Niemi Sisu 1a

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Harry van Melick, 31 dec 2013.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Nu de Schweizer 2-32 bijna klaar is ben ik alweer aan het denken over een volgend project.

    Een 7,25 meter SB10 is een mogelijkheid maar ook een Niemi Sisu 1a, dit toestel is er, bij mijn weten, nog niet als model-zweefvliegvliegtuig.

    Voor het maken van een rompmal heb ik inmiddels voldoende gegevens maar v.w.b. de vleugels en de V-staart ontbreekt het mij aan een goede maatschets.
    Ik weet niet of er in de boeken van Martin Simmons een tekening staat met de wortel en tip-koorde en ook lijkt het mij dat de vleugel een weinig voor-peiling heeft.

    Wie kan mij hier verder helpen?

    Harry
     
  2. Rottger

    Rottger

    Lid geworden:
    19 nov 2003
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Eifel
  3. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Dank je Hans deze heb ik al maar, om hem te gebruiken als voorbeeld is hij te onnauwkeurig.
    Ik heb de vraag ook op een Amerikaans forum gezet maar, die komen tot op heden, ook niet verder dan 'jouw' tekening.

    Er bestaat een video van de eerste vlucht van de Sisu 1a, hier heeft hij, zoals op de tekening geen V-stelling terwijl op de foto's van de productietoestellen duidelijk te zien is dat hij daar wel enige V-stelling heeft.

    Zeer slechte kwaliteit: [media=youtube]neTI3W8vxi0[/media]

    Ook heeft de V-staart op sommige foto's 'Counter Balance' gewichten en op ander foto's weer niet.

    De romp is relatief simpel na te bouwen en de V-staart is gelukkig geen pendel-uitvoering.

    Harry
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Den Haag
  5. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Nou dat ziet er veelbelovend uit.
    De tekening van de romp op het plaatje is al niet onaardig.
    Mooie kist trouwens, ik begrijp goed dat je die wilt bouwen Harry.
    Wil je een foto van de Schweizer plaatsen als die klaar is?
    Groeten, Maarten
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Plaatje van die SiSu van die Bauer Air Group'-site een beetje beter gekopieerd. :D

    Klik met de verkeerde muisknop op de link, daarna 'Opslaan als ...'.
     
  7. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Dirk, dit is de tekening die ik voor de romp wil gaan gebruiken samen met deze foto : (samen met nog ongeveer 30 andere foto's)

    Sisu 1A at NSM: Photo by Photographer Peter Shawhan - photo.net

    Met deze info moet er een goede rompmal mogelijk zijn.

    Maarten, binnenkort plaats ik een foto van de 2-32 maar, dan nog zonder stickers.

    Aangezien de vleugel zeer sterk taps toeloopt is de voorgenomen spanwijdte 6 meter, dit om geen ruzie te krijgen met de Reynolds Numbers.
    Het echte doorrekenen van het toestel doe ik pas als ik over voldoende gegevens beschik.

    De link van PapaHotel is zeker een optie, ik wacht echter nog even af of er nog wat binnenkomt

    Harry
     
  8. Rottger

    Rottger

    Lid geworden:
    19 nov 2003
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Eifel
    Harry,

    Waarschijnlijk ken je ook het artikel en de foto over de 1964 record vlucht van de Sizu in het blad Sailplane en Gliding van 5 oct 1964.

    Hans
     
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hallo Hans, heb ik inmiddels ook al.

    Trouwens, ik ben al weer een stap verder, in een van de boeken van Martin Simmons staat een maatschets en wel op pagina 208:

    Sailplanes 1945 - 1965 (Volume 2)
    https://www.cumulus-soaring.com/books/Simons/Sailplanes-V2-TOC2.jpg
    Ik vermoed dat de maatschets onder aan deze site die van het Simmons boek is: Bauer Air Group - SISU Project

    Mocht iemand dit boek bezitten zou hij mij dan een foto van de maatschets kunnen sturen? mocht er niemand zijn dan stel ik de vraag ook nog in BIGGS.

    Ik kan alleen maar hopen dat de maatschets klopt want, dat is bij Martin Simmons niet altijd het geval.

    Harry
     
  10. Rottger

    Rottger

    Lid geworden:
    19 nov 2003
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Eifel
    Ik heb deze boeken van Simmons, maar niet bij me. Ik kan het volgende week opzoeken als niemand anders eerder met info komt.
     
  11. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Zou mooi zijn Hans.

    Overigens, een van de redenen dat ik dit toestel graag zou willen bouwen is zijn geschiedenis inclusief de eerste 1000 kilometer vlucht.

    Verder heeft hij, om na te bouwen nogal wat voordelen, zo is het maken van een canopy-mal niet nodig, het voorste gedeelte is simpel een gebogen stuk plastic en voor de canopy zelf kan men zowat elke schaal 2,5 kap gebruiken (B4, Foka e.d.)
    Nog een bijkomend voordeel is dat men de scharnieren van de landingsgestel-deuren gelijk in de mal mee kan bouwen, deze hebben namelijk een rechte scharnierlijn (Kevlarband of iets dergelijks)

    De enige compromis die ik wil aangaan is het weglaten van de kleine en wat vreemde wingfairing aan de achterlijst bij de romp/vleugel overgang, dit omdat ik geen vleugel-aanvorming aan de romp wil maken.

    Harry
     
  12. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Bij mijn research naar de Sisu 1a kwam ik het volgende boekwerk tegen, best wel de moeite waard om te downloaden.

    http://www.lakesgc.co.uk/mainwebpages/eBook%20Library/Batch%203/The%20Worlds%20Sailplanes%20Vol%202.pdf

    Op bladzijde 207 en 208 staat enige Sisu 1 informatie en het belangrijkste, de voor-peiling van de vleugel vanaf de T4 lijn. Jammer genoeg zijn de gegevens van het prototype. Nu nog even wachten op de info van Hans (Rottger)

    Dan nog jullie mening over het volgende, op 'Dirk' zijn plaatje http://test.sjippertjes.nl/SiSu.PNG staat de originele romp van de 1a versie.
    Helemaal achteraan bij de tail-cone loopt een korte rechte lijn, zou dit de 0-graden lijn van de V-staart zijn?

    Harry
     
  13. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Dag harry,

    Ik heb enkele afbeeldingen gevonden van de Sisu.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]

    Misschien heb je er iets aan.

    Ik heb ook nog een driez ijden aanzicht maar het bestand krijg ik niet geladen.
    Geef me je mailadres dan zal ik het doorsturen.

    Ton
     
  14. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hi Ton, bedankt.

    Foto's heb ik inmiddels voldoende, het gaat me nu nog om de echte details maar, vooral om goede tekeningen.

    Ik wacht nog even af en dan begin ik met wat e-mails te schrijven naar de USA, of zoals Louis van Gaal zegt: The United States of America !!!!!

    P.s. je hebt een PM.

    Harry
     
  15. Rottger

    Rottger

    Lid geworden:
    19 nov 2003
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Eifel
    Harry,

    Je hebt een PM.

    Hans
     
  16. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    De allereerste stapjes in het 'Sisu' project. (over 2 jaar moet hij klaar zijn)

    'Mijn' AutoCad man (op de foto) heeft de tekening even op schaal 1:2.8 geprint.
    Ik ga er nu wat referentie lijnen inzetten en dan wordt hij in AutoCad gezet (alleen de noodzakelijke lijnen). De romplengte is 2268 en de hoogte 375 millimeter.

    Jammer genoeg heb ik nog te weinig gegevens van de V-staart.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina