NiCd laden met Schulze isl 6 330

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Guest, 25 okt 2003.

  1. Guest

    Guest Guest

    Als ik mijn accu pakketjes van 7 cellen 500AR laad op bijv. 2.5 ampere
    denkt de lader dat er maar 5 of 6 cellen zijn.
    Is er iemand die weet hoe dit kan en wat ik er aan moet doen?
    De gebruiksaanwijzing is er niet echt duidelijk over.

    Groeten van Ingo
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    een NiCd lader denkt bij laden helemaal niet in aantal cellen, maar maakt de spanning zó hoog, dat de voorafingestelde stroom gaat lopen.

    of doet een computerlader dat wel i.v.m. DP instellingen pér cel?

    hoedanook, als hij een verkeerd aantal cellen aangeeft, zou ik eens nagaan of je cellen allemaal wel in dezelfde laadtoestand zijn.
     
  3. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    In tegenstelling to bijv. LiPo cellen kun je het aantal cellen voor NiCd of NiMh niet instellen. Dit is voor het (ont)laden ook niet relevant omdat de lader zelf het aantal cellen kan bepalen. Aan het begin van het laadproces geeft hij vaak 4 cellen aan en op het einde 5 (van een 6-cellen pakket). Tijdens het laden wordt het aantal cellen dus aangepast aan de gemeten spanning. In de handleiding staat overigens ook dat het aangegeven aantal cellen 1 kan verschillen met het werkelijke aantal.

    Druk tegen het einde van het laden eens op de + en - knop en kijk eens wat de lader dan aangeeft. Als dat een verschil van 2 cellen is zou ik alle cellen eens nameten.

    Marc
     
  4. :sleeping: Joost! Even :offtopic: :D Wie op ons ingedutte cluppie heeft verstand van het laden met de schulze ISL330d?? Ik ben d'r al een paar weken zoet mee, en het werkt okay voor lipo's, maar: het aankoppelen van een tweede accu op de andere uitgang, een ontlaad/laad programma vinden, testen etc etc dat wil niet erg lukken. M'n technisch Duits is op peil, maar de logica van de gebruiksaanwijzing ontgaat me in het geheel...

    NiCd's laden op auto lukt wel trouwens.

    cu,r :D
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Je hebt een PBtje
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Wat Marc zegt zo dacht ik het ook, de handleiding zegt dat het weergegeven aantal cellen niet hoeft te kloppen...

    @Robert, hoewel het beter kan is de 330 toch niet echt moeilijk, waar kom je niet uit?
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Het aantal aangegeven cellen is alleen van belang voor ontladen. Met de hand te corigeren.
    In de praktijk niks van aantrekken. Goed, dan ontlaad de cel tot iets lagere spanning. Maakt niet (mij) uit bij NiCad.
     

Deel Deze Pagina