Oud Dremel NMh accupack reviven

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bdoets, 6 sep 2016.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik ben erg happy met mijn Dremel 7700 snoerloze hobbyboor. Hij werkt met een accupack waarin 4 NMh penlites zitten, de Dremel kan naar keuze op 2 of op 4 cellen draaien.
    Een jaar geleden was het accupack op; het was makkelijk genoeg om op internet een winkel te vinden die me een kant en klaar nieuw pack kon verkopen. Prijzig, maar ik heb slechte ervaringen met zelf accucellen solderen dus ik deed het maar zo. Probleem opgelost.
    Nou lag het oude accupack dus al een jaar rond te slingeren... soms dacht ik, toch eens proberen er nieuwe cellen in te solderen?
    Kwam ik bij toeval dit filmpje tegen:

    (wel een ontzettend traag filmpje, nog afgezien van het blèrende kind op de achtergrond,...)

    Deze man geeft de cellen met een dikke acculader een paar fikse stroomstoten, hangt ze vervolgens aan de lader en presto... ze doen het weer!
    Kan dit waar zijn? Inmiddels heb ik wat verder rondgezocht en er blijken meer mensen te zijn die laten zien dat je met een paar stroomstootjes een oude accu nieuw leven kan inblazen. Heeft dit zin... of zou je 'm misschien hooguit één of twee keer kunnen herladen?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Waar het hier om gaat zijn NiCd (Nikkel-Cadmium) accu's en geen NiMH!
    Bij NiCd accu's ontstaan er bij langdurig leeg bewaren zogenaamde Dendrites. Dit zijn dennenboom vormige (Cadmium) kristallen met een scherpe punt. Deze kristallen kunnen op den duur door de isolatie tussen de platen heen prikken en zo kortsluiting veroorzaken. Die cellen zullen dus compleet "dood" zijn en kan je ook niet meer laden.
    Een flinke stroomstoot door die accu jassen kan die dendrites "wegbranden" en dan kan je die accu weer proberen te laden. Helaas is dat maar een lapmiddel want je krijgt alleen de dendrites weg die kortsluiting veroorzaken. Alle overige dendrites blijven gewoon bestaan. Die kristallen zijn zeer moeilijk tot helemaal niet weg te krijgen. Het materiaal wat in die dendrites zit kan niet meer gebruikt worden voor de accu dus zal de capaciteit stevig minder zijn geworden. Ook de stroom die de accu kan leveren is minder geworden. Je Dremel zal goed merkbaar minder krachtig zijn.
    In NiMH accu's ontstaan geen dendrites dus zal deze truck bij NiMH accu's niet werken.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Je hebt gelijk, het gaat om NiCd-accus, ik vergiste me.
    Goed, ik begrijp dat het niet echt de moeite loont om deze truc toe te passen... bedankt!
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat je ook vaak ziet is dat de lader de accu niet herkend doordat deze te ver leeg is. Door even een gewone multilader eraan te hangen komen de cellen weer tot leven en kun je weer met de originele lader verder.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Proberen kan natuurlijk altijd, of het succesvol zal zijn is nog de vraag. Mocht het wel lukken dan zal de capaciteit beduidend minder zijn dan het ooit was. Ook de stroom die de accu nog kan leveren zal duidelijk minder zijn. Simpel gezegd is "de fut" er gewoon uit.
    Als je het probeert doe dat dan wel op een veilige manier en plaats. NiCd en NiMH kunnen zeer zeker ook ontploffen. Brand komt daar zelden van maar het knalt flink heftig. De "ingewanden" zullen rond spetteren en de metalen huls kan zelfs gelanceerd worden, die wil je niet tegen je hoofd krijgen of door een ruit zien gaan.
    Meestal valt dat ploffen wel mee en barst een cel met een kleine plof open en blaast dan flinke wolken "stoom" af. Dat is het elektrolyt wat agressief is dus het kan ook schade aanrichten.
    Hoe ik dat allemaal weet? Ach, laat ik daar maar niet over beginnen dan ben ik nog wel even bezig. ;););)
     
  6. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Gewoon de 4 nimh vervangen door 2 Li-ion cellen of 4 eneloops, is zo gepiept.
     

Deel Deze Pagina