Een positieve v-stelling bevorderd zogezegd stabiliteit tav rollen. Een harrier bezit daarintegen een negatieve v-stelling, met welk doel?
Mocht de engelse taal geen beletsel voor je zijn dan is dit wikipedia artikel wellicht interssant voor je. Military fighter aircraft often have near zero or even negative dihedral angle. This reduces dihedral effect, reducing the stability of the spiral mode. A too-stable spiral mode decreases maneuverability and is undesirable for fighter-type aircraft.
Heb de Skylab van Hegi gehad, deze had ook negatieve V-stelling. Heb nog nooit z'n fijne kist gehad. Hans
Stabiliteit is iets wat je niet wilt in zo 'n vliegtuig. Computers houden hem wel in de lucht en je bent verschrikkelijk wendbaar. Er zijn zelfs vliegtuigen die de piloot zonder computers onmogelijk kan vliegen. Van dat luchtkussen zit denk ook wel wat in.
Dit is inderdaad de reden: Military fighter aircraft often have near zero or even negative dihedral angle. This reduces dihedral effect, reducing the stability of the spiral mode. A too-stable spiral mode decreases maneuverability and is undesirable for fighter-type aircraft. Lijkt me voor RC vliegen niet noodzakelijk.
Vliegtuigen zijn onderhevig aan hele kleine golfbewegingen of schommelbewegingen. In de langsrichting noemt die beweging phugoid (bij eenzelfde invalshoek van de vleugel, daalt het vliegtuig en neemt de snelheid toe waarna het vliegtuig weer stijgt en snelheid verliest en zo verder...) Ook in de dwarsrichting bestaat een gelijkaardig effect, dat wordt dan spiral mode genoemd. Afhankelijk van het ontwerp kunnen die beweging na een tijd verdwijnen (uitdeinen), of kan deze blijven bestaan of kan deze versterkt worden (en oncontrleerbaar worden). Blijkbaar zorgt een negative V-stelling voor het uitdeinen van de schommelbeweging in de dwarsrichting, met een betere manoevreerbaarheid tot gevolg.