Opladen NiMH en Lipo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Raimond64, 19 apr 2016.

  1. Raimond64

    Raimond64

    Lid geworden:
    24 okt 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Velp
    Goedendag.

    Ik merk dat mijn zender(Graupner MZ-18) erg snel aangeeft dat de spanning te laag is. Ik denk ik dat wellicht iets niet goed doet bij het opladen, vandaar enkele vragen hierover.

    Ik heb een Graupner 4NH-2000 accu. 4,8 Volt. Bij het laden met mijn Graupner Ultramat 14 plus zie ik ook een instelling: NiMH balance cut off volt staan. Die staat bij mij op 1,2 Volt. Is dit correct??
    Verder een instelling: NiMH delta-peak-volt = 15mV/cell. Is dit correct??

    Ik hoor het graag van jullie.

    Vriendelijke groet,
    Raimond.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Die balance functie werkt maar tot maximaal 6 cellen! Het is een functie die ook alleen werkt als je accu een balansaansluiting heeft. Lang niet alle NiMH accu's hebben zo'n aansluiting. Het is zelfs zo dat de meeste NiMH accu's zo'n aansluiting niet hebben. Je kan dit dus gewoon zo laten staan en verder niet meer aan denken. ;)
    De delta piek instelling van 15mV/cel vind ik wat hoog voor NiMH accu's. Vooral als je met relatief lage stromen (<0,5C) gaat laden zal dit wel eens te hoog kunnen zijn. Als je gaat laden met een laadstroom tussen de 0,5C en 1C kan het misschien wel maar dan nog moet je het in de gaten houden.
    Tijdens het laden met een laadstroom tussen de 0,5C en 1C is het normaal dat de accu "handwarm" wordt. Hij mag niet heet worden!
    Als de accu vol raakt zal hij warmer worden en ontstaat de deltapiek waardoor de lader stopt. Het is dus ook normaal dat de accu wat warmer dan "handwarm" zal zijn als de lader net is gestopt.
    Is de accu echter heet of stopt de lader niet dan is de deltapiek instelling van 15mV te hoog. Ga dan terug naar iets van 10mV per cel.
    Is de accu niet of nauwelijks warmer wanneer de lader net is gestopt dan is de accu mogelijk nog niet helemaal vol. Dan zou de deltapiek instelling hoger kunnen worden. Als je echter met 15mV begint zal dat vrijwel zeker niet het geval zijn. De kans dat de lader wat te laat stopt is groter.
    De gebruikershandleiding kan je overigens HIER vinden.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2016
  3. Raimond64

    Raimond64

    Lid geworden:
    24 okt 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Velp
    Dank je wel Ernst voor je uitgebreide reactie! Zeer welkom!
    groet, Raimond.
     

Deel Deze Pagina