Nieuwe netvoeding bij BATT-MANN

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Rick NT, 11 apr 2004.

  1. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Ik ben me een beetje aan het orienteren op de lader en accu markt vanwege een op komst zijnde lithium-electronen gestookte heli.

    Nu zag ik (via een link op HET forum) dat BATT-MANN z'n site heeft geupdate en daar vielen de volgende zaken op.

    - Nieuwe netvoedingen toegevoegd

    - Gegevens/prijzen van de Kokam-cellen

    Eerst de voedingen, m'n keuze wat lader betreft ligt vrij vast op de 636+. Dit vanwege de hogere laadspanning en stroom, hoge stroom is wel handig bij die grote capaciteit van de Lipo-pakketen en hoge spanning kan in de toekomst handig zijn bij zgn KV setups (hoge spanning, om bij lagere stromen zelfde vermogen te behalen met hopelijk hoger rendement).
    Eis voor de voeding is dan minimaal 30A.

    AFX 2797: 13.8V, 30/32A, 11 kg zwaar, 120 Euro

    SPA 8400: 13.8V, 40A, 3,4 kg licht, 149 Euro

    SPS 9400: 1-15V, 40A, 3.5 kg licht, 179 Euro

    9600 & 9602 laadt ik buiten beschouwing daar ze in verhouding te duur zijn.

    2797 goedkoopste, zwaar wat onhandig om mee te nemen naar bv. indoor-vliegen.

    8400, extra capaciteit, geen probleem om er een bv m'n Intelli Control (V2) bij te hangen, lekker licht.

    9400, hogere spanning. Heeft dit voordeel bij het laden, kan de lader dan bv. hogere stromen aan (max. voeding is 15.2V)?

    Wie heeft er adviezen of gebruikers ervaring?

    Nog ff kort over die Kokam cellen, kijk vooral eens naar de gegevens en prijzen van de 2000/2100 cellen en pakketen. Vreemd volgens mij.

    Groetjes,

    Rick
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag,

    Pas op met schakelende voedingen samen met Schulzes. (een 3.5kg voeding is waarschijnlijk van het schakelende type).
    Deze combinatie wil wel eens heftige spanningsvariaties aan de uitgang van de voeding veroorzaken. Een ouderwetse trafo voeding levert geen problemen op.

    De Schulze slaat in storing bij een maximale ingangsspanning van meer dan 15.1V. Tot 15V is het wel zo dat hoe hoger de aangeboden spanning, hoe lager de afgenomen stroom is.

    Groeten,
    Gerben
     
  3. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Gerben,

    Schulze heeft alleen maar schakelende voedingen in hun programma, waaronder type SPS 9400 (aanbevolen voor de 636+). Hierbij staat wel vermeld dat deze 'primar getaktet' zijn en daarom geen uka6 benodigd is.

    Ben die waarschuwing meer tegen gekomen, maar is blijkbaar achterhaald met de 'nieuwe' voedingen. Alhoewel ik ook eens heb gehoord dat Schulze deze voedingen uitbreidt met een of andere mistreuze print.

    Maar jij hebt niet de ervaring dat de 15V ingang hogere laadstromen mogelijk maakt, of alleen op uitgang 2.

    m.vr.gr.

    Rick
     
  4. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Ben zelf erg tevreden met de zeer betaalbare 8 ampere (5s paket) tot 5 ampere (9s pakket) lader van Astroflight; de Lithium 109...
    Heb deze een half jaar terug aangeschaft voor 120 euri.
    Van het prijsverschil met de Schulze kan je we een paar extra pakketjes aanschaffen :)

    Peter
     
  5. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Ha Pjotrrr,

    Die Astro kan toch alleen maar Lithium's laden en bepaalt zelf het cellen aantal, ben daar niet zo kapot van je weet wat er gebeurt als het fout gaat.

    Is zo'n lader update-baar, service mogelijkheden binnen Europa.

    De verzend kosten en evt. invoerrechten meegerekend is het prijsverschil net genoeg voor een half pakketje ofzo :oops: (wordt iets in de trent van 5s2p tot 4p)

    En om 'ON TOPIC' te blijven welke voeding gebruik jij dan.

    Groetjes,

    Rick
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ik heb de SPS9400. Gaat prima met 2 schulzes (pakketten tot slechts 16 cellen, dus stroom ruim onder 40A.)
     
  7. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    De Astro heeft 't alleen wel eens mis met een pakket dat nog 90% vol is, is verder juist nogal foolproof omdat er maar een knop op zit en je nooit op een verkeerd laadprogramma zit. Europese service is inderdaad NIET aanwezig...
    Heb 'm zelf als commercial sample laten opsturen, dus geen invoer/btw :)
    Gebruik zelf een zeer betaalbare 13.8 V/10-12A voeding ( niet schakelend ) gekocht bij www.hoellein.com en voor indoor neem ik zo'n 17 Ah loodaccutje mee......
     

Deel Deze Pagina