Nitro en fbl

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Raymond3D, 28 jun 2018.

  1. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    11
    Hallo, zijn er ook mensen die ervaring met de Beast x plus hebben in combinatie met Nitro?
    Ik heb een gaui nx4 waar de oude beast met metalen behuizing op zit . Soms heeft de heli vooral in hoge toeren last van wat drift. Ik had begrepen dat de plus beter tegen vibraties kan en een 6 assige gyro heeft. Nu heb ik er een plus op gezet maar met de bench test ging de swash alle kanten op.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.766
    Locatie:
    Rotterdam
    ff een komma zeur punt: niet 1 gyro heeft 6 assen.
    dat is echt een dingetje wat een chinees verzonnen heeft om beter te lijken dan een ander.
    ooit heeft het gestaan voor het erg stabiel kunnen vliegen. maar dat doet het allang niet meer.

    in de regel hebben ze gewoon 3 gyro's, die alle drie een eigen as in de gaten houden.
    de software interpreteerd dit, en voert daarop wat acties uit.


    Qua electronische stabilisatie (estab) heb ik zelf geen beast.
    dus qua instellingen hoef je me niets te vragen ;)
    maar, dit soort problemen zijn veel voorkomend, zeker in deze tijd waarin de nitro kennis wel eens een beetje verwaterd :D
    zowieso zijn tegenwoordig heel wat estabs niet meer op nitro gemaakt..

    jouw probleem is eigenlijk dat de trilling van de heli, de eigen frequentie van de gyro's benaderd.
    komt er op neer dat de trilling voor de estab samen gaat vallen met 1 beweging. dat is ongewenst, want dan zal de estab die beweging gaan corrigeren..
    maar die beweging is er niet, dat is een trilling.. In jouw geval probeerd de estab blijkbaar de links/rechts beweging van de trilling te corrigeren..
    er zal vast een langere uitleg zijn die 100% klopt, maar dit is ff de korte versie.
    jouw motor loopt ook iets van 15000 tot 20000 toeren, dus het kan makkelijk dat de estab hier last van heeft.
    Soms zie je zelfs dat het probleem erger wordt of juist minder als de afstelling van de motor veranderd.

    wat kun je doen?
    - uitbalanceren. maar dat is een open deur ;-)
    vergeet ook je staartbladen niet.. daar kan ook wel eens wat onbalans uit komen.

    - plakkertje onder de estab veranderen.
    sinds de electrische golf, wil iedereen maar dunnere en plattere plakkertjes onder de estab doen.
    dat werkt bij electro (ook niet altijd), maar voor nitro heb je eigenlijk een lekker dik, fluffy tape nodig.
    eigenlijk de ouderwetse futaba gyro plakkers.
    is ongeveer 3 a 4 mm dik. eenmaal onder de estab zul je merken dat de estab ook echt een beetje kan bewegen.

    ikzelf heb bv onder mijn Vstab sensor een dikke plakker, plaatje ijzer(gewicht) en weer een dikke plakker. En ik heb nog 20 gram lood aan mijn sensor geplakt.
    Nu heb ik mijn motor met ontsteking uitgevoerd, dus mijn motor loopt wat "bonkeriger" dan een nitro motor.
    Na de ombouw kreeg ik dus ook het probleem dat mn heli heel erg 1 kant op trok.

    - gewicht aan de sensor toevoegen. bij beast is dat het hele ding geloof ik..
    iets wat zwaar is, gaat minder snel heen en weer bewegen.
    geef je het dan ook een beetje ruimte door een dikkere plakker of zelfs plakker/plaatje/plakker, slingert die estab niet meer bij iedere tik mee met de heli.

    - draden!!!!!!!
    omdat bij beast de stekkers recht in de unit worden gestoken, en er geen losse gyro unit is..
    wordt de hele unit ook met de draden meegeslingerd.
    heb je een draad strak zitten, kun je onder de unit plakken wat je wil.. maar de unit trilt gewoon met de draad of draden mee.
    zorg dat het een beetje kan bewegen.


    Vaak is het plakkertje eronder al een verschrikkelijk verschil..
    Ik heb ook al eens gehad dat de locatie gewoon niet goed was. toen zat de sensor op mijn staartblok (ding waar de staart de heli in gaat), in dat blok zit ook de torque tube tandwielen.
    op dat plekje was het slecht goed te krijgen.. op een gegeven moment de sensor naar de voorkant van de heli verhuist, en alle problemen waren weg..


    in jouw geval zou ik eerder de oude unit terug zetten, en daarna de bovenstaande opties proberen.
    omdat die oude al grotendeels goed was.. alleen een beetje drift..
    goede plakker eronder, misschien zelfs een plaatje.. kan makkelijk dat het dan gewoon goed gaat.
     
  3. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    11
    Metalen plaatje zit er onder evenals een lynx anti vibration gel pad.
    De Beast x die er op zat zit er weer op en deze heeft ook metalen behuizing
    Hij had alleen heel af en toe last van drift wanneer de tank leeg aan het raken is .
    De plus gaf zelfs problemen wanneer de heli onder stroom stond zonder imput en draaiende motor . De swash begon dan spontaan te Twitchen .
    Ik heb opnieuw de software er op geladen en het ding op een elektro heli geknupt.
    Hij lijkt nu goed te functioneren moet hem nog een beetje finetunen
    De gaui nx4 heeft de fbl unit pal boven de motor zitten en is vrij compact zodat er niet veel ruimte.is om het ding elders te plaatsen .
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.766
    Locatie:
    Rotterdam
    “Gel” pad of niet, het moet een beetje een “los”schuimpje zijn
    Niet strak of stroef, de beast moet een beetje kunnen bewegen.

    Ook met de draden rekening houden.. ook geen draden tussen frame en unit ( geeft weer een verbinding tussen estab en frame)
    Je kan eens kijken wat er gebeurt als je een tesa strip en wat lood op de estab plakt..
     
  5. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Haarlem
    Mocht dat allemaal niet werken heb ik nog wel een gebruikte Futaba CGY750 liggen met ingebouwde governor.
    Die werkt zelfs prima op een Gasser, en dat vibreert nog meer dan een nitro.

    Groet Floris
    Bekijk bijlage 286943
     
  6. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    11
    Ok ik houdt het in gedachten. Heb zelf geen ervaring met futaba meer met vbar en Beast x en heel vroeger 3g
     
  7. Raymond3D

    Raymond3D

    Lid geworden:
    5 jul 2011
    Berichten:
    11
    Heb contact gehad met Beast x en allerlei suggesties gehad die ik zelf ook al uitgeprobeerd had . Nieuwe set up enz. Maar wat zij zeggen is dat als er een sensor slecht is en niet naar behoren functioneert het ding simpelweg niet opstart.
    Ook zou de plus ongevoelig zijn voor vibraties (wat ik eigenlijk wel een beetje betwijfel )
    Naar hun mening is het waarschijnlijk dat er iets met updaten niet goed is gegaan.
    Ik had zelf ook al een keer de software opnieuw geïnstalleerd en inmiddels met een andere heli al een paar vluchten met de plus gemaakt.
     
  8. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Haarlem
    Mocht je nog interesse hebben in de Futaba controller, er zit ook een S-bus encoder bij zodat ie ook met andere systemen als Futaba te gebruiken is
     

Deel Deze Pagina