Mooie, grote warbird gezocht. Tips?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pieter_oudenhoven, 9 nov 2015.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi collega vliegers,

    Na jaren met kleine schuimpjes gevlogen te hebben, wil ik nu wel eens iets groters. Ik ben sinds kort lid van een club met een prachtig grasveld, dus iets kleins dat vanuit de hand gegooid moet worden, is niet meer nodig.

    Nu lijkt een mooie warbird me wel wat: Spitfire, Mustang, Focke Wulf, dat soort kisten.

    Mijn eisen/wensen:
    • Groot, rond de 1.50 m spanwijdte
    • Mooi om te zien. Mag echter wel van schuim zijn. Zolang je maar niet vanaf 10 m afstand al ziet dat ie van schuim is :)
    • Intrekbaar landingsgestel. Enerzijds omdat ik dat gewoon een leuk gadget vind, maar minstens zo belangrijk: ik vind het vliegbeeld van bv een Spitfire met ingeklapt landingsgestel ook veel mooier dan met uitgeklapt landingsgestel.
    • Liefst ARF, inclusief motor, regelaar, servo's, maar zonder zender en ontvanger. Maar ik sta ook open voor een lege kist waar je zelf motor, regelaar, etc bij moet kopen. In dat geval wordt advies over welke motor/regelaar zeker op prijs gesteld!
    • Snelheid is niet de hoogste prio, maar een snelle kist is wel een pre.
    Nu kwam ik zelf al deze kist tegen, die op het eerste gezicht aan al mijn wensen voldoet:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...190_Warbird_EPO_1600mm_PNF_EU_Warehouse_.html

    De reviews zijn echter niet allemaal positief, zeker niet over het landingsgestel. Iemand toevallig ervaring met deze kist?

    Of andere tips voor vergelijkbare kisten? Hoeft niet bij Hobbyking, elke zaak is goed. (Behalve dan een zekere zaak in Den Bosch, daar heb ik slechte ervaring mee :))

    Als iemand een tweedehands te koop heeft, sta ik daar trouwens ook voor open!
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ik zou eerst eens verder zoeken naar een kist met goede reviews die aan jouw eisen voldoet.
    Een setup vinden is niet zo een probleem.
    Die is makkelijk te berekenen of over te nemen uit verslagen van andere piloten die ervaring hebben met die kist.
    Vaak wordt er ook een advies gegeven t.a.v.de stup.;)
     
  3. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    Al eens gekeken naar de toestellen van FMS?

    Ik heb zelf 3 seizoenen met grote tevredenheid met de FMS P-51D 1700 mm gevlogen maar deze helaas vorig jaar compleet de grond in gevlogen door een eigen fout. Ook heel goed te gebruiken op grasvelden door de grote wielen, natuurlijk altijd wel oppassen met nose overs alhoewel dat bij deze kist erg meevalt.

    http://www.motionrc.com/fms-p-51d-ferocious-frankie-1700mm-67-wingspan-pnp/

    Ook in 1450 mm versie te verkrijgen btw.
     
  4. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt voor de FMS tip Lennart! Ik heb eens uitgebreid zitten zoeken, en wat een mooie kisten zijn dat! Mijn favorieten zijn de Mustang en Focke Wulf. Allebei prachtig. Na wat googelen geeft FMS wel wat meer vertrouwen dan bv de Hobby King Focke Wulf.

    Ik zag dat meerdere FMS kisten ook in Nederland te koop zijn. Maar nu is de vraag (die ik zelf zal moeten beantwoorden): de 1700 mm versie, of de 1450. Groter vind ik mooier. Maar het is wel weer een stuk duurder. Niet alleen het toestel, maar ook de accu's, zeker als ik er 3 of 4 van koop. En hoe relaxt vlieg ik als er bijna 500 euro in de lucht hangt :)

    Ik zag een mooi youtube filmpje, waarbij het landingsgestel van de 1700 mm versie heel langzaam inklapt. Erg mooi! Is dat bij die 1450 versie ook zo? Dat ie zo mooi langzaam dichtklapt bedoel ik?
     
  5. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    Ja, alle FMS kisten hebben electrische retracts dus die gaan mooi schaal. Bij de 1700mm Mustang gaan ook de wieldeuren op schaal. (dus weer dicht nadat gear uit is)

    En ja, 1700 of 1450... . Laat ik het zo zeggen, in mijn beleving vliegt groter altijd beter. Stabieler, rustiger en een veel mooier, meer schaal getrouw vliegbeeld. En die 4-blads prop op de 1700mm versie is indrukwekkend. Lipo's zijn idd prijziger maar betaalbaar (is relatief natuurlijk) bij Hobbyking. Ik vloog zelf met de Turnigy 40C 4000 6S.

    Kijk ook hier maar eens voor goede topics over uiteenlopende foam warbirds: http://www.rcgroups.com/electric-warbirds-248/

    Oh ja, uit eigen ervaring kan ik je een webwinkel uit Belgie aanraden: zijn hebben goede voorraad FMS kisten, goede prijzen en belangrijker nog, spare parts op voorraad. Super service ook. (en nee, ik heb geen belang, aandelen of what ever)
     
  6. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    En weer bedankt voor deze tip! Ik neigde al naar de 1450mm (vanwege de kosten), maar in Belgie is die 1700 veel goedkoper dan in NL. Ik vraag me af: zouden 5000 mAh accu's ook passen? Ik heb namelijk een hele zwik 6 cellen 5000 mAh accu's voor mijn speedboot. Als ik er geen accu's meer bij hoef te kopen, is de 1700mm versie zelfs voordeliger voor mij dan de 1450mm! Goedkoper, en mooier vliegbeeld, dus weinig reden om te kiezen voor de 1450mm versie. :)

    Ik zie op de site wel staan, op het moment dat je de aflevermethode kiest: Grote paketten (vliegtuigen) niet verzekerd. Zonder verzekering vind ik het opsturen van zo'n duur pakket wel eng. Dan denk ik toch maar een keer 3 uur in de auto zitten om het zelf op te halen.
     
  7. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    5000, afhankelijk van de afmetingen natuurlijk, gaat wel passen. Je kunt wat schuiven met lipo's om CG goed te krijgen.

    Ik zou gewoon even de eigenaar van de shop mailen: hij hij reageert altijd super snel en heeft vast wel tips over de verzending.

    Tip: zorg voor voldoende reserve prop bladen. Deze zijn per stuk te vervangen trouwens. Vooral in het begin kun je nog wel eens een nose-over hebben alhoewel ik moet zeggen dat het een erg makkelijk te landen kist is: bij het uitrollen op de grond alleen een klein beetje power erop houden zodat je nog wat prop wash over de elevators hebt, die je full up geeft.

    En voldoende rudder geven bij take-off want de torgue door die grote 4-blads prop is best stevig. Op 1/2 tot 3/4 throttle gaat ie al mooi omhoog trouwens.

    Krijg de neiging om er zelf weer 1 te halen; mooie herinneringen komen boven! Vooral een landing met full flaps en gear uit is echt fantastisch om te zien. Bereid je maar voor op veel aandacht op het veld!
     
    OpaDick vindt dit leuk.
  8. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dat is ook de bedoeling! Nu ben ik een beetje het lulletje met die schuimpjes (Stuntmaster, Nanojet, dat soort kistjes). Straks kom ik ook met een 'schuimpje', maar wel van een heel andere orde :)

    Power erop bij het landen en uitrollen doe ik ook met mijn Stuntmaster. Komt vast wel goed. Wel weer eng denk ik, de eerste keer dat ik met die kist de lucht in ga. Maar ik heb er wel zin in! Denk er bijna over om morgenmiddag gewoon vrij te nemen en naar Belgie te rijden :)

    Zit ook al te denken hoe ik het een nog mooiere ervaring kan maken. Een prachtig vliegbeeld gaat wel lukken, daar heb ik alle vertrouwen in. Maar het blijft een beetje jammer dat je daarbij elektro gezoem hoort. Er zijn van die soundmodules met echte motorgeluiden. Zou dat wat zijn? Hoor je dat uberhaupt wel als ie voorbij vliegt?
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ach... met schuimpkes blijft het altijd lullig :D
    Wil niet zeggen dat je je direct moet vergrijpen aan een vier cilinder twee takt Kolm in een Mustang...
    (en of er dan op de club ruimte voor zo een project is...)

    Groot zegt niet alles. :) Was week of twee gelee op de vliegclub in vlaardingen. Beperkte openbare ruimte. En daar werd gevolgen -bij stralend weer- met zeer compacte modellen. Schuim, maar ook balsa zelfbouw. Veel op miniformaat. Stonden juweeltjes van schaalkistjes bij. Keek m'n ogen uit! Er mocht daar brandstof gevlogen worden, als het maar niet de autosnelweg zou overstemmen (jakkerende Ferrari's uit het Westland), wegens synthetisch ruimtelijk geordend natuurgebied er naast. Daarmee alles en iedereen op elektro overgeschakeld.

    Let er wel op of het model goed in de achterbak gaat passen. Groot is mooi, maar vraagt om infrastructuur. Met 140 cm lukt dat veelal makkelijker dan met 170 cm! De compactere knikker je in elkaar geschroefd nog in menig auto. 170 niet meer.
    En 140 cm is nog heel goed te doen op het veld. En ook een kist van 170 wordt vanzelf stukken kleiner. Dichter bij het veld vliegen, en niet te hoog dus. Grote modellen in grote aantallen is iets van de laatste 10 jaren?
    Vroegâh waren de modellen helemaal niet zo groot... De ooit super populaire Robbe Puma was ook maar 140 cm!

    Als het verzenden nu een te groot risico vormt... dan pik je hem toch zelf op in België? Maak je er een leuk tripje van. Nog even lekker nasnuffelen in zo een modelbouwzaak (meestal een half museum), geeft ook een goed gevoel en ga je ontstellend happy naar huis (persoonlijke ervaring...).
    Met +500 euro aan materiaal rondjes vliegen? Wen er maar alvast aan. Je kan beter maar niet zo denken. Dan maar wat minder bier.

    Zorg wel dat je een kwalitatief goede zender aan de slag gaat, dan komt het slechts aan op stuurfouten en niet aan op ranzige elektronica.

    Zo maar weer?
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2015
    Jonkje vindt dit leuk.
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Dag Pieter,

    misschien een kleine kritische noot: je schrijft dat je jaren met gooi toestellen gevlogen hebt (en dus dito landen op de buik) wat prima is.
    Vliegen zal je goed genoeg kunnen, twijfel ik niet aan :D
    Je doet ook de juiste stap: naar een club gaan!

    Maar het landen en opstijgen met een landingsstel is misschien nog nieuw voor je?
    Toch maar eerst even een laagdekker sport toestelletje tweedehands erbij nemen en daarmee wat oefenen?
    Stuiterlandingen overleeft zo'n ding wel zonder probleem, maar retracts zijn veel onvergeeflijker, zeker in winderige condities.

    Vliegen doen die FMS dingen prima, daar gaat het geen problemen geven voor jou. Heb er al met enkele van clubleden kunnen vliegen en die vliegen allemaal als een trainer.

    Je kan dikwijls voor een prikje een tweedhands laagdekkertje kopen en na het gebruik weer voor quasi dezelfde prijs verkopen.

    Dit allemaal in de veronderstelling dat je nog niet met landingsgesteltoestellen ( :hammer:)gevlogen hebt natuurlijk.
     
  11. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Te laat, het vliegtuig heb ik vanochtend besteld :). Maar geen reden tot zorgen hoor. Ik heb wel degelijk ervaring met grote, zware toestellen met landingsgestel. Ik vlieg nu zo'n 30 jaar, en de eerste 10 jaar van mijn "vliegcarriere" ben ik ook lid geweest van een club. Daar vloog iedereen met brandstofmodellen, ik dus ook. Waren toestellen van rond de 1.60 spanwijdte met 10cc motor. Ik vond het altijd heerlijk om zo perfect mogelijk te landen.

    Wel is het zo dat ik de afgelopen jaren niet meer met dit soort toestellen gevlogen heb. Ik ga er echter vanuit dat ik het niet verleerd ben. Nieuw is het in elk geval niet voor me.

    @Bas: ik ben het met je eens dat kleine vliegtuigen ook heel mooi kunnen zijn. Zeker statisch. Je kunt ze net zo knap en gedetailleerd bouwen als grote. Maar ik denk wel dat Lennart gelijk heeft over het vliegbeeld. Kleine vliegtuigen zijn toch altijd wat wiebeliger dan grote. Als je op een filmpje een vliegtuig ziet en je hebt geen idee hoe ver weg hij is en hoe groot, kun je aan het vliegen vaak toch al redelijk zien of je met een groot of klein vliegtuig te maken hebt.

    Het versturen kon overigens toch verzekerd, dus geen reden meer om 3 uur in de auto te zitten. Hoewel een grote modelbouwwinkel bezoeken toch altijd wel leuk is!
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hoi Pieter,
    dan ben je al een veteraan en wordt dit een eitje!
    Veel geluk ermee :)
     
  13. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dank je, gaat zeker lukken!

    Onderstaand filmpje, vanaf 0.58: kippenvel! Hoewel de muziek erbij wel helpt :)
    Vanaf 1.20 is ook erg mooi, dat hele langzame intrekken van het landingsgestel.

     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hallo Pieter,
    Die kleine kistjes waren wel RC... soms zijn vliegers vanwege de vlieglocatie toe genoopt.
    Geen kitjes... maar vlijtig instrumentmakerswerk... (een paar althans)

    Maar je start van het toppic liet zich ietwat 'novice-achtig' interpreteren. Blijk je een oude rot in schaapskleren te zijn :)

    Denk dat je een prachtig 'schuimpje' gaat krijgen. Maar pas op... ze gaan pas lekker vliegen bij de eerste deuken en butsen... en flinke dot lijm. Zo weet de overlevering mij te vertellen...
    Mijn eigen schuimpje gedroeg zich buitengewoon snel als schuim na een flamboyante speedstall (schuim en asch).

    ...Zal je merken dan een klassieke RC1 kist opeens weer in je brein blijft hangen. Een echte 'crowd puller'... Let maar op.

    Jah... heel mooi filmpje, mooi geëdit... lijkt zo net schaal...



    Bij deze laatste... de onbetaalbare geluidsmodule zit voorop de bok... zucht...

    Veel fun met deze fraaie Warbird...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2015
  15. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ja, dat begreep ik wel, ik drukte me niet handig uit. Met statisch bedoelde ik dat ze mooi zijn zolang ze stil staan. Maar bij het vliegen lijkt een groter model (qua vliegbeeld) meer op een echt toestel dan een klein model.

    Haha, ja, dat klopt. Als je de eerste post leest, zou je zo maar kunnen denken dat ik een beginner ben. Zou ik zelf ook denken als ik zo'n post lees: "ah, daar heb je weer iemand die alleen met kleine schuimpjes gevlogen heeft en nu ineens iets groots en duurs aanschaft" :). Maar ik vlieg al heel lang met allerlei soorten modellen: van die kleine blade nano heli tot grote zwevers, van nano jet tot T-rex 450 en vroeger met allerlei brandstofmodellen (0.8 cc tot 10 cc): dubbeldekkers, laagdekkers en ook een F-16 met duwprop. Alleen is dit wel het duurste toestel dat ik ooit heb aangeschaft :)

    Wat betreft je filmpje: WAUW!!! Echt mooi! Dat blijft straks wel het nadeel van een elektro, dat geluid dat helemaal niet past bij zo'n toestel. Heb jij toevallig ervaring met geluidsmodules? Ik heb best wel wat geld over voor een mooi geluid, maar ik vraag me af of je zo'n module uberhaupt wel hoort als het toestel vliegt.
     
  16. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Neem eens contact op met Jack, Poweralfa op dit forum. Hij heeft een geluids module in zijn 2m spitfire zitten. Vorig jaar op een beurs het geluid gehoord en dat was zeer fraai. Hij heeft een bouwdraadje lopen over de Spit.

    Een clublid bij ons heeft de FMS Frankie, en eerlijk toegegeven ik ben niet zo'n fan van schuim maar dit soort modellen vliegen werkelijk fantastisch met een vliegbeeld waar je stil van word. Mezelf al een aantal keer betrapt met de gedachte om er zo een aan te schaffen

    Dit voorjaar van Ferocious Frankie mogen genieten op Oostwold. Wat een prachtkist, en dat gefluit... Kippevel.

    Happy landings met je nieuwe aanwinst!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  17. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dank je! Ik heb het draadje gevonden en helemaal doorgelezen. Sowieso erg interessant met mooie foto's en filmpjes. Maar ook info gevonden over de geluidsmodule. Lijkt me toch wel een leuke volgende stap! Maar eerst eens vliegen met de kist zoals ie geleverd wordt. Ik zag op de trackingsite dat hij al in Nederland is, dus het zou zo maar kunnen dat ik hem maandag al heb!
     
  18. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Pieterhave fun met de kistof je nu met een kleine of grote vlieg het gaat om de fun factor ☺en of ie nou 10 euro kost of een 10.000 maak geen reet uit als jij er maar plezier mee hebt

    Je ploeggenoot
     
  19. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    Veel plezier met de kist, Peter! Het is een prachtig toestel!
     
  20. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Dankjewel John, gaat lukken! Hopelijk tot snel op het veld, als het weer tenminste een beetje meezit.
     

Deel Deze Pagina