Ontladen lipo accu's op een graupner ultra duo plus 50

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Nick_66, 30 jul 2015.

  1. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Hallo allemaal,

    Ik heb een Graupner Ultra Duo Plus 50 lader en wil met deze lader mijn lipo accu's ontladen zodat ik ze langere tijd weg kan leggen.

    Nu kan ik in de discharge functie twee instellingen kiezen, nl de DCHG CUTOFF en de MAX CAPACITY (OFF, 0 tot 100%).

    Moet ik mijn lipo accu tot 3,7V/C ontladen? Als ik deze spanning zo instel, dus 3,7V/C per cel, dat zou dan toch voldoende moeten zijn? Wat heeft het dan nog voor zin als ik de MAX CAPACITY instel op 50%?

    Opvallend is dat de DCHG CUTOFF spanning ingesteld staat op 3,0V/C. Is dat de absolute ondergrens waarbij een lipo cel ontladen mag zijn?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Normaal gesproken gebruik je geen ontlader met LiPo's. Misschien heel af en toe eens een keer om te kijken of de accu capaciteit nog voldoende is. Daarom staat die spanning op 3V per cel! Dat is inderdaad normaal gesproken de minimum spanning.

    Veruit de meeste laders die LiPo's kunnen laden hebben de mogelijkheid om LiPo's tot de bewaarspanning (Storage) te laden. Is de accu al tot de maximale spanning geladen dan zal de lader de accu deels ontladen tot de bewaarspanning.

    Kan jouw lader een liPo accu niet naar de bewaarspanning brengen als hij al tot het maximum is geladen dan kan je de ontlader daar wel voor gebruiken. Daarvoor moet je de minimum spanning instellen op ergens tussen de 3,6V en 3,9V per cel. Kan dat niet dan is die ontlader onbruikbaar.

    Vergeet alsjeblieft die waarde van 50% want dat zegt nagenoeg niets. De spanning is belangrijk en of jou "capaciteitsmeter" dat nu 30%, 50% of 80% noemt maakt geen ene bal uit!
    Als je meer wilt weten over die "capaciteitsmeters" en de bewaarspanning neem dan even de moeite om op dit forum te zoeken. Er is al heel veel over geschreven.
     
  3. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb ook deze lader en gebruik de ontlaad functie alleen als ik nog volle lipo's heb dit ik op storage wil zetten. Vergeet de DCHG CUTOFF en de MAX CAPACITY functie en laat deze default staan. Wat ik meestal doe is de Discharge op een laag Amperage zetten en de Cutoff op 3,5 V. Daarna de Charge op de 1C waarde en het Voltage op 3,85V. Dan met het Cycle programma D--> C kiezen en deze starten. Als de lader klaar is staan de lipo's netjes op storage.
     
  4. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Bedankt voor de reacties!

    Heb naast mijn Graupner lader ook nog een Skyrc B6AC lader en deze heeft wel een storage mode.

    Al mijn lipo accu's heb ik nu met de Graupner lader ontladen met een DCHG CUTOFF van 3,7V/C en de ontlaad stroom stond ingesteld op 1C. Dat is dus niet goed begrijp ik?
    Dit ging eigenlijk vrij snel. Als ik daarna dezelfde accu aan mijn Skyrc lader hang en dan de storage mode kies duurt het nog erg lang voordat de lader klaar is.

    Beter om dan toch maar de storage mode van de Skyrc lader te gebruiken?
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Eerst laden en daarna ontladen om de accu op de bewaarspanning te brengen is natuurlijk een beetje onzin. Het kan natuurlijk wel als je bijvoorbeeld de accu hebt geladen en dan toch niet gereden hebt. Dan is het natuurlijk beter om de accu iets te ontladen tot de bewaarspanning. In dit geval heb je het ook goed gedaan.

    Maar je hoeft de accu niet te ontladen als je binnen redelijk korte tijd weer gaat rijden. Pas als je van te voren weet dat je een paar weken of nog langer de accu niet zal gebruiken kan je de accu beter op de bewaarspanning brengen. Als je over een paar dagen of zelfs een week weer gaat rijden dan kan je de accu best "vol" bewaren.

    Zelf weet ik nooit zeker wanneer ik weer ga vliegen dus laad ik na de laatste vlucht m'n accu's altijd tot de bewaarspanning. Dat heeft wel als nadeel dat ik de accu altijd nog helemaal moet laden voor ik kan gaan vliegen. Omdat een LiPo die op de bewaarspanning is al behoorlijk vol is zal dat laatste stukje laden vrij lang kunnen duren. Vooral de laatste 10% duren vrij lang. En die 10% is een spanningsverschil van heel weinig.
    Als voorbeeld: Stel je hebt een accu die 90% vol is wanneer de spanning 4,15V is. Dan duurt het dus behoorlijk lang om die spanning tot 4,2V (helemaal vol) te krijgen.
    Hetzelfde geldt als je de accu op de bewaarspanning gaat laden. Eigenlijk is het enige verschil dat de lader dan niet tot 4,2V maar tot (bijvoorbeeld) 3,8V laad. Wanneer de accu dicht bij die 3,8V komt gaat het laden steeds langzamer. Dat laatste stukje duurt dus altijd langer.
     
  6. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Vraagje: is een Skyrc Q200 lader een goede keuze tov een Graupner Ultra Duo Plus 50?

    Voordeel van de Skyrc Q200 is dat je 4 verschillende accu's kunt laden.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Link naar specificaties?
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je moet vooral naar het vermogen van de lader kijken. Die wordt door de fabrikant opgegeven in watt (W). Als je dat vermogen deelt door de accuspanning dan krijg je de maximale laadstroom.

    Bij voorbeeld:
    Een LiPo die uit drie cellen bestaat heeft een maximale spanning van 3 x 4.2 = 12.6 volt.

    Je lader heeft een maximaal vermogen van bij voorbeeld 50 watt.
    De maximale laadstroom met deze Li-Po is dan 50 : 12.6 = 4 ampère (A). In de praktijk kan dit door warmteverliezen iets minder zijn.

    Ook al specificeert de fabrikant dat de lader tot een veel hogere stroomsterkte kan laden, in dit voorbeeld zal de laadstroom maximaal ca. 4 ampère zijn.
     
  9. Nick_66

    Nick_66

    Lid geworden:
    14 mei 2011
    Berichten:
    258
    Hierbij een link naar de SkyRC Q200 lader.

    http://www.skyrc.com/Charger/Q200_Charger

    Helemaal onderaan staan de specificaties van deze lader.

    Hieronder zijn de specs die ik gevonden heb van mijn Graupner lader:

    Technische Daten

    Betriebsspannung: 11 ... 15 V/40 A DC
    oder 100 ... 240 V AC
    Netzspannung
    Lademöglichkeit je Ausgang:
    1 ... 18 NiMH-/NiCd-Zellen
    1 ... 7 LiPo-/LiIo-/LiMn-/LiFe-Zellen
    1 ... 6, 12 Pb-Zellen
    Ladestrom: 2 x 0,1 A ... 10 A im Netzteilbetrieb
    (insgesamt max. 120 W)
    2 x 0,1 A ... 10 A im 11 ... 15 V
    DC-Betrieb (max. 2x 180W oder 1x 250W)
    Entladestrom ca. 0,1 ... 10 A (2x max. 80 W)
    Balanceranschluss: 2 x 1...7 NiMH/NiCd/LiPo/LiIo/LiFe Zellen
    Balancierstrom max. ca.: NiMH/NiCd: 0,1A, LiPo/LiIo/LiFe: 0,3A
    Ausgang 3: 12V DC max. 5A (Geamtleistung des Netzteils von 120W beachten!)
    Abmessungen ca. 230 x 225 x 83 mm
    Gewicht ohne Netzkabel ca. 2200 g
     

Deel Deze Pagina