Nieuport 28 C1, schaal 1:3 met scratchbuild 475cc Gnome Monosoupape

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Mugello, 10 sep 2016.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ach wat sneu...maar komt vast goed Roel!!

    Ipv messing kun je wanneer je in het staal wilt blijven ook vertind staalplaat nemen...blik dus...Ga je het rvs eerst beitsen? kan nog zink van de strips opzitten

    héé dat is leuk..en bouwtafel tegen de muur:p:p:p
     
  2. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Tja, als ik eens wist waar je 0.5mm blik kan kopen....
    En wat voor effect heeft beitsen? en waarmee doe je dat?
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    kaapstander vindt dit leuk.
  4. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Bedankt voor de tips!
    Normaal speel ik alles na het hardsolderen gewoon af met heet water en borstel de flux-resten er dan af. gaat vrij makkelijk. Maar dit is ook wel handig.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Na het (hard) solderen moet je de zaak gewoon goed schoonmaken. Beitsen moet je daarna doen om ook de allerlaatste fluxresten te verwijderen en vooral om de verkleuringen te verwijderen. De solderingen alleen maar beitsen kost heel veel beits en duurt waarschijnlijk ook langer.
     
  6. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Precies. En in dit geval moeten alle fittings zwart gespoten worden (het origineel had overigens geen RVS denk ik)
     
  7. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Zo. het is dan toch gelukt met het in solderen van de stripjes. Messing stripjes op maat geknipt, op lengte gemaakt en gebogen. Deze zo strak mogelijk in de uitsparing geplaatst, beetje S39 flux rondom gesmeerd en dan met een heel dikke soldeerbout aan de binnenkant verwarmd en met gewoon soldeerdraad vast gesoldeerd. Ging prima.

    20181129_174131.jpg

    En na het solderen:

    20181129_175310.jpg

    Nou nog "lekker" schuren en schoonmaken.

    Roel
     
    jmk1, Énke Blériot en Demaic vinden dit leuk.
  8. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    Dat ziet er strak en goed gevuld uit.
    Vloeimiddel (S39) goed afwassen/neutraliseren met dun zeepsopje.
    Mooi stukje werk.
    Succes
    Blijf dit volgen.

    Veel modelbouw plezier.
    Willum
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Zo op de foto ziet het er heel netjes uit, goed doorgevloeid en een nette glimmende soldeernaad. Maar met een klein vlammetje, een Crème brûlée brandertje bijvoorbeeld, kan je heel voorzichtig de solderingen langs gaan. Steeds op een klein stukje heen en weer blijven bewegen tot je ziet dat het tin gaat vloeien en dan langzaam een stukje opschuiven. Zo vloeit het tin mooi in de naad en "verdwijnen" de bobbels die er nog zijn. Je krijgt een meer egale naad en hoeft veel minder weg te vijlen en schuren.
    Het vergt wat oefening maar je kan zo heel mooie soldeernaden maken.
     
    mac en kaapstander vinden dit leuk.
  10. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Dank voor de tip Ernst. Had dit ook al gedaan en ziet er inderdaad strakker uit. rest weggeborsteld.
     
  11. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Vorige week de 2 spanten zwart gespoten en de bouwtekening oude bouwtafel gespannen. Begin met de boven kant, dus romp op de rug, op te bouwen.
    Alle dwarsliggers opmeten en dan als T-vormige doorsnede frezen. stuk voor stuk. dat gaat even duren. gelukkig 2 weken kerst vakantie.
    20181210_212432.jpg

    20181210_212450.jpg

    Wordt vervolgd (uiteraard....)
     
    jmk1, ron van sommeren en Demaic vinden dit leuk.
  12. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Vandaag weer eens aan de motor zelf verder gegaan. Al een jaar er tegen aan gehikt om de carter onderdelen aan elkaar te solderen. De sockets allemaal goed schoon gemaakt en opgeschuurd. met een klein schroefje in de klemmen wordt het wigvormig tussenstukje op zijn plaats gehouden.
    20181226_124019.jpg

    Met een 3d-geprint malletje zijn de tussenstukjes uitgericht en dan vastgezet.

    20181226_124032.jpg

    Na alles nog eens goed in de flux gezet te hebben, de brander aan en een uurtje later zat alles in elkaar.
    20181226_130140.jpg

    Ziet er verschrikkelijk uit zo, maar naar mijn mening is het toch goed gelukt. Overal is het zilver goed doorgevloeid. Hier en daar ben ik niet helemaal zing geweest met het zilver, maar liever later er iets afhalen als er nog bij liggen solderen. Al met al nog geen heel staafje zilver van 1.5mm nodig gehad. (had er nog een stuk of 10 achter de hand gehouden).

    20181226_140113.jpg

    Nou kan het schoonmaken beginnen. Eerst al eens alle flux resten weggespoeld, daarna maar eens aan de slag met de staal borstel in de boorkolom en met de dremel. Ben komende dagen daar nog wel mee bezig.

    Groeten
    Roel
     
    jmk1, Jan Walpot, Zeiler en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het ziet er inderdaad niet uit maar dat is alleen de buitenkant. Voor zover het op de foto's te zien is ziet het soldeerwerk er prima uit en inderdaad liever iets te veel dan te weinig soldeer.
    Na het wegspoelen van de fluxresten kan je het beste eerst het overtollige soldeer verwijderen. Met een dremel, vijltjes, schuurpapier, misschien zelfs een beiteltje kan je er iets moois van maken.
    Om het geheel daarna weer mooi blank en glimmend te krijgen is beitsen misschien een idee. Helaas weet ik niet precies welke beits (zuur of base) je voor deze toepassing moet gebruiken maar met de juiste beits kan je heel mooie resultaten behalen. Dat scheelt een hele boel ellebogenwerk met staalborstels en schuurpapier. ;)
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2019
  14. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    ik volg je al een poos maar nog nooit iets laten weten. Dit is heel mooi werk, het zal spannend geweest zijn om hier de vlam op te zetten!

    Ik werk met een ontkalker voor het schoonmaken van de messing- en koperen onderdelen die ik hardsoldeer voor mijn stoomketel. Dat duurt even maar het is goed handelbaar en uiteindelijk zelfs door de gootsteen weg te spoelen.

    Veel succes!
     
  15. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Zeiler vindt dit leuk.
  16. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    even met de staalborstel (kom-borstel) in de boorkolom er over heen gegaan. Geeft al een hele andere indruk. Krijgt ook een mooie patina.
    20181227_105642.jpg

    maar eerst alle overtollig zilver netjes wegwerken.
     
    jmk1 en Demaic vinden dit leuk.
  17. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Prima, snap ik, dat gedoe met zuren is niet erg laagdrempelig en comfortabel.

    Trouwens, heb je nu dat ene stripje vast gesoldeerd? Dat heb ik nou ook altijd met mijn hulpmiddelen :frustie:
     
  18. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    och, "laagdrempelig", dat valt wel mee. er gaat ook zwavelzuur in mijn zwembad :cool:. Het is meer de gevlogen van het beitsen. Ik heb eens e.e.a gelezen in het pdf document (zie link in post #135). Als het zonder beits-remmers gedaan wordt en niet al te gecontroleerd qua temperatuur e.d. dan heb je kans op waterstofbrosheid in staal. Dat risico zou ik niet willen lopen met een verbrandingsmotor....

    Oh ja, dat stripje inderdaad per ongeluk vast gesoldeerd. is alweer los gesoldeerd.

    groeten
    Roel
     
  19. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Mooi ding hoor hee, knap werkje.

    Mvg monsterdiesel
     
  20. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    398
    Locatie:
    Sittard
    Thx.
    gisteren eens een beetje ge(zand)straalt. wordt wel wat.
    20181229_121831.jpg
     
    jmk1, tjarko, willum en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina