Os55 vastloper

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door pach1977, 9 okt 2016.

  1. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Helaas heeft me os55 het vandaag begeven. Liep heel rijk maar toch misschien eerder al beschadigd. IMG-20161009-WA0017.jpg DSC_1154.JPG

    Mochten mensen tips hebben of iets hieruit kunnen herleiden???
     
  2. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Klopt
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn gedachte is éérst:

    Liep hij wel daadwerkelijk rijk? Want een hydrolock veroorzaakt meestal niet een gat in de zuiger. Eerder een kromme drijfstang: de druk die ontstaat bij een hydrolock verdeelt zich keurig over het zuigeroppervlak, maar concentreert zich in de drijfstang, en de krachten op het materiaal zijn in die drijfstang ongeveer 15 a 20 keer zo groot als op de zuigertop.

    Wat ik méén te zien (lastig te beoordelen vanaf foto's) is dat het zuigeroppervlak tekenen van oververhitting vertoont, en dat kan detoneren en gaten in zuigers veroorzaken.
    Wat ik zeker wéét dat ik zie, is dat de rand van de zuiger weggevreten is, en dat duid op te schraal lopen en dat is weer consistent met detoneren....

    Wat er aan de hand geweest kán zijn is dat je plug slechter werd, waardoor je ongemerkt de boel armer gezet hebt (slechtere plug veroorzaakt later ontsteken, wat zich uit in een "rijk" loopgedrag, en mogelijk heb je dat gecompenseerd door de naald verder dicht te draaien. Is maar een theorie, maar niet onmogelijk).

    Hoe dan ook.... klote!

    Rotorstar Apache is een goede vervanger voor weinig geld!
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dit is redelijk tot vrij heftig zeker een arme afstelling geweest..
    Klote.
    zijn dure geintjes.

    Alleen heeft (jammer genoeg) iedere nitro vlieger wel een paar schadegevallen in zijn kast liggen..
    Leergeld.
    Bij de volgende af en toe ff een keer navragen bij een van de andere mensen (eentje die veel nitro heli vliegt)


    Hydrolock heb je wel eens bij starten.. als het goed is zelden..
    maar als het gebeurd, zie ik ff niet hoe je daar een gat in de zuiger van krijgt
    of je moet heel enthousiast en krachtig doorstarten..
    Mijn align starter redt dat niet.. weet ik toevallig. en die is best sterk
    of de zuiger moet al een knauw hebben gehad..

    Andere mogelijkheid, waar ik me laatst door heb laten foppen..
    lagers..
    Vaak geven deze een specifiek geluid als ze rot worden. bij mij dus niet.
    ik bleef maar afstellingsproblemen houden. dacht het te hebben.. en daar kwam het weer..
    opeens begon hij te gillen.. en dan weet ik genoeg.

    Lagers vervangen. hoofdlager was echt finaal versleten. speling, "zand" (en veel), af en toe vast zitten...
    Na het vervangen, no problemo..
    Zelf met een paar tikkies rijker, nieuwe zuigerveer.. starten en gaan.
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  5. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Motor te heet geweest.
    Waarschijnlijk te weinig nitro te weinig olie te arm afgesteld.

    Welke brandstof gebruik je??

    Henk.
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik heb het idd ook eens gehad,
    oorzaak was heel duidelijk een verkeerde plug,
    ik gebruik sindsdien alleen maar de OS No 8 plug,
    rond 40 uren mee gevlogen !
     
  7. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Gebruik optifuel 30%, rookte volop ook in 6-7 min leeg dus denk zelf aan slecht gloeiplug alles is besteld, bedankt voor het mee denken.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    6~7 minuten leeg, da's GEEN te arme afstelling....

    Ik denk dan eerder aan te hoge compressie....
     
  9. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Wat ik vermoed is dat de ingestelde gascurve ten opzichte van de pitchcurve te hoog is.
    Bij het gebruik van de opgegeven brandstof levert de motor het maximale vermogen.
    Dit is natuurlijk prima.
    Het gevaar indeze is dat de motor ook snel zijn maximale toelaatbare toerental bereikt.
    Dit verklaard ook het hoge brandstof verbruik.

    Henk.
     
    vdheides01 vindt dit leuk.
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ho ff..

    30% red je geen 14 minuten looptijd mee.
    Met 15 of 10 redt je dat.
    30 niet.

    Volgende, zet je een motor op de hoofdnaald goed, maar niet op de mengsel of midden.. ku njenhem met een rijke afstelling toch in de soep krijgen.
    Ik heb de mijne eens met een rijke hooverafstelling een keer uit gekregen toen ik een tank lang volgas aan het rondknallen was.

    Het is even een belevingsdingetje, die 7 minuten an sich zegt nog niet veel.
    In de hooverinstelling dik rijk, maar volgas arm, zal grote problemen geven als je lang volgas houdt.

    Normaal heb je daar niet meteen een smolten zuiger mee.
    Aan de andere kant, ben je er niet scherp op, kan je afstelling zomaar scheef gaan. En dat overkomt iedereen wel eens..
     
  11. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Waarom zou je met 30% geen 14 minuten looptijd halen?????.

    En met 15% of 10% wel.

    Ik ben benieuwd hoe dit komt.

    Henk.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Omdat nitro geen brandstof is, dat zou jij toch moeten weten Henk.

    Ik heb eens een kan 30% geprobeerd op mijn Raptor 90, die haalde krap 8 minuten .
    Niet normaal hoe snel dat gaat. En ik doe niet aan 3D vliegen.
     
  13. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nou René

    Ik heb een andere ervaring.
    Ik weet dat nitro niet de brandstof is .
    Maar draagt wel bij aan een betere verbranding.
    En mijn logica zegt dat er dan minder brandstof wordt verbruikt bij gelijk blijvende belasting.

    Maar daar gaat dit topic niet over.

    Hoe het nu komt dat er er gat in de zuiger is gekomen.
    Is mij nog niet duidelijk.

    Henk.
     
    vdheides01 vindt dit leuk.
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Nee Henk, je blijft dezelfde hoeveelheid brandstof nodig hebben bij een gelijkblijvende belasting. Je hebt 30% minder brandstof door die nitro maar wel veel meer power tot je beschikking. Het is helaas niet anders.

    Wat jij aangaf kan best de reden zijn. Motor op volgas en dan een beetje hooveren.
    Als daar naast staat krijg je de neiging om hard weg te rennen op zoek naar een veilige plaats. Maar we zijn er niet bij en dus kunnen we slechts raden naar de oorzaak.

    Ik heb het zelf nooit gehad en op de club ook nooit gezien. Ik ben redelijk thuis met tweetakjes en ik weet dat een gat in de zuiger veroorzaakt wordt door een te hoge temperatuur en/of te vroege onsteking. Dat laatste ligt meer voor de hand. Doorgaans last de zuiger zich vast aan de cylinder bij te hoge temperatuur.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2016
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En daarom reageer ik er dus liever niet op....

    Maar vooruit dan maar

    Nitro heeft ongeveer 1/3 van de stookwaarde van Methanol.
    Een motor heeft niet zozeer brandstof nodig voor een bepaald vermogen, maar energie.
    PK of kW, het betekent niet meer dan "een hoeveelheid energie per seconde". en daarvoor is er per seconed een hoeveelheid brandstof nodig die DIE hoeveelheid energie kan leveren. Brandstof bevat per volume een bepaalde hoeveelheid energie, zeg, "Y".
    Dat betekent, dat je een vermogen "X" kunt vertalen naar een hoeveelheid brandstof in "Y" per seconde...

    Maar als je die energie-inhoud van de brandstof gaat verlagen door er een enorme sloot Nitro doorheen te mengen, heb je opeens véél meer brandstof nodig voor hetzelfde vermogen.

    Vergelijk het met zo'n allesbrander voor in de huiskamer, voor hout, kolen, afval, etc etc.
    Stook je die op steenkool, wat per kilo heel veel energie bevat, dan heb je voor een avondje je kamer warm houden maar een klein beetje nodig. Het brand wat langzaam, komt lastig opgang, duurt een tijdje voor je de kamer warm hebt, maar als het eenmaal brand....
    Maar stook je die op vurenhout, wat maar weinig energie bevat, maar wel onmiddellijk vlam vat, dan heb je de kamer in een oogwenk warm, maar je moet wel vier keer per avond naar de houtstapel lopen omdat je er maar hout in blijft gooien.

    Nitro is net zo iets: Het verbetert de verbranding niet, het verbetert het rendement niet, het maakt uitsluitend van je brandstof een laag-energetische maar supersnel brandende en vooral zuurstof-arm brandende energieleverancier. Dat laatste betekent dat je per omwenteling er veel méér van in de cylinder kunt stoppen....

    Met 30% Nitro in je brandstof, heb je bijna de helft van de methanol vervangen voor iets wat slechts 1/3e van de energie levert
    Je verlaagt de energie-inhoud van je brandstof effectief met (heb het even ruw uitgerekend) 25%.
    Maar omdat het zuurstof-arm verbrand, kun je wel héél veel verstoken, en flink vermogen maken. Zomaar 10~20% meer, en dat vermogen moet dus ergens vandaan komen.
    Het brandstofverbruik loopt dus in hoover met ongeveer 30% toe (waar je eerst 100 ml nodig had, heb je nu 133,3 ml nodig), want het gevraagde vermogen blijft gelijk, maar de brandstof bevat minder energie, dus je moet méér verstoken voor hetzelfde pretpakket.
    Vol gas gaat het nog véél harder, want dan geld waar je eerst 100 ml er doorheen geperst kreeg, krijg je er nu 160 ml doorheen geperst. Want het maximale vermogen van de motor is wel toegenomen, en die hoeveelheid EXTRA energie moet dus ook nog eens geleverd worden door die laag energetische brandstof...
    (allemaal t.o.v. 0% gerekend, uiteraard halveren de waardes ongeveer vergeleken met 15%)

    Hopelijk is dit duidelijk....
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2016
  16. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Een te vroege ontsteking zou ook kunnen daar nitro de ontsteking vervroegd.
    Door een te hete plug kan de motor gaan pingelen.
    Door dat de motor in een heli zit is dit moeilijker te horen.
    Er zijn veel bij geluiden
    Zoals het geluid van de rotor enz.
    Ik gebruik bij 30% nitro altijd een koude plug een 5 of 6.
    Daar de motoren met een plug 3 gaan pingelen.

    Henk.
     
  17. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Nou ik zal ff op Brutus zijn verhaal reageren.

    Mijn vlieg ervaring is toch niet zoals jij het schrijft.

    Ik vlieg met 20 % of 30% nitro afhankelijk of het een trainings vlucht is of een wedstrijd vlucht.

    20 % voor een trainingspak vlucht en 30 % voor een wedstrijd vlucht.

    In beide gevallen is de sproeiernaald instelling gelijk.

    Met 30% reageert de motor nog beter op het gas en bij gedrosseld vliegen hoef ik minder gas te geven voor dezelfde vliegsnelheid.

    Bij een vlucht van ongeveer 10 minuten is het verbruik eigenlijk gelijk.

    Met 30% is het zelfs iets minder ongeveer 30cc.

    Dit alles is gebaseerd met een YS 140.
    Viertakt motor.

    Dus Brutus jou theorie verhaal zal misschien wel kloppen.

    Maar mijn ervaring is nu eenmaal deze.

    Waarschijnlijk zit het verschil in tweetakt en Viertakt motoren.

    Henk.
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    deze discussie hebben we al een keer gehad.
    Ik denk dat de handigste oplossing is, om gewoon die conclusie hier over te nemen..
     
  19. XJR1300!

    XJR1300!

    Lid geworden:
    16 dec 2013
    Berichten:
    292
    Hoi student dat klopt.
    Maar dat had ik al geschreven.

    Ik zaleen nieuw topic openen heo het volgens mij werkt.

    Henk,
     
  20. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda


    Heel blij mee.
     

Deel Deze Pagina