NAN Xplorer 4000 ST voor F5j

Discussie in 'F5J' gestart door Japie.G, 10 nov 2014.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.961
    Locatie:
    Raalte
    Hallo!

    Ik heb inmiddels gekozen om een een NAN Xplorer 4000 ST voor F5j te gaan inzetten. Ik heb mijn perfecte model gevonden bij Paul E die er een te koop had staan. Dinsdag zal ik de kist ophalen!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu moet deze uiteraard omgebouwd worden naar electro. De kist is niet de allerlichtste. Een totaal leeggewicht inclusief roerhoorntjes en dergelijke, maar exclusief kabelboom/servo's/electrosetup/radiosetup/accu is 1830 gram. Vliegklaar zal ik dus zeker richting de 2500 gram gaan, zo niet meer! (maar wel op 4m vleugel :D )

    Eerste vraag waar ik me mee wil bezighouden is welke motor er gebruikt moet worden. Mijn eerste gedachte ging, met het budget in het achterhoofd uit naar naar een Poly-Tec motor. En wel deze!

    Zou dat voor f5j nog een mogelijkheid zijn in deze kist? Of ben ik dan echt underpowered. Het maakt mij echt geen zier uit wat voor motor er in de kist zit, al is het de allergoedkoopste turnigy. Als hij maar past, en de kist in ongeveer 25sec naar 200m weet te brengen. Omdat ik te maken heb met een smalle f3j romp ga ik er voorlopig vanuit dat ik een dun motortje met vertraging nodig heb.

    Graag jullie gedachtengangen alvast. Zodra ik de kist in handen heb kom ik met maximale maten en dergelijke.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2014
  2. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.226
    Locatie:
    Dordrecht
    Klnkt als een dunne DIKKE motor wat je zoekt Jaap :D
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.471
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik zou eerst wachten totdat je de kist in handen hebt. Ga dan maar eens uit van een zwp op 125 mm vkv en kijk eens hoeveel massa je nodig hebt om je zwp op die plek te krijgen. Voor een aandrijving plus motor en regelaar kun je grofweg 200 gram tellen. Wat je verder nodig hebt, bepaald dan de grote van je lipo. Wanneer je dat dan weet (weet je ook een totaalgewicht) zou ik eens kontakt opnemen met Reisenauer en hem vragen welke motor past.

    note: je hoeft niet persé bij Reisenauer te kopen maar zijn info, alleen al, helpt wel :rolleyes:

    Meer als 500 gram aan aandrijving en resterende servo's lijkt mij veel; ik verwacht eerder dat je iets in de buurt van de 4-450 gram nodig hebt.
     
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.961
    Locatie:
    Raalte
    :rolleyes: :cool::cool:

    Jep dat sowieso Arno, maar ik wil er mijn gedachten vast over laten gaan. En wie weet zijn er mensen met soortgelijke kisten die alvast wat kunnen melden. Ik heb nog niet veel feeling met hoeveel gewicht ik nodig heb. Ik zal je tips opvolgen!
     
  5. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.226
    Locatie:
    Dordrecht
    Volgens mij is er al het e.e.a. langsgekomen in het Orca draadje van Justus. Aqua gewicht en ruimte wel enigszins vergelijkbaar wellicht..
     
  6. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.856
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    De RF500 pro is wellicht ook nog een optie voor je

    F5J-FAI_22
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.961
    Locatie:
    Raalte
    Zeer interessant die RF!
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ben benieuwd hoeveel ruimte jij hebt in de neus.
    qua vlieggewicht gaan we elkaar waarschijnlijk niet veel ontlopen. Ik ben heel benieuwd naar de onderlinge verschillen!

    Ook echt een mooie bak!!
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.961
    Locatie:
    Raalte
    Ik denk t zelfde of misschien nog wel minder dan jij Justus! Ik ga het dinsdagavond zien! Hoe denk jij over die RedFox 500spc? Nadeel daarvan is ook dat de draden om de outrunner heen moeten.
     
  10. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.287
    Locatie:
    Haarlem
    Er is ook een Electro romp voor een Explorer 4000. Die heeft wat meer ruimte voor de motor. Mijn buurman (in Frankrijk) heeft er een. Ik weet niet wat voor motor (maar dat kan ik wel vragen).
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.961
    Locatie:
    Raalte
    Ik weet dat die er is, maar in deze deal zit nu eenmaal een f3j romp. Die ga ik dus ook maar gebruiken, waarom niet, beetje hobbyen :)

    Een e-romp aanschaffen kan altijd nog als het echt drama wordt.

    Tja, de poly-tec zit met 28mm, genoeg vermogen en draden die niet in de weg zitten natuurlijk in t erg geschikte lijstje. Maargoed, niet alle ervaringen met poly-tec zijn even goed..
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    5.659
    Locatie:
    Utrecht
    Inderdaad: kan altijd nog, maar dan heb je geen nette zweefromp meer (eufemisme voor een gesloopte zweefromp).
    Nu investeren in een extra romp levert je een zeer bruikbare set.
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.287
    Locatie:
    Haarlem
    En, de motor die in de E-Romp past zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan de motor die in de zweefromp zal passen.
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.961
    Locatie:
    Raalte
    Haha nou, ik heb niets aan een zweefromp, plus nu een eromp bestellen zal wel ik weet niet hoe lang duren. Deze jongen gaat gewoon omgebouwd worden indien normaal mogelijk.

    Edit: of iemand moet er eentje hebben liggen natuurlijk ;)
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2014
  15. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Groningen
    motor

    Hoi,

    Ten eerste gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier.

    Voor mijn 2.5 kg Aspire van 2.7 mtr en 78 dm2 had ik op advies van Andy deze motor:

    Peggy Pepper HK-2524mit Micro Edition 5:1N/T2950KV

    aangedreven op 4s, lekker laag in de amperes, dus relatief lage C of kleine accu volstaat.

    Zoals je ziet is de motor wat zwaarder dan een PP met 105 gram. Met een 17*13 prop meer dan voldoende power, zelfs Arno zou het ideaal vinden :rolleyes:

    Motor is ook wat groter in diameter, maar misschien kan je het ruimte probleem oplossen door de neus wat verder af te zagen. Ik had een 38 spinner.

    Succes

    Johnny
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.471
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Is het goed of fout wanneer je naam zo vaak genoemd wordt :rolleyes:

    Maar los daarvan; ik zat ook aan 4s te denken maar een standaard 4s pack krijg je vermoedelijk niet in die romp naar binnen geschoven.
    Nou kun je makkelijk een pack "ombouwen" maar daarvoor moet je eens eerst achterhalen wat je nodig hebt. (om het zwp goed te krijgen op de eerste plaats)
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik ken hem niet, ik kwam hem bij mijn recente zoektocht ook voor het eerst tegen. Wat ik wel heb gevonden is dat vrijwel alle max. 28mm motoren eigenlijk allemaal ook rond die max. 500W zitten. En daar zal 2, 5 kilo goed maar niet als een raket mee omhoog gaan. Maar de Diva ging net over die 2,5kilo heen en ging met 500W voor f5j hard genoeg omhoog:280mtr in 30Sec.

    De motor die ik het liefst zou gebruiken is die PeggyPepper die John ook noemt maar ik weet inmiddels vrij zeker dat die niet gaat passen. Ik zal het even uit moeten zingen tot ik de kist heb om echt te weten wat er in past.

    Er komt wel al iets mijn kant op (1025 van Schambeck, staat nog niet eens in 'mijn' draadje) maar dat zal ik daar verder toelichten
     
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.961
    Locatie:
    Raalte
    Ik ga voor 2500gram.

    Inmiddels heb ik deze gegevens:

    op 40 mm van de neus is de rompdoorsnede 28x30 mm
    voor de cockpitkap op 125 mm van de neus is de doorsnede 39x48 mm
    achterzijde cockpitkap op 340 mm vanaf de neus 41x61 mm
    afstand neus tot voorzijde vleugel 480 mm

    Daar gaat die RedFox 500 wel inpassen. Nu kan ik die ook nog eens 2e hands kopen voor een mooie prijs.. Nog even alles op een rijtje zetten, maar ik denk dat dit t wel gaat worden. Anders toch ook een shambeck 1025. Maar das budgettechnisch iets andere koek. Ik ben geen serieuze puntenvlieger. Als ik rustig op 200m kan komen in minder dan 30sec is het voor mij in orde.
     
  19. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Groningen
    sorry, verkeerde motor in de link

    :oops:

    moet zijn deze:

    Peggy Pepper HK-2524mit Micro Edition 5:1N/T1950KV

    Heb de motor nog liggen incl 17 * 9 RF prop en vladimir spinner 38 mm. Raisenauer vertraging zit op een andere variant want lichtere kist. Kan ik wel een mooi prijsje van maken bij interesse. Je mag zelfs passen en daarna besluiten.

    Groet

    Johnny
     
  20. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Luister maar naar wat Arno zegt.
    Ik heb nu ook al een paar keer de fout gemaakt om alles van te voren te kopen met als gevolg dat ik de dure 1025 van Schambeck eerst pas "vernunftig" in mijn derde model kon gebruiken.
    In de AVA en in de Orion was de motor qua vermogen optimaal, maar qua gewicht gewoon veel te licht.
    Eerst in de Erwin XL UL zit dat motortje goed.
    Eigenlijk is het ook voor zweefrompen (F3J) gedacht, daarom ook maar 22mm. dun.
    Ik kan je de 1025 van Schambeck aanbevelen.
    Prima motor, mits binnen de specs word gevlogen, want ander wordt dat dingetje te snel heet.

    Groetjes,

    Jordy

    ps. Ik heb er ook nog aan lopen denken dit mooie model te kopen.
    Hartelijk gefeliciteerd ermee. Een prachtige kist!
     

Deel Deze Pagina