Overlijdensbericht van Orange RX (FASST) ontvanger

Na een half jaar prima te hebben gewerkt hield vandaag mijn Orange RX FASST ontvangertje het voor gezien.
6966858345_4617c16498_b.jpg

Na de start ging mijn hoogteroer plotseling vol down maar vlak boven de grond kreeg ik weer contact. Vervolgens snel een landingscircuitje ingezet (wat achteraf niet slim was) en halverwege downwind ging het hoogteroer weer vol down. Toen gas dicht getrokken en full up gestuurd, tot de kist achter een heuveltje verdween.

Dag Colibri dacht ik :morning:

Na enig zoekwerk zag ik de staart boven de hei uitsteken en bij aankomst was de schade een gebroken propeller en een barstje in de voorruit. Ik ga dus vanavond meteen een staatslot kopen.

Servo's allemaal goed, stroomvoorziening (4,8V NIMH pack) in orde, maar de ontvanger was volkomen dood. Zelfs het ledje dat hij stroom heeft brandde niet.

Op het veld heb ik hem eens opengemaakt en zag ik met het blote oog een minuscuul soldeerpareltje op de print liggen. Thuis heb ik met een 10x vergrootglas beide zijden van de print geïnspecteerd en naast het feit dat het soldeerwerk heel erg slordig is uitgevoerd, vond ik toen nog 3 van die soldeerpareltjes.
Ik zie dit als een mogelijke oorzaak, als die pareltjes door het trillen van de motor door de ontvanger behuizing gaan stuiteren.
6966853575_3171d19fa9_b.jpg

Thuis mijn andere Orange RX opengemaakt en ook daar vond ik een zo'n soldeerpareltje op de print. Die heb ik er met een cocktailprikker afgehaald.
6966855941_3c0bb9cd93_b.jpg

6966857107_e120b37c23_b.jpg

(deze 2 fotos heb ik door mijn 10x loep heen genomen, wat matig gaat. De foto is gemaakt nadat de soldeerpareltjes waren weggehaald. Het gaat om de kwaliteit van het soldeerwerk te tonen)

Ik ben benieuwd of anderen ook problemen hebben met uitvallen van deze ontvanger en wie weet heb je aan mijn ervaringen iets.

De ontvanger heb ik als garantiegeval terug naar HobbyKing gestuurd.

Laatst bewerkt:
Hans wat een geluk bij zo'n pech situatie maar ik zie de pareltjes ook niet maar wat is dit superslecht gesoldeerd echt te hopeloos , het lijkt wel of deze smd spullen met de hand zijn gesoldeerd en dan wel met een grote soldeerbout , als ik dit zie zou ik ze niet meer gebruiken want eigenlijks heb je tot nu toe geluk gehad, ik ben benieuwd wat ze bij HK zeggen

gr Andre

Hallo Andre,
De foto heb ik gemaakt nadat ik de pareltjes had weggehaald. Het ging me om de kwaliteit van het soldeerwerk te tonen. Ik heb nog zo'n ontvangertje in m'n Electro Streak zitten. Die zal ik er uithalen en ook even controleren. Mochten daar ook soldeerpareltjes op de print zitten, dan zal ik nog een poging doen die te fotograferen. Ik heb alleen geen extreme macro stand op dit toestel zitten, die zo ver kan uitvergroten vrees ik.
gr, Hans

Laatst bewerkt:
for a dollar a day kun je geen vakwerk verwachten
Hallo Alfred,
Dat ben ik absoluut met je eens.
Mijn aanname was dat als het mogelijk is om deze ontvanger voor 9 dollar te bouwen, dan zou het in principe mogelijk moeten zijn om voor 28 dollar deze ontvanger in betere kwaliteit te bouwen.
Ik had ook deze review gelezen, omdat de beste man electronics engineer is, die met zijn website wel goed bekend staat. Het is echter een beetje stil geworden rond zijn testen van FASST compatible receivers. Al met al heeft het vertrouwen in de Orange ontvangertjes bij mij dus een deuk opgelopen, maar het alternatief is een deuk in m'n portemonnee. 70 euro voor een R617FS is voor mij veel geld en dan heb ik ook geen garantie dat ik geen kist verspeel.

Nogmaals, ik hoor graag van feitelijke ervaringen van anderen, met deze FASST compatible ontvangertjes en ik blijf de mijne hier delen.

Laatst bewerkt:
ik gebruik alleen nog in uitzonderlijk goedkope en kleine toestelletjes nog een orange ontvanger.. verder heb ik zoiets: je ontvanger is 1 van de belangrijkste onderdelen, daar ga ik niet op bezuinigen :)

je kan (om de deuk in je portemonnee kleiner te houden) ook nog kijken naar de frsky fasst compatible ontvangers. maar kwaliteit geen idee, ik ben een spektrum man ;-)

Bedankt voor het delen van deze informatie!
Overigens heb ik deze ook wel in Futaba elektronica gezien dus 100% "schoon" zal wel niet kunnen.

Soldeerpareltjes zitten over het algemeen vastgeplakt in overtollig soldeerflux en/of vastgekneld tegen een component en leveren daardoor m.i. niet gauw problemen. Je komt ze inderdaad ook wel eens in ander soldeerwerk tegen. Het is een teken, dat het reinigingsproces niet vlekkeloos is verlopen.

Slecht soldeerwerk is van een andere orde. Zo op een plaatje en zonder loep is het niet met zekerheid vast te stellen, maar het lijkt er op z'n minst sterk op, dat twee componenten aan één zijde uitsluitend op hun soldeereilandje liggen en er niet aan vastgesoldeerd zijn. Verder ziet het gehele deel van het onderste plaatje er bedenkelijk uit.

Ook zie ik wél twee antennecircuitjes (dus twee werkende antennes), maar het lijkt mij sterk dat er sprake is van antenne-diversity.

staatslot en eilanden

Ik ga dus vanavond meteen een staatslot kopen.

Is het nog wat geworden met dat lot, of had je die dag je geluk op?

Slecht soldeerwerk is van een andere orde. Zo op een plaatje en zonder loep is het niet met zekerheid vast te stellen, maar het lijkt er op z'n minst sterk op, dat twee componenten aan één zijde uitsluitend op hun soldeereilandje liggen en er niet aan vast gesoldeerd zijn.

Kun je onze blik leiden naar die plek om te herkennen. Een onderdeel nummer of lokatie op de foto('s)

Ben Brok

Laatste 2 foto's: het 3e component links van de antenne en het component rechts naast C29. Zoals gezegd: op een foto is dit niet met zekerheid vast te stellen.

for a dollar a day kun je geen vakwerk verwachten

Dan kijk maar eens naar de lemon ontvangers:
Lemon DSM2 RX*|* Spektrum Compatible DSM2 Receiver

Met Orange heb ik trouwens ook geen problemen en een 'dure' Castle Creations ESC is bij mij in de lucht in de hens gevlogen (kortsluiting). Dit is me met een Turnigy nog nooit gebeurd.

dus.... ik vind jouw wel erg kort door de bocht

Alles kan kapot gaan en zelfs heel dure spullen.

Vroeger met 35mhz had je meerdere fabrikanten. Schulze, Jeti en noem maar op....
Jeti was goedkoper dan Graupner, maar wel minder storingen!

Efin... net zo goed niet fijn dat deze ontvanger het liet afweten.
Maar vroege of laat ben je altijd wel eens aan de beurt. Is het niet de ontvanger, dan is het de ESC of een servo...

In mijn geval is het meestal niet de techniek die het laat afweten, maar mijn vliegkunsten...

In iedergeval moet iedereen zelf weten welk spul hij gebruikt. Wat een feit is, is dat 2.4 een techniek is die in verschillende toepassingen word gebruikt (modems, draadloze microfphones enz.. ) Dus op zich 'geen drol' kost.
Lemon 6 kanaals kost USD 5.75 en werkt als een speer. (zie RCgroups hierover).
Dus.........................

Omdat dit draadje weer een beetje actief is, heb ik uit nieuwsgierigheid nog eens een FASST Orange ontvangertje opengemaakt. De kwaliteit van de soldering is bij deze veel beter als bij degene die kapot ging. Hier liggen de SMD componenten ook niet schots en scheef op hun soldeereilandjes.
Hieronder wat foto's

10804266375_0b05eca8c8_b.jpg

10804267465_b78b7407e4_b.jpg

10804514683_cc0d834f7d_b.jpg

10804265786_4817343a80_b.jpg

10804266946_9d4ebe8785_b.jpg

Back