as omdraaien

Discussie in 'Model truckers' gestart door rottierood, 19 apr 2009.

  1. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Nu hoor ik diverse mensen roepen dat de voorassen van bepaalde trucks omgedraait moeten worden.
    Moet je nu de complete as omdraaien of alleen de 'draagarmen' waar de wielen aan vast zitten.
    Graag een duidelijke uitleg over dit fenomeen.
    gr Marcel.
     
  2. truck-freak

    truck-freak

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    866
    ...
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2011
  3. htenbrinke

    htenbrinke

    Lid geworden:
    31 mei 2008
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Hengelo (O)
    ---
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2010
  4. F47O(Geert)

    F47O(Geert) Guest

    Spooras draaien

    Dag Marcel,

    ik heb dit onlangs voor het eerst gedaan op mijn mercedes truck.
    Het verschil is fenomenaal!
    Het kan zonder veel aanpassingen.
    Ik heb de stuurservo verplaatst naar voor en zo...

    Als ik deze namiddag tijd heb neem ik een paar foto's en plaats ze hier.

    Word zeker vervolgd...

    Groeten van Geert.
     
  5. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik had ook het zelfde probleem met de voorassen van mijn model, zo zag het eruit,

    [​IMG]

    Probleem opgelost door de fusee armen om te draaien en de servo naar voren te plaatsen,

    [​IMG]

    In deze post [68435] gmc-fishbowl-bus-uit-speed-8 vind je een heldere uitleg.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  6. Tiemke

    Tiemke Guest

    Behalve de as omdraaien vijl ik ook altijd een klein hoekje weg aan de achterzijde. Dit vergroot de stuuruitslag nog enkele graden. Om de speling in de vooras te minimaliseren lijm ik de assen met secondelijm vast in de kunststof fusee. Wel goed opletten dat het gat voor de fuseepen goed zit.
    Ook komt er nog een dun messing "lagertje" tussen. Met deze aanpassingen heb je de maximale stuuruitslag en minimale speling.

    [​IMG]

    Het uitgevijlde stukje as.

    [​IMG]

    Het messing "lager" en de stelschroef.


    Omdat na het uitvijlen de band soms tegen het veerpaket aan loopt monteer ik nog een klein stelschroefje in de vooras welke als aanslag dient. Ook de reeds eerder genoemde gebogen stuurstang word nog gemonteerd.

    Groeten Timo
     
  7. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Stuurstang

    Hallo Marcel

    Kijk nog eens even op Pag.2 van mijn topic daar zie je het verschil van de stuurstang achter of voor de as monteren.Stuur mij anders een pb met jouw tel.nr dan probeer ik het je wel mondeling uit te leggen.

    Mvg Wil
     
  8. rottierood

    rottierood

    Lid geworden:
    21 jul 2004
    Berichten:
    1.124
    Vandaag de as omgedraaid.Moet zeggen dat je het wel merkt!Gedaan zoals het door een aantal is doorgegeven met foto's.
    Ik hoefde gelukkig niet de hele boel uit elkaar te halen,maar gewoon de auto op een steun zetten en dan de voorwielen verwijderen.
    Ik had nog een 'kromme' stuurstang liggen dus dat was een appeltje,eitje!

    Heren mijn dank is groot en voor andere medebouwers natuurlijk een makkelijke topic om zelf je stuuruitslag te veranderen.

    @Wil,jij sowieso ook bedankt voor je spontane reactie.Wordt zeer gewaardeert!!!!
    gr Marcel.
     

Deel Deze Pagina