Pokkeboot....

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 28 aug 2017.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zelf heb ik die laatste gebouwd Ernst. Bedoelde de omslag van het boekje. Via Baggeraar per PB een plaatje daarvan gehad. Staat een auto op. Zat dus mis met mijn ellips verhaal. Zal Brutus zijn bouwverslag maar niet verder vervuilen met herinneringen van 35 jaar geleden. Gr. Klaas.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaag kutweer en weinig te doen... dus maar eens kijken, of het motortje na een kleine week nog precies zo loopt als voor die tijd (wat met de niet geweldige carburatie geen vanzelfsprekendheid was).
    Dat deed ie.... gedurende ongeveer 30 minuten. Liep prachtig, deed alles wat ik wilde, en toen poef, niks meer, zo dood als een pier.

    Geen compressie meer. Kleppen bewogen nog wel. Het zal toch niet dat de klepschotel er af gevallen is?
    Kop gelicht, en nee, de kleppen zitten er nog aan. Wel de boel dik in de aanslag en troep.
    Alles oppervlakkig schoongeveegd, en hop, daar was de compressie weer terug.
    Starten, en 5 seconden lopen, en weer alle compressie weg.

    Nu eerst maar eens de kop er af, en het uitlaat kanaal bekijken, want ik denk dat daar een hoop vuil zit.
    Hoe we dit probleem gaan oplossen, weet ik nog niet, dat hangt er van af WAT het probleem gaat blijken te zijn.
    De motor heeft ruim 30 uur onder deze omstandigheden gelopen, het KAN niet iets mechanisch zijn.

    Ik vermoed dat het in de kleptiming zit: de uitlaat klep gaat nog een haartje te laat dicht, en daardoor "zuigt" de uitlaat op het laatst van de uitlaatperiode. De inlaatklep staat dan weliswaar óók open, maar de gasklepopening is maar miniscuul, en dus is die terugslag in de uitlaat best wel sterk....
    Hoogstwaarschijnlijk komt er dan wat plakkerig vuil mee terug wat tussen klep en zitting terecht komt.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    DIEPE schaamte van deze kant....
    Na de kop gedemonteerd te hebben, en de uitlaatklep getrokken, deze goed bekeken en tamelijk weinig aan te zien.
    Héél klein stukje waar de klep niet goed aan LEEK te liggen op de zitting. Met schuurpasta 1000 was dat in een oogwenk verholpen.
    Vol goede moed, kop weer gemonteerd, motor gestart, en de boel (b)leek prima te lopen....

    Voor ongeveer 20 seconden, en toen was er wéér geen compressie....:mad::frustie:
    Klepspeling gechecked, ook niet echt veel mis mee....:confused:

    Toch maar eens verder gekeken.... Hmmm, da's raar, het gas reageert ook niet meer.....

    Nog wat verder gekeken: ontvangeraccu leeg, servo's in de failsafe stand (gas dicht, motor krijgt geen lucht en DUS geen voelbare compressie...)

    :hammer::rtfm::stout:

    Wat ben ik soms een ongeloofelijke sukkel....
     
    Unusual RC, Roel van Essen en AHoogendijk vinden dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Staat dat in de handleiding dan ? Ik wist het ook niet, dat je geen compressie meer hebt als het gas dicht is.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij een tweetakt niet, daar hou je gewoon compressie, omdat de poorten allebei open staan rond onderste dode punt, en er dus altijd atmosferische druk in de cylinder is aan het begin van de compressieslag. Maar bij een viertakt gaat rond het bovenste dode punt de inlaatklep open, en de uitlaatklep dicht.
    Als je dan doordraait, en de carburateur staat écht "dicht-dicht", trek je vacuum in de cylinder, en een vacuum kun je niet comprimeren....

    Ik wist op zich dat feit wel, maar had niet gezien dat het gas dicht was.

    Dat van die lage accu spanning moest ik ook opzoeken, maar er zit een LV beveiliging in die GV-1. Geen idee of die uit te schakelen is, maar echt belangrijk is dat niet want in de boot komt de boel toch op een spanningsregelaar van 12V naar 6V te werken...

    Net nog weer even getest (accu maar 150 mAh geladen, en weer draaien) en het is net of er een schakelaar omgaat: plop en je hebt geen compressie meer....

    Soms laat je je door de onnozelste dingen foppen....
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dit vind ik nu zo knap.
    Gewoon "ook maar een mens", post iets van een probleem en komt er dan achter wat het probleem is.
    En post het dan ook gewoon.

    Ik heb verlagschrijvers gezien die maakten foto's en mogelijk een verhaaltje, om pas na een maand de vorderingen van een maand geleden te posten alsof het vandaag gebeurd was.
    Hij filterde zo wel elke (domme) fout of verkeerde volgorde er uit, want "zoiets maak je toch niet bekend.......".
    Vroeg wel eens om advies en liet anderen antwoorden, terwijl de bouw al lang was afgerond.

    Klasse Bert.

    Daar leren anderen van , niet van een plaatje als het eenmaal klaar is.
     
    ron van sommeren en Bert V vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... ik schrijf gewoon op, wat me overkomt...
     
    Bert V vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Overkomt ons allemaal Bert. Ogen gericht op Kwatta en de lekkere Cote d`Or reep zie je niet liggen. Meestal merk je wel dat de ontvangerbatterij leeg raakt omdat een servo "scheef" gaat lopen. Maar als de governor opeens afhaakt en de gasservo op dicht zet houdt het op. Zit er geen functie op dat hij niet dicht gaat maar naar de middenstand? Waarschijnlijk niet, want dan zou je (vliegtuig) motor door blijven lopen en dat wil je met een lege accu niet. Wanneer verwacht je de romp? Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2017
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eigenlijk ieder moment.... Het is vandaag volgens mij 4 weken geleden dat de bestelling bevestigd werd, en als ik alles goed begrepen heb, lag hij toen ook al min of meer in de mal....
    Heb de motorfundatie al half af (verder dan dat kan niet, moet aangepast aan de romp) en ga vanavond een kort-straalbuis/kokerroer draaien uit POM (geloof ik)
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb je geen passende Mepal beker liggen? Wat is POM eigenlijk? Gr. Klaas.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    POM wordt meestal gebruikt bij natte toepassingen als glijlager. Het is een kunststof wat erg lijkt op nylon.
    Nylon is erg gevoelig voor vocht en gaat dan uitzetten of krimpen.
    POM heeft daar niet of nauwelijks last van.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Pom word bij mijn weten ook wel Delrin genoemd, en dan nogal veel toegepast voor tandwielen en dergelijke.

    Voor mij is alleen van belang dat het makkelijk te draaien is, en érg mooi afwerkt.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 18 sep 2017
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat is een mepal beker????
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, OK.... nee, die heb ik niet.... :D
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik had het opgezocht, dacht dat Mepal een kunsstof was, maar het is een merknaam. Klaas schreef het ook met hoofdletter.
    nl.wikipedia.org/wiki/Rosti_Mepal
    "Rosti Mepal is een merknaam van Mepal BV., een bedrijf toegelegd op de productie, ontwerp, fabricage en distributie van kunststof consumentenproducten. Mepal is gevestigd in de Gelderse plaats Lochem."
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen doe ik toch een beetje een verrassende ontdekking: Ik heb een poging gedaan een Kort-straalbuis te draaien, constante diameter aan de binnenkant, soort van "vleugelprofiel" aan de buitenkant: dus een afgeronde rand aan de intree zijde, en conisch toelopend naar de uittreezijde.

    Een Kort-straalbuis zou extra stuwkracht en schroefrendement geven, en ik dacht altijd dat dat kwam door het elimineren van tipwervelingen, en het concentreren van het schroefwater in een meer gebundelde straal in plaats van dat het uitwaaiert.

    Dat ding even met de hand om de draaiende schroef gehouden, en toen merkte ik tot mijn verrassing, dat een deel van de extra stuwkracht dus gewoon van de straalbuis ZELF komt: het ding probeerde merkbaar "in de richting van het voorschip" te vertrekken, en met nog best wel wat kracht ook.

    Dat had ik dus nooit verwacht.....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina