ombouwen impeller unit

Discussie in 'EDF forum' gestart door Dylan sys150, 24 mrt 2013.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo heren EDF piloten.
    Omdat ik zelf (helaas) nog weinig kaas gegeten heb van EDF/impeller toestellen heb ik een vraagje aan de ervaren piloten op dit Forum.
    Ik vraag me af hoe een Alpha Jet Red Bull toestel stiller in geluid te krijgen.
    Ik heb van You Tube filmpjes gezien dat men bijvoorbeeld een 10 blads fan erin zet om zo het impeller geluid te reduceren.
    Dat kost wel veel meer stroom maar in mijn situatie vind ik het dat wel waard.
    Maar mijn hamvraag is deze: is het mogelijk om de stock Fan unit van een Alpha Jet Red Bull zo om te bouwen naar een 10 blads fan?? ( de impeller is 65mm )
    En waar zou ik dan moeten zoeken/kijken om de onderdelen te halen bij welke webshop?
    Ik hoop zo dat er iemand van jullie al bouwervaring heeft met wat ik vraag.
    Ik wil zo graag met een impeller vliegen maar de vlieglocatie verlangt echt dat het toestel minder lawaaiig overkomt.(ondanks dat ik het wel een heel vet en mooi geluid vind)
    Heeft iemand van jullie dit advies voor mij?
    Ik hoor het graag.
    Alvast heel erg bedankt.
    Vr Gr D
     
  2. thomvh

    thomvh

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    nistelrode
    ik zou een andere "propellor" er op zetten en GOED balanceren, dit scheelt ook al een hoop geluid.

    mvg thom
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Thom.
    Bedankt voor je reactie.
    Met propellor bedoel jij vast de Fan unit toch?? ( want zo'n Fan unit zit in een impeller toestel)
    En daar doelde ik ook op.
    Want het schijnt dat als je van bijvoorbeeld een 5 blads fan naar een 10 blads fan gaat het geluid al een stuk 'beter' wordt.
    Heb alleen geen ervaring hiermee en hoop een aantal impeller piloten te spreken die er al kaas van hebben gegeten om zoiets om te bouwen.
    Vr Gr D
     
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Een EDF rotor kleiner maken is op zich goed te doen. Zet hem op een motor, laag toerental en dan heel voorzichtig met een schuurblok ertegenaan. Je grootste probleem zal de motor worden. De 10 blads fans hebben een lager Kv motor nodig of gaan veel meer stroom trekken. Ook mag de uitstroom opening niet te klein zijn. Bij een 70mm changesun blijkt een 60mm uitlaat goed te werken. Het gaat op het oppervlak van het gat tov het oppervlak van het nuttige deel van de fan. Dat wordt dus even rekenen.
     
  5. thomvh

    thomvh

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    237
    Locatie:
    nistelrode
    met propellor bedoelde ik eigenlijk de fan zelf (hetgene wat ronddraait) zonder de unit, maar idd een andere unit kan ook.

    mvg thom
     
  6. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Dylan,

    Ik heb een tjakamaka 5 blads fan in een Vampire zitten, deze is 70 mm en maakte een pokkeherie. Ik heb een uurtje of 2 uitgetrokken om de boel te balanceren en het enige ik nu hoor is iets dat verdomd dicht bij een jet engine aanleunt. Het kan dus wel met wat geduld.

    De HK Alpha Jet is een 64 mm fan maar het zou ook moeten lukken.

    Meer bladen op de fan betekend hogere stromen, dan zul je mogelijk ook de stock motor moeten upgraden naast de ESC (het sop en de kolen verhaal komt dan opduiken....).

    Stevo
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dank voor je input.
    Helemaal duidelijk.
    Ik heb toch maar afgezien van de aankoop van die mooie Alpha Jet.
    Ondanks dat het me nog steeds jeukt.
    De vlieglocatie waar ik zit met een aantal andere wildvliegers leent zich echt niet voor een toestel dat teveel herrie maakt.
    Wij vliegen zomers veel en best wel de nodige uurtjes achter elkaar.
    De buurtbewoners zullen het dan vast niet op prijs stellen dat ik 15 Lipo packs er op een middag doorheen jakker met zo'n impeller toestel.Want ook zij zitten dan met heerlijk warm weer in hun tuin te genieten van hun welverdiende rust en ik ben geen egotripper die daar lak aan heeft en dan toch maar gaat vliegen met zo'n herriebak.
    Het toestel upgraden naar een 10 blads Fan en dan op 4S Lipo vliegen inplaats van 3S Lipo zou DE oplossing kunnen zijn.
    Maar dat gaat me net te ver dus ik haak (helaas) af.
    Evengoed bedankt voor je reactie.
    Vr Gr D
     
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    Dit is dubbel op in amperage verhogen.
    Het bijplaatsen van een extra cel met dezelfde motor zal al de stroom verhogen. Zelfs als je de huidige rotor blijft gebruiken.
    Ga je dan de 10 blads erop zetten, dan kan dit ook nog meer worden dan de rotor die je gebruikt. (tekening houdende dat de stroom wel zakt als je de rotor kleiner maakt, dus houd niet de 70mm specs aan van de fan.)
     
  9. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    Wildvliegen en edf jets moet je niet willen combineren. Lid worden van een clubje dan maar?
     

Deel Deze Pagina