Panther Watercar

Discussie in 'Speedboten' gestart door Lex Verkuijl, 24 apr 2017.

  1. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ja en werkt perfect, nee ik ben niet te porren voor een nieuw project......... ben nu bezig met een f-15 en een Pond-racer........



    [​IMG]
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Heb ik helemaal in het begin naar gekeken, leek een mooie optie maar is in schaal 1:10 te klein om alles er in te krijgen en tegelijkertijd voldoende drijfvermogen over te houden. Bovendien zou het aansluiten van de romp om die body lastig zijn, en er zijn toch redelijk veel afwijkingen tussen Jeep en Watercar. Gewoon een scheepsromp bouwen met een jeep uiterlijk is dan beter te doen. Nou ja, gewoon .. ;)

    Dank voor je reactie Theo, maar geen paniek, ik ga het traditioneel doen .. :rolleyes:
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Lex, was niet direct naar jou bedoeld, maar naar Ron, hij heeft me al vaker zover gekregen dat ik zo een experiment aanging....... Maar nu niet meer.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geef het maar toe Theo, vlaaien zijn jouw zwakke punt ;)
     
    Michiel vindt dit leuk.
  6. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Lex er zijn 1:6 Jeep Rubicon mooie hard body`s , met dit op google zijn er wat te vinden , mischien toch makkelijker

    New Bright Jeep Rubicon 1/6 scale 2004
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Weer even verder ... Dat diff uit een oude auto gaat het toch niet worden. Het is toch iets te breed met die kardan aansluitingen. Ervoor in de plaats heb ik nu een kleiner diff met uitgaand twee 5mm assen. Dat past beter boven de jet outrunner, en kan dan makkelijker de tandwielen naar de aandrijfassen aandrijven.

    [​IMG]

    Hierboven de opzet. de groene en blauwe schijf worden tandwielen, kan ik dan nog naar voor of achter draaien naar hoe het uitkomt. Boven straatbuis kan dan de gearbox met kleine outrunner.

    De hele aandrijflijn. Let niet op de lengte van de 'wielassen' en kardan, wordt nog ingekort later bij inbouw.

    [​IMG]

    De totale overbrenging wordt inclusief die naar de aandrijfassen 1:18,8. Het is een 1650KV outrunner, op 3S resulteert dat in een toerental van de wielen van 975 rpm. Rekenkundig zou dat 17 tot 18 km/h opleveren, dat lijkt me voor nu reëel en passend bij het model. Met een kleiner of groter motorrondsel kan dat nog van ongeveer 12 naar 25 km/h gevarieerd worden, maar dat is voor (heel veel...;)) later.

    Filmpje van een testrun:



    Daarmee dan weer verder aan de digitale tekentafel. Zoals gezegd is het lastig. Ik moet telkens rekening houden met afmetingen en toekomstige plaatsing van onderdelen, waar dan het ontwerp op aangepast moet worden. Ook ben ik voorzichtig al bezig met 3D voor o.a. de draagarmen. Het moet wel mogelijk zijn én gaan passen ... :)

    [​IMG]
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou nog wat sleuven/gaten in de motorophanging maken zodat de koellucht nog makkelijker kan toestromen.
    En mocht koeling niet voldoende zijn dan een plaatje aan (draaiende) chterkant van motor monteren zodat die kant beter/meer als centrifugaal-fan werkt.
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ben wat bezig geweest met het intrek mechanisme voor de achterwielen. Ik ga een hevelsysteem gebruiken dat het bovenste ophangpunt van de schokbreker verplaatst, en daarmee het wiel omhoog trekt.

    Rij-modus:
    [​IMG]

    Vaar modus:
    [​IMG]

    In de onderste stand draait de hevel iets door het onderste punt heen om dan tegen een steun te komen. Daarmee zit het bevestigingspunt dan weer 'vast'. Binnen in het model dan een sterk retract-servo waarmee de hevels gedraaid gaan worden. Ook hier weer wat bewegende beelden:

     
    Unusual RC en bautmans dirk vinden dit leuk.
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ik geloof dat de achterwielophanging nu klaar is. De naaf, het voorste scharnierpunt en de montagesteun worden dan SLS geprint in nylon. Om de arm smal genoeg en toch torsiestijf te maken worden scharnierpunt en naaf met een 13x3mm messing kokerprofiel verbonden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Onder de montagesteun zitten meteen de scharnieren voor twee afdekplaten die de romp in planeervaart recht en vlak moeten maken. Volgens Watercar is het dichtten van de opening tussen romp en achterwiel cruciaal voor het vlot in plané komen.

    Nu verder met het tekenen van de voorzijde van de romp, waarna het ontwerpen van de voorwielophanging volgt.
     
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Leuk om te zien dat je de modellen prachtig uitwerkt in 3D CAD, maar de bewegingstudie op de beproefde manier doet ;) (y)
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Haha ... ja, klopt. De beweging zou ik ook graag digitaal willen testen, maar dat kan mijn 3D programma niet (123-Design). Dan maar zo, is ook leuk om te doen!
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik ben zelf professioneel CAD gebruiker. Voor mij gesneden koek, maar voor de gemiddelde hobbyist erg tijdrovend om onder de knie te krijgen.
    Ik hoor goede verhalen over 123 Design. Vooral door modelbouwende 3D print enthousiastelingen veel gebruikt
     
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik ben zelf professioneel CAD gebruiker. Voor mij gesneden koek, maar voor de gemiddelde hobbyist erg tijdrovend om onder de knie te krijgen.
    Ik hoor goede verhalen over 123 Design. Vooral door modelbouwende 3D print enthousiastelingen veel gebruikt!
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Langzaam maar zeker weer wat voortgang, nu bij het tekenwerk. Het achteraanzicht is klaar (nog zonder spetborden)

    [​IMG]

    En daarna de onderzijde van de romp, het glijvlak. Zijaanzicht er even bij ter referentie

    [​IMG]

    De roze vakken worden kleppen die nodig zijn om de wielophanging ver genoeg naar beneden te kunnen laten zakken. Ze bewegen met de wielophanging mee naar boven en sluiten dan de bodem vlak af. De kleppen die het achterwiel overlappen worden een soort scharnierende 'spatlappen' voor de wielen (blauw lijntje in op het zijaanzicht). Die hangen rijdend naar beneden, en zodra er in het water snelheid gemaakt wordt worden ze naar achter gedrukt en komen tegen een horizontale aanslag te liggen. Daarmee wordt het gat voor het achterwiel overbrugd. De binnenzijden van de voor spatborden gaan in een soort v-vorm staan, om dan uiteindelijk haaks tegen het spatbord boven te eindigen (stippellijnen geven het verloop aan)

    Nu het 'onderwaterschip' getekend is kan ik verder met de voorwielophanging, en het intrek mechanisme daarvoor.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Toch eerst even verder getekend, voor en achteraanzicht zijn er nu ook.

    [​IMG]




    [​IMG]

    Het blauwe onder de jet is een trimklep.
     
    Tug.NL en Unusual RC vinden dit leuk.
  17. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Hardstikke mooi gemaakt!
    Waarmee als ik vragen mag?
     
  18. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Misschien te laat en of ten overvloede maar traxxas heeft de trx4 uitgebracht. Dit is een crawler en als ik de YouTube filmpjes geloof ongeveer een systeem gebruikt voor de aandrijving van de wielen dat jij ook wil gaan maken. De wielen worden ook aangedreven door tandwielen en het diff ligt hoger voor meer bodemvrijheid. Misschien een idee om wat van af te kijken/gebruiken.
     
  19. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    De befaamde Unimog assen! Echter voor dit project niet hoog genoeg.
    Mooie wagen van Traxxas, met bijbehorend prijskaartje jammer genoeg
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Dank je! Het 2D werk is met Inkscape gedaan. Mooie daarvan is dat je de 2D bestanden in 123Design kunt importeren, en andersom vanuit 3D naar Inkscape formaat kunt exporteren.

    Slim bedacht van Traxxas zo'n portal-as, voor mij alleen te weinig hoogteverschil. En dan zou ik weer met de afdichting van de romp zitten ... tis ook altijd wat! Maar dank voor het meedenken Dennis. De prijs van die TRX4 valt me eigenlijk nog mee, gezien de mate van techniek en scale uiterlijk wat je ervoor krijgt.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2017
    Dennist en Unusual RC vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina