Plaatsing koelopening voor motor in neus zwever

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 10 mei 2018.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik heb een schaal Fox motorzwever. Omdat de motor nogal warm wordt heb ik van Reisebauer een koelende spinner gekocht met centraal vooraan een opening.

    De motor die gekoeld moet worden is een Robbe motor. Op het front zijn er 4 bevestihingspunten voor de montage en twee grote putten, maar die lopen niet verdrr door, maw niet tot aan het bewegende deel van de motor. Zijdelingse er aan de motor wel openingen. Waar moet ik ergens een opening maken in het ronde motorschot om de lucht voldoende koelende naar de motor te leiden?

    IMG_20180510_181546163.jpg IMG_20180510_182317214.jpg
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat voor openingen zitten er aan de andere kant van de motor Bart?
    En is minder prop-spoed en/of kleinere -diameter een optie?
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Openingen in het kopschot lijken mij nutteloos. De voorkant van de motor bedekt vrijwel het gehele kopschot. Openingen in de zijkant van de romp, achter het kopschot ter hoogte van de openingen in de motor, kunnen wel helpen. Dit zorgt wel voor een verzwakking van de rompneus. Maak de openingen daarom niet te groot. Zorg er ook voor dat de binnenstromende lucht de romp ook weer kan verlaten.

    Zoals Ron suggereert, verlagen van de motorbelasting zorgt voor minder warmteontwikkeling. Dat is eigenlijk een betere oplossing.

    De metalen plaat waarmee de motor op het kopschot wordt bevestigd, is die origineel? Lijkt me een zelfgemaakte adapterplaat.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of een gearbox gebruiken waardoor je een grotere langzamere efficiƫntere prop gebruiken.

    Kan er een centrifugaalafzuiger op achterkant gemonteerd/geconstrueerd worden?
     

Deel Deze Pagina