig
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Lever je deze printjes nog steeds ?
     
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja, ik bouw ze af en toe op verzoek. Maar "dvanwerkhoven" heeft er een paar als bouwpakketje aangeschaft en bouwt ze daarmee zelf.
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    hier nu ook zo'n strobe setje van Hans ingebouwd in een Delta.... :thumbsup:

     
  20. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dat ziet er Flitsend! uit.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina