Pokkeboot....

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 28 aug 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En... tadaaaaaaa.....



    Nog érg provisorisch, maar het kleine vliegwiel geeft toch al voldoende stabiliteit, blijkbaar, maar het is toch de bedoeling dat er een groter vliegwiel, en wat toerenvariaties in het uiteindelijke set-up gaat komen.

    Maar het mag duidelijk zijn, dat er eigenlijk nauwelijks gas gegeven hoeft te worden om toch al een behoorlijk stukje schroefwater te genereren.
    Het kon wel eens een behoorlijk overpowered slepertje worden.... :D
     
    Tug.NL, MicropropSport en Bert V vinden dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Is het misschien een idee om er een "diesel-elektrische" aandrijving van te maken? De motor drijft een generator aan die kan je zo plaatsen dat een zo groot mogelijk vliegwiel gebruikt kan worden. De generator kan ook nog (deels) als vliegwiel dienen. De opgewekte elektriciteit gebruik je om via een elektromotor de schroef aan te drijven.
    Wanneer je een twee polige borstelloze motor als generator gebruikt en een (bijvoorbeeld) 6 polige borstelloze motor als aandrijving van de schroef heb je ook nog eens een 1:3 vertraging van je motor toerental naar de schroef.
     
    Tug.NL, MicropropSport en ron van sommeren vinden dit leuk.
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ziet er leuk uit. Met een héél klein beetje spoed op de schroef kun je al gaan waterskieën...
    Alleen een praktische vraag: hoe ga je je motor straks starten? Ik zag op de eerste video zo'n startding liggen wat je op een vliegtuigprop zet... op je schroef lijkt me dat riskant. Of start je straks op je vliegwiel?
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Vaak doen ze dat met een snaar om de krukas, daar haak je de startmotorpoellie in, die snaar blijft daar dan omheen liggen als de motor eenmaal draait.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me nogal een omslachtige manier.... En het word maar een bootje van 65 cm lang en 17 breed.... Waar laat ik dat allemaal?

    Zie de post van Harm.
    Maar héél mischien bouw ik wel een boordstarter... :D
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Ok, ik ging van een maatje grotere boot uit. Als die boot zo klein is zal hij inderdaad wel een beetje (flink) overpowered kunnen zijn.
    Iets anders, je schreef over de koeling. Is het niet mogelijk om dunne koperen leiding om de cilinder te "wikkelen" en daar water door te pompen? De motor zal niet zo gek zwaar belast worden en het lijkt mij dat dit wel voldoende zal koelen.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet nog niet precies wat ik ga doen qua koeling.
    gewoon stationair lopend blijft hij zelfs zonder koellucht onder de 100 graden, en ik krijg sterk de indruk (maar dat moet ik nog bevestigd krijgen) dat een klein 5 x 5 cm computerfannetje met een luchttunnel reeds voldoende is bij de belasting die ik verwacht. Als dat zo is, ga ik niet klooien met leidingen en pompjes en dergelijke.

    Als het niet voldoende blijkt, dan heb ik weinig keus, dan een watermantel te maken. Leidingen om de motor wikkelen, heb ik ooit wel eens gedaan in een watergekoelde stockcar, maar dat was een ronde cylinder: dan kun je een iets te krappe spiraal wikkelen die goed strak aanligt. Met die viertakt gaat dat niet, die is niet "rond".
    Daarnaast is er erg weinig ruimte tussen koelribben en stoterstang hulzen.

    Dus dan moeten de ribben afgedraaid, en een bus er omheen geklemd worden.

    Hoop dat dat niet hoeft, want dan moet ik ook weer ergens een pomp-aandrijving vandaan halen, want een stuwbuis werkt alleen als je vaart, en dit ding moet ook stil kunnen liggen.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het goed is, komt vandaag de romp binnen (tenminste, ik heb twee bestellingen uit België komen, en één ervan past in een envelop.... Zou heel teleurgesteld zijn als ik de hele middag moet zitten wachten op iets wat door de brievenbus zou kunnen....).

    Ben heel benieuwd!
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Intussen, alvast wat experimenteren met hoeveel koeling er eigenlijk nodig is.
    Dus de boel op een matige belasting vijf minuten laten draaien met een kamerventilator (die als je het nader bekijkt, maar een heel lage luchtsnelheid genereert) op de motor gericht.
    Na 5 minuten was de hoogste temperatuur nog onder de 100 graden, en ik weet ondertussen dat de motor vrij probleemloos temperaturen van 130 graden overleeft.

    Ik denk dat een computerfannetje met een fatsoenlijke luchtgeleiding serieus kans van slagen heeft.



    Maar ik moet écht wat aan dat vliegwiel doen: de stabiliteit van de carburatie hangt zeer sterk af van de stabiliteit van het toerental, en de stabiliteit van het toerental hangt weer sterk af van diezelfde carburatie. M.a.w. er treed een wisselwerking op, die lastig onder controle te houden valt.
    Met het lichte vliegwiel was het een hele uitdaging om de motor langer dan 10 minuten aan de gang te houden, bij toerentallen van plm 2000 toeren.
    Met de grote prop was het een eitje om het ding 2 uur lang 1300 toeren te laten pruttelen.

    Met een beetje mazzel krijg ik vanavond een geschikte mop materiaal om een goed vliegwiel uit te fabrieken.
     
    MicropropSport en Gea vinden dit leuk.
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Denk je er nog wel aan dat je bijna nergens mag varen bij "clubs" vanwege geluidsoverlast?
    Kan je die dingen nog stil maken ook met een echte demper?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geluid valt echt heel erg mee.... Ik sta daar binnen, dus het weerkaatst wat. En de tafel waar het geheel op staat, ligt ook van alles wat meerammelt.
    In de open lucht kan ik gerust zo'n 5 cc stationair de hele dag laten draaien zonder dat er een haan naar kraait. Het plopt en pruttelt wat, maar knettert niet echt.

    Laat ik het zo zeggen: als het ding in de garage staat te pruttelen met de garagedeuren open, moet ik als ik in huis ben echt de voordeur open doen (5 meter van de open garagedeuren) om te horen of hij nog loopt.
    Naast mijn garage zit de slaapkamer van de zoon van mijn buurman (gezamelijke muur) en hij heeft er geen last van, zo weinig geluid is het.

    Ik denk dat jou Henriëtte meer geluid maakte toen de kruishoofden gaar waren.... :D

    En dat is dan zo met het open pijpje. In de boot komt daar nog een afgassenleiding aan met afvoer naar de schoorsteen. Dat dempt ook nog een heel eind.
    Maar ik vaar sowiso niet bij clubs denk ik.... (wie weet kom ik jullie eens vervelen daar in Maasdam.... :D)
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Toch denk ik dat de originele carburateur beter is af te stellen en minder kritisch zal zijn in de lage toerentallen. Het OS carburateurtje wat er nu op zit is van de FP-serie en heeft alleen een luchtsproeier en een hoofdsproeier en is moeilijker zuiver ( onderin) af te stellen op een 4-takt. De originele heeft een hoofd - stationair en luchtsproeier. (als het goed is :D) Met name de stationair sproeier (voor onderin) is nu belangrijk om dat je stabiel in de lage toeren wilt blijven. En dan idd een iets zwaarder vliegwiel dan moet je heel lage toerentallen kunnen maken. Voor extra demping een groot volume uitlaat gebruiken en op rubber monteren ,dan is hij net zo stil als een stoommachientje :kwijl:
     
  13. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Dat hoeft dus helemaal niet, er is erg veel tegen te doen. Iedereen schijnt het idee te hebben dat een verbrandingsmotor alleen maar giert, lawaai maakt, een boot alleen maar hard kan laten varen, risico's geeft omdat hij over de kop kan slaan, uit de bocht kan vliegen het publiek in kan schieten en wat voor rampen meer kan veroorzaken. Dat het ook anders kan bewijs ik al bijna 60 jaar. Alleen zijn die vooroordelen zo vast geroest dat overal een verbod is gekomen wat helemaal niet nodig is. Ik ben een dombo die niet wil inzien waarom het niet mag. Laat gemeentebesturen, waterbeheerders eens inzien dat het anders kan en dan met regels voor wat wel en niet mag. Steeds als ik dat onderwerp aanroer vallen we steeds weer in hetzelfde stramien, dus heb ik daar geen trek meer in. Ik wens Brutus succes en zal hem uiteraard alle adviezen geven indien nodig.

    Groetjes Hans.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Elektromotoren verbieden: veel meer vermogen, meer geluid, en ze gaan veeeeel sneller.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet ik je toch teleurstellen....
    Je hebt geen idéé, met wat voor kleine brandstofverbruiken ik werk... Dat krijg je domweg niet meer afgesteld met een tweenaalden carburateur.
    Ik heb dezelfde motor met een aangepaste originele carburateur in een vliegtuig zitten, en die krijg ik niet betrouwbaar onder de 3000 toeren. Je begint dan gewoon de grenzen van het haalbare te bereiken. Ik bedoel: in die carburateur werk ik met brandstofpassages van naar schatting 0,02 mm (mogelijk zelfs kleiner, het is verrektes lastig te meten). De carb word er extreem vuil-gevoelig van.

    Deze scheepsmotor draait als hij stationair loopt, minder dan één ml per minuut aan brandstof weg, en dat krijg je met een aan de gasklep gekoppelde naald domweg niet meer weggeregeld. Maar een klein carburateurtje, waarvan je met de airbleed de "zuigkracht" kunt regelen, blijkt verrassend acceptabel te werken.
    Tot ongeveer de halve klep opening (waar de airbleed afsluit) kan ik door te combineren met hoofdnaald en airbleed, alleraardigst het mengsel binnen grenzen houden.
    Met wat meer naaldopening en wat meer bleed-air, of wat minder naaldopening en minder bleed air hou ik het mengsel bij stationair constant maar kan ik vrij goed bepalen hoe het mengsel gaat verlopen als ik wat gas bij geef.
    Meer gas dan half open is niet nodig, de motor draait dan al 4000 toeren en kan dan zo'n 100 W leveren, en da's véél meer dan ik nodig heb. Door de veranderde kleptiming WIL hij niet eens harder, hoe ver ik het gas ook open zet....
    Door met een onveranderlijke sproeieropening en een airbleed te werken, kan ik een wat grotere sproeierpassage hanteren, en dus minder gevoeligheid voor vuildeeltjes.

    Ik moet nog wel een oplossing vinden voor de hoogte van het vloeistofniveau in de brandstoftank, 2 cm verschil maakt al erg veel uit.
    Ik denk dat ik dat ga doen met een heel platte tank, zodat er tussen vol en leeg maar een heel klein hoogteverschil is. Ik verwacht met 100 ml ruim anderhalf uur te varen, dus 10 x 10 x 1 cm zou al goed moeten werken....

    Ik voorzie momenteel éérder problemen met de positioneringsnauwkeurigheid van de gasservo, dan wat anders.

    Op rubbers monteren, gaat helaas niet gebeuren, in verband met de gasaansturing (een schuddende motor stuurt de gasaansturing in het honderd: de beweging van het gashendeltje is maar iets van 1,5 a 2 mm).
    Ik denk overigens ook niet dat het nodig gaat zijn i.v.m. geluid....
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kom Hans, we gaan een landelijke vereniging van "brandstof-schaalvaarders" oprichten, en dan gaan we met zijn tweeën lekker militant alle clubs af.... ;)

    Geintje natuurlijk, maar hoe dan ook, dit bootje gaat écht niet meer herrie maken dan een rustig voorbijtuffend klassiek scheepje in het echt. Laat staan een electro aangedreven model met een geluidsgenerator aan boord....

    Je moet daarbij niet teveel uitgaan van wat er op de video's te horen is, want dat vertekent érg.... Vergeet niet, dat ik in een afgesloten ruimte sta, met een rammelende tafel, en de microfoon op 40 cm van het motortje.
    Als ik 5 meter verderop op de oprit zou staan, zou je niks op de video zien (duh!) maar ook maar heel weinig horen....

    Dit is hetzelfde motortje bij 8500 toeren, vol vermogen en je hoort hem nauwelijks.... en dan zit er nog zo'n razende zoemende propeller op ook....

     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017
    Patver en ron van sommeren vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helemaal mee eens! Electromotoren hebben de brandstofmotor fabrikanten de nek omgedraaid en een mooie hobby kapot gemaakt! Verbieden die electro-meuk....

    :D :D :D :D :D
     
    Bert V vindt dit leuk.
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ijmond zeker?
    :yes:
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.976
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op verzoek van Hans (Zoef de Haas) geplaatst, twee foto's van een van zijn brandstof aangedreven modellen:

    48417723.JPG

    48417729.JPG

    Aan Hans om ze van commentaar te voorzien....
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Mooi :kwijl::kwijl::) Was de echte Iona niet uitgerust met een 2 takt diesel ?

    Ben erg nieuwsgierig hoe Hans de overbrenging heeft gerealiseerd.................
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2017

Deel Deze Pagina