Oven Gemaakt Voor Carbon Onderdelen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door dino, 18 mei 2009.

  1. dino

    dino Guest

    Omdat ik meerdere dingen wil maken in carbon , heb ik me een oventje gemaakt . Dit heb ik gemaakt omdat ik nogal problemen heb met het drogen van de epoxy.
    [​IMG]

    Dit ding is 50cm hoog 50cm diep en 80cm breed.
    Het verwarmingsellement wat ik erin heb gezet is iets wat hier nog op zolder lag van vroeger...
    [​IMG]

    Ik heb er wel een nieuwe termostaat op gezet.
    Dit is de voeler die binnenin staat.

    [​IMG]

    En hier kan ik de temperatuur mee instellen.

    [​IMG]

    Na een eerste test kon ik gaat tot 80 graden.
    Zoveel ga ik natuurlijk niet nodig hebben .
    Nu moet ik gaan beginnen met andere epoxy te zoekken.
    De gene die ik nu gebruikt is van VOSSCHEMIE
    <br /> <b>Warning</b>: mysql_result() [<a href='function.mysql-result'>function.mysql-result</a>]: DESCRIPTION_ not found in MySQL result index 22 in <b>C:\apachefriends\xampp\htdocs\Vosschemie.be\ROOT\Manage_Pages.php</b> on line <b>274</b><br /> ::

    De bedoeling is op carbonne delen te lamineren met epoxy.
    Dat lukt me vrij aardig , maar als er een onderdeel eens flink in de zon heeft gelegen valt de epoxy een beetje ik , en heb ik geen strak stuk niemeer.
    Nu was ik al op zoek gegaan op het net voor andere epoxy, en ben ik toevallig op dit forum terecht gekomen.
    Na wat zoekwerk heb ik gezien dat meerdere problemen hadden met het drogen van hun epoxy.
    Dan ben ik deze site tegengekomen.
    http://home.planet.nl/~zandv055/NL/contactorders.html
    Heeft er iemand ervaring met deze produkten , of zijn er hier die nog iets anders gebruiken?
     
  2. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Als je de juiste mengverhouding toe past en de epoxy harder en resin heel goed door elkaar roert, zul je nooit problemen hebben met uitharden.
    bij 20 graden normale uithardingstijd,
    bij 30 graden helft van de tijd
    bij 40 graden kwart van de tijd
    bij 50 graden 24 uurs epoxy in 3 uur hard!

    heel netjes gebouwd trouwens.

    De producten van Ruud Zandvliet zijn heel goed, epoxy is van EMC-Vega
    Een andere leverancier is R&G, dat zijn wel de bekendste.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2009
  3. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Als je epoxy wil die niet zacht wordt in de zon, op een zwart onderdeel, zul je een met een hogere "HDP" (heat distortion point) waarde moeten vinden, deze staat vermeld in de datasheet.

    Met bakken verleng je de molecuulstrengen, waardoor die waarde weer wat omhoog gaat, maar daar zit per epoxy een maximum aan. Staat ook in de datasheet.
    hoe duurder de epoxy, hoe hoger meestal de HDP en Tg waardes zijn.

    Kijk eens naar harsen van West, of SP als je hoogwaardige harsen wilt hebben. Ampreg 26 van SP bijvoorbeeld ;)
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik gebruik de 285 epoxy van EMC-Vega met 60 min. harder die in 24 uur hard is bij 20 grad
    (bij 50 grad heeft hij nog 15 uur nodig)

    Ik laat hem altijd normaal uitharden bij kamer temperatuur .

    Als je problemen met uitdrogen hebt kan het ook aan de verhouding liggen of het mixen is niet helemaal goed .

    Ik weeg het uit met een goede weegschaal op 1 gram nauwkeurig .
    Gemixt word in een plastik bekertje en dan als het te veel massa is (als het teveel in een bekertje is gaat het reageren en kan gaan koken) overgegoten op een plastik bord .

    Alleen de oven lost je probleem niet op .;)

    Edit : de 285 epoxy word niet zacht in de zon .

    Mvg Johan
     
  5. dino

    dino Guest

    THX DUDE :):)

    THX DUDE voor de vakundige uitleg.
    Ik heb ondertussen gebeld met JACO Bouwmeester.
    Ik ga hem een mailtje doen met de dingen die ik wil doen ermee.
    Home page Bouwmeester Advanced Composite Centre (Bac2)
    Ik hou u op de hoogte.


    Bedank dude voor de uitleg.
    Werk jij weel met die 285 epoxy?
    Is er op dit forum waar ik iets kan zien , foto's enz
     
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Over de 285 van Zandvliet / EMC Vega:

    Dit is de L285 / Ha285/286/287 combo van Hexion Specialty Chemicals in Stuttgart. (www.hexionchem.com). Voorheen Bakelite / MG Scheufler.

    Deze fabrikant is voornamelijk actief in de windmolenbouw (hoge dynamische belastingen, verwarmde mallen) en in de vliegtuigbouw (zwevers en kleine motorkisten, koude mallen maar altijd postcure).

    De verharders van de L285 zijn helaas giftig. Hexion spoort iedereen aan die niet gebonden is aan certificaten met vastgelegde harssystemen om over te stappen op de nieuw geintroduceerde L385 met verharders Ha 385 en 386. Deze is ook nog eens iets goedkoper.

    De datasheets van deze hars kan je opvragen door me een PB-tje te sturen met je mailadres erin.

    Deze hars heeft een potentiele Tg (glastemperatuur, de temp waarbij het gedrag van de hars overgaat van glasachtig naar rubberachtig) van 115 graden.

    12h postcure bij 50 graden geeft een Tg van 80 graden
    12h postcure bij 80 graden geeft een Tg van 100 graden

    Hechting op glas, aramide en koolstof is zeer goed, goede benatting, en hoge dynamische sterkte.
    Deze hars wordt vooral ingezet in de vliegtuigbouw.
     

Deel Deze Pagina