Multiplex 2020 verkeerd om opgeladen?? stuk??

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Mathijs, 7 aug 2003.

  1. Mathijs

    Mathijs Guest

    Hallo,
    Ik heb sinds kort een multiplex 2020, en wou die gaan opladen, had nog een oplaadsnoer daarvoor, en wou weten of de + en de - wel klopten.
    Multimeter dr aan gehangen en hij gaf als je hem aan dat bij het oplaadsnoer plus min was en andersom min plus.
    ik hem aan de lader gehangen met het rooie draad(+) in het onderste gaatje, en de zwarte(-) in de bovenste.
    begint mijn zender te piepen en gek te doen!!!, ik de stekker eruit getrokken, en de zender aangezet, zechtie datie helemaal leeg was, terwijl hij daarvoor op 1 streepje na vol was!!!(hij heeft 5 sec. op 50Mah geladen)(of ontladen)
    Heb ik hem nu verkeerd om opgeladen??
    Het was de bedoeling om hem morgen mee op vakantie te nemen, maar zo gaat dat natuurlijk niet.
    ik heb hem zo opgeladen(van de achterkant van de zender gezien) links is + rechts is -, is dit goed??(er is geen zekeringetje niet gesprongen!!)
    Please help!!
    is de zender nu stuk(snik :cry: )
    Alvast bedankt,

    mathijs
     
  2. Mathijs

    Mathijs Guest

    EDIT:

    Owkee,
    Nadat ik door de hele zender heb gesnuffeld, ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
    Ik denk dat de zender gereset is, omdat alle mixers aan stonden en al mijn instellingen foetsie zijn.
    Ik zit nu met het volgende probleem:
    De zender "denkt" dat bij een volle accu de accu al leeg is, en begint te piepen.
    Naar mijn weten kan je dit niet instellen en moet ik hem dus weer opnieuw als de accu bijna leeg is resetten.
    Is dit mogelijk? of moet je dan gewoon de accu eraf halen??
    En het belangrijkste welke kant van de stekkers is nou plus of min??
    Ik hoor het hopelijk nog wel....

    mathijs
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    kabel van de accu onderbreken en daar 2 mm goudstekkers aanzetten en dan los van de zender laden. zender bij lege accu resetten.
     
  4. Mathijs

    Mathijs Guest

    Ja maar hoe??? :roll: :?: :cry: :cry: :cry:
     
  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    zie site paul misschien werkt alles dan weer normaal
     
  6. Harpert

    Harpert Guest

    Ik hoop dat je iets van een Robbe infinty lader hebt...

    Deze kan namelijk laden en ontladen... Door dat proces een keer of 10 te laten herhalen... KAN je de accu weer normaal krijgen.
    Je hebt echter 1 probleem.... De multiplex heeft volgens mij geen backup (lithium) batterij waarmee zijn geheugen vastgehouden wordt als de accu er uit is...

    Je moet dus alles goed opschrijven om dat weer in te stellen nadat je accu het weer doet.

    Overigens raad ik je aan gewoon een nieuwe accu te kopen.... Die dingen zijn niet zo duur en je bent in 1 keer van alle ellende af. Bovendien vergroot je de betrouwbaarheid. Zeker als je vliegt raad ik je dat aan. Met auto of boot kan je nog wel enig risico nemen.

    Harpert
     
  7. Mathijs

    Mathijs Guest

    Zijn er hier mensen die een 2020 of 2010 of een andere multiplex zender hebben??
    Willen deze dan kijken welke kant van achter gezien de plus is?(en de min)
    Volgens mij is de zender helemaal niet verkeerd om opgeladen!!!!
    ik heb geen infinty 2 o.i.d maar een "simpele"lader 5r.
    Om nou voor die nog niet eens 5 sec. een andere accu te kopen, vind ik teveel van het goede.
    En op de site van paulraaf staat niet hoe je hem moet resetten??
    Ik hoor het nog wel,

    mathijs
     
  8. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    [​IMG]
    Aansluiting van de MPX zenderaccu in de zender rood is plus en zwart is min. Ik hoop dat dit voldoende is.
     
  10. Mathijs

    Mathijs Guest

    owkee,
    ik heb de isolering van de laadkabelstekker afgehaald, en het is niet zo gek dat er iets mis is gegaan.
    om dit gebrabbel te begrijpen zie:
    http://home.concepts-ict.nl/~delemarre/id67.htm
    in plaats van dat er 1 en 5 draden zitten zit er aan 1 en 3 draden.
    1 is hier de min en 3 is hier de plus.(eigenlijk andersom, maar ik heb ze andersom in de lader gestoken)(volgens mij is dit de leerling plug)
    Is dit schadelijk voor de zender??(ja goed is het niet, maar is er iets beschadigd??)
    ga direct de stekker goed solderen en dan kan ik hem(gelukkig) zonder goudstekkers e.d. opladen. :p

    Mathijs
     
  11. Mathijs,

    Je kunt de Multiplex MC2020 een volledige reset geven waarbij ook het spanningspunt (alarm lege accu) opnieuw wordt gezet. Het beste kun je dit doen door deze reset uit te voeren met een volle 5-cellen accu. Dit wordt dan als referentiepunt genomen. Ook kun je er een voeding op aansluiten en deze op precies 6,6 volt instellen. Wat moet je daarna doen?

    LET WEL OP, MET DEZE HANDELING WORDT OOK DE MIN-MAX UITSLAGEN VAN JE KNUPPELS EN TRIMS OPNIEUW INGESTELD!!!!!

    1. Zorg dat de knuppels en trims in de middenstand staan (ook je gas)
    2. Hou 'R' en '-' ingedrukt en zet de zender aan
    3. Druk 'Enter'
    4. Beweeg de knuppels en de trims in de 'eindpunten' (dus beide kanten op)
    5. Ga met je '+' of '-' naar opslag nummer 7 (deze reset alle waarden)
    6. Druk 'Enter'
    7. Zender uitzetten

    Nu een volle 6-cellen accu aansluiten, aanzetten en gaan met die banaan!

    Let wel op dat je dit niet met een bijna lege accu doet. Mocht ie half in je handelingen uitvallen kun je 'm weggooien!
    (ENNE, 'T IS OP EIGEN RISICO!!)
     
  12. Oh, en nog even het volgende. De MC2010 / MC2020 houdt gewoon z'n instellingen vast als je de accu eruit haalt. Ik gebruik als accu een Sanyo 2400 (zo'n race-pack van de auto) en die laad ik met een delta-peak. (dus niet op de din-stekker van de zender (mag max. 2A door de zender)) Dus als ik laad is de accu ook uit de zender en ik ga echt niet iedere keer alles opnieuw instellen... 8O

    (Op zo'n Sanyo 2400 pack doet ie het wel lekker lang...... :p :p :p )
     
  13. Mathijs

    Mathijs Guest

    het is mislukt!!
    ik heb het precies gedaan als je zei, en nu als ik de zender aanzet gaan alle cijfers etc. branden en piept hij!!
    Als je naar de 7 moet gaan, branden de lampjes 1 tot 6 en kun je niet van cijfer veranderen!!
    (snik snik)

    mathijs

    Edit:
    als ik de zender aanzet gaan eerst alle lampjes aan, druk ik op enter dan gaat eerst mode aan, dan weer uit en gaat mix aan, dan servo enz.
    Dit gaat ook zo met de cijfers.
    Is dit gebeurd, dan gaat cijfer 1-6 branden, wat is er nu aan de hand??
     
  14. Mathijs

    Mathijs Guest

    Ik heb naar quartel gebeld en alles uitgelegd, volgens hun is het HELE geheugen gewist, en moet hij dus opnieuw worden ingeprogrammeerd worden door de technische dienst.
    hmm, dat geintje gaat me geld kosten. :cry: :cry:
    Maarja, twas op eigen risico....

    mathijs(die waarschijnlijk ZONDER vliegtuig op vakantie gaat :wink: )
     
  15. Mathijs,

    Heb je geprobeert om hetzelfde nogmaals te doen? Deze info is namelijk van Multiplex zelf. De info om een MC2010 te upgraden komt uit hetzelfde document en werkt gewoon goed.

    Je moet tijdens de acties rustig aan doen. Dus niet proberen binnen een seconde alles te hebben gedaan maar steeds wachten tot de activiteit op de display klaar is.

    Door optie 7 te kiezen als laatste wordt NIET het hele geheugen gewist maar de default waarden worden gereset. Daarom moet je ook je knuppels/trims naar de eindstanden bewegen. (Dit is wat er in de beschrijving staat). Als dit niet lukt kun je nog aan het eind opslag 6 nemen ipv 7. Hiermee schakel je alle software-opties in van de zender. Met een beetje geluk neemt deze dan ook je defaults mee..

    Wat denk je namelijk wat Quartel doet? Juist ja, bovenstaande acties uitvoeren. Ik heb zelf m'n MC2010 ge-upgrade naar MC2020 met een soortgelijke actie (staat nog wel ergens hier op het forum). Dit kost normaal ook geld om te laten doen....

    Succes, René
     
  16. Mathijs

    Mathijs Guest

    wat moet er gebeuren als je nadat je de knuppels in de eindstand gehad hebt?
    bij mij brand dan cijfer 1-6, en kan ik geen cijfer kiezen, druk ik op enter dankan het wel kies ik dan nr. 7, dan hoor je 2 keer een lange pieptoon en gaan alle cijfer's, PCM, 0% enz. branden, is dit oké??
    het gaat niet meer weg, zet ik de zender aan dan gebeurd dit weer, en kan ik weer opnieuw beginnen... :cry: :roll:
    Kan ik zonder risico nr. 6 kiezen??
    Ik ga om +\- 7.45 weg.... :wink:

    mathijs
     
  17. Volgens de beschrijving kun je 6 gewoon kiezen. Deze aktiveert alle software opties die in de zender zit.

    Succes
     
  18. Mathijs

    Mathijs Guest

    Heb ik gedaan, zender doet het weer!!!
    Alleen zit ik met het volgende probleem, de servo's hebben bijna geen uitslag.
    Ik heb in alle menu's alles op z'n grootst, heb ik de knuppels nou niet goed in de hoeken gedaan??
    Ik snapte dat niet helemaal, moet ik b.v. de linker knuppel linksonder houden en de rechtse rechtsboven??
    Wat ik gedaan heb is ze gewoon weer trug gedaan.
    Ik hoor het nog wel,
    mathijs
     
  19. Zoals ik het lees moet je ze alle kanten op bewegen (net als bij het calibreren van een joystick). Draai gewoon rondjes langs het maximale bereik van de knuppels.
     
  20. Mathijs

    Mathijs Guest

    Okee,
    bedankt voor alle antwoorden, ga het proberen, ik ben de komende 2 weken niet online,

    mathijs
     

Deel Deze Pagina