Nieuw projekt: F-84G 'Thunderjet'

Hij kwam zo te zien al tegen het overtrekken aan binnen
dan is een beetje voldoende
Op dezelfde manier is de D21 van P H I B ook de grond in gegaan is me verteld

In dit geval is het een verkeerde inschatting geweest. Als co-piloot vond ik dat hij te langzaam vloog echter Sjoerd had dat idee niet. Dus afvangen echter met de wind die toen stond was het gebeurt voordat we er erg in hadden.

De kist overtrekt zeer slecht:D want als hij te langzaam gaat laat hij gewoon zijn neus zakken. Ook, ondanks zijn 25kg, konden we er stapvoets mee vliegen.

Dat gewicht was in het begin wel een probleem en daarom hadden we reeds besloten een lichter te gaan bouw. Maar door tijdgebrek nooit van gekomen en daar plukt Frank nu de vruchten van :smile::smile::smile:

Frank, die kist gaat straks super vliegen als je hem onder de 20Kg krijgt.
 
Ben zeer benieuwd, vermoedt dat ik hem dit jaar nog wel op Deelen kan bewonderen ;-)
 
Op de foto is alleen aileron correctie te zien en geen rudder input. Misschien zelfs wel een beetje rudder met de stall mee. Op foto twee lijkt met rudder naar links gestuurd te worden vlak voor de stall, ook op de foto's tijdens de stall lijkt rudder naar links gegeven te worden.
Misschien een idee om op de zender een landingsfase mixer te maken in de vorm van een flinke mix van aileron naar rudder?
Zodoende wordt de natuurlijke reflex om aileron input te geven automatisch ondersteund door een flinke rudderuitslag de goede kant op.

PHIB gaat weer een mooie kist terug krijgen.
 
Ja dat is helaas altijd zo
Het is gebeurd voordat je er erg in hebd
als je het had zien aankomen had het niet gebeurd
Gelukig word i weer herbouwd
 
Voordat dit jullie aan de hand van een paar foto's allerlei conclusies gaan trekken, wil ik even aangeven dat de laatste foto voor de "meskant" volgens mij al van een eerdere pass is.

Van wat ik me nog herinner stond er die dag een zeer verraderlijke wind, nog versterkt door het "bosje" direct naast de baan waarop werd gevlogen.
Daardoor leek het dat de kisten in de landing voldoende snelheid hadden, terwijl dat in werkelijkheid niet zo bleek te zijn.

Groet,

Mario
 
Hoi mario, ik kan dat volledig bevestigen. Ik was er die dag later na de crash en heb nog wat vluchten met m,n avonds F16 gevlogen. Het was een turbulente noord-oostenwind (baan oost-west gesitueerd) en de bos bomen staat daar zo'n 40 meter voor je. Je kan dan in short-final inderdaad erg verrast worden door de extra turbulente wind daarvan, soms zelfs met windshear om in luchtvaart termen te blijven ;). Als je niet extra snelheid hebt kun je zomaar ineens daar in terecht komen met té weinig energie om te compenseren. En als je dan je model plots op z'n kant ziet hangen valt er nog weinig gas bij te geven of te corrigeren......

Aan de nadere kant..... het is wél een algemeen feit dat veel modellen binnen ph-bleu soms erg weinig vliegen zodat hun baasjes weinig ervaring stick-uren hebben. Vooral de regels uit het verleden zijn daar schuldig aan omdat er niet op andere evenementen gevlogen mocht worden, dat mag nu gelukkig wel. Mijn mening met grote modellen en speciaal grote jets is dat je er regelmatig mee moet vliegen om alle habbits te kennen, ik zou zeggen minimaal 20 vluchten per jaar. (Net zoals ze in de grote sportvliegerij hebben om je brevet geldig te houden.) Ik zeg niet dat daardoor de crash is ontstaan maar de extra baggage aan ervaring had zéker kunnen helpen om naderings snelheid bij deze omstandigheden wat hoger te houden. Maar ik weet, dat is altijd achteraf gel*l..... laten we er van leren zeg ik dan maar. :D


Maar goed, :ontopic: .......sorry Frank, je gaat lekker zo, prachtig werk.

Groetjes,
Gerald
 
Deze week bezig geweest met het landingsgestel, de meeste delen van het oorspronkelijke landingsgestel konden hergebruikt worden,

full


Echter de originele struts van Behotec kwamen net buiten de vleugel uit in ingetrokken toestand, dus het onderste deel van de strut vervangen door een onderdeel van HaWe, paste precies! Duidelijk is te zien dat deze veel smaller is,

full


Daarna nog wat freeswerk verricht (met dank aan Ray die dat weer ff in recordtijd regelde :thumbsup:) En de boel eens gepast in de vleugel,

full


En gelijk de binnenste wieldeuren geplaatst, deze worden aangedreven met luchtcilinders,

full


en dan de rest van de deuren pasmaken en monteren,

full


Één deel zit vast aan het onderste deel van de strut en beweegt dus mee tijdens het inveren, het andere wordt dichtgetrokken en geopend als de poot in- en uitklapt,

full
full


zal nog wel een nauwkeurig (lees: tijdrovend! :mrgreen:) werkje worden om alles netjes te laten sluiten,

gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dit weekend maar eens het karweitje gedaan waar ik meest tegenzag:
de wieldeuren passend maken,
vooral onderstaand deurtje kostte het behoorlijk wat tijd om het stangetje op de goede positie te krijgen:hammer:

full


dus dan is het een heleboel passen en meten voordat alle wieldeuren goed passen in geopende en gesloten toestand :roll: maar goed 't is allemaal weer gelukt :yes:

full
full

full
full


gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jaaaaaaah, toch nog ff wat gedaan!

heb me gebogen over het brandstofsysteem,
oorspronkelijk zaten er in de thunderjet 3 tanks van 1.3L in die 'doorgelust' waren. Deze wil ik vervangen door één 4.5L tank;

full


Middels de verloren mal methode van piepschuim een mal gemaakt, beplakt met paktape en ingesmeerd met vaseline en daarna een paar 160gr glasmatjes erover;

full


dan doorzagen,

full


En het piepschuim + tape eruit halen: ging prima!,
Nu kunnen de doorvoer van de clunk en de ontluchtings nippel geplaatst worden, kan je die nu ook mooi aan de binnenkant goed vastlijmen;

full


en nog even passen in de romp: ziet er prima uit dacht ik zo,

full


Ben nog niet zo ervaren met het gebruik van glasmat en epoxy maar ik ben niet ontevreden over het resultaat, dit doe je in een middagje! :D

full


gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er super uit frank!
Leuk om dit eens uitgewerkt te zien.

Nu weer de twee helften aan elkaar en een lektestje?
 
Ooit voor drie tanks gekozen omdat we niet precies wisten hoe het zou gaan met het zwaartepunt . Tevens de luchtstroom voor de motor was onbekend in 1997. Wij waren de eerste die zeer grote kisten bouwden met turbines in de romp. Ook Bennie (AMT) wist ook niet hoe en wat, een straalbuis van meer dan een meter :confused:, dus veel op het boerenverstand maken en inbouwen. Nu, de koe in z'n kont kijken, weten we beter en doen we alles anders.

Toch mooi gemaakt Frank maar moet je de messing onderdelen niet vervangen door alu. dat scheelt weer gewicht.
 
Nog ff verder met de tank, nadat hij doorgezaagd is kan de ontluchtingsnippel en de clunkdoorvoer op zijn plek gelijmd worden,

GroteFoto-KBUAYLLA.jpg


Nu kan je de boel dus ook aan de binnenkant heel goed verlijmen,

GroteFoto-SHHRX4EN.jpg


En dan beide helften weer aan elkaar,

GroteFoto-KZK4RV7T.jpg


'n paar lagen 160 grams glasmat en klaar is Kees!

GroteFoto-E8NN3BI8.jpg


En nog ff testen of hij lekt,

GroteFoto-347YVXU4.jpg


Niets gelukkig, geen drupje te zien!,

GroteFoto-UOGRTORX.jpg


Dus deze kan ook verder ingebouwd worden,:D

het wordt beroerd weer van de week dus dat zal wel bouwen worden ;)

gr.

Frank
 
Vakwerk Frank! :thumbsup:

Jij bent ook van alle markten thuis.
Waarmee verwijder je de Vaseline resten die je gebruikt hebt om de mal te lossen? (neem aan dat je deze prut niet in je turbine wenst ;))
Wat voor indikkingsmiddel gebruik je? (dat witte) Microballons?

Groeten, Ralf
 
Frank, is het een optie om een volgende keer de nippels/aansluitingen mee te lamineren? Nippel tegen de eerste laag glas zetten, volgende laag eroverheen. Na uitharding door eerste laag uitboren.
 
vervolg...

Eindelijk wat tijd om het verslag bij te werken,
afgelopen maanden zeer weinig tijd gehad; als je moet kiezen tussen bouwen of tijd op het forum door brengen is voor mij de keuze niet zo moeilijk...;)

full


full


dus lekker doorgebouwd aan de Thunderjet, staat nu helemaal in de primer en vandaag begonnen met het aanbrengen van de paneellijnen en klinknagels,

het stabilo is al klaar; de romp is beduidend meer werk, :rolleyes:

full


Voor het aftekenen een simpele aftekenmal bedacht zodat je een rechte lijn op de (gekromde) romp kan tekenen;

full


Zonder goede documentatie red je dit niet :nooo:

full


Klinknagels, veel heel veel van die dingen, maar je krijgt er handigheid in en dan gaat het steeds vlotter :)

full


full


Maar al met al toch nog een flinke klus maar wel leuk want je ziet snel resultaat !

full


full


Vleugels zijn daarna aan de beurt...

full


en de cockpit...

full


dus wanneer de volgende update komt...;)

gr.

Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top