Nomad N22... of een andere twin?

Naca 2413? Is dat niet het vleugelprofiel van de Puma I? De Puma II had 2313 zo uit mijn hoofd. Echter uitlopend in vol symmetrisch 0018.
2413 wordt ook gebruikt voor de bladen van de grote windmolens had ik een keer gelezen.

Verder kan TU Delft man Rick R (hellingzwevergek) er nog het een en ander over schrijven. Anders een PB-tje?
Gr Bas

Niet gehinderd door gebrek van kennis heb ik me toch maar eens gewaagd aan een vleugelontwerp voor de Nomad. Ik gebruikte DevWing, de "opvolger" van Profili.
NACA 2413
1% washout op te tip (overbodig, aan te raden, te weinig?)
Geen V-stelling
Vleugelkoorde breder gemaakt dan schaal om tot 60 dm² vleugeloppervlakte te komen
Vleugelbuis 25mm diameter, 700mm lang, met een hulp vleugelbuis om de boel correct te alligneren (die is nu nog te lang getekend)

lengte van de totale vleugel: 220 cm
vleugelkoorde 275 mm
Voorzien van rolroeren en Flaps

Bedoeling is om hiervan later tot een DXF te komen om te laten laseren.

Niet teveel kijken naar de achterlijst, die klopt nog niet...
Die groene dingetjes zijn spielereien: schotjes voor de servo's. Staan zeer zeker nog niet op de juiste plaats of dergelijke.

Aanbevelingen, opmerkingen, tips? Ik hoor het graag :)

wing.png

'Niet gehinderd door gebrek van kennis . . .'

Dan zeg ik: 'Doen is het nieuwe leren!' :)

Ik vind het er (nu al) goed uitzien.

Ga je hem op de kop bouwen?

jan.

Hij wordt op z'n kop gebouwd. De eerste keer dat ik building tabs ga gebruiken...
Ik beschik ondertussen over de bouwplannen en instructies van de svenson islander die dezelfde categorie is. En ik spiek dus veel met mijn ogen. Ook bij andere bouwverslagen. Deze wordt omwille van de modernere bouwwijze lichter dan de Islander.

Mooi hoor. Zit ook te overwegen zelf wat te gaan tekenen. Ben een beetje geinspireerd geraakt door Bart83 met zijn super modellen :). Zit al een beetje rond te lezen, verzuip in de mogelijke profielen, wel/geen washout en zo ja, hoe precies inbouwen etc... Denk dat het belangrijk is eea zo simple mogelijk te houden.

Bevalt DevWing? Als je iemand heb gevonden die kan laseren dan lees ik het graag (of heb ik daar overheen gelezen?).

Succes, ik ga het volgen.

Freek

Ik moet zeggen: DevWing bevalt me wel. Al zal je er niet elke vleugel correct mee kunnen ontwerpen, 90% van de houten vleugels die je op de club ziet kun je hier mee ontwerpen.
Ik heb absoluut nog geen Cad ervaring (autocad, rhino, solidworks, ....) maar wat je met dit programma kan bereiken in een relatieve korte tijd... Intuïtief
Wel is er niets inbegrepen wat sterkte etc betreft. Het is gericht op constructie en montage, minder op ontwerp en berekening.
Maar het is een leuke tool om dingen na te maken of te baseren op. Daarom dat ik vaak spiek bij het ontwerp van een soortgelijke vleugel, omdat ik weet dat hij goed vliegt. By experience zeg maar...

Ik heb een vliegkameraad die professioneel houtbewerker is en zich nu ook aan het storten is op laserwerk. Wimpy van op dit forum (heeft ook al gereageerd in deze thread)

Back