outboard vraag

Discussie in 'Speedboten' gestart door tom1972, 28 jul 2017.

  1. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    tja hoe zal ik dit nou eem zeggen. begin gewoon. zie voor je een staartstuk. zie ook voor je de novarossi 91 top.
    wij willen die op dat staartstuk zetten. ik zit met een dingetje. als wij de motor met het vliegwiel kant op de staart zetten en wij maken een startconus ala k/b dan zou dat betekenen dat dus dan als we de conus op de andere kant zetten dus de krachten van dat startenop enkel de meenemer van de 91 top komen. ik bedacht mij; dat kan nooit lang goed gaan. aangezien je normaliter start op het vliegwiel met snaar. die kan dat wel aan maar ja in mijn bovengenoemde geval word dat wel kritisch of niet te doen bijkans. het oppervlak van meenemer en krukas pin wil ik niet mollen. dat gaat mijn inziens wel gebeuren op mijn toekomstige manier. eigenlijk start je,m dan dus met de drumroter zijde. zijn er technisie die mij kunnen vertellen of een idee hebben daarvoor. in princiepe kunnen wij alles er voor maken maar dit is wel een aandachtspunt. zelf een die bepaald het wel of niet te doen. bij cmb wil dat helemaal niet want daar zit geen as. vandaar de 91 top nopvaroosi keuze. hoe dan ook moet die er op gaan komen. wie heeft een ideetje. kijk anders even als je wilt op de site waar die opstaat. daar staat ook een exploded view, en kun je zien wat ik bedoel. uhhh henk???????? misschien ideeen . weet niet goied wat ik er mee aanmoet. motor keuze is geweldig. als ik,m erop krijg .. dan word het een monster. gaat dus om de marine 91 top

    hoop op reacties. uiteraard een opbouwverslag van de outboard met 91 top ( hopelijk) grt tommie
     
  2. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    wij zijn er wel uit nu. kreeg van henk de tip dat er een novarossi 11ccm outboard is . die hebben we wel als voorbeeld genomen. eens even goed gekeken naar de 91 top en die gaan we onder handen nemen. de krukas inkorten en de boel verlagen. dan staat die motor er net zo kort op als de 11 ccm. althans bijna. de motor is wel groter natuurlijk. houd jullie op de hoogte van het bouwverslag van de nieuwe outboard. denk ook de eerste met zo,n grote 15 ccm nitro daarop. als je dat dus leuk vind moet je dit topic maar eem volgen. de outboard komt op een oude maar supersnelle carbon ppb hull. ( die ik onlangs heb omgebouwd naar inboard 15 ccm cmb. nu weer terug naar outboard. ook word de tunnel nog opnieuw door ons gespoten en bestickerd in de valvoline kleuren maar dat later. grt tom. word nog een best project zie ik al wel maar ...... komt dik in orde.
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even een tip als je het verslag gaat schrijven.
    Gebruik hoofdletters en laat wat ruimte tussen de zinnen.
    Zoals bovenstaande 2 posts is bijna onleesbaar.

    Succes met de bouw.

    GJ
     
  4. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    zal ,,t proberen. heb wel goede opleiding genoten dus zou moeten lukken haha.

    grt tom.
     
  5. Joop de Cat

    Joop de Cat

    Lid geworden:
    14 okt 2004
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Millingen a/d Rijn
    Tom, zijn er al foto`s van motor en/of staartstuk ?

    Groet Joop.
     
  6. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    moguhh joop. nee nog niet. staart zijn we wel mee bezig. motor komt in september. moet eerst even die motor hebben nu. dan kunnen we alles eens bekijken . gaat zeker lukken. fotoos komen er zeker ook. even een ogenblik geduld aub:thumbsup:. grt tom. eigenlijk wil ik jou ook nog even wat vragen joop. kan dat. gaat over een ob romp die ik zoek,
     
  7. Joop de Cat

    Joop de Cat

    Lid geworden:
    14 okt 2004
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Millingen a/d Rijn
    Ja Tom vraag maar
     
  8. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    heb jou even een pm gestuurt joop. kijk maar effies als je tijd hebt .

    grt tom.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor privébericht/conversaties kent het forum een paar handige opties zodat je o.a. mail niet meer over het hoofd ziet. Je kunt een e-mail notificatie en/of een scherm-melding krijgen bij ontvangst van een privébericht/conversatie/post. Dit kan ook bij aantal andere forum-gebeurtenissen, zoals reacties in een discussie waarop je geabonneerd bent. Erg handig, je ziet niets meer over het hoofd :)

    E.e.a. is in te stellen door rechtsboven op je gebruikersnaam te klikken, daar zijn de diverse instellingen, ietwat onhandig, verdeeld over:
    PB = privé bericht, op dit forum heet het conversatie. Je start een conversatie met een gebruiker door te klikken op foto'tje of naam van de betreffende gebruiker, er opent een klein venstertje en daarin klik je op start een conversatie.

    Je kunt ook via profielposts communiceren, maar die zijn openbaar op jullie @tom1972 en @Joop de Cat pagina's , iedereen kan ze lezen, en meedoen.
     
  10. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    morgen ron en anderen. dank je voor je aanvullingen voor forum gebruik. zal ze in acht nemen . ben ook bezig met de f1 ppb. ik heb alles eruit gehaald qua onderdelen en ook alles schoon en lamineer klaar gemaakt. hier kan dan straks een carbon kleedje in en dan gaat de verf eraf . alles netjes maken en dan nog even wachten op de nieuwe motor. die komt volgende week denk ik. fottotje van alles komen eraan. in iedergeval alvast van de grote schoonmaak in de romp zelf. grt tom.
     
  11. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    plaatjes zeggen meer dan woorden. als je dat leuk vind kiek dan mee zou ik zeggen. dit gaat een rappe tunnel worden als ie klaar is. maar ja dat duurt dus nog wel even. enfin daar gaat ie.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Dat gaat snel Tom dat demonteren , je hebt t luchtroostertje er toch uit gekregen.
    Nog even en ik moet mij haasten met de nieuwe bestikkering ervoor. :koud: .

    gr.

    Michiel,
     
  13. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    heeeey michiel .leuk om je te horen heey!!!ja dat ging snel maar ben wel naar de hobby club geweest ervoor. bob heeft zo,n luchtfrees. in alle maten en soorten. met mijn eigen dremel kwam ik niet zo ver. met zijn frees was ik in een kwartiertje rond. dat roostertje MOEST en zou er uit hoor. die gaat weer netjes dicht. enuhhh beste michiel. haast je zeker niet hoor. doe maar rustig aan. volgende week de motor dan kunnen we weer bouwen. goed weekend allen gewenst. grt tom.
     
  14. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    dit word de bedoeling van het hele verhaaltje. twee stuurservo,s dus . op de servo as zit vertanding die gelijk is aan de servo vertanding. op die manier word de kracht overgebracht en werkt prachtig. zit wel een peut werk in van heb ik jou daar maar wil dat toch zo doen. heb ook zeer goede ervaringen met twee stuurservo,s . ook heb ik het gewicht hard nodig voorin. bij mijn k/b 13 ccm was het al kiele kiele met twee servo,s om te sturen maar je kunt je voorstellen dat met een 15 ccm op de staart alles nog weer anders word. om maar te beginnen met het extra gewicht op de spiegel. enfin. kijk maar even .op de foto staat er een in het midden maar dat worden er dus dan twee hopelijk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    ben ook weer wat verder. ik heb alles voorbereid om opnieuw te bekleden met carbon. alle gaten gedicht waar nodig. opgeruwd en strak gemaakt. bij de tijd dat je deze foto,s aanschouwd zit het carbon er al in en droogt netjes. morgen aan de gang en .... weer wat nieuwe foto,s van de "boel".voor nu deze .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    weer opgeschoten ietsies. alle gaten gevuld met vezel en epoxy. daarna alles afgewerkt en geplamuurd.
    de gaatjes zijn weer dicht nu waar nodig. bij de rand hangt de carbon doek over maar dat moet ook want ik wil de rand wat breder maken .
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    next .... veel dingetjes glad gemaakt. en ook een nieuwe rand erop gezet. nu laten drogen weer 24 uren en dan kan ik de rand netjes afwerken. morgen komt de novarossi 91 en dan beginnen aan de outboard. wil dit perse snel klaar hebben want ik heb de staart nodig om te passen en meten. alles moet dan vlak zijn .helemaal de spiegel natuurlijk. die is nu weer keurig zo en..... rechttttttttttttttttttttttttttttt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    laatste weer eem.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    vanmorgen de lamellenschijf op de haakse slijper gezet en rustig het overtollige verwijdert.
    hier het voorlopige resultaat ervan. ik weet nog niet de exacte maat van de rand over de hele lengte maar dit komt aardig in de buurt. als het zover is maak ik hem exact op de goede breedte
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    een paar plaatjes van hoe de f1 was . het grote probleem met de k/b is natuurlijk die rottige ieniemini flexas die eeeeeeeeeeeelke keer weer kapot knapt op de rotste plekkies. de nieuwe staart heeft schuine tandwielen die draaien in een olie bad. en dat is super deluxe want die blijft wel heel. echter is het wel een flinke dosis arbeid die nog verricht dient te worden alvorens dat er op zit maaaaaaaaarrrrrr. aan deze kant van de ijssel gaat dat goed komen. hier een paar plaatjes nog. de staart op de foto is degene die gebruikt gaat worden voor de novarossi. grt t.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina