Beste, Ik ben recent terug begonnen met modelbouwvliegen (na een aantal jaar stil te liggen) en heb mijn oude Multiplex SkyCat van onder het stof gehaald. Het leeg gewicht (enkel de servo's zitten er nog in momenteel, zonder landingsgestel) is 640g. Aandrijving was vroeger een Multiplex Permax 680 met 3:1 gearbox op NiMH cellen (8) van 3600mAh, met 12x8 prop. Totaal vlieggewicht weet ik niet meer, maar de vliegtijd was maar een 7tal minuten denk ik. Qua landingsgestel denk ik er aan om deze te kopen: https://hobbyking.com/en_us/carbon-fiber-landing-gear-15cc-size.html?wrh_pdp=3&___store=en_us Ik zou graag overstappen op Lipo's en een brushless moto, om een lager vlieggewicht te hebben en ook (halfopen) langer te kunnen vliegen. Heeft er iemand een goed voorstel van een goeie combinatie motor, reglaar, lipo en prop aub? Ik ben niet meer op de hoogte van wat de degelijke merken (prijs/kwaliteit) momenteel zijn ed. Groeten, Niel
Leuk!n Oude toestelletjes doen het dikwijls prima op een modernere setup Deze lijkt het alvast goed te doen: Mogelijks ga je wat moeten aanpassen om de LiPo ver genoeg naar voren te krijgen want de oude aandrijving was dikwijls een pak zwaarder (CG redenen) Ik zou gaan voor een normale 3S of lichte 4S setup Zomaar eventjes iets voorgesteld (als het dan toch bvb een HK motor moet zijn) SK3 3536 kv=1050 met een 3S 3200-4000 mAh LiPo met een 10x6 tot 11x7 prop. De 10x6 zal al goed vliegen, de 11x7 eigenlijk al wat teveel power denk ik om leuk te zijn. Ik vloog deze setup op een 1400 mm Calmato ST (met een 11x7) en dat was ruim voldoende. Denk dat dat landingsgestelletje alvast te groot is.... 550 mm breedte voor een toestelletje van een goeie meter?
Dag Dries, Bedankt voor de info. Ik zou dan voor volgende set-up gaan: * landingsgestel: https://hobbyking.com/en_us/carbon-fiber-landing-gear-for-yak-50e.html?___store=en_us * akku: https://hobbyking.com/en_us/turnigy...le-eflb32003s30.html?wrh_pdp=3&___store=en_us * motor controller: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-plush-60amp-speed-controller.html?___store=en_us * motor: https://hobbyking.com/en_us/turnigy...brushless-outrunner-motor.html?___store=en_us * prop 10x6: https://hobbyking.com/en_us/master-airscrew-propeller-10x6-1pc-1.html?___store=en_us * prop 11x7: https://hobbyking.com/en_us/master-airscrew-propeller-11x7-1pc-1.html?___store=en_us Dan kan ik nog zien wat't leukste vliegt qua prop. Totaal gewicht zou dan ongeveer 1.2kg voor 500watt motor zijn ~400watt/kg. Als er nog tips zijn, of goede/slechte ervaringen met deze spullen, hoor ik het graag Groeten, Niel
SK3 3536 1050 KV max 350 W 500 W dat is goed voor 10 sec HK overdrijft altijd met het motor vermogen. Vuistregel gewicht motor X 3 anders rook
Calculators hebben in het gunstigste geval een nauwkeurigheid van 10%. Mits de invoer goed is. Want net als voor alle software geldt ook voor calculators: troep in, troep uit. E-flight calculators, prop- & motor-databases (compilation) - RCG Dus na het berekenen van een nieuwe of gewijzigde setup altijd de stroom controleren met een watt-meter. Want kleine wijzigen/vergissingen kunnen fikse invloed op motorstroom en -temperatuur hebben. Without a watt-meter you are in the dark. Until something starts to glow To trust is good To calculate is better e-flight calculators & propdata (compilation) To measure is a must Without a watt-meter you are in the dark. Until something starts to glow A watt-meter will more than pay for itself, several times over, your battery, ESC and motor will love you for it. After calculating, always check current when you have a new/changed setup. Will also help you find optimal setup. And it's a great tool for debugging your power train. Keep battery-/watt-/multi-meter wires short too long wires batteryside will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds close out sale Hyperion Emeter II, with optical and electrical tach, servo tester, local&remote logging - RCG
Jongens, jongens..... ik heb een seizoen enorm veel vluchten gedaan met die bewuste Calmato 1400 ST met die motor, met een 3S 3700 en een 11x7. De kist zijn landingsgestel afgevlogen, volle snelheid tegen een paal, de vleugel gebroken tijdens het landen. Hij had enorm veel oorlogswonden, heb er zoveel van geleerd van dat kistje. Maar een hete motor? Neen, die zat er niet bij... Die setup werkt Persoonlijk denk ik dat voor die SkyCat een 11x7 wat te hevig zal zijn en ga je met een 10x6 plezanter vliegen en heel mooie vliegtijden halen (met wat gemengd gebruik rond de 8 a 10 minuten)
Ik ben de eigenaar van de skycat in het filmpje. Ik ben even gaan kijken, er staat een APCe 10x7 op. De setup bevalt mij heel goed, en volgens de specs kan er een grotere schroef op. De motor wordt ook helemaal niet heet. Wat zwaartepunt betreft. Ik heb de lipo's helemaal vanvoor in de neus zo ligt goed volgens het boekje. Op het filmpje zie je dat hij wat op zijn staart hangt (1m40.. 1m50). Later heb ik eens met 20gr lood op de neus gevlogen. Toen vloog hij beter. Ik heb nog een andere skycat met een 1000kv motor en die vloog op 8,4 Nimh. klimt 45° Als je op 4cellen gaat vliegen zou niet hoger dan 1000kv gaan. Of je moest voor een dikke esc gaan, bij mij zit er een 42Amp van simprop in. De 3S setup, die je voorsteld lijkt me wel te kunnen. Ik heb de orginele motorsteun moeten verstevigen met glasvezel en epoxy. Tijdens een test in de living is het 3mm triplex afgescheurd en motor en schroef zijn enkele meters verder door de raam gegaan.