P1 Arpro 700ep

Discussie in 'Speedboten' gestart door pompebled, 4 jun 2009.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Afgelopen week het vloedkanaal erin geplakt.

    De wand is voorzien van een 'rokje'; een laag glasweefsel, die over de rand heen steekt en alleen in het midden aan de wand is gehecht met epoxy.

    Zo kun je de boel gemakkelijker op z'n plaats plakken, dan met losse stroken glasweefsel, helemaal met zo'n lang vloedkanaal van ruim een liter inhoud.

    [​IMG]

    Het is een heel eind naar voren toe:
    [​IMG]

    Hier de boel met epoxy vastgezet:
    [​IMG]

    Het provisorische gat in de spiegel:
    [​IMG]

    En een kijkje binnen:
    [​IMG]

    Nadat de hars was uitgehard heb ik nog wat aangemaakt, en in het vloedkanaal laten lopen door het verse gat in de spiegel, hierbij de romp gedraaid, zodat het in alle hoeken en gaten zou lopen.
    De volgende dag water in het vloedkanaal laten lopen, nou ja, geprobeerd tenminste, de boel lekte als een dolle, natuurlijk op het uiterste puntje, het verst in de neus...

    Vandaag een extra stuk glasweefsel op/in de punt geplakt (op het gevoel, want je hebt er geen zicht op) en na droging getest; beter, nog maar een kleine lekkage.
    Die krijgt morgen een laagje ingedikte epoxy op z'n dak.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hoi Jan,

    Ziet er goed uit zeg, Stukje vakwerk!:thumbsup:
    De Arpro is er straks helemaal klaar voor.

    gr. Arnold
     
  3. Alfred166

    Alfred166

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Hoogezand
    Hoi Jan,

    Kijk dat zocht ik nou..
    Een overzichtelijke handleiding om een vloedkanaal te maken....
    Want het lijkt mij onontbeerlijk...

    Ziet er overigens super netjes uit, ben erg benieuwd hoe het werkt in de praktijk!!

    Groeten,
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Nou, dat werkt als volgt: boot gaat op z'n dak, het vloedkanaal loopt vol, het zwaartepunt wordt dusdanig verplaatst, dat de romp terugkantelt en je weer verder kunt varen.

    Geintje, ik snap wel dat je bedoelt hoe goed (of slecht) het in de ARPRO zal werken.

    Dat is ook de reden dat er ruim een liter water in het vloedkanaal past; door de hoge romp moet er veel opdrijvend vermogen vernietigd worden, wil de boot terugdraaien na een flip.

    Groeten, Jan.
     
  5. Alfred166

    Alfred166

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Hoogezand
    Soms ben ik ook zo lekker duidelijk...
    Maar inderdaad, het viel me ook op dat je veel water kunt bergen, dus sneller turn over...
    Mocht je ooit eens een mal overhebben ;-)

    Groeten,
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Alfred,

    De mal voor de vloedkanaalwand heb ik natuurlijk liggen, die kun je wel lenen als je dat wilt, maar het maken van zo'n malletje is, helemaal in zo'n grote romp, een fluitje van een cent.
    De mijne heb ik in twee delen gemaakt en daarna aan elkaar geplakt.

    Ook het lamineren van het epoxy hoekprofiel voor de dekverbreding is eenvoudig om te doen.

    [edit] Het vloedkanaal is inmiddels (water)dicht, er gaat maar liefst 1,3 L water in.[edit]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2009
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Oeps!
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2009
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Nadat er een verse laag glasweefsel ter versteviging van de bodem (en het bedekken van de beschadigingen ten gevolge van het verwijderen van servo, motor en ontvangerhouders), heb ik de servohouder op z'n nieuwe plek aan stuurboordzijde gelijmd.

    Om het gewicht zoveel mogelijk achterin te houden, heb ik de dekrand, waar de bevestiging van de kap in vast zat, eruit gefreesd, zodat de houder zo ver mogelijk naar achteren kan, en ik toch nog bij de bevestigingsboutjes kan komen..., elke centimeter is er weer een.
    De kap wordt toch afgeplakt.

    De servohouder zit nu vlak bij de spiegel:

    [​IMG]

    Rechts onderin zie je nog net het gat voor de schroefas, dat zit aanzienlijk hoger in de spiegel, dan de standaard as.
    De nieuwe as is aanzienlijk langer en de motor komt zo ver mogelijk vóórin, om de ashoek zo klein mogelijk te houden, tenminste zolang ik het zwaartepunt nog op de goede plaats krijg.

    Servo op z'n plek geschroefd:
    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. Alfred166

    Alfred166

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Hoogezand
    Hoi Jan,

    Dat gaat de goede kant op, zeg. Helemaal klaar voor het komende seizoen, zie ik al...

    Hoe lang wordt je as nu? en ga je gebruik maken van een flex as?

    Groeten,

    Alfred
     
  10. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hoi Jan,

    Ziet er goed uit!!
    Bodem verstevigd, nieuwe as ...ik ben zeer benieuwd:eek:

    gr.Arnold
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Ik ben een grote fan van starre assen, geen gedoe, geen instellerij, dus hier komt ook een starre as in.

    De propnaaf komt zo'n 80 mm uit de spiegel en de as wordt in totaal iets van 40 cm lang, maar dat moet ik nog bepalen, door alle componenten in de boot te plakken met tape, en dan bepalen hoe ver de motor naar voren kan, zonder dat het zwaartepunt te ver naar voren komt te liggen.

    Eerst even wachten tot de servohouder vast zit.

    Groeten, Jan.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    ***
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2009
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Bijgaand een plaatje van de ashoek:
    [​IMG]

    De spullen even provisorisch in de romp gelegd, om het zwaartepunt en de plaats van de motor te bepalen.
    Alles moet zover mogelijk achterin, om de ashoek zo vlak mogelijk te houden.

    [​IMG]

    Naast de boot ligt (aan een andere motor geschroefd) de koppelingsklok, die komt op de schroefaskoker, zodra die op lengte is gemaakt.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hoi Jan,

    Dat ziet er goed uit.
    Ben benieuwd naar het effect van het veranderen van de ashoek.
    Je zegt dat de as zo'n 80mm(propnaaf) uit de spiegel steekt Jan, is daar een soort vuistregel voor?

    Bij de Blaze loopt deze ook behoorlijk "schuin".
    Missschien moet ik dat ook maar eens veranderen als het effect daarvan zo groot is.
    Als ik het goed heb moet de boot dan eerder in plane komen toch?

    De Arpro is al mooi op weg voor zondag over een week als ik het zo zie Jan!
    Wanneer ga je je eerste proefvaart maken?
    ben zeer benieuwd......

    gr. Arnold
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2009
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arnold,

    Bij mijn boten steekt de as tussen de 10 en 13% van de romplengte uit de spiegel, minder laat de prop in de 'kuil' vallen, die achter een varende boot ontstaat, méér beinvloedt het bochtengedrag.

    Hoe steiler de ashoek, hoe meer de neus naar beneden wordt gedrukt.
    Bij een ongestepte romp, zoals de ARPRO wil je de as neutraal of licht naar beneden wijzend hebben, het laatste om de boot op het water te kunnen houden bij de vermogens, die wij in de boten loslaten.

    Als alles goed gaat zit morgen het motorspant en de schroefaskoker erin.
    Vermits alles dicht is zou ik zondag kunnen testen.

    Groeten, Jan.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Zoals gebruikelijk gaat niet alles volgens planning..., het maken van het motorspant, in combinatie met de koppelingsflens bleek ietsje meer werk te zijn als ik ingeschat had, vanwege de aanpassingen aan de koppelingsflens; ik probeer een 600 motor(25 mm h.o.h.) op een 700 flens (29 mm h.o.h.) te monteren zonder een adapter te moeten maken.

    Voorlopig past het allemaal (nét) en draait het, in ieder geval met de hand, allemaal soepel en slingervrij.

    Het motorspant zit erin, ook al vastgelamineerd, maar de as moet tot morgen wachten, da's nét nog even te veel werk.

    Inmiddels zit de as er ook in:
    [​IMG]


    De as ingepakt in glasweefsel en epoxy:
    [​IMG]

    Motorspant bovenaanzicht:
    [​IMG]

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Ziet er goed uit Jan, een stukje knap huisvlijt!!
    ben zeer benieuwd hoe de Arpro straks vaart!!

    Keep up the good work:thumbsup:

    gr. Arnold
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arnold,

    Hoe 'ie vaart weet ik al, of het vloedkanaal werkt, dáár ben ik benieuwed naar...

    Groeten, Jan.
     
  19. Alfred166

    Alfred166

    Lid geworden:
    8 jul 2009
    Berichten:
    271
    Locatie:
    Hoogezand
    Hoi Jan,

    Dat ziet er inderdaad strak uit...

    Zo even een gedachte. Als je je hellingshoek van je as verandert, moet je dan je setup ook aanpassen qua grootte van de schroef? Je schroefbladen steken nu immers onder een andere hoek in het water... En om het nog ingewikkelder te maken, ga je nu ook de spoed van je schroef veranderen?

    Groeten,

    Alfred
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Alfred,

    In principe wel natuurlijk; als de schroefas véél hoger uit de spiegel komt, moet je een grotere schroefdiameter nemen om even veel bladoppervlak in het water te houden als de boot in plané is.

    Ik ga dan gemakshalve even voorbij aan de problemen voor de motor, die bij stilstand een véél groter bladoppervlak door het water moet slepen, als wanneer de boot in plané is, waarschijnlijk help je je motor naar z'n grootje met zulke geintjes, om van de regelaar en Lipo nog maar te zwijgen, die elke keer, bij het opstarten vanuit stilstand, een enorm hoge stroom moeten gaan leveren...

    Gelukkig is het water niet op schaal en zal een millimeter hoger of lager niet noemenswaardig verschil maken voor de hoeveelheid schroef, die in het water hangt.

    Daarom begin ik ook altijd met een (te) kleine prop met testen bij een nieuw opgebouwde boot.

    Ik werk overwegend met Graupner K-serie props, die hebben per maat maar één spoed, je hebt ook nog de S-serie, die met hun hogere spoed meestal ongeschikt zijn voor mijn hoge toeren set-ups.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina