Motorschade OS max 45 FSR

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Beton, 26 feb 2018.

  1. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Motor schades zijn natuurlijk altijd vervelend maar technisch gezien altijd wel interessant.
    Ik heb een OS Max 45 FSR uit elkaar gehaald die goed liep maar waar een duidelijk tik in de motor zat wanneer deze met de hand door de compressie gedraaid werd.
    Er was ook speling voelbaar dus ik dacht aan een versleten drijfstang.
    Echter bleek het big end (kruktap dus....) van de krukas versleten te zijn.



    Dat heb ik nog niet vaak gezien.
    Meestal is de drijfstang dan versleten.

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2018
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De krukpen versleten? Zou je bijna denken aan een hardingsfout....

    (overigens heet dat ding de kruktap... het "bigend" is het oog van de drijfstang)
    Als hij verder nog goed loopt, kun je natuurlijk doordraaien tot hij het opgeeft (maar dan is het wel einde motor), tenzij je aan een krukas kunt komen, maar ik denk dat die nu heel erg dun gezaaid zullen zijn.
     
  3. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Kruktap. Dank je. Het schoot me even niet te binnen. :hammer:Ouderdom komt met gebreken.....
    Inderdaad zou ik ook denken dat de harding niet voldoende is geweest.
    Krukas is wat lastig maar je weet nooit. Van een 40 FSR heb ik ze nog wel liggen maar die heeft een iets kleiner slag.
    Ben trouwens wel benieuwd wat er exact gebeurd als je doorgaat tot het fout gaat maar dat is eigenlijk tegen mijn principes.

    Jan
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zeker is dat de speling langzaam steeds groter word totdat de oliefilm de boel niet meer kan dragen, en dan is het meest waarschijnlijke scenario dat vrij plotseling metaal op metaal kontakt heel rap het oog uitschraapt (en op gegeven moment gaat de drijfstang ook langs het carter schuren), het metaalpulp kan de cylinder en zuiger flink verknallen, maar vastslaan of afbrekend drijfstangoog zal vermoedelijk niet gebeuren.

    De vraag is: hoe lang duurt dat nog? kan volgende vlucht zijn, kan ook volgend jaar zijn.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... ook bij de AX-jes worden ze op een gegeven moment ook wel onrond...
    Eerst waarneembaar in de hondersten met de schuifmaat. Die FSR-kruktap is wel een behoorlijk eind heen.

    Soms is zo een kruktap er met draad er in geschroefd, bij OS meestal uit een stuk.
    Is alleen te fixen op een goede machine bank... of de boel weg leggen... en passeert
    er een onderdeel. Of een halve motor zonder carb...

    Ik heb helaas geen wrakje voor je liggen...
     
  6. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Bij de Tacu 3de Zaterdag in Maart zijn regelmatig div. wrakken te vinden en ook losse onderdelen.
    Ook staat er iemand die alle OS onderdelen kan leveren.
     
  7. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bij de Tacu heb ik inderdaad al aardig wat leuke wrakken gescoord en ander onderdelen dus ik zal zeker even kijken.

    Ik begreep van de eigenaar (een clubgenoot) dat het al een jaar zo klinkt.
    Het blijft dan nog verrassend lang heel!

    Jan
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een jaar is wat? 25 draaiuren? 50? voor de meeste motoren niet meer...

    Ik heb al eens een scheepsdiesel (4000 uur per jaar) meegemaakt die 2,5 jaar met luchtbellen in de olietoevoer heeft gedraaid....
    Toen die kapot ging was de schade wel gelijk "spectaculair".... (drijfstang naar buiten, onderblok EN bovenblok rijp voor de schroot, krukas kapot... geloof dat het vliegwiel nog hergebruikt kon worden).
    Maar toen dat gebeurde, geloof het of niet, het gebeurde midden in de nacht bij onbemande machinekamer, duurde 2 of 3 minuten voor iemand de motor afzette, hij draaide nog steeds....

    Ik heb meegeholpen de nieuw motor er in te zetten....
     

Deel Deze Pagina