Nieuw project: HPR C5009 Mystic

Discussie in 'Speedboten' gestart door embue, 24 jul 2017.

  1. embue

    embue

    Lid geworden:
    16 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Almere-Haven
    Na lang twijfelen een prachtige nieuwe HPR gekocht. Na nog veel langer twijfelen en veel lezen op het forum ook maar besloten deze zelf op te bouwen.

    Ik hoop dat jullie me een beetje op gang kunnen helpen want ik loop zojuist tegen mijn eerste uitdaging aan.
    Heb twee mooie drives binnen met losse flex assen. Ik heb de voorkant van de flex een beetje afgeslepen maar ik krijg ze er maar 4mm in terwijl dit volgens mij toch vele centimeters zou moeten zijn.

    Is het de bedoeling dat ik een veel groter stuk bij slijp zodat het goed past ?

    IMG_2600.JPG
     
  2. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    Foutje van de leverancier ?
    5mm flexas en 3/16" (4,76mm) prop-as ?
     
  3. embue

    embue

    Lid geworden:
    16 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Almere-Haven
    Goed punt. Als ik met een ouderwetse schuifmaat (zonder display) meet dan lees ik 4,65/70 voor de prop as en 4,75 voor de flexas.

    Ik heb de boot, de drives, het roer en de flex assen bij HPR zelf besteld en de beste man zegt dat het heel strak hoort te zitten ;-)
     
  4. embue

    embue

    Lid geworden:
    16 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Almere-Haven
    Ik heb nog even met de verkoper gesproken en hij bevestigd inderdaad dat je de flex as iets moet bijslijpen (heel voorzichtig, stapje voor stapje). Als de flex as dan heel stroef in de prop as past de handel goed schoonmaken en voorzien van loctite.

    Klinkt dit iemand bekend in de oren ?
     
  5. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Nee lijkt me ook niet handig. Je hebt snel kans op onbalans op deze manier lijkt me..
     
  6. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    bijslijpen met een slijptol of iets dergelijks lijkt me sterk..
    bij mij paste de flex-as er toen der tijd ook niet in, maar heb hem toen in de accuboor gezet. en laten draaien in een schuurpapier net zo lang tot dat hij je hem er stroef in kunt draaien
     
  7. embue

    embue

    Lid geworden:
    16 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Almere-Haven
    Dat klinkt als een goede oplossing. Super bedankt voor het advies. Ik ga morgenavond gelijk aan de slag!
     
  8. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
    En dat allemaal omdat ze te bedonderd zijn om boren in Inch-maten aan te schaffen/gebruiken.
     
  9. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Precies, goed uitboren zou de oplossing zijn...
     
  10. HendricX

    HendricX

    Lid geworden:
    11 aug 2002
    Berichten:
    739
    Locatie:
    R'dam-Prinsenland
  11. embue

    embue

    Lid geworden:
    16 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Almere-Haven
    Dat is een heel vriendelijk aanbod. Mocht ik tegen problemen aanlopen en je aanbod staat nog, dan maak ik er graag gebruik van.

    Vandaag verwacht ik het laatste losse spul binnen zoals flex safe met lagers, slangen en weet ik wat niet meer. Hopelijk eind volgende week de motoren en de regelaars en dan gaat het avontuur van start.
     
  12. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    opschuren /ruwen alles. dan ontvetten dus flexas en ook binnenbus van propas. dan verliojmen met 648. gewoon rechtopzetten . bus halfvol laten lopen. en dan langzaam de flexas in de bus draaien. de lucht kan er dan langzaam uit.als je de flexas erin duwt druk je ook de 648 er weer uit. als je het goed doet dan zit ie als een huis . denk wel net zo sterk als solderen. bij mij is er nooit een losgekomen in ieder geval. grt tom.
     
  13. embue

    embue

    Lid geworden:
    16 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Almere-Haven
    Andere vraag; ik gebruik voor het repareren van mijn RTR bootjes (roer opnieuw monteren bijvoorbeeld) altijd doorzichtige badkamer kit om het te monteren onderdeel waterdicht aan de spiegel te krijgen. Zijn er wellicht specialisten hier die anders aanbevelen ?
     
  14. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    nee hoor . prima keuze . werkt goed. doe je ook wel kit aan de boutjes dan? als je alleen de vlakken afdicht en de boutjes niet meepakt gaat het water daar wel doorheen. doe de hele rc box ook zo. met die kit. grt tom.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Wat voor mij goed werkt, is een stukje dun zelfklevend gesloten celschuim (Moosgummi) op de hardware plakken, de boutgaatjes te klein uitstansen en de boel dan op de spiegel monteren.
    Het schuim wordt platgedrukt en sluit de boutgaten af.
    Geen geklieder met kit, dat wordt bij mij vaak een bende en het is demontabel met 'hergebruikgarantie'...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2017
  16. embue

    embue

    Lid geworden:
    16 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Almere-Haven
    Assen zijn prima gelukt. Het was even zoeken welke kant de boor op moest draaien. Ik was in de veronderstelling dat het beter zou zijn de veer in de juiste draai richting te houden. Bleek dat andersom (risico op kapot maken) veel beter werkt. Komt waarschijnlijk omdat geen van beide einden gesoldeerd is waardoor de binnenveer en de buitenveer ten opzichte van elkaar kunnen verplaatsen.

    Evengoed, dank voor de goede tip. Schuurpapier met accuboor is voor mij de oplossing :)
     
  17. embue

    embue

    Lid geworden:
    16 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Almere-Haven
    Nu de assen gelukt zijn beginnen we aan het volgende hoofdstuk. Het monteren van de drives. Ik heb de maten en ik heb wat foto materiaal doorgenomen. De buitenmaat van de drives is 19mm. De doorvoer is 12mm schroefdraad met een grote moer. Aan de hand van het foto materiaal schat ik dat de drive ongeveer 2mm vanaf de bodem zitten en 4mm vanaf de zijkant. Reken-de-reken leert dan 11,5mm naar de beneden en 13,5mm naar binnen.

    Ik heb een 4mm boor genomen omdat ik in een keer 12 niet vertrouw. Het risico dat voorboren de kans op afwijking groter maakt is voor mij op dit moment kleiner dan een foutief 12mm gat boren.
    [​IMG]
    Ben best tevreden met het resultaat. Echter... de kevlar/carbon inlay is in de hoeken natuurlijk niet haaks. Nu ben ik bang dat ik met het 12mm gat op een “schuine plek uitkom”. Om nu nog verder naar het hart van de sponson te boren doet echter af aan de vaareigenschappen van het schip.

    [​IMG][​IMG]
     
  18. embue

    embue

    Lid geworden:
    16 jul 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Almere-Haven
    Foto van de drive zelf vergeten voor de beeldvorming.

    [​IMG]
     
  19. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    dat gat je had je beter anders kunnen doen. eigenlijk moet je zorgen dat je een kras -passer hebt . dus niet een met potlood punt maar een stalen punt. dan kun je het gat van 12 aftekenen.je hebt dan ook een perfect reverentie punt om voor te boren. het maakt dan niks uit of je niet goed boort want dat kun je je veroorloven omdat je het gat afgetekent hebt en je weet waar het moet komen. daarna kun je het gat ook met een ronde vijl tot die 12 mm uitvijlen . hoop dat je wat hebt aan de tip. ps als je die passer gaat kopen kijk dan ook gelijk voor een schuifblok. dat is ook een aftekenhulp. superhandeig en keert vaak terug in je /de modelbouw. succes en grt tom.
     
  20. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    je kunt het gat waar je nu je schroevendraaien hebt zitten ook nu nog netjes krijgen. kijk voor een ringetje buitenwerks 12 . doe er een boutje in en dan zit de ring op zijn plek. dan aftekenen. hoop dat je er iets aan hebt. grt tom.
     

Deel Deze Pagina