Multiplex Easystar II

Discussie in 'Beginners' gestart door Psygho (Emil), 26 okt 2011.

  1. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Rene,

    Je moet je niet laten afleiden door mijn vreemd vliegende ES II.
    De anderen schijnen er geen last van te hebben.
    Snijden/ veranderen van het stabilo zal niet fraai worden.
    Ik heb net als Mavlo een goed gemiddelde gevonden om nog redelijk te kunnen vliegen.
    Vermoedelijk zit de fout in de koolstof verstevigingsbuis die ik van voor tot achter in de romp gelijmd heb. Dat heb ik in mijn vorige ES ook gedaan lekker om vast te pakken.
    Ik denk dat daardoor de romp wat rechter gekomen is en het stabilo een andere stand heeft gekregen.

    Mocht iemand een nieuwe ES II nog open hebben liggen dan hoor ik graag of de middellijn recht is van voor naar achter.
    M.a.w. veranderd een koolstof buis de romp?
    Ton
     
  2. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb gisteren m'n ESII voor het eerst laten zweven zonder motor om te kijken of het zwaartepunt een beetje in orde was. In totaal 5 keer gegooid en ik ben erg verrast over hoe ver het vliegtuig alleen al komt door te gooien! Eén keer onbewust meer omhoog dan naar voren gegooid waardoor het toestel overtrok (stall), kon nog een beetje down elevator geven waardoor de landing nog wel redelijk oké was.

    Ik had even de volgende vraag over het COG: als je het toestel recht vooruit gooit, is het dan 'normaal' dat je een beetje down elevator moet geven (de elevator flap op de staart gaat omhoog) om het toestel mooi en netjes op zijn buik te laten landen? Of is hij dan toch wat te neus zwaar? Mijn gevoel zegt me dat dit normaal moet zijn en dat het vliegtuig liever wat eerder neuszwaar dan staartzwaar is, aangezien het toestel wanneer hij staartzwaar is sowieso zal stallen en oncontroleerbaar zal worden....
     
  3. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Volgens mij staat hier iets verwarrends in deze zin.
    Je schrijft: down elevator flap gaat omhoog.

    Het moet zijn:
    - down elevator
    - stick op zender van je af
    - flap gaat omlaag
    - resultaat neus toestel omlaag.
     
  4. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Helitony, je hebt helemaal gelijk. Ik bedoel:

    -Stick op zender naar me toe
    -flap gaat omhoog
    -neus gaat omhoog
     
  5. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Als je het toestel van je af gooit zal het zweven, maar ook gaan dalen. Met het steeds langzamer vliegen zal het dalen ook steeds steiler worden (als hij hoog genoeg zit zelfs over gaan in duikvlucht).
    Maar je zit vlak boven de grond dus het toestel zal als eerste met zijn neus de grond raken.
    En daarom trek je op het laatst een heel klein beetje up en hij zal netjes op zijn buik landen.
     
  6. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Thanks! Eigenlijk wel al wat ik dacht! Nu eerst een paar weken naar Bretagne (helaas geen plek voor de easystar tussen mijn kiteboard en kitebuggy spullen) en dan maar eens de maiden gaan doen!
     
  7. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Even afgezien van dat je dus up elevator bedoelt (was je inmiddels achter gekomen ;) ), is dat inderdaad zoals Thieu aangeeft normaal. Dat heet afvangen / flaren en is de laatste fase van de landing waarbij je de neus optrekt precies zover dat je geen hoogte wint. Is gevoelskwestie. Als je die balans goed onder controle hebt, dan kun je hele mooie landingen maken. Maar dit doe je alleen boven de grond want je trekt dan alle energie uit je toestel.

    Maar even over de COG. Die kun je hier niet echt uit afleiden omdat je trim-instelling ook nog van invloed is. COG test je met de duiktest zonder motorvermogen. Als je het toestel in een duikvlucht brengt, moet hij de duik niet direct afbreken en zelfs omhoog veren (COG te ver naar voren, klinkt tegenstrijdig maar is wel zo). Hij moet ofwel de duik in dezelfde hoek voortzetten, of langzaam afronden tot een horizontale vlucht. Het laatste is een beetje het compromis zoals Helitony en ik die hebben als ik het zo zie. Een andere indicatie is een vlucht op de rug. Bij een COG die heel erg ver naar voren is, zal je veel down moeten geven.

    Alles hangt sterk van het type toestel af. Van een zeer sportief toestel verwacht je strakker vliegbeeld dan van een Easystar.
     
  8. esquizy

    esquizy

    Lid geworden:
    24 okt 2011
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Eijsden-Margraten
    Mijn Easystar II setup

    Eindelijk is het zover. Ik ben overgegaan tot de aanschaf van een RC Plane. Nu alle kinderen geboren zijn en verbouwingen achter de rug zijn, kan ik een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan. Na heel veel lezen op het modelbouwforum en advies van een mede hobbyist heb ik gekozen voor onderstaande configuratie:
    Het enigste dat ik nog dien te kopen is de zender/radio. Mijn voorkeur gaat uit naar de Spektrum DX8.

    Ik zal een bouwverslagje maken van mijn progressie zodra ik alle spullen in huis heb.
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Is die motor niet wat te langzaam voor een easy*?
    1350KV op 3S is goed voor een grotere langzaam draaiende prop van 8 of 9"
    Daar is geen ruimte voor met een easy*, dan moet je een sneldraaiende 5" of 6" prop hebben.
    En dus een motor van 2000 tot 2200 Kv
    EDIT foutje van mij, ik zie net bij MPX dat op de Easy* 2 ook een grotere prop van 7" past
    Wist ik niet, een 7x6 prop zal het best doen met deze motor

    Succes Willem
     
  10. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    voor 7*6 zal er toch wel een stukje uit de staart gehaald moeten worden, anders raakt hij... iig dat was bij de EZ die ik had wel zo.
     
  11. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ja maar dit onderwerp gaat over de Easystar II, en die wordt geleverd met een 7" prop, dus dat past allemaal prima (uit eigen ervaring ook).

    Overigens voor de zwevers onder ons, morgen hele mooie thermiek-omstandigheden! In ieder geval zo dat je ook met de Easystar flink hoogte kunt winnen op alleen thermiek. Met wat handigheid ben je zo minimaal een half uur aan het vliegen zonder überhaupt de motor aan te raken.
     
  12. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik heb er mezelf ook eentje kado gedaan, kit gekocht bij Natterer en daar ook een aandrijfsetje gekocht. Heb een torcster aandrijfset aangeschaft, is voorzien van een 1400kv motortje, ipv de 1100kv die Multiplex levert. (zat op de RR versie te wachten maar de levering liet nog even op zich wachten).

    Ik ga beginnen om hem te vliegen zonder de ailerons te snijden, dus alleen op rudder. Ik kan altijd later nog de ailerons uitsnijden, en voorzien van servo's.

    Vliegt er iemand hier ook met de Torcster aandrijving op de easystar II?

    Ik ben wel benieuwd. Ga hem op het gemak eens in elkaar fixen, aanpassen, zodat ik straks een mooi stabiel platform heb voor mijn FPV vlieg-uurtjes.
     
  13. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Als tip, bouw de aileron servo's vast in en stel deze correct af (aansluiten op ontvanger en zorgen dat de armpjes netjes naar beneden wijzen). Dan gewoon lekker laten zitten tot je eraan toe bent. Later krijg je de draden van de servo's namelijk nooit meer netjes weggewerkt. Even ailerons uitsnijden en aansluiten is een half uurtje werk :)
     
  14. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Da's wellicht een goede tip. Heb hem nog niet binnen, dus heb hem nog niet kunnen bekijken.

    Ik ben van plan de staart te verstevigen met rond carbon, mijn huidige easystar heeft het niet, maar die lijkt wel veel last te hebben van flex in de staartboom. Nog verdere modificaties toegepast? Toevallig rudder vergroten of stuurt hij op de normale rudder gewoon goed?
     
  15. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Zeker met ailerons stuurt ie op het normale rudder prima (sterker nog, zodra je ailerons hebt zul je het rudder maar weinig meer gebruiken, hoewel het vliegpatroon er mooier van wordt en je minder 'slipt' in bochten dus minder hoogte verliest), mijn oude EZ vloog helemaal standaard prima. Tsja, bochten van drie meter moet je niet verwachten maargoed, daar is het ook niet het toestel voor. Zeker als je FPV gaat vliegen wil je dat niet. Dan is juist lekker ruime bochtjes maken die zo vlak mogelijk zijn wel fijn. Hoe minder heftig de stuurbewegingen kunnen zijn, hoe minder heftig de hele wereld zal bewegen als je FPV vliegt ;)
     
  16. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Die 1400kV doet het prima. Alleen verwacht geen verticale stijgende raket ;)...

    Dan over de ailerons. Ik zou ze ook alvast inbouwen en de bedrading leggen.

    Alleen ik heb een andere opinie over het gebruik met het roer/rudder dan Sadkingbilly. Hangt denk ik ook van vliegstijl af. Want de Easystar vlieg ik heel veel op het richtingroer. Zeker op hoogte. Sterker nog op lage snelheid dicht tegen de stall snelheid vind ik de ailerons weinig effectief (ik heb zelfs dubbele uitslag t.o.v. handleiding), en moet ik met rudder nog bijsturen want anders kan het nog link worden bij wat stevigere wind. Op hogere snelheid reageert hij wel redelijk vlot op de ailerons. Maar goed ik gebruik de Easy juist om zo langzaam mogelijk een beetje met de thermiek te spelen.
     
  17. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Misschien dat de EZII daar last van heeft, ik heb er nog niet mee gevlogen dus durf het niet te zeggen. De eerste versie (met zelf aangebrachte ailerons) had daar geen enkele moeite mee. Natuurlijk ligt het eraan wat je "wat steverigere wind" noemt. Als het boven 3Bft komt is voor mij de lol er allang af met zwevers en lichte toestellen. Dan leg ik de boel op zolder en ga ik surfen ;)

    Nu vlieg ik al wat jaartjes met DLG's dus het kan zijn dat ik meer gewend ben subtiel te sturen (vooral in thermiek, zo vlak en rustig mogelijk). En als het toestel dan een paar seconden nodig heeft om te reageren is dat helemaal niet zo erg. Dicht bij de grond bij aanvliegen voor een landing is dat natuurlijk WEL erg. Daar gebruikte ik dan ook voornamelijk ailerons en rudder meegemixt.
     
  18. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Ah okee, ik denk dat je met dat laatste een punt hebt! Ik vlieg inderdaad wel eens bij > 3 Bft. En zo'n licht dingetje als de EZII gaat bij een plotse windstoot snel richting de rij bomen. Als het keren dan een paar seconde duurt, hangt ie al in de boom ;).... Ik weet wel dat je natuurlijk vooruit moet denken en voor de wind moet blijven, maar jah... je vliegt eens wat op je vrije dag en je probeert ook wel eens het e.e.a. natuurlijk. ;)

    Maar inderdaad met thermiekzweven laat ik hem heel rustig op richtingroer gaan en vlak houden.

    En bij de landing dus roer en aileron bijmixen, dat doe ik dan dus met de hand.

    Dus eigenlijk komen onze ervaringen dan best wel overeen :D...
     
  19. RSSD

    RSSD

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Vladslo (België)
    Hallo allemaal,

    ik heb recentelijk ook de easystar kit aangekocht.
    Gewoon omdat mijn Perkins Phoenix bijna uit elkaar viel :D

    De electronica gebruikt van de Phoenix, wat draden moeten verlengen en de motor moest aan de buitenkant gemonteerd worden.

    Verder heb ik een Hobbyking HD Cam ingewerkt op de canopy.

    [​IMG]

    En hier een filmpje van de cam :

    RmJzawJgymM[/media] - YouTube


    Ben zeer tevreden over de Easystar en zijn vliegeigenschappen.
    Maar ik denk wel al na wat een geschikte opvolger zou kunnen zijn...

    Mvg,

    RSSD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Zeg het maar Ton, ik heb hem nog open liggen.
    Hoe wil je dat ik het meet? Van waar naar waar?

    (Zo lang je koolstof buis zonder spanning in je romp zit vervormd de romp toch ook niet?)
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2012

Deel Deze Pagina