punthoofd Bereslecht weer. Tuinwerkzaamheden uitgesloten wegens te nat. Je zou er depry van komen. Om dit te voorkomen kan een modelbouwer altijd terecht in zijn werkkamertje. Altijd wel iets voorhanden. Ik heb de spanten nu definitief op een werkplank gelijmd en heb vervolgens even de gordingen ingepast. Meten, aanpassen en nog eens meten. Ben er na veel vallen en opstaan de romp mooi te centreren. Alle wringspanningen uitgewerkt en staartvin uitgelijnd. Het middenstuk ook definitief ingelijmd na caissons aan de betrokken ribben te hebben aangebracht. Dit alles met de instelhoek van het profiel zeer nauwkeurig op te volgen. Het betreft een hoek van 1.8 graden van de hartlijn van het profiel. Hout is een levende materie en je kunt er een punthoofd van krijgen. Het was gisterennacht wel 3 uur voor ik er mee kllaar was. Mijn vrouw "ventje wat ben je daar weer zo laat weer aan het uitspoken." Vrouwen begrijpen dit moeilijk. Zolang iets scheef zat ging ik toch geen slaap vatten. Wij zullen doorgaan, Aurectar
Ik ken dat, had er gisteren ook last van... Voordat je het weet doe je geen oog dicht... Verder ben ik een trouwe volger van dit draadje... Goed werk heeft tijd nodig...
En daarom is constructiemateriaal hout een uitdaging! Je leert de geheimen van hout pas kennen als iets fout gaat. Deze leermomenten zijn uiterst belangrijk voor het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Gaaf project! Veel plezier met bouwen. Johannes
mooie vooruitzichten Jahannes, Voorlopig wegens professionele verplichtingen weinig tijd om het project af te werken. Dit is niet altijd nadelig. De zaak even rustig observeren. Tijd om tussenin te reflecteren. Er borrelen dan altijd nieuwe ideeën op wat betreft de aanpak van de constructie. In juli en augustus komt daarin verbetering. Ik ben dan 2 maanden in verlof. Dan geven we er eens een lap op. Dus, mooie vooruitzichten. Mvg, Aurectar
hoeveel lood Nu de gordingen er even weer afgenomen evenals het staartstuk. Dit laatste had ik nog niet aan de bouwplank gelijmd. De voorste spanten waar canopy op komt aan de bouwplank gelijmd. Alles mooi gecentreerd natuurlijk. In eerste spant (waar neus tegen komt) is gat geboord om koppeling bediening door te laten. Ik vraag me nu al af hoeveel lood ik in neus moet stouwen om boel in evenwicht te houden. Ik heb alle servo's romp reeds op bouwtekening gepositioneerd. De servo-platines komen er dra in. Nu ik nog overal goed aankan moet dit gebeuren. Dit wordt de volgende stap. Met hoeveel lood bedoel ik ietsje minder dan nodig. De overschot wordt toegevoegd bij de fijnafstelling op het einde. Het is een kwestie van de ruimte optimaal in te vullen nu nog alles mooi bereikbaar is, begrijp je. Planmatig denken, dus.
Na een tijd radiostilte ten gevolge andere werkzaamheden heb ik de draad weer opgenomen. Het staartstuk wordt definitief op de bouwplank gelijmd. Evenals onder en bovenligger. Dit is niet zo spectaculair maar dit vereist toch de nodige aandacht. Het staartstuk moet loodrecht op de bouwplank staan. Dus heel wat meetwerk met winkelhaak. Om het geheel te verstevigen wordt een versterking aangebracht tussen de twee liggers. Een stukje triplex van 5mm doet daarvoor de dienst. Volgende stap zijn de flank-liggers in hardhout van 25mm op 4mm. Mvg, Aurectar
Zoals u kunt zien zijn de boven, onder en zij-liggers definitief ingelijmd. Het werkstuk voelt al redelijk robuust aan. In tegenstelling tot deze constructie lopen mijn hardhouten zijliggers door van voor naar achter. Zie http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=425952 Ik wil zo met geen breuklijn achter de wortelinplanting. Zou ook verre van logisch zijn. Ik weet niet van welke houtsoort mijn zij-liggers zijn maar je kunt ze praktisch niet kraken. Een latje uit de Brico. De vaste roervin begint ook al vorm te krijgen. Een balsablok van 20 doet hier de dienst voor inplanting hoogteroer. Nadien zal alles mooi ingedekt worden met 2mm. Waar de boringen voor het hoogteroer komen wordt dit triplex. Dit voor een optimale stevigheid. Volgende stap zal zijn het positioneren van de servo's. Nu alles nog goed bereikbaar is. Eens ingedekt kan dit moeilijk. Mvg, Aurectar
neusflens Voor ik de staartvin indek met 2mm hard-balsahout toon ik jullie een paar beelden van de constructie. De neusflens waar de ontkoppelingshaak bevestigd is heb ik voorlopig met een tandenstoker gepositioneerd. Zo kan je moeiteloos al de lijnen van de mucha herkennen. De overgang van romp naar staartvin voelt zeer robuust aan. Het hoekstuk om de vin te verstevigen heb ik gemoduleerd uit Balsa van 20mm. Eens de staartvin ingedekt wordt dit onderdeel met epoxy op zijn plaats gelijmd. Onderaan de staartvin komen de boringen en dito hulzen om het stabilo te bevestigen. Die boringen moeten zeer accuraat aangepakt worden gezien ze bepalend zijn voor de instelhoek. Ten opzichte van het profiel 1.9 graden. Zoals ik reeds eerder vermeld heb is de onderkant van de vin aan beide zeiden. versterkt met 2 plaatjes van 2mm multiplex(foto hieronder). De aandachtige toeschouwer zal reeds een servo zien zitten. Het betreft de servo voor het ontkoppelingsslot. Er is dus een belangrijke fase achter de rug. Volgende stappen zullen zijn. -Constructie en bevestiging richting en hoogte-roer. -Servo's en stuurverbinding. -Indekken romp met latjes hard-balsa (a-grain) 4mm op 6mm. Dus, nog heel wat werk. Mvg, Aurectar
Richtingsroer Vast gedeelte van richtingsroer ingedekt met hardbalsa van 2mm. Overgangsvin gelijmd met epoxy. Overgang overgansvin uitgeplamuurd met papje van houtschuurstof en witte lijm. Nadien profiel moduleren en fijnschuren. Ben op zoek naar vleugel verbinding. Ik zoek een rondstaaf van glasvezelversterkt polyester van diam 16 mm. Wie kan me een hint geven. Mvg, Aurectar
Beste Aurectar, ik zou je willen adviseren om een 16 mm strongal vleugelbuis te nemen. Dat is gehard aluminium en is zeer sterk (zit ook in mijn ka4) Meer betrouwbaar dan een GFK staaf. Strongal wordt geleverd door Petrausch Modelltechnik. Daar kan je direct bestellen. Volgens mij heeft Schweighofer het ook in zijn assortiment. Succes, Maarten
Onlangs inderdaad nog zo'n buis gebruikt, perfect passend, zuigend! En gewoon te bestellen via Hangar in Kampen.... Groet, Jacob
Hartelijk dank voor de toelichting. Maar ik begrijp de termen zoals ALU Rohr-Komplette steckung-verstarkungsrohr-fuhrungsrohr zuzatslich. In de wortelribben van de romp (zie voorgaande foto"s) zijn gaten van diam 18 waar een buis in moet (zelfde buis als in vleugels). In die buis komt dan de verbindingsstaaf. De buis die ik nu heb (kwaliteit) voldoet niet. Ik zoek dus een buis (buitendiam 18mm) met daarin passende staaf (ik denk diam 16mm). Ik heb even gekeken op de site (Petrausch Modelltechnik) en heb daar enkele tabellen gezien. Kun je me daar wat wegwijs in maken. Mij technisch Duits is niet zo fameus, begrijp je. Wat zou het artikelnr zijn van wat ik nodig heb? Mvg, Aurectar.
Beste Aurectar, Het bestelnummer voor een vleugelverbinder 16mm met een passende huls met buitendiameter 18 mm en een lengte van 50cm is 218316. Prijs €16,60 excl. Verzenden. Wil je een langere buis dan kan dat maar dan zal je dhr. Petrausch moeten contacteren. Buitengewoon aardige mensen trouwens. Meerdere van mijn vliegtuigen hebben vleugelverbinders van Petrausch. Hun producten zijn echt een begrip. Succes en salut, Maarten
ondersteuning Beste Maarten, Hartelijk dank voor de ondersteuning. Ik bestel sofort het artikel. Hoe is het met je vintage toestel dat ik in Pottes in actie gezien heb. Vliegt zeer goed. Nogmaals felicitaties daaromtrent. Ik ga eerstdaags mijn Bergfalke MU13 uit de motteballen halen. Heb iemand gevonden met een lichter sleeptoestel. Ik bedoel een sleper die aangepast is aan 3m spanw.(2kg) modellen. Mvg, Aurectar
De rien. Met de Rhönlerche is het prima! Die vliegt met de nieuwe instellingen uitstekend. Volgende week is het BIGGS Nijverdal en dan mag ze bij geschikte omstandigheden weer de lucht in. Succes met je project. Beste groeten, Maarten
Klaus Nietser plan Veel werk in moestuin en nu en dan een fietstochtje. Dit belet niet van nu en dan wat ruimte te laten voor de Mucha. Net het richtingsroer in elkaar gebasteld. Het betreft een balkje van 20 op 20 met daarop ribben van 4mm. De vluchtboord daarvan is een plankje van 5 op 25. Allemaal eenvoudig zoals in het Klaus Nietser plan voorgeschreven. In hard balsa resulteert dit in een stevig werkstuk. Nu heb ik op een vlakke plank een stuk schuurpapier van 500 op 300 gelijmd. Dit hulpstuk moet me in staat stellen het geheel mooi vlak in profiel te schuren.