ombouw 45 jaar oude vaanzeiler tot RC-zeiler

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door atarie, 9 aug 2013.

  1. atarie

    atarie

    Lid geworden:
    30 jan 2010
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    geachte medezeilers,
    Ik wilde jullie graag wat foto's tonen van de verbouwing en het resultaat maar bij mijn pogingen zet ik een heel album op straat ipv enkele foto's.Hoe werkt dat ?
    groetjes,
    Atarie
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Hier een instructie. Als je je foto's op een forumalbum wilt opslaan, hoef je alleen het filmpje (even een klein stukje naar beneden scrollen) te bekijken.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. atarie

    atarie

    Lid geworden:
    30 jan 2010
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    vaanzeiler in RC uitvoering (foto's )

    helas viel de duisternis snel in , maar de korte proefvaart voldeed aan de verwachtingen.
    [​IMG][​IMG]
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Prachtige A classe, nostalgie daar ga je nog veel plezier aan hebben :)
     
  5. atarie

    atarie

    Lid geworden:
    30 jan 2010
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    vaanzeiler (A-class ?)

    ;)Beste René ,
    Bedankt voor je reactie, maar voor jou uit Belgie is het misschien verrassend te weten dat dit geen A-class is maar een boot destijds volgens jullie Nationale Reeks formule ontworpen door een landgenoot van je.De naam ben ik kwijt.De tekening is gearchiveerd bij de NVM onder no 10.08.002.
    In de jaren 60-begin 70 zijn er in Schiedam een stuk of 6 in hout (waaronder die van mij) en wat polyester exemplaren van gebouwd (de laatste door de heer Hoogerwerff sr. uit Rotterdam).
    Tweemaal per togen wij naar Antwerpen om in een bassin , waarin vroeger tunneldelen waren gebouwd, tegen de Antwerpse modeljachtclub te varen.De inzet was een een wisseltrofee in de vorm van een zilveren schaalmodel (ca 1:10) van dit jacht.
    Nog wat details : gewicht ong 13.5 kg (ballst 9 kg lood)
    Zeilopp. ca 68 dm2
    winch Hitec 785
    roerservo Hitec 7985
    zender Spektrum dx5E
    groetjes,
    Atarie
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Nu je het gewicht vermeld weet ik dat het geen A clas is, ben in 63 mijn militaire dienst gaan doen en geen contact niet meer gehad met de club.
    Heb nog juist de verhuis meegemaakt van het Rivierenhof naar de Imalso put.
     
  7. wilfried creten

    wilfried creten

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    3
    Beste atari rené en isola2,
    waarschijnlijk hebben we mekaar goed gekend vroeger, ik ben al 54 jaar lid van de KMYCA.
    Ik heb een nationale reeks van ontwerpen Mr Heydt tekening naam "jubilee" (mijn "TEIVA"), en een a klas van admiraal Turner( mijn "tehani", nu omgebouwd tot RC zeiler) . Ik heb foto's van de oude wisselbekers die ik ooit won met beide schepen op het galgenweel en de vijver naast de jachtklub. Heb interesse om oude foto's van toen uit te wisselen.
    Groetjes
    Wilfried
     
  8. atarie

    atarie

    Lid geworden:
    30 jan 2010
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    Jubilee

    Beste Wilfried,
    Mijn boot is , vergat ik te vermelden , ook een Jubilee.Ik heb geen foto's uit die jaren , wel een dagboek uit die tijd dat vermeldt dat we op 30 mei 1970 naar Antwerpen togen en daar een pak slaag van de heer Creten kregen en die met de wisselprijs ging strijken.
    Groeten,
    Atarie;)
     
  9. Kris Panis

    Kris Panis

    Lid geworden:
    19 mei 2006
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Antwerpen
    Wow,

    Mensen terug tegenkomen na 43 jaar.
    Dat vind ik pas mooi aan een forum !

    Groeten,
    Kris
     
  10. wilfried creten

    wilfried creten

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    3
    de foto's en andere antieke nationale reeks

    Hi atari rene en isola2,

    1970 moet zwaar op de maag gelegen hebben.........
    ik heb toch wel enkele foto's van de jaren rond en 1970. Van de meeste mensen op de foto's ben ik de naam wel kwijt na zovele jaren maar ik herken wel vader Hoogewerf, misschien sta jij er ook wel op. Ook jullie schepen staan er zeker op. Als je wedstrijden meegevaren hebt met de a klasse ,daarvan heb ik meer foto's.
    Ik kan ze sturen met wetransfer.com ( dat neemt wel wat tijd, en ik kan tot 2 giga versturen) als ik een-je e-mail adres heb.

    Mijn vraag : ik ben in het bezit gekomen van een oude zeer mooi gebouwde nationale reeks van rond de oorlog denk ik ,in elk geval van toen de KMYCA nog geen koninklijke klub was maar gewoon MYCA. Ook de breedte van de spiegel wijst op een oud ontwerp, het zeilplan is "modern" en het windroer ook
    Het schip heet PHILFERN -MYCA, en op de spiegel plakte een plakkaatje met " Van Ruyssevelt- Antwerpen"
    Ik heb het schip mooi kunnen restaureren MAAR de kiel ontbrak
    Bij opzoeking in de oude annalen van de klub vind ik niks terug, ook de nog "levende" vrienden kunnen me niet helpen.
    Dus: enkele vragen
    Vragen: wie was de bouwer , bouwjaar, wat was de naam van het plan, en hebben jullie soms het plan van dat schip ( dit zou me toelaten om de kiel bij te maken)
    Alvast bedankt
    wilfried.creten@telenet.be
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wilfried, ben gister avond nog samen met Erik Baeten op een feestje geweest, die is tot 72 in de klub gebleven .
    Ga eens rommelen in de oude doos foto's ;)
     
  12. atarie

    atarie

    Lid geworden:
    30 jan 2010
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    oude nationale reeks (zonder kiel)

    Wilfried,
    Mocht er geen plan van die ballast kiel opduiken dan is er nog een weliswaar omslachtige maar wel uitdagende manier om je restauratie met een kiel te bekronen.
    Je kan mallen maken van de boot en de ' offsets ' daar van inlezen in een programma zoals Delftship (ISOLA is daar een expert in...).Vervolgens een fictieve kiel eraan hangen en daarna waterverplaatsing en ligging drukkingspunt (is ' zwaartepunt " onderwaterschip)bepalen.
    Bovendien zou het zeer wenselijk zijn als er een bijv.een waterlijn geverfd is op het model.
    Bij het het bekende zeiloppervlak is vervolgens met een benaderingsformule de vereiste waterverplaatsing (= totaal gewicht boot) te bepalen die weer bij een bepaalde diepgang van de boot behoort.
    Gewicht boot zonder kiel is bekend , dus blijft over gewicht kiel !
    Uiteraard moeten we ook letten op de positie van het lateraal punt van het onderwaterschip tov de vorm van het zeil.
    Genoeg variabelen om op te letten dus...
    Al itererend is er vast wel een kiel te ontwerpen bij dat oude jachtje ,
    ;)Groetjes,
    Atarie
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wilfried plaats eens een foto van het schip, misschien kunnen we dan aan de hand van het kiel raakvlak inschatten wat de vorm was :confused:
     
  14. wilfried creten

    wilfried creten

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    3
    hey atarie en isola2,

    weet dat met delfship en andere programmas dit "probleem" op te lossen is.Ik bezit hiervoor wel zowat alle gegevens en hulpmiddelen.
    Het "probleem is tweeerlei: -
    -ik zal nooit met het schip varen, ik heb hiervoor mijn eigen TEIVA en TEHANI
    -acuut tijdprobleem door mijn te drukke bezigheden en te vele hobbies
    dus er is wel een goede motivatie maar geen enkele dringende reden , daarom hoop ik aan de originele plans te geraken (dit ook om mijn dossiers te vervolledigen). Verder staat het schip nu in mijn living samen met de andere, en is de vrije hoogte tussen mast en plafond 2 cm...........dus een kiel kan er niet op op die plaats
    Een foto, het lukt me niet om ze er op te zetten ( waarschijnlijk te groot in piksels) ik probeer nog wel, maar in elk geval, buiten de brede spiegel trekt hij enorm op de fotos van de jubilee hierboven. Mijn Jubilee ( TEIVA) en dit jacht staan naast mekaar in de living, en buiten de spiegels zouden het tweelingen kunnen zijn. De mast is wel hoger dan die van TEIVA, om een veel groter zeil toe te laten voor ekstreem lage windkracht ( Teiva staat wel op zijn kiel)

    groetjes

    Wilfried
     
  15. atarie

    atarie

    Lid geworden:
    30 jan 2010
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    foto's ex vaanzeiler

    beste zeilers,
    Vanmiddag nog kilometers gezeild met mijn verbouwde (ex)-vaanzeiler.Mooie, lange kruisrakken op de plassen rond de Willem Alexander roeibaan bij Zevenhuizen.Ik moest tijdens het zeilen denken aan een site van een engelse modelyacht club waar op stond "..if you see this you wonder why you have ben waiting so long.."
    Atarie[​IMG]
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Machtig zicht, zo te zien kan deze redelijk wat wind verdragen + nog een voordeel van een retro model de kiel pikt geen waterplanten op ,
    waar je met een bulbkiel wel last van hebt.
    Telkens ik ben gaan zwemmen was de oorzaak onbestuurbaar door opgepikte waterplanten.
     
  17. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Die beker, was dat niet een schaal ondersteund door zwanen? Of was dat voorde A klasse ?
    Zelf had ik een modernere NR. Dat was een Marbelehead met een klein stukje eraan zodat hij tenminste 1m30 lang was, conform de klasseregels. Maar wie wat waren de klasse regels? Wie heeft ze ?

    Die bak in Antwerpen was lastigzeilen, hoge kanten die voor een behoorlijke luwte opsommige plekken zorgde.
     
  18. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Foto gevonden ! De beker was inderdaad een schaal met 3 zwanen. NR wisselbeker.jpg
     
  19. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Beste Joho,
    Those were the days of vane sailing!!
    Ard...;)
     
  20. racertje

    racertje

    Lid geworden:
    5 okt 2015
    Berichten:
    1
    Locatie:
    noordeloos
    Zijn er nog actieve vaanzeilers in Nederland/Belgie of zijn die uitgestorven?
     

Deel Deze Pagina