Wellicht heeft iemand wat aan mijn ondervindingen met de stock MT bladen, de Align Pro woodies en de Radix 325 CF bladen:
Na mijn fantastische Radix 325 bladen helaas te hebben gesloopt, heb ik de stock houten bladen van de MT erop gezet. Ik heb er even 3D mee gevlogen en ik had nooit verwacht dat het zoveel uit zou maken, ook voor de staart!
Ik moest de subtrim van mijn staart servo (met gyro in normal/rate mode) maar liefst van 2L naar 14R veranderen voor de nieuwe "mechanische neutrale rudder positie" (of hoe dat heet). Ontzettend veel extra weerstand gaven deze bladen, wat allemaal tegengewerkt moest worden door de staart. Zelfs met de GY401 + S9257 is de staart een stuk minder dan met de Radix rotor bladen (staart was toen echt perfect). Bovendien waren ze vrij luidruchtig.
De radix CF bladen liet ik gerust met de stock motor en esc 5 minuten constant op 100% draaien en noch motor, regelaar of accu werden heet, sterker nog de accu amper handwarm, esc en motor zo koel dat ik het direct na de vlucht kon vasthouden. Met de MT woodies kan ik de motor en regelaar met een throttle curve van "slechts" 90 -85 -90 na 1 minuut 3d-en al niet meer aanraken.
Tevens had ik veel snellere climbouts met de radix bladen ( zie hier: DgOPNMkAPNc[/media] - Fast stock Mini Titan ). Het was een wat rommelige vlucht om de boel te testen.
UPDATE: ik heb de Align Pro 325 houten bladen nu ook getest op de MT. Ze zijn een stuk dunner en hebben dus ook de spacers nodig zoals de Radix bladen. Gelukkig worden deze bladen ook kant en klaar geleverd, en oef je niet te snijden en plakken zoals met de TT bladen. T.o.v. de Radix bladen moest ik in mijn zender de rudder subtrim aanpassen van 2L naar 3R voor de nieuwe "mechanische neutrale rudder positie" in rate mode (HH uit). Dat is dus aanzienlijk beter dan de stock bladen (14R!). Ze zien er ook beter uit en kosten ook nog eens iets minder (13 euro per setje bij 4RC.nl). Ze zitten niet zo fantastisch tussen de bladhouders met de spacers erbij (lastig om ze niet te hard vast te zetten maar ook niet te los waardoor weer speling en bladspoor ontstaat. Op de verpakking staat om niet boven de 2800 rpm te gaan wat ik uiteraard wel van plan was... Ze vlogen best goed (vrij stil), zeker voor die prijs maar de heli was toch echt minder stabiel dan met de Radix bladen. De heli wilde ook best hard omhoog op 90% headspeed maar klonk bij een stevige climbout lang niet zo "scherp" als de radix bladen.
UPDATE: ik had veel problemen met het corrigeren van bladspoor met mijn tweede setje align pro woodies. Lees hier iets over hoe ik het uiteindelijk heb kunnen verhelpen: [58264] bladspoor-verhelpen-mini-titan-align-pro-woodies
Mijn conclusie: de stock bladen van de MT zijn ronduit slecht. Ze zijn luidruchtig, hebben veel te veel weerstand en ze zijn naar mijn mening ook erg lelijk. Bovendien zit je best even te knutselen voordat ze op de heli kunnen. Ze trekken ook best matig op. Je verliest enorm veel vliegtijd door weerstand en je staart is niet half zo stabiel als het kan zijn. Bovendien worden de stock motor en ESC erg heet met alle risico's van dien.
De Align Pro woodies zijn erg goed voor hun prijs. Er is goed mee te vliegen en je vliegtijd is niet veel minder dan de Radix bladen (misschien 10% korter). Ze zijn best stil en leveren aardig wat lift. De zwarte versie ervan past ook best mooi op de MT. De staart blijft minder dan met de radix bladen maar is goed te doen. Als het een beetje waait is je heli wel minder stabiel dan met de Radix bladen, maar dat is ook wel logisch. Het zijn goede trainings bladen, en het feit dat ze minder hard zijn dan de radix bladen kan ook vor minder schade zorgen aan je heli bij een crash.
Radix 325: ben je al aardig door de dure crash fase heen, en wil je echt lekker kunnen knallen met je MT, dan zijn de Radix 325 bladen echt top en elke euro waard. Efficient, stil, erg veel lift, sterk en ook nog eens best mooi. Onder welke omstandigheden ik ook vloog, met of zonder harde/wisselende wind en hard optrekken etc, mijn staart was gewoon perfect. Als je er eenmaal mee hebt gevlogen, wil je eigenlijk niks anders meer!
Na mijn fantastische Radix 325 bladen helaas te hebben gesloopt, heb ik de stock houten bladen van de MT erop gezet. Ik heb er even 3D mee gevlogen en ik had nooit verwacht dat het zoveel uit zou maken, ook voor de staart!
Ik moest de subtrim van mijn staart servo (met gyro in normal/rate mode) maar liefst van 2L naar 14R veranderen voor de nieuwe "mechanische neutrale rudder positie" (of hoe dat heet). Ontzettend veel extra weerstand gaven deze bladen, wat allemaal tegengewerkt moest worden door de staart. Zelfs met de GY401 + S9257 is de staart een stuk minder dan met de Radix rotor bladen (staart was toen echt perfect). Bovendien waren ze vrij luidruchtig.
De radix CF bladen liet ik gerust met de stock motor en esc 5 minuten constant op 100% draaien en noch motor, regelaar of accu werden heet, sterker nog de accu amper handwarm, esc en motor zo koel dat ik het direct na de vlucht kon vasthouden. Met de MT woodies kan ik de motor en regelaar met een throttle curve van "slechts" 90 -85 -90 na 1 minuut 3d-en al niet meer aanraken.
Tevens had ik veel snellere climbouts met de radix bladen ( zie hier: DgOPNMkAPNc[/media] - Fast stock Mini Titan ). Het was een wat rommelige vlucht om de boel te testen.
UPDATE: ik heb de Align Pro 325 houten bladen nu ook getest op de MT. Ze zijn een stuk dunner en hebben dus ook de spacers nodig zoals de Radix bladen. Gelukkig worden deze bladen ook kant en klaar geleverd, en oef je niet te snijden en plakken zoals met de TT bladen. T.o.v. de Radix bladen moest ik in mijn zender de rudder subtrim aanpassen van 2L naar 3R voor de nieuwe "mechanische neutrale rudder positie" in rate mode (HH uit). Dat is dus aanzienlijk beter dan de stock bladen (14R!). Ze zien er ook beter uit en kosten ook nog eens iets minder (13 euro per setje bij 4RC.nl). Ze zitten niet zo fantastisch tussen de bladhouders met de spacers erbij (lastig om ze niet te hard vast te zetten maar ook niet te los waardoor weer speling en bladspoor ontstaat. Op de verpakking staat om niet boven de 2800 rpm te gaan wat ik uiteraard wel van plan was... Ze vlogen best goed (vrij stil), zeker voor die prijs maar de heli was toch echt minder stabiel dan met de Radix bladen. De heli wilde ook best hard omhoog op 90% headspeed maar klonk bij een stevige climbout lang niet zo "scherp" als de radix bladen.
UPDATE: ik had veel problemen met het corrigeren van bladspoor met mijn tweede setje align pro woodies. Lees hier iets over hoe ik het uiteindelijk heb kunnen verhelpen: [58264] bladspoor-verhelpen-mini-titan-align-pro-woodies
Mijn conclusie: de stock bladen van de MT zijn ronduit slecht. Ze zijn luidruchtig, hebben veel te veel weerstand en ze zijn naar mijn mening ook erg lelijk. Bovendien zit je best even te knutselen voordat ze op de heli kunnen. Ze trekken ook best matig op. Je verliest enorm veel vliegtijd door weerstand en je staart is niet half zo stabiel als het kan zijn. Bovendien worden de stock motor en ESC erg heet met alle risico's van dien.
De Align Pro woodies zijn erg goed voor hun prijs. Er is goed mee te vliegen en je vliegtijd is niet veel minder dan de Radix bladen (misschien 10% korter). Ze zijn best stil en leveren aardig wat lift. De zwarte versie ervan past ook best mooi op de MT. De staart blijft minder dan met de radix bladen maar is goed te doen. Als het een beetje waait is je heli wel minder stabiel dan met de Radix bladen, maar dat is ook wel logisch. Het zijn goede trainings bladen, en het feit dat ze minder hard zijn dan de radix bladen kan ook vor minder schade zorgen aan je heli bij een crash.
Radix 325: ben je al aardig door de dure crash fase heen, en wil je echt lekker kunnen knallen met je MT, dan zijn de Radix 325 bladen echt top en elke euro waard. Efficient, stil, erg veel lift, sterk en ook nog eens best mooi. Onder welke omstandigheden ik ook vloog, met of zonder harde/wisselende wind en hard optrekken etc, mijn staart was gewoon perfect. Als je er eenmaal mee hebt gevlogen, wil je eigenlijk niks anders meer!
Laatst bewerkt door een moderator: