Nieuwe zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Geert Bongers, 20 nov 2017.

  1. Geert Bongers

    Geert Bongers

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Elst -ob-
    Goedemorgen,

    Ik ben toe aan een andere, lees 2,4 G, zender zodat ik van dat wasknijper gedoe af ben.
    Mijn oog is gevallen op de nieuwe mz12 pro van Graupner omdat die voor minder dan 200 euros geheel compleet is met accu en ontvanger.
    En daar zit de kneep. Die ontvanger, een Falcon, zit vol met gyro en andere vlieg dingen waardoor ik mij afvraag of het überhaupt wel compatibel is met het bootjes varen dat ik doe.

    Kan iemand van jullie mij een stukje verder helpen? Bij voorbaat dank daarvoor.
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Volgens de informatie op de site van Graupner wordt de zender zonder ontvanger geleverd. Je kan zelf een bijpassende ontvanger kiezen.

    Der Sender enthält
    • Sender mz-12 PRO
    • Senderakku LiPo 1500 mAh 5,55 Wh
    • Kurzanleitung (Teil 1) / Programmierungsanleitung (Teil 2) Download
    Zie ook https://www.graupner.de/Fernsteuerung-mz-12-PRO-HoTT-DE-12-Kanal/S1002.PRO77DE/ Klik ook op "mehr informationen".
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je de GR-24 ontvanger gebruikt heb je geen ingebouwde poes pas. Die zal voor een boot prima bruikbaar zijn lijkt mij.
     
  4. Geert Bongers

    Geert Bongers

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Elst -ob-
    Dank voor de antwoorden.
    Er is ook een complete set te koop, voor weinig, met daarbij de Falcon 12 HOTT ontvanger.

    (Mit dem Falcon 12 präsentiert Graupner seinen neuen leistungsstarken 6-Kanal-Empfänger. Integriert sind ein 3-Achs Gyro und ein 3-Achs Beschleunigungssensor (A-Meter).
    Der Empfänger übermittelt ohne zusätzliche Sensoren die Empfängerspannung und -Temperatur sowie die Signalstärke.)

    En die dingen zeggen mij dus helemaal niets. Vandaar de vraag.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.634
    Locatie:
    Betuwe
    He Geert, ouwe pensionado! (Oh, wacht even, da's dubbelop... :) )
    Sommige "Vliegdingen" zijn voor ons, schippers, best wel handig. Zo zijn er mixprogramma's die je prima kunt gebruiken tijdens het varen met dubbelschroevers. Je moet alleen weten wat elk programma doet; en da's makkelijk vast te stellen door een avondje met je zender op schoot te gaan zitten, de ontvanger met een aantal servo's erin geprikt op tafel.
    Dan gaan "knoppenbonken" op je zender, oftewel al die mixers en andere ellende eens proefondervindelijk te gaan uitvogelen en kijken wat de servo's allemaal gaan doen.
    Best leerzaam.

    Oh ja, en dan nog wat:
    Die GR-24 kost bij Conrad bijna 100,00 euro...
    Dat moet je dus wel bij de prijs van je nieuwe zender optellen....
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.634
    Locatie:
    Betuwe
    Oh ja, en zo'n gyro is natuurlijk best handig als je (met een slok op) aan het varen bent...:koud:
     
  7. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De MZ12Pro wordt inclusief Falcon-ontvanger aangeboden voor een adviesprijs van € 229,99.

    De zender wordt ook aangeboden zonder ontvanger en dan is de adviesprijs € 179,99. Voor de ontvanger betaal je dus € 50.

    Een ontvanger zonder toeters-en-bellen, die ook bij de gewone MZ12 wordt geleverd is de GR12L, bestelnummer S1012. De adviesprijs van deze ontvanger is € 43,99.

    Dus...
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    De Falcon 12 is een zes-kanalen ontvanger (Graupner telt kanalen om historische redenen altijd dubbel). Voor een boot lijkt me dat wat weinig. Vooral als je nog extra functies gebruikt.
     
  9. Geert Bongers

    Geert Bongers

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Elst -ob-
    Corien, Je hebt natuurlijk gelijk ware het niet dat, een set bij C 213 euros en bij de 2 broers 199 euros kost.
    Met name die laatste maakt het wel interessant, als je tenminste met die falcon ontvanger uit de voeten kan in een bootje. (ook als ik niet torretje zat ben:))

    Maar toch bedankt.
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ik gaf alleen de adviesprijs van Graupner/SJ, wat de winkelier er van maakt moet-ie zelf weten. Je kunt natuurlijk ook bij de gebroeders vragen wat de set gaat kosten met een andere ontvanger.
     
  11. Geert Bongers

    Geert Bongers

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Elst -ob-
    oke,

    Allemaal dik bedankt voor de input. de knoop is geen knoop meer en de zender is aangeschaft.
    Nu heb ik alleen een probleem om de updates erin te krijgen. Ik heb de software van Graupner gedownload en geinstalleerd maar mijn zender wordt absoluut niet zichtbaar als ik deze via de USB met mijn PC koppel.
    Bijgevolg weet ook het update programma niet wat er gebeurd.
    Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij op het paard kan helpen.
    Ik moet bekennen dat ik van dit soort zenders nog niet echt kaas heb gegeten en de fout dus wel bij mij zal liggen, tenzij het apparaat defect is natuurlijk.

    Alvast bedankt voor het meedenken
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik ken de software niet, maar waarschijnlijk moet je de software vertellen aan welke com poort de zender hangt in je computer.
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ik zou eerst eens vertrouwd leren raken met de zender en deze gaan gebruiken. Dat updaten kan altijd nog wel een keer of laat je geheel achterwege.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.634
    Locatie:
    Betuwe
    Geert, ik heb al een aantal jaren een Graupner MX-16.
    Nog nooit een update gegeven.
    Voor ons als schippers is dat over het algemeen nauwelijks nodig.
    Volg de raad van Jan (Corrien) maar op; eerst jezelf vertrouwd maken met het ding.
    Het voordeel is dan dat de manual uitgaat van een niet-ge-update zender.
     
  15. Geert Bongers

    Geert Bongers

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Elst -ob-
    Jan en Roel,

    Bedankt voor jullie input. Je hebt beide helemaal gelijk. Die update an sich interesseert mij eigenlijk geen drol zolang het apparaat werkt.
    Maar ik had begrepen dat je bij de update ook de taal kon aanpassen (afhankelijk van welke *.bin file je kiest).
    Welnu ik heb een DE model gekregen en wil graag in het Engels verder, vandaar de vraag betreffende de update.
    Verder heb ik mijn bootje aardig aan het varen met deze zender en zal het gebruik van mixers en dualrate ook zijn weg gaan vinden.

    Nogmaals dank voor de moeite, met groet
     

Deel Deze Pagina