plaatsen van letters en cijfers

Discussie in 'Marineschepen' gestart door arthur 1, 20 aug 2012.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Je kan er natuurlijk een uitslag van maken. Maar dan moeten de afmetingen van die vertikale verhogingen wel akelig nauwkeurig bekend zijn, en helemaal als één letter of cijfer door meerdere latjes wordt doorkruist.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik zou in een letter shop de letters breder laten maken
    dan de letters in reepjes snijden en dan ze der op plakken
    zodat ze weer terug de originele breedte aan nemen
    maar zoals ad zei zou je dan de hoogte van de latjes moeten mee berekenen
    en dat is bij de bouwer wel bekent maar begin maar eens uit te rekenen hoe breed dat dan die letters moeten worden

    gr raf
     
  3. Zwikbeer

    Zwikbeer

    Lid geworden:
    17 aug 2006
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Tongeren
    Ik heb even gemist in welke schaal hier gewerkt moet gaan worden, maar als het niet te klein is, zou ik dat ribbelhek even nog een keer bouwen, dus gewoon een plankje met ribbels maken zoals het schip heeft.
    Vervolgens dat plankje helemaal volplakken met afplakband, mooi over alle ribbels en er vervolgens twee potlood strepen trekken waar tussen de letters moeten komen, dan de letters tekenen en kijken of het er dimentionaal goed uitziet, dan met een superschep mesje de letters en cijfers uitsnijden, nu het moeilijkste, maar je moet dus wel kiezen voor afplakband dat niet te hard plakt, voorzichtig het plakband verwijderen en op de juiste plaats op je schip plakken, alles afdekken en de letters spuiten.
     
  4. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    @Raf,

    Als je de het letter type digitaal van het internet afhaal kan je de niet alleen de hoogte maar ook breedte aanpassen. Ik maak nu al een kleine 30 jaar zelf decals en heb daar al genoeg ervaring in, dit hoeft geen probleem te zijn.


    .
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Afhankelijk van de grootte met de hand geschilderd?
    Goede set marterharen penselen erbij. En een vaste hand en een goede loupe. (Mij als graficus lukt het).
    Digitale wegen kunnen soms omwegen tot hoofdbrekens toe opleveren.

    Afhankelijk van hyperscale wens...

    Anders... Eenvoudig uit te gaan van los plankje op gewenste kleur. Losse latjes eveneens op kleur.
    Dan met wrijf/plakletters werken (of toch penseel) tekst/fonts uitzetten/ aanbrengen.
    Dan latjes plakken. Opnieuw slechts boven op latjes letterfonts aanbrengen. (goed mikken) En dan de zijkanten van de latjes de letters naar elkaar toe penselen. Ja... of zelfs geheel schilderen.

    Je kan dat 'plankje' ook uitprinten in de juiste vorm van de spiegel van het modelschip, met de letters en al erop. Dat papierprintje plak je vast met lamineer of 5 minuten epoxy op het plankje. Dat papiertje maak je weer watervast met lamineerepoxy of G4. Dat is je schilderbasis.
    Dan heb je lijntjes of contouren om langs te schilderen.
    Zo zou je ook de latjes kunnen beplakken met strookjes geprint en bijschildern. Daarna assembleren/verlijmen en retoucheren waar nog even nodig.

    Hoe netjes moet je werken voor schaal effect? Het waren geen jachten. Het waren werkschepen. De spiegel moest tegen een stootje kunnen. Er knalde vast onbedoeld van alles tegen aan dan alleen ruig water...

    Na gereed mogen horden schoonheidscommissies het resultaat op microniveau bewonderen... met een densitometer kleur ijken... enzomeer... want je krijgt het gegarandeerd netjes uitgewerkt.
    Succes :)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2012
  6. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    letter en cijfers

    heren
    allen bedankt voor jullie reactie maar ik denk dat ik er uit ben ,zoals er gezegd is met potlood optekenen en schilderen .

    nogmaals dank ieder ( ook jij hoor baggeraar )

    groetjes arthur
     
  7. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    weet niet of het kan, maar zou je een contra kunnen maken voor de achterkant en dan de letters er uit zagen? dan daarna de contra tegen de boot aan en met spuitbus je letters spuiten...
     
  8. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Letters van vinyl (laten) snijden, op de ribbels plakken en er in föhnen, vinyl word bij enige warmte plooi- en rekbaar...
    Ik zie het probleem niet zo erg...
    Mocht je er ter fixatie een lak overheen willen spuiten of smeren, test dan wel, vinyl verdraagt niet alles...
    Wil je dat iemand je voorgaat met dit, dan moet je even geduld hebben, ik ga over een paar dagen een container (schaal 1:20) beletteren.
     

Deel Deze Pagina