Ombouwen naar lipo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Richard Menke, 7 jan 2018.

  1. Richard Menke

    Richard Menke

    Lid geworden:
    7 jan 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo iedereen,

    Ik vraag me af of iemand mij kan helpen. Ik heb een oude schumacher sst sport rc auto waar voorheen een accupack van 2x3 1.2V RC2000 Nickel Cadmium cellen in zaten.

    Ik wil deze auto helemaal gaan updaten. Dus een nieuwe ontvanger, regelaar en motor.

    Nu Vroeg ik me af "bestaan er vervangende lipo accu packs die op dezelfde plek passen als de oude accu packs. Of bestaan er vervangende cellen waarmee ik zelf z'n pack kan maken

    Zie fotoĊ›


     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    (updaten == upgraden?) Met een 2s LiPo kom je aardig in de buurt, denk ik zo. Ik zou qua afmetingen en gewicht enigszins in de buurt van de NiCd proberen te blijven. Uiteraard is de capaciteit in Wh veel hoger dan de NiCd-cellen (6stuks) leveren, maar het voltage komt in de buurt en dat is dus een aardig vertrekpunt.
     
  3. Richard Menke

    Richard Menke

    Lid geworden:
    7 jan 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Eric,

    Bedankt voor je antwoord, maar mijn vraag ging eigenlijk meer over de form factor van de accu pack. Zoals je op de foto kunt zien heeft de auto een speciefieke vorm om de accu in te zetten.
    Ik kan dit natuurlijk ombouwen. maar een mooiere oplossing zou zijn als de accus in de oude plaats konden worden vastgezet.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dan neem je 2x 2s en doe je de packs parallel schakelen. Wel draden inkorten en... goudstekkers solderen (niet meer blik van vroeger ).
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    2x 1s in serie levert dezelfde spanning op als 2x 2s parallel, namelijk nominaal 7.4V, maar bij volle LiPo al snel 8.4V. Dat is dus hoger dan 6 NiCd cellen. Daarnaast levert een LiPo al snel meer current als daar om gevraagd wordt (meer als een NiCd of NiMh).

    Wat je mee kan nemen in de afweging voor 2x1s in serie of 2x2s parallel is of je misschien andere toepassingen hebt voor losse 1s cq 2s LiPo-packs. Sowieso is het goed je te bekwamen in het solderen van connectoren (vertinnen draden, etc. ... vermits je deze skills nog niet hebt).
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit heet een saddle pack en zijn in dit formaat ook in LiPo te vinden, Ik heb ze zelf van LRP en Turnigy
     

Deel Deze Pagina