Motorkeuze 50" Hearn Sportster

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door jef, 29 jan 2017.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Onlangs via 2de hands een nieuw gebouwde "oldtimer" Hearns Hobbies Sportster overgenomen , heeft nog niet gevlogen , spanwijdte is 1270 mm en gewicht met enkel 2 mini servo's 507 gr.
    De motor die erbij zat is een AXi 2208/26 https://www.modelmotors.cz/product/detail/171/ ,
    ik denk dat de kist daar iets mee underpowered is , graag uw mening daarover .

    DSCN4431.JPG
    Groeten Jef
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ah, ik zag dat die al snel weg was :)

    Een powerbeest zal het niet worden hiermee alhoewel het perfect zou kunnen vliegen
    Maar welke prop ligt er nu op? Ik zie een benzineprop? Die zou ik vervangen door een 8x3.8 SlowFly prop...
    Axi beveelt voor deze motor een 7x4 tot max 8x3.8 prop aan op 3S, ECalc geeft aan dat een 8x3.8 (of een 8x4) nog kan.
    Ik heb dit even door eCalc gejaagd (eCalc is een berekeningspakket voor elektro aandrijving)
    Voor de ECalc berekening schat ik het totaal gewicht op 850 gram en dat zou dan een 170W / kg opleveren. Voor een trainerstoestel heb je met 150W / kg genoeg. Dus gaat ZEKER vliegen!

    En het zal genoeg vermogen geven voor het gewicht van het toestel mits je de rest ook licht houdt! Dus geen te grote lipo erin. Maximum een 3S 1300. Dit is nog een populaire maat en vlot te verkrijgen.
    Hoe ga je uitkomen met het zwaartepunt? Is het een dragend stabilo?
    Wel geen superlange vliegtijd... met een 1300 mAh 3S ga je ongeveer 6 minuutjes kunnen vliegen, misschien wat langer met wat beleid op de gasstick.

    Als je meer kennis wil hierover best eens contact opnemen met de SAM mensen (antieke modellen, de vliegtuigen, niet de piloten).
    Die mensen maken echt pareltjes van modellen, en worden nu soms uitgerust met kleine electromotortjes.

    http://www.sam-belgium.net/chapter2...ontent&view=article&id=110&Itemid=194&lang=nl
     
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Dries , het is inderdaad een graupner benzineprop , die was ik sowieso van plan van te vervangen ,
    de reden dat ik dacht dat de motor te licht was , was dat ze bij de gegevens van de motor een modelgewicht voor een trainer van 450 gr. opgaven ,
    het stabilo is dragend en het zwaartepunt zou tussen 50 tot 75 % achter de aanvalsboord moeten liggen volgens tekening , http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=608

    Groeten Jef
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    modelgewicht...
    geven ze dat ook al op?

    maar baseren ze dat op mijn vliegstijl? of op de jouwe?
    ik vind misschien dat een toestel minimaal verticaal moet kunnen gaan (en volhouden)
    terwijl een ander met een kwart van dat vermogen hetzelfde kistje vliegt.

    is die 450 gram een dubbeldekker (heel veel weerstand), of een motorzwever?
    bij trainers is het ook al zo'n vraagstuk.. ik zie de laatste tijd trainers die vlotter omhoog gaan dan mijn sportkistjes..

    ik zou meer naar de aangegeven propmaten kijken.
    met een programma als ecalc.ch kun je dan kijken of het aantal amperes en watts binnen de specs van je motor liggen.
    het lijkt me een rustig vliegertje, je kan dan beter naar een wat grotere propmaat, met een lage spoed.
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hey Jef,
    Die trainerspecs waren op 2s opgegeven. Bij 3s is het een ander verhaal, meer vermogen met dezelfde stroom.

    Met de berekende setup geeft ecalc een max snelheid aan van rond de 50 km/h. Stallsnelheid rond de 20 km/h.

    Dat is dus zeer rustig vliegen wat perfect bij dit kistje past. Wel om bij weinig wind te vliegen, dat wel.

    Probeer het maar eens met die setup, het gaat je bevallen!
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2017
  6. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België

    Merci Dries :thumbsup:

    Nog enkele vraagjes ,
    Hoeveel Ampère zou de regelaar best zijn ?
    Waar zou ik best met het zwaartepunt beginnen ?
    Volgens plan tussen de 50 en 75 % vanaf de aanvalsboord , ergens middenin de opgave of toch maar op 50 % beginnen (zoals bij mijn Tomboy)

    Groeten Jef
     

Deel Deze Pagina