ombouwen van zender

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Anonymous, 2 dec 2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Is het mogelijk een zender + ontvanger te laten ombouwen naar 35 mhz, en hoeveel zou dit kosten? Ik heb geen zendermodule in mijn zender, maar weet iemand of dit kan en bij wie? :roll:
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een kort en duidelijk antwoord: als het kan, zal het duur zijn, het mag niet van de PTT en ik heb er nog nooit van gehoord.
     
  3. Foxy

    Foxy Guest

    irrelevant: TGP post
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ik heb nl wel eens gehoord van het ombouwen van ontvangers, maar of dit wel of niet mag heb ik nog nooit van gehoord, ook de prijzen niet.
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    waarom zou je ontvangers niet mogen ombouwen? de zender is het apparaat dat het signaal over brengt... als hier iets fout is, kunnen andere mensen daar last van hebben....
    of je moet je ontvanger tot een zender ombouwen :wink:
     
  7. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    De ontvanger ombouwen is meestal niet t probleem, meestal is het bij de moderne zenders een hels karwei, en dan ook meestal prijstechnisch niet interressant....................Peet........................8)
     
  8. Roy

    Roy Guest

    Jahoor, een zender kan je zo 35mhz maken. Dit is heel simpel door het moduul te vervangen. Bij ons op de club GEBEURDE dit vrij vaak. Kochten ze een zender uit de states (72mhz) en stopte hier een 35mhz moduul erin. Een tijdje geleden was dit zeer aantrekkelijk, omdat modulen voor zenders niet zo duur waren, totdat de (winkeliers??) er achter kwamen dat dit gebeurde en de prijzen van modulen ontzettend hoog maakte.

    Over het ombouwen van een ontvanger kan ik je niks over vertellen.

    Roy
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    35Mhz en 40Mhz liggen niet zo ver uit elkaar, dus zal het HF gedeelte in de zender een kwestie wat andere waardes van componentjes zijn...op de zelfde print...meeste HF gedeeltes hebben slechts een tiental 'onderdelen' als je de waarde's weet zou je hem kunnen aanpassen, en als je de apparatuur er voor hebt scoop veldsterktemeter kan je hem perfect afregelen...d.i.y. als het je hobby is...moet je het laten doen..waarschijnlijk duurder dan een nieuwe zender...en je hebt géén goedgekeurde zender... laten keuren heeft ook geen zin €€€€€€€€€€

    als je géén module kan wisselen, géén optie
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    denk achteraf dat het misschien niet zo verstandig is.
     
  12. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    Wat voor zender Heb je rogier ????, en ff over het goedkeurverhaal ?? de zenders hebben toch een Typegoedkeuring ?? of heb ik het hele RCD verhaal niet helemaal begrepen ??....
    Ik zou dit inderdaad ff bij Jan v Mouwerik navragen, hij is de officiele reperateur voor van alles en nog wat en dat al 20 Jaar dus als hij het niet weet dan weet ik t niet meer.................Peet..................8)
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    futaba fx 14
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    In het grijze verleden heb ik eens een 27MHz Microprop zender omgebouwd naar de 35MHz. Het was niet eens zo heel erg moeilijk als je er de spullen en de kennis voor in huis hebt. Veel onderdelen hoefde ik niet te vervagen maar het opnieuw afregelen was een hels karwei. Gelukkig had ik bij m'n baas de apparatuur daarvoor tot m'n beschikking anders was het onmogelijk geweest. Na een poos met het afregelen bezig te zin geweest kwam ik tot de ontdekking dat er toch een paar spoeltjes vervangen moesten worden. Helaas bleken die niet te koop te zijn in de elektronica winkel dus hield het daarmee op. Een tijd later kreeg ik een kapotte 35MHz zender van iemand en met de spoeltjes uit die zender kon ik weer verder. Uiteindelijk is het goed geslaagd maar heb ik die zender nooit gebruikt om er mee te vliegen. Hij is alleen gebruikt geweest voor het op afstand bedienen van een fototoestel!

    Overigens was het toen wel toegestaan om een zender (om) te bouwen maar hij moest wel eerst gekeurd worden voordat je hem mocht gebruiken. De kosten waren mij te hoog dus heb ik het nooit gedaan en maar een goedgekeurd apparaat gekocht, dat was uiteindelijk geodkoper.

    Nu is zelfbouw en ombouwen niet meer toegestaan. De reden is simpel, er is zoveel goede apparatuur te koop tegen vrij lage prijzen dat het niet eens meer lonend is om zelf te bouwen. De radio controledienst zit ook niet te wachten op vele honderden zenders om te keuren. De kosten daarvan zouden een zelfbouwzender zo vreselijk duur maken dat een ieder het ook wel uit z'n hoofd zouden laten om het te doen.

    Nu zal ik het dus nooit meer doen omdat het nutteloos is, een andere zender kopen kost veel minder moeite, is goedkoper en veiliger.

    Ernst Grundmann
     

Deel Deze Pagina