Bouwverslag van een Beech D17 Staggerwing 1:3,5 spanwijdte 2,80M
Deze openings-post zal telkens worden upgedate zodat hier een kompleet bouwverslag ontstaat zonder diverse zinnige en minderzinnige reacties
.
Na een aantal jaren met de Beech D18 gevlogen te hebben werd het tijd voor iets nieuws (De mustang was daar eigenlijk al voor maar ja daar heb ik weinig plezier aangehad )
Mijn zinnen had ik al lang op een Beech Staggerwing staan, maar vond er geen in een mooie maat. (waar evt tzt een moki215/250 op zou passen (die van ziroli was te klein)
Hier het verhaal over mijn ervaringen hoe ik dan toch aan een Short kit/tekening ben gekomen , na LLLLLLLLLannngggg wachten
dit is een kopie van een PBtje welke ik naar een ander forum lid heb gestuurd na zijn vraag naar mijn ervaringen met funmodellbau/belairkits .

De spanwijdte wordt ongeveer 2,80mtr
De eerste doos met onderdelen
uppydogeyes: (meer dan 60 onderdelen ontbraken)
efffe snel in elkaar gezet zonder lijm
toen bleek hoe "goed" de passing was :sniper:
Ondertussen in juni begonnen met lijmen EN een (betaalbare)tweede hands moki 215 gevonden op het internet (in de GB)
Door de perikelen met funmodellbau/ belairkits heb ik de hele winter tijd gehad om het internet af te struinen naar info
Daar kwam ik toevallig een Vol GFK staggerwing tegen van Andreas Dehn van de zelfde maat (op rc network.de)
via via contact gezocht en van hem een motor kap kunnen kopen
die past mooi om de motor
De stand vanzaken zoals het project er nu bij staat
Het bouwen zal niet zo snel gaan als bij sommige andere
Er moeten ook nog verschillende dingen uitgedacht worden om het een en ander te verstevige omdat de constructie niet overal voorzien voor het extra gewicht/krachten door de uitvergroting
update 15 sept 2010:
gister en vandaag wat latjes gesneden en geplakt
update 28 sept 2010
deze week weer wat gepuzzeld, gemeten etc.
Vooral de extra vleugelbuis in de ondervleugel koste nogal wat bedenk tijd
Update 03 oct 2010
Dit weekend nog een paar dingen uitgemeten en geplakt
efffe recht op gezet om de eerste indruk te krijgen hoe het landingsgestel ongeveer moeten kan komen.
De onderste rib is nog niet gelijmt zodat deze nog aangepast kan worden aan het landingsgestel.
UPDATE 20 oct 2010
een paar plaatjes van het in aanbouw zijnde stabilo en kielvlak.
In het kielvlak komen 2 koolstof buizen van 8mm die door het stabilo worden gestoken tot in de romp.
de planning is om zo wel het stabilo maar ook het kielvlak demonteerbaar te maken
UPDATE 21 oct 2010
het kielvlak en stabilo half beplankt.
effe passen de doorvoer passen
op de romp passen
en kijken hoe het eruit ziet (werkt altijd motiverend)
update 05 nov 2010
plaats bepalen voor de sero's in de staart (die staan normaal in de romp in de cockpit)
update 13 nov 2010:
closeup van de pitch servomontage
Bezig geweest met de hoogteroeren , stabilo, schanieren
voorbereidend werk voor het richtingsroer (achterlijst)
update 20 nov 2010.
ondanks alles deze week , toch nog ietjes s kunnen hobbiën
richtingsroer, is gemaakt voor 90% (het meeste vorig weekend)
Update 05 dec 2010
Na wat stoeien met het landingsgestel toch wat verder gebouwd, een deel van de wingfairing beplankt.
Vorige week ook aan de stabilobevestiging gewerkt, 2 schroeven / inslagmoeren zitten er in. (nog 1 schroefvoor het kielvlak moet nog een plaatsje krijgen)
maar daarvoor moet eerst het staartwieltje er in zitten.
een paar plaatjes
update 08 Dec 2010.
Vandaag verder gegaan met het intrekbaar staartwieltje.
Eerst een servootje (HS755) ombouwen tot 180gr servo volgens aanwijzingen van Corrien [79754] servobeweging-omzetten-naar-180-graden
De standaard 180gr servo zijn meestal niet proportioneel (dat is geen probleem ) maar vermoedelijk ook niet sterk genoeg
2x weerstand van 1Kohm tussen de 2 buitense draden van de potmeter
Eerst proberen (de motor zat op de printplaat gesoldeerd effe met 2 draadtje verbonden
Weerstanden definitief in de krimpkous,klaar voor het dicht maken
Het prototype van het staartwieltje (waarvan diverse onderdelen ook definitief gebruikt gaan worden)
Ook de versteviging van van de motor ophanging zit er nu in zodat ik die niet meer kan vergeten voor het dicht beplankt wordt
Update 18 dec 2010
we gaan ondertussen langzaam verder
vandaag de eerste keer in de buitenlucht.
romp-vleugel overgang gedeeltelijk beplankt
Beech D18 en Beech D17 (in wording)
Kerst update:
Foto's van gisteren (24-12-2010)
Afgelopen week
e beide zijkanten beplankt en extra versteviging voor het landingsgestel voorzien.
Voor iedereen nog prettige kerstdagen
Kerst vakantie update:
29 dec 2010.
Ben bezig met het bagage deurtje en de cockpitdeur en de fairing tussen stabilo en kielvlak.
het bagage deurtje is zo goed als af, incl het slotje
De fairing die de 2 bevestigings schroeven van het stabilo en de rudder aansturing moet afdekken
de stand van zaken 05-jan-2011
De cabine deuren
Het slot met 2 vergrendelpunten
close-up
De motor eens op het motor spant gezet en kon het niet laten om hem nog eens er op te zetten
ondertussen zit de Turbulator ook tussen het carter en de carborateur , Hier door zou de lucht benzine mengsel bete rmoeten mengen en zou cylinder #3 (op 7uur gezien van voor) niet meer benzine meer krijgen dan de andere
De motor moet nog ongeveer 4 cm naar voren (of de motorkap in korten)
zoals ook te zien op de foto van voor, ben ik ook begonnen met het opbouwen van de neuslijst , naar het idee van Jan B
met plankjes van 5mm
update 22 jan 2011
Bezig geweest met de motor steun.
De basis plaat staat met 4 bouten vast aan de romp, hier op een soort kistje gemaakt om de motor verder naar voor te plaatsen en 3gr sidetrust en 2 gr down trust.
De motor bevestiging verstevigd met glas/koolstof weefsel.daar waar de bevestigings bouten komen een dubbele laag.
Een plaatje van de eerder genoemde turbulator tussen de carburateur en de motor.
Nu de motor steun ongeveer klaar is kon ik het niet laten om hem eens een keertje te laten lopen
filmpje met geluid

de vleugbuis hulzen uitgelijnd en gelijmt
mbv mijn nieuw speeltje (bovenste vleugel geen V stelling de onderste 1gr)

Verandering van spijs
het Stabilo bespannen met Solartex

voor iedreen de beste wensen voor 2012
eerste update van 2012
Hoewel de vleugels nog niet klaar zijn effe iets anders.
kielvlak en richtings roer nu ook bespannen.

Ook aan de volgende uitdaging begonnen.
Het intrekbaar landingsgestel inbouwen. (tussen door ook al aan bezig geweest)

Op speciaal verzoek.
Een sleephaak.

of die ooit gebruikt gaat worden ??
14 feb 2012
ondertussen aan het stooien met de spandraden en vleugelsteun bevestiging.
02 Mrt 2012
Vleugelsteunen en vleugel"fairing"ondervleugel/romp bijna klaar (nog geen foto)
De onderkant is ook bijna dicht.
vandaag plastic gekocht voor de voorruit, poging 1 van vanavond is mislukt morgen poging 2.
hopelijk zonder knikken
Vandaag is ook de moki terug gekomen van airworld (was al daar van begin october)
10 mrt 2012
belangrijk weekend voor Stagger ; :lol:
past hij in de auto ??
publiek optreden op onze club avond.
Zwaartepunt checken
3 April 2012
filmpje van de eerste motor start op de romp
moki 215 first engine run on Staggerwing - YouTube
en een paar plaatjes van het afgelopen weekend
De Solartex zit er nu helemaal op.
5 apr 2012
Vanmorgen was het zover.
Na overleg mocht ik mijn maiden flight doen op het echte vliegveld
Vroeg het bed uit om optijd op het vliegveld te zijn (07:30}
Nadat mijn collega (en ook modelvlieger) er was motor gestart, reikwijte test en een laatste check
Gas erop en vliegen :lol:
Bij gebrek aan een film camara heeft Niels zijn best gedaan om met een leuk filmpje met mijn fotocamera.
http://www.lvmodelafdeling.be/phpbb3/viewtopic.php?f=10&t=2273
Een fototje van deze avond
De ene beech uit de auto en de andere in de auto (eerste meeting van het jaar bij onze geburen PMF) het moment voor een "groepsfoto"
08-aug-2012
Nog een aantal kleine dingetjes die gedaan moeten worden, maar eerst nog wat oefenen/vliegen
[URL="
Staggerwing at EBZW - YouTube[/URL]
Zomer 2018
sept 2018 eindelijk (met hoogteroer balans gewichten)
MVC Valkenswaard
Deze openings-post zal telkens worden upgedate zodat hier een kompleet bouwverslag ontstaat zonder diverse zinnige en minderzinnige reacties

Na een aantal jaren met de Beech D18 gevlogen te hebben werd het tijd voor iets nieuws (De mustang was daar eigenlijk al voor maar ja daar heb ik weinig plezier aangehad )
Mijn zinnen had ik al lang op een Beech Staggerwing staan, maar vond er geen in een mooie maat. (waar evt tzt een moki215/250 op zou passen (die van ziroli was te klein)

Hier het verhaal over mijn ervaringen hoe ik dan toch aan een Short kit/tekening ben gekomen , na LLLLLLLLLannngggg wachten
dit is een kopie van een PBtje welke ik naar een ander forum lid heb gestuurd na zijn vraag naar mijn ervaringen met funmodellbau/belairkits .
vandaar mijn onderschriftokt 2009 vond ik op de webside van Funmodellbau een Shortkit voor een staggerwing 1/3.
Na navraag blijkt dit een uitvergrote ziroli staggerwing te zijn.(snel reactie)
aangezien ik de 1/3 te groot vond en de standaart te klein, heb ik de vraag gesteld of 1/3,5 ook mogelijk was.(snel reactie) dat dit mogelijk was.
Ik was blij dit te horen en toen meteen prijs en levertijd gevraagd.
prijs gekregen en levertijd 3-5 weken.
direct de eerste helft betaald met paypal. (eind okt 2009)
Begin Dec 2009 een voorzichtig mailtje gestuurd.
(geen reactie)
Half Dec nog een mailtje gestuurd (geen reactie)
Toen gebeld , BLA,BLA bla druk druk druk voor de feestdagen. was een probleem met passingen en hadden al een kit kunnen weggooien bla,bla bla.
Half Jan 2010 mailtje gestruurd, reactie dat het de hoogste proioriteit had.
Eind Jan gemailed en gebeld BLIJKT dat ze de kit niet zelf maken maar dat hun leverancier problemen had. Die zijn gegevens gekregen (Belair kits)
Daar mee gebeld bla bla bla2 weken wordt het verstuurd.
Half Feb weer gemailed en gebeld met funmodellbau en Belairkits bla bla bla moeilijk moeilijk moeilijk zo'n uitvergrote kit kost minsten 4x zoveel tijd dan een standaart bla bla bla.
Had eigenlijk niet verkocht mogen worden ... bla bla
Uiteindelijk heb ik mijn short kit gekregen 26 Maart na het 2de helft ook betaald te hebben. Al bij de eerste controlle blijkt dat er onderdelen ontbreken ,meteen een e-mail gestuurd naar Funmodellbau, na wat beter kijk blijken er ruim 60 onderdelen te ontbreken of niet de juiste dikte te hebben. (en dan heb ik het niet over 1 mm verkeerde dikte) .
30 Apr een mail gestuurd met een lijst van de 60 onderdelen, over een hele slechte passing en dat er tekeningen met onderdelen niet bij zijn en geen bouw beschrijving.
Na telefonische contact beweerde Funmodellbau dat ik op de hoogte was van de slechte passing omdat het hier om een uitvergrote kit ging (daar is nooit iets van verteld tegen mij) omdat dan de hout diktes van de spanten uitkomen op een non-standaart hout dikte , volgens mij hebben ze maar 2 hout diktes 3mm en 6 mm
ps de slechte passing komt omdat de houtdikte niet meer uitkomt met de uitsparingen soms heb ik daar 2-3mm ruimte tussen :sad:
Na de nodige telefoons en het openen van een paypal geschil heb ik de ontbrekende 60 onderdelen gekregen ergens half Juni.
Al bij al heb ik nog nooit van iemand zoveel beloftes gehad die ze niet zijn nagekomen (90% over de levertijd)
Een kennis van mij heeft bij Belairkits een normale kit besteld van een Huricane , die is wel tevreden over zijn kit , maar hij wacht al ruim 3 maanden op een spinner die er bij had moeten zitten en die niet op voorraad was/is.
Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring.
ps eerlijkheids halve moet ik wel zeggen dat Funmodellbau bij de eerste levering er een setje cockpit instrumenten bij heeft gedaan voor het wachten (terwaarde van ongeveer 15 euro)

De spanwijdte wordt ongeveer 2,80mtr
De eerste doos met onderdelen

efffe snel in elkaar gezet zonder lijm

toen bleek hoe "goed" de passing was :sniper:

Ondertussen in juni begonnen met lijmen EN een (betaalbare)tweede hands moki 215 gevonden op het internet (in de GB)

Door de perikelen met funmodellbau/ belairkits heb ik de hele winter tijd gehad om het internet af te struinen naar info
Daar kwam ik toevallig een Vol GFK staggerwing tegen van Andreas Dehn van de zelfde maat (op rc network.de)
via via contact gezocht en van hem een motor kap kunnen kopen
die past mooi om de motor

De stand vanzaken zoals het project er nu bij staat

Het bouwen zal niet zo snel gaan als bij sommige andere

Er moeten ook nog verschillende dingen uitgedacht worden om het een en ander te verstevige omdat de constructie niet overal voorzien voor het extra gewicht/krachten door de uitvergroting
update 15 sept 2010:
gister en vandaag wat latjes gesneden en geplakt

update 28 sept 2010
deze week weer wat gepuzzeld, gemeten etc.
Vooral de extra vleugelbuis in de ondervleugel koste nogal wat bedenk tijd

Update 03 oct 2010
Dit weekend nog een paar dingen uitgemeten en geplakt
efffe recht op gezet om de eerste indruk te krijgen hoe het landingsgestel ongeveer moeten kan komen.
De onderste rib is nog niet gelijmt zodat deze nog aangepast kan worden aan het landingsgestel.

UPDATE 20 oct 2010
een paar plaatjes van het in aanbouw zijnde stabilo en kielvlak.
In het kielvlak komen 2 koolstof buizen van 8mm die door het stabilo worden gestoken tot in de romp.
de planning is om zo wel het stabilo maar ook het kielvlak demonteerbaar te maken

UPDATE 21 oct 2010
het kielvlak en stabilo half beplankt.
effe passen de doorvoer passen

op de romp passen

en kijken hoe het eruit ziet (werkt altijd motiverend)

update 05 nov 2010
plaats bepalen voor de sero's in de staart (die staan normaal in de romp in de cockpit)

update 13 nov 2010:
closeup van de pitch servomontage

Bezig geweest met de hoogteroeren , stabilo, schanieren

voorbereidend werk voor het richtingsroer (achterlijst)

update 20 nov 2010.
ondanks alles deze week , toch nog ietjes s kunnen hobbiën
richtingsroer, is gemaakt voor 90% (het meeste vorig weekend)

Update 05 dec 2010
Na wat stoeien met het landingsgestel toch wat verder gebouwd, een deel van de wingfairing beplankt.
Vorige week ook aan de stabilobevestiging gewerkt, 2 schroeven / inslagmoeren zitten er in. (nog 1 schroefvoor het kielvlak moet nog een plaatsje krijgen)
maar daarvoor moet eerst het staartwieltje er in zitten.
een paar plaatjes

update 08 Dec 2010.
Vandaag verder gegaan met het intrekbaar staartwieltje.
Eerst een servootje (HS755) ombouwen tot 180gr servo volgens aanwijzingen van Corrien [79754] servobeweging-omzetten-naar-180-graden
De standaard 180gr servo zijn meestal niet proportioneel (dat is geen probleem ) maar vermoedelijk ook niet sterk genoeg
2x weerstand van 1Kohm tussen de 2 buitense draden van de potmeter
Eerst proberen (de motor zat op de printplaat gesoldeerd effe met 2 draadtje verbonden

Weerstanden definitief in de krimpkous,klaar voor het dicht maken

Het prototype van het staartwieltje (waarvan diverse onderdelen ook definitief gebruikt gaan worden)

Ook de versteviging van van de motor ophanging zit er nu in zodat ik die niet meer kan vergeten voor het dicht beplankt wordt

Update 18 dec 2010
we gaan ondertussen langzaam verder

vandaag de eerste keer in de buitenlucht.

romp-vleugel overgang gedeeltelijk beplankt
Beech D18 en Beech D17 (in wording)

Kerst update:
Foto's van gisteren (24-12-2010)
Afgelopen week

Voor iedereen nog prettige kerstdagen
Kerst vakantie update:
29 dec 2010.
Ben bezig met het bagage deurtje en de cockpitdeur en de fairing tussen stabilo en kielvlak.

het bagage deurtje is zo goed als af, incl het slotje

De fairing die de 2 bevestigings schroeven van het stabilo en de rudder aansturing moet afdekken

de stand van zaken 05-jan-2011
De cabine deuren

Het slot met 2 vergrendelpunten

close-up

De motor eens op het motor spant gezet en kon het niet laten om hem nog eens er op te zetten

ondertussen zit de Turbulator ook tussen het carter en de carborateur , Hier door zou de lucht benzine mengsel bete rmoeten mengen en zou cylinder #3 (op 7uur gezien van voor) niet meer benzine meer krijgen dan de andere

De motor moet nog ongeveer 4 cm naar voren (of de motorkap in korten)
zoals ook te zien op de foto van voor, ben ik ook begonnen met het opbouwen van de neuslijst , naar het idee van Jan B

update 22 jan 2011
Bezig geweest met de motor steun.
De basis plaat staat met 4 bouten vast aan de romp, hier op een soort kistje gemaakt om de motor verder naar voor te plaatsen en 3gr sidetrust en 2 gr down trust.
De motor bevestiging verstevigd met glas/koolstof weefsel.daar waar de bevestigings bouten komen een dubbele laag.

Een plaatje van de eerder genoemde turbulator tussen de carburateur en de motor.

Nu de motor steun ongeveer klaar is kon ik het niet laten om hem eens een keertje te laten lopen
filmpje met geluid

de vleugbuis hulzen uitgelijnd en gelijmt
mbv mijn nieuw speeltje (bovenste vleugel geen V stelling de onderste 1gr)

Verandering van spijs
het Stabilo bespannen met Solartex

voor iedreen de beste wensen voor 2012
eerste update van 2012
Hoewel de vleugels nog niet klaar zijn effe iets anders.
kielvlak en richtings roer nu ook bespannen.

Ook aan de volgende uitdaging begonnen.
Het intrekbaar landingsgestel inbouwen. (tussen door ook al aan bezig geweest)

Op speciaal verzoek.
Een sleephaak.

of die ooit gebruikt gaat worden ??
14 feb 2012
ondertussen aan het stooien met de spandraden en vleugelsteun bevestiging.

02 Mrt 2012
Vleugelsteunen en vleugel"fairing"ondervleugel/romp bijna klaar (nog geen foto)
De onderkant is ook bijna dicht.

vandaag plastic gekocht voor de voorruit, poging 1 van vanavond is mislukt morgen poging 2.
hopelijk zonder knikken

Vandaag is ook de moki terug gekomen van airworld (was al daar van begin october)
10 mrt 2012
belangrijk weekend voor Stagger ; :lol:
past hij in de auto ??

publiek optreden op onze club avond.

Zwaartepunt checken

3 April 2012
filmpje van de eerste motor start op de romp
moki 215 first engine run on Staggerwing - YouTube
en een paar plaatjes van het afgelopen weekend

De Solartex zit er nu helemaal op.
5 apr 2012
Vanmorgen was het zover.
Na overleg mocht ik mijn maiden flight doen op het echte vliegveld
Vroeg het bed uit om optijd op het vliegveld te zijn (07:30}
Nadat mijn collega (en ook modelvlieger) er was motor gestart, reikwijte test en een laatste check
Gas erop en vliegen :lol:
Bij gebrek aan een film camara heeft Niels zijn best gedaan om met een leuk filmpje met mijn fotocamera.
http://www.lvmodelafdeling.be/phpbb3/viewtopic.php?f=10&t=2273
Een fototje van deze avond
De ene beech uit de auto en de andere in de auto (eerste meeting van het jaar bij onze geburen PMF) het moment voor een "groepsfoto"

08-aug-2012
Nog een aantal kleine dingetjes die gedaan moeten worden, maar eerst nog wat oefenen/vliegen
[URL="

Zomer 2018
sept 2018 eindelijk (met hoogteroer balans gewichten)
MVC Valkenswaard

Laatst bewerkt: