Hallo allemaal,
Al een hele tijd had ik het plan om eens wat te posten over mijn avonturen met betrekking tot het modelvliegen in China, want dat is toch wel iets speciaals.... ;-)
Het kwam er alleen nooit van. Druk op het werk en.....druk met bouwen en vliegen.
Mijn naam is Roald, ik werk voor een Zweedse truckbouwer en ben vanuit Zweden uitgezonden naar China om daar in een productie plant te werken. Omdat de stad waar ik sinds 2006 leef (Xi'an) niet echt ontwikkeld is, is er weinig te doen. Met name voor de buitenlanders.
Omdat ik in een grijs verleden ooit eens geprobeerd had om te modelvliegen maar ook een paar proeflessen in een 1:1 had gehad, leek het me wel iets om hier eens weer de draad op te pikken, temeer omdat Xi'an het centrum voor de luchtvaart is in China.
Dat 1:1 vliegen heb ik maar snel uit mijn hoofd gezet. Het privevliegen is nog niet open voor iedereen (zeker geen buitenlanders) en is beperkt tot wat rondje cirkelen in een ultralight boven een pretpark oid. Achteraf bleek dat er wel wat mogelijk was, maar toen was het al te laat, het modelvliegvirus had al toegeslagen.......
In eerste instantie leek het erop dat er weinig gebeurde mbt modelvliegen, maar dat bleek erg onjuist te zijn. Het is alleen een stuk minder georganiseerd en toegangkelijk. Uiteraard helpt het gebrek aan chinese taalvaardigheid niet echt mee.
Het blijkt dat er overal wel gevlogen wordt, er competities op hoog niveau zijn maar dat er ook competities zijn waarbij grote universiteiten met elkaar de strijd aangaan op het gebied van modelvliegen en relateerde zaken zoals UAV's.
Het modelvliegen begon voor mij uiteindelijk in de zomer van 2006. Ik kocht een komplete set bij een klein modelbouwwinkeltje; een trainer van World Models, Magnum 70 viertakt en een Futaba zender. Om het allemaal wat gemakkelijker te maken werd de ARF ook maar even in elkaar gezet en de motor ingelopen. Dat laatste ging natuurlijk op zijn chinees: motor verzuipen en dan grote startmotor erop......Na wat (lompe) pogingen om de motor rond te krijgen werd toch uiteindelijk de gloeiplug verwijderd. En wonder dat het motortje het overleefde.....
De "vlieglessen" vonden uiteindelijk plaats op een toegangsweg in aanbouw naar een universiteit, waar bij elke landingspoging de mensen weggejaagd moesten worden. De lessen zelf bestonden uit niet meer dan wat uitleg, een keertje voordoen en dan vervolgens de zender gewoon overgeven.........De instructeur sprak trouwens ook geen woord engels
Gelukkig was door wat ervaring met modelauto's het links-rechts gevoel in ieder geval niet het grootste probleem. Wat wel een probleem was, was het feit dat ze in Azie bijna exclusief mode 1 vliegen, wat betekent dat het gas rechts zit. Daar konden mijn hersens niet mee omgaan........Later heb ik dat veranderd naar mode 2
Het is een wonder dat er tijdens de eerste landingen niets kapot is gegaan. Hoewel het theoretisch allemaal te snappen is, is het toch heel wat anders wanneer je daar zelf staat.
Gedurende de maanden juli tot oktober was het flink oefenen geblazen. Met name de landingen gaven nogal wat problemen. Ongeveer een propellor per landing...
Ik heb helaas weinig foto's van die periode maar dat wordt beter bij de komende postings
Groet
Roald
Al een hele tijd had ik het plan om eens wat te posten over mijn avonturen met betrekking tot het modelvliegen in China, want dat is toch wel iets speciaals.... ;-)
Het kwam er alleen nooit van. Druk op het werk en.....druk met bouwen en vliegen.
Mijn naam is Roald, ik werk voor een Zweedse truckbouwer en ben vanuit Zweden uitgezonden naar China om daar in een productie plant te werken. Omdat de stad waar ik sinds 2006 leef (Xi'an) niet echt ontwikkeld is, is er weinig te doen. Met name voor de buitenlanders.
Omdat ik in een grijs verleden ooit eens geprobeerd had om te modelvliegen maar ook een paar proeflessen in een 1:1 had gehad, leek het me wel iets om hier eens weer de draad op te pikken, temeer omdat Xi'an het centrum voor de luchtvaart is in China.
Dat 1:1 vliegen heb ik maar snel uit mijn hoofd gezet. Het privevliegen is nog niet open voor iedereen (zeker geen buitenlanders) en is beperkt tot wat rondje cirkelen in een ultralight boven een pretpark oid. Achteraf bleek dat er wel wat mogelijk was, maar toen was het al te laat, het modelvliegvirus had al toegeslagen.......
In eerste instantie leek het erop dat er weinig gebeurde mbt modelvliegen, maar dat bleek erg onjuist te zijn. Het is alleen een stuk minder georganiseerd en toegangkelijk. Uiteraard helpt het gebrek aan chinese taalvaardigheid niet echt mee.
Het blijkt dat er overal wel gevlogen wordt, er competities op hoog niveau zijn maar dat er ook competities zijn waarbij grote universiteiten met elkaar de strijd aangaan op het gebied van modelvliegen en relateerde zaken zoals UAV's.
Het modelvliegen begon voor mij uiteindelijk in de zomer van 2006. Ik kocht een komplete set bij een klein modelbouwwinkeltje; een trainer van World Models, Magnum 70 viertakt en een Futaba zender. Om het allemaal wat gemakkelijker te maken werd de ARF ook maar even in elkaar gezet en de motor ingelopen. Dat laatste ging natuurlijk op zijn chinees: motor verzuipen en dan grote startmotor erop......Na wat (lompe) pogingen om de motor rond te krijgen werd toch uiteindelijk de gloeiplug verwijderd. En wonder dat het motortje het overleefde.....
De "vlieglessen" vonden uiteindelijk plaats op een toegangsweg in aanbouw naar een universiteit, waar bij elke landingspoging de mensen weggejaagd moesten worden. De lessen zelf bestonden uit niet meer dan wat uitleg, een keertje voordoen en dan vervolgens de zender gewoon overgeven.........De instructeur sprak trouwens ook geen woord engels
Gelukkig was door wat ervaring met modelauto's het links-rechts gevoel in ieder geval niet het grootste probleem. Wat wel een probleem was, was het feit dat ze in Azie bijna exclusief mode 1 vliegen, wat betekent dat het gas rechts zit. Daar konden mijn hersens niet mee omgaan........Later heb ik dat veranderd naar mode 2
Het is een wonder dat er tijdens de eerste landingen niets kapot is gegaan. Hoewel het theoretisch allemaal te snappen is, is het toch heel wat anders wanneer je daar zelf staat.
Gedurende de maanden juli tot oktober was het flink oefenen geblazen. Met name de landingen gaven nogal wat problemen. Ongeveer een propellor per landing...
Ik heb helaas weinig foto's van die periode maar dat wordt beter bij de komende postings
Groet
Roald
Laatst bewerkt: