Newbie vraag over laden van Li-ion

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Blackjackass, 29 apr 2016.

  1. Blackjackass

    Blackjackass

    Lid geworden:
    29 apr 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Rotterdam
    Heeft niet veel met RC te maken, maar kreeg via via te horen dat de laad-wizards op dit forum (bijna) alles weten.

    Ik heb een accupack van 8 stuks 18650 Li-ion batterijen, nominaal zijn ze ongeveer 2500 mah bij 3.7 V, maar omdat ze in twee series van vier geschakeld zijn, wordt het dus totaal 7.4V bij 10,000 mah. De 230V lader die er bij hoort heeft een output van 2500 mah bij 8.4V.

    Ik wil het accupack opladen vanaf mijn autoaccu en dacht bijvoorbeeld aan deze lader: de SkyRC imac B6 mini. Vraag is of dit kan, en of er nog andere (betere) oplossingen zijn om dit accupack te laden.

    Tnx alvast voor de feedback!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    De lader van 2500mA(h) zegt alleen dat hij met zoveel stroom en dus ook zoveel capaciteit in een uur laadt. Bij een lege accu zal die 4 uur tijd nodig hebben om vol te komen.

    Een B6 mini kan met 6A laden wat een laadtijd van iets minder dan 2 uur geeft.

    Heeft je pakket ook een balanceer plug? Dat lijkt mij wel zo verstandig.
     
  3. Blackjackass

    Blackjackass

    Lid geworden:
    29 apr 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Rotterdam
    Tnx. Inderdaad is het balancen belangrijk, als één van de 18650's niet goed laad, krijgt de rest op zijn donder. Zijn er schema's te vinden om een balanceer aansluiting te maken?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je googled kom je genoeg tekeningen tegen maar het is heel simpel.
    Bij een 2S opzet (7.4v) heb je de + pool, de - pool en het verbindingsstuk tussen de 2 cellen in (op 3.7v). Een losse kabel met stekker voor aan de accu te maken kan je bij de meeste betere modelbouwwinkels wel vinden.

    [​IMG]
     
  5. Blackjackass

    Blackjackass

    Lid geworden:
    29 apr 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Rotterdam
    Simpeler dan ik dacht. De balanceer IC zit natuurlijk al in de lader. Dank! Ik rij morgen maar eens naar Pijnacker om een paar aansluitkabels te scoren ;-)
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Kijk wel even uit, er zijn verschillende types balanceerstekkers, en ze hebben niet allemaal dezelfde verdeling van de draden over de aansluitpennetjes.
     
    rijpma4 vindt dit leuk.
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle

Deel Deze Pagina