Newbie zoekt hulp

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door daniel houtput, 24 okt 2016.

  1. daniel houtput

    daniel houtput

    Lid geworden:
    24 okt 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Zele
    Hallo iedereen, mijn naam is Daniel en ben 60 jaar jong :) Nog nooit iets gebouwd... Onlangs heb ik een model van Robbe Schutze op de kop kunnen tikken samen met beslag en motorset. Ben ik aan het kijken voor een zender - is er iemand met ervaring met Carson 14 kanaals ? En welke snelheidsregelaar neem ik best ? Voor het type motor neem ik best een "brushed" heb ik begrepen. Als batterij zou ik een 6 volt 10 Amp loodbatterij gebruiken, die geeft juist het correcte gewicht om op de waterlijn te komen. Wat betreft regelaar : bij de meeste modellen zie ik staan Nicd, Lipo enz maar nooit lood Pb - kunnen deze regelaars niet werken vanaf een loodaccu dan ? Wanneer ik de bouw echt begin, zal je me waarschijnlijk nog regelmatig terugvinden met vragen denk ik maar eerst alles in huis halen wat nodig is :bye:
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Daniel, welkom.
    "Nog nooit iets gebouwd" ... lees ik. En dan begin je aan een Schutze. Niet de meest simpele boot voor een starter. Hoe weet ik dat?
    De Schutze was ook mijn eerste boot... In de jaren '80.

    Als je een uurtje tijd hebt, lees dit eens door: http://www.modelbouwforum.nl/forum/faq-schepen-electro-aangedreven.75/
    Speciaal voor jou geschreven.

    Wat in vredesnaam moet je met een 14-kanaals zender bij een Schutze?
    Twee motoren te regelen (wellicht apart?)
    Roeren
    Verlichting
    Misschien nog een geluidje, maar dan heb je het wel gehad. Dan kom ik op 6, misschien 7 kanalen.
    Voordat je die Carson aanschaft, lees dit eens: http://www.modelbouwforum.nl/threads/carson-14-kanaals-stickzender.236169/

    Motoren: De Schutze stamt uit de jaren '70. Toen waren er nog geen borstelloze motoren. De Speed 500 met 3:1 vertraging (de zogenaamde Navy Compacts) was de aanbevolen aandrijfunit voor dit schip.
    Met de huidige techniek zou ik er andere motoren in zetten, zg. "langzaamlopers". Borstel of borstelloos. Geen vertraging nodig = minder wrijving en minder herrie.

    M.b.t. de accu: In mijn 1:1 auto maakt het niets uit of de diesel uit een vierkante, ronde of achthoekige tank komt en of het een 30 of een 40 liter tank is.
    Dat geldt voor accu's ook: Lipo, NiMH of lood; het maakt qua stroom niets uit. Lipo-volts zijn niet anders dan volts die uit een lood-accu komen. Alleen...
    Een lipo met 2 cellen heeft 7,4V als spanning.
    Een NiMH van 6 cellen heeft 7,2V
    Een lood-accu is 4, 6 of 12V
    Ik gebruik in een aantal schepen ook lood. Zonder problemen. Zowel stroom als ballast.
    Als ik in die schepen lipo zou gebruiken, moest ik er 4 kilo los lood als ballast in zetten. Onzin.
     
  3. daniel houtput

    daniel houtput

    Lid geworden:
    24 okt 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Zele
    Hey Roel, bedankt voor je reactie. Ondanks het feit dat de Schutze mijn eerste project is, heb ik er veel vertrouwen in én veel tijd (ben net met pensioen). En de links zijn inderdaad zeer interessant : mijn dank. De zender zou ik kopen om twee redenen : eerst en vooral de prijs omdat ik vooreerst nog niet te veel wil investeren in duurder materiaal zoals Futaba e.d. en ten tweede ALS het meevalt dien ik bij een volgende (uitgebreider) project niet per direct een nieuw toestel te kopen. De info over batterij : dank je - het was wel verwarrend voor mij omdat er nooit vermelding stond over loodaccu. Ga ik een regelaar zoeken die werkt vanaf 6 volt om de bijgeleverde motoren (EF76II maar zonder vertraging). Bedankt ik heb al weer iets bijgeleerd :yes:
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De capaciteit ('tankinhoud') van accu's wordt uitgedruikt in Ah, ampère gedurende one hour. Jij kunt met die 10Ah accu in principe 10uur varen met 1A, 5uur met 2A, 2,5uur met 4A, etc ... In principe, want het is beter voor hun levensduur om lood-accu's niet helemaal leeg te trekken (tractie lood-accus doen dat beter). Of een accu een capaciteit heeft van 1Ah of 1000000Ah maakt de motor niets uit (behalve de massa die hij mee moet zeulen).

    Wat huiswerk, mocht dat nog nodig zijn, voor prestaties en veiligheid
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    De LOODACCU. Hoe werkt hij en hoe ga je er mee om.
     
  5. daniel houtput

    daniel houtput

    Lid geworden:
    24 okt 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Zele
    Bedankt aan Ron en Roel voor hun uitleg en de helpvolle links !!!
     

Deel Deze Pagina