Mini Titan Radix VS Stock bladen

Wellicht heeft iemand wat aan mijn ondervindingen met de stock MT bladen, de Align Pro woodies en de Radix 325 CF bladen:

Na mijn fantastische Radix 325 bladen helaas te hebben gesloopt, heb ik de stock houten bladen van de MT erop gezet. Ik heb er even 3D mee gevlogen en ik had nooit verwacht dat het zoveel uit zou maken, ook voor de staart!

Ik moest de subtrim van mijn staart servo (met gyro in normal/rate mode) maar liefst van 2L naar 14R veranderen voor de nieuwe "mechanische neutrale rudder positie" (of hoe dat heet). Ontzettend veel extra weerstand gaven deze bladen, wat allemaal tegengewerkt moest worden door de staart. Zelfs met de GY401 + S9257 is de staart een stuk minder dan met de Radix rotor bladen (staart was toen echt perfect). Bovendien waren ze vrij luidruchtig.

De radix CF bladen liet ik gerust met de stock motor en esc 5 minuten constant op 100% draaien en noch motor, regelaar of accu werden heet, sterker nog de accu amper handwarm, esc en motor zo koel dat ik het direct na de vlucht kon vasthouden. Met de MT woodies kan ik de motor en regelaar met een throttle curve van "slechts" 90 -85 -90 na 1 minuut 3d-en al niet meer aanraken.

Tevens had ik veel snellere climbouts met de radix bladen ( zie hier: DgOPNMkAPNc[/media] - Fast stock Mini Titan ). Het was een wat rommelige vlucht om de boel te testen.

UPDATE: ik heb de Align Pro 325 houten bladen nu ook getest op de MT. Ze zijn een stuk dunner en hebben dus ook de spacers nodig zoals de Radix bladen. Gelukkig worden deze bladen ook kant en klaar geleverd, en oef je niet te snijden en plakken zoals met de TT bladen. T.o.v. de Radix bladen moest ik in mijn zender de rudder subtrim aanpassen van 2L naar 3R voor de nieuwe "mechanische neutrale rudder positie" in rate mode (HH uit). Dat is dus aanzienlijk beter dan de stock bladen (14R!). Ze zien er ook beter uit en kosten ook nog eens iets minder (13 euro per setje bij 4RC.nl). Ze zitten niet zo fantastisch tussen de bladhouders met de spacers erbij (lastig om ze niet te hard vast te zetten maar ook niet te los waardoor weer speling en bladspoor ontstaat. Op de verpakking staat om niet boven de 2800 rpm te gaan wat ik uiteraard wel van plan was... Ze vlogen best goed (vrij stil), zeker voor die prijs maar de heli was toch echt minder stabiel dan met de Radix bladen. De heli wilde ook best hard omhoog op 90% headspeed maar klonk bij een stevige climbout lang niet zo "scherp" als de radix bladen.

UPDATE: ik had veel problemen met het corrigeren van bladspoor met mijn tweede setje align pro woodies. Lees hier iets over hoe ik het uiteindelijk heb kunnen verhelpen: [58264] bladspoor-verhelpen-mini-titan-align-pro-woodies

Mijn conclusie: de stock bladen van de MT zijn ronduit slecht. Ze zijn luidruchtig, hebben veel te veel weerstand en ze zijn naar mijn mening ook erg lelijk. Bovendien zit je best even te knutselen voordat ze op de heli kunnen. Ze trekken ook best matig op. Je verliest enorm veel vliegtijd door weerstand en je staart is niet half zo stabiel als het kan zijn. Bovendien worden de stock motor en ESC erg heet met alle risico's van dien.

De Align Pro woodies zijn erg goed voor hun prijs. Er is goed mee te vliegen en je vliegtijd is niet veel minder dan de Radix bladen (misschien 10% korter). Ze zijn best stil en leveren aardig wat lift. De zwarte versie ervan past ook best mooi op de MT. De staart blijft minder dan met de radix bladen maar is goed te doen. Als het een beetje waait is je heli wel minder stabiel dan met de Radix bladen, maar dat is ook wel logisch. Het zijn goede trainings bladen, en het feit dat ze minder hard zijn dan de radix bladen kan ook vor minder schade zorgen aan je heli bij een crash.

Radix 325: ben je al aardig door de dure crash fase heen, en wil je echt lekker kunnen knallen met je MT, dan zijn de Radix 325 bladen echt top en elke euro waard. Efficient, stil, erg veel lift, sterk en ook nog eens best mooi. Onder welke omstandigheden ik ook vloog, met of zonder harde/wisselende wind en hard optrekken etc, mijn staart was gewoon perfect. Als je er eenmaal mee hebt gevlogen, wil je eigenlijk niks anders meer!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ey Pixelflyer,

bedankt voor de test, nu moet ik die bladen zeker bestellen ;) Ik hoor graag wat de Align woodies doen, ben ook van plan met de Radixen de Tigerhobby 325 carbons mee te laten komen en de Align glasblaadjes. Kosten echt niks in Hongkong.... En is het niks dan mep ik ze wel stuk met een inverted-piro-loop-flip-crash ;)

Ik kan bevestigen dat een stock motor in een stock MT met de stock houten bladen heet wordt na 6 minuten rondvliegen.
Ik vind dat er best goed mee te vliegen is. Ik kan bij lange na nog geen 3D, maar gewoon rond vliegen gaat prima.

Ik heb reeds radix 325 klaar liggen. Ik hoop volgende week een 1 op 1 vergelijk te kunnen maken met de stock woodies, mbv een eagletree datalogger. Eens kijken hoeveel de stroom afneemt en of het toerental veranderd bij exact dezelfde waardes van de governor.

Waarom leveren ze zulke troep bladen er dan bij???

Hey Jeti, hoe doet de Titan t buiten met dit weer deze week.

Wow ik wist niet dat andere blades zoveel verschil maken, zeker niet op de staart !

Ik vlieg nu met een protech zoom 450 met de standaard (houten) 350 size bladen. Zou het veel verschil uitmaken (stabiliteit, maar vooral de staart) als ik er bv. Align 325'ers op staan?

de Radixen lijken me nog wat overkill want zo goed kan ik nog niet vliegen.

Wow ik wist niet dat andere blades zoveel verschil maken, zeker niet op de staart !

Ik vlieg nu met een protech zoom 450 met de standaard (houten) 350 size bladen. Zou het veel verschil uitmaken (stabiliteit, maar vooral de staart) als ik er bv. Align 325'ers op staan?

De houten Protech bladen vond ik prima bladen (mag ook wel voor een eurootje of 30 dacht ik). De mini titan en de trex lijken best op elkaar qua maat en gewicht en onderdelen, maar de zoom 450 vind ik toch net iets anders. Het is net wat groter en iets zwaarder en heeft langere bladen en meestal een lagere headspeed door de stock motor (2400kv t.o.v. +3500kv. Die bladen gaven behoorlijk veel lift op de stock motor, zeker met een vrij lage rpm, maar ook veel stabiliteit. De trex bladen zullen zeker niet beter zijn dan de zoom bladen, waarschijnlijk juist wat ongeschikt. Zie hier hoe ik vorig jaar de mijne sloopte: hvzlIrLuqik[/media] - Crashing the ZOOM450EP hard!

Ik kan bevestigen dat een stock motor in een stock MT met de stock houten bladen heet wordt na 6 minuten rondvliegen. Ik vind dat er best goed mee te vliegen is. Ik kan bij lange na nog geen 3D, maar gewoon rond vliegen gaat prima.

Ik heb reeds radix 325 klaar liggen. Ik hoop volgende week een 1 op 1 vergelijk te kunnen maken met de stock woodies, mbv een eagletree datalogger. Eens kijken hoeveel de stroom afneemt en of het toerental veranderd bij exact dezelfde waardes van de governor.

Je kunt er ook prima mee vliegen, maar dat kan ook met een honeybee cp2. Als je echter je headspeed lekker hoog zet, en alles uit je heli wilt halen, dan is zijn de radix bladen echt een wereld van verschil en de align bladen naar mijn mening een stuk beter. Ik vloog eerst een honeybee cp2, vond ik geweldig stabiel vergeleken met die kleine bartsmit heli's. Maar toen ik mijn zoom 450 de eerste keer in de lucht had leek het net alsof een onzichtbare hand het in de lucht vasthield, zo stabiel. Dit geld ook zeker voor de MT. Als ik nu een cp2 moet vliegen moet ik er toch echt even inkomen... Terug naar de TT woodies was verschirkkelijk hahaha.

Ben wel benieuwd naar je data logger gegevens!

Dus best gewoon bij de stock blades blijven.

Uit je reply's op de vid kan ik afleiden dat je de mini titan een veel beter heli vind, waarom vind je die beter? En hoe krijg je in godsnaam die staart zo strak, als ik zoveel pitch geef staat de staart zeker op 45° weg gedraaid. Ik heb de standaard protech gyro met de rode staartservo, alvast bedankt,

Je flips zagen er trouwens best goed uit ;-)

Dus best gewoon bij de stock blades blijven.

Uit je reply's op de vid kan ik afleiden dat je de mini titan een veel beter heli vind, waarom vind je die beter? En hoe krijg je in godsnaam die staart zo strak, als ik zoveel pitch geef staat de staart zeker op 45° weg gedraaid. Ik heb de standaard protech gyro met de rode staartservo, alvast bedankt,

Je flips zagen er trouwens best goed uit ;-)

Thanks! Ik hoop binnenkort echt een mooie video te kunnen plaatsen waar ik niet zo rommelig vlieg.

Waarom mijn voorkeur uit gaat naar de Mini Titan is best een lang verhaal. Hier kun je er wat over lezen: advies-svp-zoom-450-terug-sturen

Kort samen gevat vind ik de zoom een hele mooie en erg stabiele heli met een leuke maat. Ik heb er veel plezier mee gehad, en het had meer kracht dan ik had verwacht. Desondanks vind ik de onderdelen relatief erg duur en niet van goede kwaliteit. Schroefjes draaien vrij makkelijk door, frame hier en daar wat zwak en nog wat dingen bijv. de link balls zijn bijna allemaal van kunststof (swashplate, bladhouders, slijt snel). Als je het frame van de mini titan in je hand hebt begrijp je wat ik bedoel met steviger. Ik vond de zoom ook wat log t.o.v. de mini titan. Maar laat je niet ontmoedigen hoor want als je een beetje voorzichtig bent en niet direct alles op volle toeren wilt heben is het een heerlijke heli. Ik heb er veel geleerd. Er bleef overigens na die klap op bakstenen overigens best veel over van die heli!

De staart is best goed in te stellen, maar het is best even klooien (niet alleen met servo en gyro). Het wordt een beetje teveel nu om het allemaal uit te typen, en ik weet ook niet precies meer uit mijn hoofd hoe ik het deed. Ik had er ook wat problemen mee. Ik weet wel dat ik de staart vrij strak had, hard optrekken was geen probleem. Ik weet niet of je een beetje in de buurt van Leiden woont, misschien kan ik er een keer samen met je naar kijken. Als het echt niet lukt kun je misschien een snellere servo proberen. Die rode heeft metal gears en heeft wat speling, en is niet erg snel (wel sneller dan de blauwe). Ik heb natuurlijk niet voor niets de gy401 gekocht met de S9257 servo gekocht he... Dat werkt geweldig maar wat je nu hebt moet ook best aardig zijn.

Waarom leveren ze zulke troep bladen er dan bij???

Hey Jeti, hoe doet de Titan t buiten met dit weer deze week.

Ondanks de wind is met de MT prima te vliegen, het is onvoorstelbaar hoeveel wind deze kleine heli aankan, wellicht ook te maken met de hoge headspeed. Waarschijnlijk doet een T-rex 450 het ook zo goed ?

Ik heb ook een mikado logo 10 3D , die weegt 2.5kg en ja dat verschil merk je goed met deze wind, maar wat wil je dan ook !
Desondanks kan ik de MT echt aanraden, en met de standaard houten bladen vliegt hij ook prima hoor. Neemt niet weg dat ik binnenkort toch de radix'en ga monteren.

Ik heb nog "interessant" nieuws.
Net even gaan vliegen en ik kom terug met mijn heli per total :-)

Ik toer rustig op, begin te hoveren en zet hem in idle up en ineens POEF, de bladen vliegen me langs de oren !
De heli begint rond te tollen op de grond (idle up) waarna ik hem toch maar besluit stil te leggen.

Dus resultaat, blades helemaal kapot en de flybar volledig krom.
Verdere schade ben ik nog niet tegengekomen dus ik weet niet of het daar bij blijft.

Maar dus nu de vraag, welke blades zou ik nu nemen? Een vriend heeft me de houten 325'ers aangeraden van Align, zal ik nog genoeg lift hebben met die blades? En zullen die NIET uiteen spatten? :-)

Da's jammer :(
Waarschijnlijk heb je nog meer schade in je aandrijf systeem.

Ze spatten trouwens niet zomaar uit elkaar...
Ik weet niet waar de Zoom goed op vliegt, heb geen ervaringen met die heli.
Align pro's spatten niet uit elkaar bij een hoger toerental, en carbon's zeker niet.
Maar met willekeurige houten bladen een hoog toerental van rond de 3000 toeren draaien is niet gebruikelijk.
Je bent dan meestal ver boven het toegestane toerental aan het werken, kijk eerst maar eens in je manual wat het max. toerental is voor die bladen.

Dan moet je houten bladen ook nog vaak zelf voorbewerken door er zelf kunststof plaatjes op te lijmen voor de bevestiging in de grips, heb je deze goed gelijmd met bijv. epoxy??
Bij de bladen van de minititan moet je zelfs eerst wat van de krimpfolie verwijderen op de plaats waar deze plaatjes verlijmd worden, zeer belangrijk voor een goede hechting!!
Spring er a.u.b. heel voorzichtig mee om!!!
Buiten de pech van een plotselinge crash..., Een blad in je oog of in iemand anders oog is niet iets waar je op zit te wachten denk ik ;)

Eric

Laat maar heb ze al gezien. Vind ze niet erg goedkoop hoor €37,5! Ik betwijfel of ze hun geld waard zijn hoor. Zoveel verschil kan er toch niet in zitten?

Robin

@ joris818

Ik heb het probleem met de staart ook gehad, ik heb er een 401 als gyro op zitten en heb na een tijdje mijn ace-rc (de C-nogwat) servo vervangen door digitaal (futaba S3154), dat hielp al een stuk (van ong 35 graden naar 5 graden uitslaan) binnekort wil ik en KenB tailblades op zetten omdat die wat groter zijn dat zal het nog wat strakker maken als het goed is.

De standaart bladen van de zoom zijn best goed maar ik heb ze vervangen door Helitec 350 carbon bladen en dat is toch een stuk stabiler. (buschflieger.de - OnlineShop - Willkommen of Helitec Online-Shop) ze zijn dezelfde lengte als de standaart bladen maar een stuk goedkoper als die van protech, die kosten 60 euro volgens mij tegen 38 van deze (2e keus zelfs 33 euro op het moment)

@ pixelfixer

merkte je ook veel verschil in de wendbaarheid/agressiviteit van de heli bij de radix bij bijvoorbeeld rollen?

Mvg Tom

Laat maar heb ze al gezien. Vind ze niet erg goedkoop hoor €37,5! Ik betwijfel of ze hun geld waard zijn hoor. Zoveel verschil kan er toch niet in zitten?

Robin

Ze zijn zeker niet goedkoop :)
Maar als je kunt kiezen uit alleen carbon 325 mm bladen zijn het wel de beste bladen denk ik, dat heeft denk ik te maken met het profiel, zwaartepunt, balans etc.etc..
Het heeft ook wel een hoog "bling" effect ;)
Het hangt er van af wat je gaat doen en wat je ervan verwacht.
Je kunt met bijv. align pro bladen ook prima 3D vliegen (als je dat kunt).
Maar carbon (niet perse Radix) is stijver waardoor de heli beter/strakker reageerd op je stuurbewegingen en zolang je niet hard crashed blijven ze perfect in vorm.

Ik vlieg al 3/4 jaar met dezelfde carbon bladen (TT 325 bladen) die al een paar keer de grond hebben geraakt zonder grote schade.
Dat was me met houten bladen niet gelukt denk ik :)

Eric

De bladen waren kant en klaar, ik moet er niets meer aan veranderen, alleen de achterkant ietsje verkorten om ze in de grips te krijgen.
Ik heb nog geen zin om er carbon's op te zetten omdat de kans toch vrij groot is dat ik nog ooit zal crashen, dan lijken de carbon's me weggegooid geld.

Ik heb zelf ook al gedacht om een nieuwe gyro te gaan halen want dat uitslaan maakt het vliegen echt wel moeilijker.
Maar eerst nog wat sparen ;-)

Hoe zijn ze uitgebroken?
Als je iets van de achterkant gehaald hebt, dan heb je de hoeveelheid materiaal die die zich achter de bout bevind aangepast, constructief gezien is dat niet aan te bevelen.
Verder is het risico op inscheuren groot bij dat soort aanpassingen.
Als dit standaard "zoom" bladen zijn vind ik het heel kwalijk dat je die aanpassing zelf moet maken, ze zouden gewoon moeten passen m.i.
Ik ben zowiezo geen voorstander van het aanpassen van Helikopter bladen.
Ze moeten passen, passen ze niet dan moet je zoeken naar een type wat wel past vind ik.

Eric

Ik heb nog "interessant" nieuws.
Net even gaan vliegen en ik kom terug met mijn heli per total :-)

Ik toer rustig op, begin te hoveren en zet hem in idle up en ineens POEF, de bladen vliegen me langs de oren !
De heli begint rond te tollen op de grond (idle up) waarna ik hem toch maar besluit stil te leggen.

Dus resultaat, blades helemaal kapot en de flybar volledig krom.
Verdere schade ben ik nog niet tegengekomen dus ik weet niet of het daar bij blijft.

Maar dus nu de vraag, welke blades zou ik nu nemen? Een vriend heeft me de houten 325'ers aangeraden van Align, zal ik nog genoeg lift hebben met die blades? En zullen die NIET uiteen spatten? :-)

Jammer van je heli man, gelukkig ben je zelf nog wel heel. Maar goed, hoort erbij he, hoewel los schietende bladen echt niet gebruikelijk zijn. Het is interessant om even goed naar de kop te kijken, want ik denk dat er iets anders is gebeurd. Als bijvoorbeeld zo'n link die naar je bladhouder loopt eraf schiet dan ben je je bladen ook kwijt. Misschien zat een ander schroefje niet goed vast met locktite oid... Heb je de heli voorgemonteerd gekocht?

Die protech houten bladen zijn duur, maar ik vond ze best goed. Ik heb alleen met die bladen met de zoom gevlogen dus ik kan helaas niks anders aanraden.

@ joris818

@ pixelfixer

merkte je ook veel verschil in de wendbaarheid/agressiviteit van de heli bij de radix bij bijvoorbeeld rollen?

Mvg Tom

Ze klinken veel mooier/scherper bij agressieve bewegingen en je verliest minder snel headspeed hierbij. Deze blijft hierdoor iets hoger wat wel helpt. De heli wordt echter niet echt bewegelijker hoor, schiet wel sneller omhoog. Ik wil graag die groene paddles van TT proberen, maar kan ze nog niet vinden. Ik vond de cyclic response van de MT iets wat te weinig, en heb dat opgelost door in mijn DX7 zender bij swash mix Aileron hoger op 67% te zetten en elevator ook. Check wel eerst in idle up mode met je motor los van de esc of je flybar control arm niet tegen je bladhouders aan komt, met name bij volledige negatieve pitch icm veel cyclic pitch. Ik gebruik nu wel een exp van +30% op mijn aileron en elevator om bijvoorbeeld veilig bij te kunnen sturen bij inverted hoveren.

Mijn broertje heeft vandaag 3 van mijn vluchten met de MT met radix bladen opgenomen, ik hoop er straks wat van op Youtube te kunnen zetten. Vliegt best lekkerl. Ik vlieg NOG niet op 100% toeren met de align bladen. Nu staat mijn throttle op 95 90 95, en de bladen klinken al vrij belast... Misschien kan ik Joris straks een hand geven :D, hopelijk zonder een blad in mijn voorhoofd.

Video met Align Pro Woodies

Ik heb gisteren een aantal keer gevlogen met de Align bladen en ze bevallen zeker, al helemaal voor slechts 13 euro. Bij het optrekken en agressieve moves kun je wel goed horen en merken dat het geen radix bladen zijn en ik kan er bijna 5.5 minuten mee vliegen tov 6 met radix (80% leeg).

Het was meer dan een kwartier aan videomateriaal met veel flips erin, dus ik heb het ingekort en er een oud blij nummertje bij gemixt :D.

YouTube - Mini Titan Align Woodies mild 3D

Veel vliegplezier!

Back