Pitts Special instellingen

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door cuwaert, 29 sep 2017.

  1. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Hallo, onlangs kocht ik een glasvezel romp op ebay van een Pitts 1S. De romp is bedoeld voor een 1/3 model (ca1740mm spwdte).
    De horizontale stab staat op 0° tov de onderste vleugel. Ik vraag mij af welke de hoek moet zijn van de bovenste vleugel. De Tony Clark Pitts heeft ca2° stab en 0° onderste vleugel, de bovenste weet ik niet.
    Er is tenandere nogal wat variatie te merken bij diverse merken en plannen van hetzelfde model waarvan ik niet weet of ze goed vliegen ja of nee. De verkoper van de romp zegt 0° op alles maar een paar klanten hebben het dan weer anders gedaan?? dus chaos alom.
    Ik neem aan dat het Tony Clark model goed vliegt, dus mijn vraag is weet er iemand onder welke hoek de bovenvleugel van dit model staat? misschien heeft er iemand ooit dat model gebouwd.
    NB bovenste en onderste vleugelprofiel neem ik aan is naca0015.
     
    lasimons vindt dit leuk.
  2. jacobvandeweerthof

    jacobvandeweerthof

    Lid geworden:
    8 mei 2015
    Berichten:
    10
    Hallo, ik heb een pitts gebouwd van 200 cm spanw,
    de ondervleugel had ik 1,5 gr omhoog met de neuslijst..
    de bovenvleugel 0 gr en het stabilo ook 0 graden.
    met vr gr jacob
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Grote vraag is natuurlijk: hoe vliegt dat?


    jan.
     
  4. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb flink wat dubbeldekkers waaronder een TC Pitts.
    Weet niet meer hoe de vleugels staan, zou de tekening moeten opzoeken.
    2 jaar geleden flink geëxperimenteerd met de DB Bistormer.
    Alle hoeken aangepast en geeindigd met:
    Boven vleugel 0 graden
    onder vleugel 0 graden
    stabilo 0 graden
    Downthrust motor 0 graden
    V stelling bovenvleugel 0 graden
    V stelling onder vleugel 3 graden (zou ik ook nog een keer 0 graden willen maken.

    Vliegt lekker, veel stabieler als je zou verwachten.
    Laat je de knuppels los dan blijft hij vliegen in de laatste stand (dus in rugvlucht hoef je maar weinig tot geen down geven)
    Geef je rolroer dan rolt hij (maar gaat niet echt de bocht om)
    Geef je richting dan maakt hij een vrij vlakke bocht zonder te rollen.
    Maar je hoeft niet veel te corrigeren normaal.
    Zwaartepunt ligt verrassend wel op 30% of zo, terwijl hij zelf niet snel hersteld uit een duikvlucht (wat je zou verwachten bij een licht achterlijk zwpt)

    Vleugelbelasting is wel belangrijk bij een Pitts, heeft maar korte vleugeltjes.
    Mijn TC Pitts zit op 100 gram/dm2 en heeft een hoge landingssnelheid.

    Ben nu bezig met een vederlichte Pitts S12, eigen ontwerp, en alles op 0 graden, ook de instelhoeken en V stelling van beide vleugels.
    Benieuwd hoe dat gaat vliegen.

    Groeten Willem
     
  5. jacobvandeweerthof

    jacobvandeweerthof

    Lid geworden:
    8 mei 2015
    Berichten:
    10
    Hi ,
    Ben op dit moment een pitts aan het bouwen, die van Skip Stewart,
    word 230 cm , hopelijk 14 kilo, en krijgt een 116 cc 2 cilinder line motor. thumbnail_IMG-20171226-WA0003.jpg
    Deze krijgt ook de vleugel en stabilo instellingen als mn vorige 2 mtr pitts.
    vr gr Jacob
     

Deel Deze Pagina