Namaken en verkopen hoe zit dat?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door appie21, 18 sep 2017.

  1. appie21

    appie21

    Lid geworden:
    26 jul 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Garderen
    Hallo

    Ik ben bezig om een bestaand gebouw na te tekenen in 3d En deze op schaal uit te printen (met mijn 3d printer.) Omdat ik er veel vraag naar krijg wil ik deze gaan verkopen (als bouwpakket). Omdat ik een bestaand gebouw namaak hoe zit het fan met de rechten? mag dit zomaar? of hoe ...

    Ik heb gegoogled maar ik kom er niet uit. Wie weet er meer van?
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    De architect heeft de rechten van het ontwerp en daar zou je toestemming aan moeten vragen.
    En verder heeft de eigenaar van het pand er ook wat over te zeggen.
     
  3. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Hoe oud is het gebouw?
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    https://www.auteursrecht.nl/ik-ben-maker/Architect

    http://www.quirijnmeijnen.nl/2011/04/auteursrecht-voor-architecten.html

    http://auteursrechteninbreuk.nl/auteursrecht-architect

    uit de laatste komt:

    Voor eigen gebruik
    Als u een bouwtekening van een van de architecten heeft gekregen mag u voor eigen gebruik wel foto’s maken van deze bouwtekening.
    Ook een film maken kan geen kwaad, wanneer het maar voor eigen gebruik is, u mag niet de hele buurt voorzien van bijvoorbeeld de tekening van de nieuw te bouwen verdieping, of de dakkapel.


    De afbeeldingen, die u zelf maakt mogen wel worden verkocht aan anderen, zonder dat daarvoor toestemming nodig is van de architecten.
    Maar, als het gaat over de hoofdafbeelding van een gebouw dan is het anders.

    Dan mag er bijvoorbeeld geen poster worden gemaakt en het mag zeker niet verkocht worden.
    Stel dat u een architect bent en u heeft een woning ontworpen. Iemand gaat een boek schrijven en kiest uw ontworpen woning uit als kaft van het boek, dit mag niet zonder meer.
    Er moet eerst toestemming aan u worden gevraagd, ook al voelt u zich nog zo vereerd.
    Als u graag uw auteursrecht als architect in de gaten wilt houden kunt u de mensen waar u voor tekent ook al laten zien wat de auteursrechten zijn.
    U kunt hen eventueel een papier geven waar alles op staat, zodat zij ook weten wat zij wel en niet mogen doen met ontwerpen en foto’s. Het is dan wel belangrijk dat u duidelijk aan geeft dat het voor eigen gebruik wel mogelijk is foto’s en beelden te maken van bijvoorbeeld de woning en van bouwtekeningen.


    Ik zou dit toch maar even met een jurist bespreken en niet uitgaan van wat er iemand op een forum vertelt.
    Ik kan niet beoordelen of een model gemaakt van foto's van het gebouw op een gelijke manier wordt behandelt als een foto van een bouwtekening.
    Met andere woorden: geen idee of je zonder bouwtekening wel een gebouw mag kopiëren en verkopen. Een bouwtekening kopiëren en verkopen mag sowieso niet.
     
  5. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Het gaat soms nog verder.
    Neem het Atomium in België. Mag je fotograferen. Maar wil je de foto publiceren dan zal je hierop moeten betalen. Is bv. ook zo met gebouwen van Horta.

    Bij de Eifeltoren zit het net even anders. Daar mag je de foto publiceren. Behalve als de verlichting aan staat. Dan moet je weer betalen.

    Dus best even informeren bij de eigenaar en architect van het gebouw voor je bouwpakketten gaat verkopen.
     
  6. appie21

    appie21

    Lid geworden:
    26 jul 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Garderen
    Het is een gebouw voor 1900

    Dit had ik inderdaad moeten melden. Alvast bedankt voor alle antwoorden.
     
  7. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Is het zo'n geheim dat we niet mogen weten over welk gebouw het gaat?
     
  8. appie21

    appie21

    Lid geworden:
    26 jul 2017
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Garderen
    Haha ja!
     

Deel Deze Pagina