uitvergrote Ziroli Beech Staggerwing span 2,8Mtr met MOKI 215

Bouwverslag van een Beech D17 Staggerwing 1:3,5 spanwijdte 2,80M
Deze openings-post zal telkens worden upgedate zodat hier een kompleet bouwverslag ontstaat zonder diverse zinnige en minderzinnige reacties ;).


Na een aantal jaren met de Beech D18 gevlogen te hebben werd het tijd voor iets nieuws (De mustang was daar eigenlijk al voor maar ja daar heb ik weinig plezier aangehad )

Mijn zinnen had ik al lang op een Beech Staggerwing staan, maar vond er geen in een mooie maat. (waar evt tzt een moki215/250 op zou passen (die van ziroli was te klein)
BeechcraftD17s_4.jpg


Hier het verhaal over mijn ervaringen hoe ik dan toch aan een Short kit/tekening ben gekomen , na LLLLLLLLLannngggg wachten
dit is een kopie van een PBtje welke ik naar een ander forum lid heb gestuurd na zijn vraag naar mijn ervaringen met funmodellbau/belairkits .

okt 2009 vond ik op de webside van Funmodellbau een Shortkit voor een staggerwing 1/3.
Na navraag blijkt dit een uitvergrote ziroli staggerwing te zijn.(snel reactie)
aangezien ik de 1/3 te groot vond en de standaart te klein, heb ik de vraag gesteld of 1/3,5 ook mogelijk was.(snel reactie) dat dit mogelijk was.
Ik was blij dit te horen en toen meteen prijs en levertijd gevraagd.
prijs gekregen en levertijd 3-5 weken.
direct de eerste helft betaald met paypal. (eind okt 2009)
Begin Dec 2009 een voorzichtig mailtje gestuurd.
(geen reactie)
Half Dec nog een mailtje gestuurd (geen reactie)
Toen gebeld , BLA,BLA bla druk druk druk voor de feestdagen. was een probleem met passingen en hadden al een kit kunnen weggooien bla,bla bla.
Half Jan 2010 mailtje gestruurd, reactie dat het de hoogste proioriteit had.
Eind Jan gemailed en gebeld BLIJKT dat ze de kit niet zelf maken maar dat hun leverancier problemen had. Die zijn gegevens gekregen (Belair kits)
Daar mee gebeld bla bla bla2 weken wordt het verstuurd.
Half Feb weer gemailed en gebeld met funmodellbau en Belairkits bla bla bla moeilijk moeilijk moeilijk zo'n uitvergrote kit kost minsten 4x zoveel tijd dan een standaart bla bla bla.
Had eigenlijk niet verkocht mogen worden ... bla bla

Uiteindelijk heb ik mijn short kit gekregen 26 Maart na het 2de helft ook betaald te hebben. Al bij de eerste controlle blijkt dat er onderdelen ontbreken ,meteen een e-mail gestuurd naar Funmodellbau, na wat beter kijk blijken er ruim 60 onderdelen te ontbreken of niet de juiste dikte te hebben. (en dan heb ik het niet over 1 mm verkeerde dikte) .

30 Apr een mail gestuurd met een lijst van de 60 onderdelen, over een hele slechte passing en dat er tekeningen met onderdelen niet bij zijn en geen bouw beschrijving.

Na telefonische contact beweerde Funmodellbau dat ik op de hoogte was van de slechte passing omdat het hier om een uitvergrote kit ging (daar is nooit iets van verteld tegen mij) omdat dan de hout diktes van de spanten uitkomen op een non-standaart hout dikte , volgens mij hebben ze maar 2 hout diktes 3mm en 6 mm

ps de slechte passing komt omdat de houtdikte niet meer uitkomt met de uitsparingen soms heb ik daar 2-3mm ruimte tussen :sad:

Na de nodige telefoons en het openen van een paypal geschil heb ik de ontbrekende 60 onderdelen gekregen ergens half Juni.

Al bij al heb ik nog nooit van iemand zoveel beloftes gehad die ze niet zijn nagekomen (90% over de levertijd)

Een kennis van mij heeft bij Belairkits een normale kit besteld van een Huricane , die is wel tevreden over zijn kit , maar hij wacht al ruim 3 maanden op een spinner die er bij had moeten zitten en die niet op voorraad was/is.

Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring.

ps eerlijkheids halve moet ik wel zeggen dat Funmodellbau bij de eerste levering er een setje cockpit instrumenten bij heeft gedaan voor het wachten (terwaarde van ongeveer 15 euro)
vandaar mijn onderschrift :cool:


De spanwijdte wordt ongeveer 2,80mtr

De eerste doos met onderdelen:puppydogeyes: (meer dan 60 onderdelen ontbraken)
PICT9807Small.jpg


efffe snel in elkaar gezet zonder lijm ;)
PICT9809Small.jpg


toen bleek hoe "goed" de passing was :sniper:
backup142.jpg


backup145.jpg



Ondertussen in juni begonnen met lijmen EN een (betaalbare)tweede hands moki 215 gevonden op het internet (in de GB) :p

DSCF3519Medium.jpg


DSCF3518Medium.jpg




Door de perikelen met funmodellbau/ belairkits heb ik de hele winter tijd gehad om het internet af te struinen naar info
Daar kwam ik toevallig een Vol GFK staggerwing tegen van Andreas Dehn van de zelfde maat (op rc network.de)
via via contact gezocht en van hem een motor kap kunnen kopen

die past mooi om de motor :banana:
DSCF3520Medium.jpg



De stand vanzaken zoals het project er nu bij staat
PICT1664Medium.jpg


Het bouwen zal niet zo snel gaan als bij sommige andere :oops:
Er moeten ook nog verschillende dingen uitgedacht worden om het een en ander te verstevige omdat de constructie niet overal voorzien voor het extra gewicht/krachten door de uitvergroting

update 15 sept 2010:
gister en vandaag wat latjes gesneden en geplakt

PICT1669Medium.jpg


PICT1670Medium.jpg



update 28 sept 2010
deze week weer wat gepuzzeld, gemeten etc.
Vooral de extra vleugelbuis in de ondervleugel koste nogal wat bedenk tijd ;)

DSCF3525Medium.jpg


Update 03 oct 2010
Dit weekend nog een paar dingen uitgemeten en geplakt
efffe recht op gezet om de eerste indruk te krijgen hoe het landingsgestel ongeveer moeten kan komen.
De onderste rib is nog niet gelijmt zodat deze nog aangepast kan worden aan het landingsgestel.
PICT2028Medium.jpg


PICT2032Medium.jpg





UPDATE 20 oct 2010

een paar plaatjes van het in aanbouw zijnde stabilo en kielvlak.
In het kielvlak komen 2 koolstof buizen van 8mm die door het stabilo worden gestoken tot in de romp.
de planning is om zo wel het stabilo maar ook het kielvlak demonteerbaar te maken

DSCF3533Small.jpg


DSCF3532Small.jpg


DSCF3534Small.jpg


DSCF3535Small.jpg


DSCF3536Small.jpg



UPDATE 21 oct 2010


het kielvlak en stabilo half beplankt.
effe passen de doorvoer passen
DSCF3541.jpg


op de romp passen
DSCF3538.jpg


en kijken hoe het eruit ziet (werkt altijd motiverend)
DSCF3545.jpg


update 05 nov 2010

plaats bepalen voor de sero's in de staart (die staan normaal in de romp in de cockpit)
HerschaaldekopievanDSCF3554.jpg


HerschaaldekopievanDSCF3548.jpg


HerschaaldekopievanDSCF3552.jpg


HerschaaldekopievanDSCF3550.jpg


HerschaaldekopievanDSCF3551.jpg


update 13 nov 2010:
closeup van de pitch servomontage;)
PICT2207medium.jpg



Bezig geweest met de hoogteroeren , stabilo, schanieren
PICT2208medium.jpg


PICT2209medium.jpg


PICT2210medium.jpg


PICT2212medium.jpg


PICT2213medium.jpg


PICT2214medium.jpg


voorbereidend werk voor het richtingsroer (achterlijst)
PICT2211medium.jpg





update 20 nov 2010.

ondanks alles deze week , toch nog ietjes s kunnen hobbiën
richtingsroer, is gemaakt voor 90% (het meeste vorig weekend)
PICT2216medium.jpg


PICT2221medium.jpg


PICT2224medium.jpg


PICT2226medium.jpg



Update 05 dec 2010

Na wat stoeien met het landingsgestel toch wat verder gebouwd, een deel van de wingfairing beplankt.
Vorige week ook aan de stabilobevestiging gewerkt, 2 schroeven / inslagmoeren zitten er in. (nog 1 schroefvoor het kielvlak moet nog een plaatsje krijgen)
maar daarvoor moet eerst het staartwieltje er in zitten.

een paar plaatjes
DSCF3555medium.jpg


DSCF3556medium.jpg


DSCF3557medium.jpg



update 08 Dec 2010.

Vandaag verder gegaan met het intrekbaar staartwieltje.
Eerst een servootje (HS755) ombouwen tot 180gr servo volgens aanwijzingen van Corrien [79754] servobeweging-omzetten-naar-180-graden
De standaard 180gr servo zijn meestal niet proportioneel (dat is geen probleem ) maar vermoedelijk ook niet sterk genoeg

2x weerstand van 1Kohm tussen de 2 buitense draden van de potmeter
Eerst proberen (de motor zat op de printplaat gesoldeerd effe met 2 draadtje verbonden
DSCF3558medium.jpg


Weerstanden definitief in de krimpkous,klaar voor het dicht maken
DSCF3559medium.jpg


Het prototype van het staartwieltje (waarvan diverse onderdelen ook definitief gebruikt gaan worden)
DSCF3562medium.jpg


Ook de versteviging van van de motor ophanging zit er nu in zodat ik die niet meer kan vergeten voor het dicht beplankt wordt
DSCF3560medium.jpg


Update 18 dec 2010

we gaan ondertussen langzaam verder :D

vandaag de eerste keer in de buitenlucht.
Foto0008medium.jpg

romp-vleugel overgang gedeeltelijk beplankt


Beech D18 en Beech D17 (in wording)
Foto0013medium.jpg


Kerst update:
Foto's van gisteren (24-12-2010)
Afgelopen week :De beide zijkanten beplankt en extra versteviging voor het landingsgestel voorzien.
PICT2260medium.jpg


PICT2261medium.jpg


PICT2263medium.jpg


PICT2264medium.jpg

Voor iedereen nog prettige kerstdagen


Kerst vakantie update:
29 dec 2010.

Ben bezig met het bagage deurtje en de cockpitdeur en de fairing tussen stabilo en kielvlak.
DSCF3573medium.jpg


het bagage deurtje is zo goed als af, incl het slotje
DSCF3574medium.jpg


De fairing die de 2 bevestigings schroeven van het stabilo en de rudder aansturing moet afdekken
DSCF3572medium.jpg




de stand van zaken 05-jan-2011

De cabine deuren
DSCF3575medium.jpg

Het slot met 2 vergrendelpunten
DSCF3578medium.jpg

close-up
DSCF3577medium.jpg

De motor eens op het motor spant gezet en kon het niet laten om hem nog eens er op te zetten
DSCF3583medium.jpg

ondertussen zit de Turbulator ook tussen het carter en de carborateur , Hier door zou de lucht benzine mengsel bete rmoeten mengen en zou cylinder #3 (op 7uur gezien van voor) niet meer benzine meer krijgen dan de andere
Foto0036medium.jpg

De motor moet nog ongeveer 4 cm naar voren (of de motorkap in korten)

zoals ook te zien op de foto van voor, ben ik ook begonnen met het opbouwen van de neuslijst , naar het idee van Jan B :D met plankjes van 5mm

update 22 jan 2011
Bezig geweest met de motor steun.
De basis plaat staat met 4 bouten vast aan de romp, hier op een soort kistje gemaakt om de motor verder naar voor te plaatsen en 3gr sidetrust en 2 gr down trust.
De motor bevestiging verstevigd met glas/koolstof weefsel.daar waar de bevestigings bouten komen een dubbele laag.
CIMG1111medium.jpg


CIMG1118medium.jpg


Een plaatje van de eerder genoemde turbulator tussen de carburateur en de motor.
CIMG1119medium.jpg


Nu de motor steun ongeveer klaar is kon ik het niet laten om hem eens een keertje te laten lopen
filmpje met geluid
PICT2780Medium.jpg




de vleugbuis hulzen uitgelijnd en gelijmt
mbv mijn nieuw speeltje (bovenste vleugel geen V stelling de onderste 1gr)



Verandering van spijs
het Stabilo bespannen met Solartex


voor iedreen de beste wensen voor 2012

eerste update van 2012

Hoewel de vleugels nog niet klaar zijn effe iets anders.

kielvlak en richtings roer nu ook bespannen.



Ook aan de volgende uitdaging begonnen.
Het intrekbaar landingsgestel inbouwen. (tussen door ook al aan bezig geweest)


Op speciaal verzoek.
Een sleephaak.


of die ooit gebruikt gaat worden ??

14 feb 2012

ondertussen aan het stooien met de spandraden en vleugelsteun bevestiging.

foto1.jpg



foto2.jpg



foto3.jpg



foto4.jpg


02 Mrt 2012
Vleugelsteunen en vleugel"fairing"ondervleugel/romp bijna klaar (nog geen foto)
De onderkant is ook bijna dicht.
foto5.jpg


vandaag plastic gekocht voor de voorruit, poging 1 van vanavond is mislukt morgen poging 2.
hopelijk zonder knikken
staggerwiphone005Medium.jpg


staggerwiphone006Medium.jpg

Vandaag is ook de moki terug gekomen van airworld (was al daar van begin october)

10 mrt 2012
belangrijk weekend voor Stagger ; :lol:
past hij in de auto ??
IMG_0344Medium.jpg


publiek optreden op onze club avond.
IMG_0347Medium.jpg


Zwaartepunt checken
IMG_0349Medium.jpg

IMG_0352Medium.jpg


3 April 2012

filmpje van de eerste motor start op de romp
moki 215 first engine run on Staggerwing - YouTube

en een paar plaatjes van het afgelopen weekend
foto7.jpg

foto8.jpg

De Solartex zit er nu helemaal op.

5 apr 2012
Vanmorgen was het zover.
Na overleg mocht ik mijn maiden flight doen op het echte vliegveld
Vroeg het bed uit om optijd op het vliegveld te zijn (07:30}
Nadat mijn collega (en ook modelvlieger) er was motor gestart, reikwijte test en een laatste check
Gas erop en vliegen :lol:
Bij gebrek aan een film camara heeft Niels zijn best gedaan om met een leuk filmpje met mijn fotocamera.
http://www.lvmodelafdeling.be/phpbb3/viewtopic.php?f=10&t=2273


Een fototje van deze avond
De ene beech uit de auto en de andere in de auto (eerste meeting van het jaar bij onze geburen PMF) het moment voor een "groepsfoto"
CIMG7843Medium.jpg





08-aug-2012
Nog een aantal kleine dingetjes die gedaan moeten worden, maar eerst nog wat oefenen/vliegen
[URL="
Staggerwing at EBZW - YouTube[/URL]



CIMG8459Medium.jpg


CIMG8507Medium.jpg


Zomer 2018


sept 2018 eindelijk (met hoogteroer balans gewichten)
MVC Valkenswaard


29-FA546-E-2690-41-F6-83-B8-10-AD86570-B9-F.jpg


03-CD20-DA-A3-DC-4-B5-F-8366-E158419-D567-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou hier is die dan.
Lang gewacht.;)
Succes met bouwen, en heb je een bouwdipje,
dan kom maar effe babbelen op de chat.:)

Dus het eerste arbotje is binnen.

Succes Han.
 
Heee Eric,

dat belooft weer wat moois te worden, we houden het in de gaten :yes:

Maar Oss 2012 is toch een mooi richtdoel :roll: ;-)

Grt en bouwse,
Berto.
 
Hier ook gelijk een abo'tje
Je heb voor je kon beginnen al heel wat doorzettingsvermogen moeten hebben.
Dus de rest zal zeker ook wel lukken.
De motor is ook geweldig, het zal een mooi geluidje worden schat ik zo in. :p
 
Jaaaaaaa :p

Daar istie dan. Wordt een schitterende combo Eric :D

Veel succes met de bouw.

Gr. Teus
 
Eric,

wat is jouw manier om de slechte passing van de delen te verhelpen? Misschien kunnen wij er hier wat van leren.

Succes met dit project!
 
Prachtig project van een uniek vliegtuig, ik ga je bouwverslag zeker volgen en hoop het toestel binnen niet al te lange tijd te kunnen bewonderen. Ik heb een abo'tje aangemaakt.

succes
Karel
 
Machtig projektje Eric! :proost:
En die Moki gaat het helemaal afmaken natuurlijk, wat een beauty zeg! :p
Hopenlijk heb je niet al te veel last van die slechte passingen en kun je redelijk snel doorbouwen.

Blijf dit zeker volgen, succes met de bouw! :yes:
Zijn de vleugels zelfdragend of komen er werkende spandraden in als bij de echte?

Groeten, Ralf
 
Staggerwing is niet mijn kist. de echte staat in dezelfde staat als jouw kit bij ons in de hangaar.

Oei de N295BS weer niet meer luchtwaardig toestand :confused: (2009 vloog tie nog )???? of bedoel je dat ander gele project ??

@ jitze,
De constuctie delen die slecht passen opvullen met triplex en de ander met balsa.

@strutter,
De bedoeling is dragende vleugels met de spandraden als ondersteuning


allemaal bedankt voor de steun :wink:
 
Laatst bewerkt:
Amai Erik,

dat gaat nogal vooruit.
Ziet er een mooie kist uit !

Ik houd het ook in het oog...

Groetjes,

Davy
 
Het project zal een weekje stil liggen :(

nog effe terinfo.
De meeste latjes zijn eigenlijk 2 latjes omdat die anders niet goed te buigen waren. 2x 8x8
Sommige ander latjes 8x15 werden gedeeltelijk doormidden gesneden ivm het buigen

@MR Bean zie je bij RBW
 
Laatst bewerkt:
Back
Top