Geen idee waar dat platte stukje voor is, misschien om beter met een tangetje vast te kunnen houden. Draaipunt zit naar de hoofdligger toe, dus naar de voorlijst toe. Mooie raampje overigens, die gebruik ik ook maar heb ze wel een beetje aangepast. Ik lijm M2 draadstukjes in de gaatjes bij het lagertje en monteer de lagerhouder (met lager) met M2 moertjes. Ik vind de houten blokjes n.l. wel erg klein voor een houtschroefje en ben bang voor scheuren of afbreken.
Vleugel is op afwerking na klaar. Motorschot kan nu uitgelijnd in ingelijmd worden. Even rustig de tijd voor nemen. De neus kan later afgeschuurd worden tot hij aansluit op de 32mm spinner.
@Arno Helaas geen foto paraat, maar hoop dat het zo helder is. Ben op het idee gekomen - eerlijk is eerlijk - door een post van Paul op rcgroups. Nog niet nodig gehad overigens, belasting bij F5J is in het algemeen wat lager dan bij F3J Groet Johnny
Lijkt me een goede tip. Dremel er een gleufje in, zodat er in geval van nood een platte schroevendraaier in kan!
Alle componenten even los in de kist gekwakt, kijken of ik uitkom qua cg. Uitgaande van TPaccu van 111gr (die past naast de regelaar) helemaal voorin kan ik op een cg van 110mm uitkomen. Prima startpositie! Totaal vlieggewicht: Zal zeker niet meer dan 2350gr worden schat ik nu in. Enige dat hier nog bijkomt zijn wat linkjes en een prop. Verder zal de starthaak en een stuk van de bestaande servotray nog verwijderd worden. Dikke prima dus! Helaas moet de motor terug naar de leverancier wegens speling op de as, dus dat gaat een behoorlijke bak vertraging opleveren...
Ik wil alvast een spinner en bladen bestellen. Ik heb een 32mm spinner nodig, op 5mm as. Ik kom dan uit op deze (RFM) of deze (hyperflight) als ik een 'verzetzte' spinner wil. Iemand hier iets over te zeggen? Mijn eigen gedachten hierover: Ik heb beide type spinners in bezit gehad en vind de RFM veel degelijker gebouwd dan de Hyperflight. Echter is de hyperflight een stuk goedkoper en te krijgen met een oranje doppie.. Mijn eigen voorkeur gaat toch uit naar de RFM. En dan de bladgrootte. Op de RedFox 500 met 4,7:1 vertraging worden de volgende adviezen gegeven. - 14/9,5".... 430W.... (40A).... (AUW up to 2,2 kg) - 14/12" .... 510W.... (50A).... (AUW up to 2,5 kg) - 16/11" .... 520W.... (50A).... (AUW up to 2,5 kg) - 17/11" .... 580W.... (62A).... (AUW up to 2,8 kg) Waarbij ik dus zou willen gaan voor de 14/12 of de 16/11. Helaas kan ik beiden niet vinden bij RFM. Heeft iemand hier een goed advies over? Wat moet ik nemen, ervan uit gaande dat ik zsm op die 200m wil kunnen komen, iig max in 30 seconden. Beter meer spoed? Of juist meer bladlengte?
Ik gebruikte een 16x8 en ga die weer gebruiken ( Supra romp met SSL vleugel ) Enige voordeel van de verzetzspinner in dat de bladen beter aan sluiten oo je romp, dus minder weerstand.... Staat miss ook wat mooier Oja Neil krijgt de spinners pas over een maand binnen (hyperflight)
16x8 rfm? En wat weegt jouw kist? En mijn motor moet helaas terug voor reppacement, dus zit sowieso nog een dikke maand zonder motor... En de enige reden voor versetzt is voor mij omdat het mooier staat, verder niets
Ik had en een aeronaut 16x8 op maar die is iets te zwabber RF is beter. Palo (de maker vd motor heeft ook de spinners die jij wilt ) Dan weet je dat
Met die spinner van Hyperflight is niets mis. Inderdaad zijn de RFM turbospinners degelijker maar daarvoor ook weer een stuk zwaarder. Wel die met versatz nemen want daarbij ligt de prop mooier aan tegen de romp. Propeller wordt moeilijker maar bij mijn 1025 motortje wordt de RF 16 x 8,5 schmall aanbevolen. Hierover heb ik nog geen vluchtdata maar de prop maakte tijdens de diverse tests een goede indruk (voor wat dat waard is ) Een groter voordeel bij deze prop zie ik in het "schmall" gedeelte; minder weerstand tijdens het vliegen....
Het ligt al een poosje stil wegens wat pech met hardware. Is allemaal opgelost. Binnenkort weer verder! MKS ds6100 DOA - netjes vervangen door T9hobbysport RF 500 motor met te veel speling op as - netjes vervangen door RedFox Motor ligt nog te wachten tot ik hem ophaal. Komt dus snel weer voor elkaar!
Servoframe voor deel verwijderd: Weg geschuurd tot op lijmrand. Klein strookje glas er over gelamineerd voor de zekerheid. Nu maar weer laten drogen!
Nog ff terugkomen op de al dan niet afbrekende heveltjes voor je roer aansturing. Toevallig kreeg ik wat van die Nan deeltjes in de hand en toen was me al snel duidelijk waarom die nogal "gevoelig" zijn....... Rechts het Nan heveltje en links een soortgelijk hefboompje wat ik bij Lindinger vandaan heb. Behalve de wat betere afwerking (afgeronde kanten) is het Lindinger hefboompje op het platte gedeelte 1.95 mm dik en het Nan deel slechts 1.5 mm.