Post hier je zelfgemaakte CNC werkstukken

Discussie in 'CNC' gestart door Daniƫl, 2 aug 2010.

  1. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Tim ik kan ze nu ook zien hoor !
    Dat ziet er best aardig uit hoor voor een eerste werkstuk !
    Ga zo door, bij mij gaat er af en toe ook nog wel is wat fout maar door veel te oefenen gaat het steeds beter :yes:
     
  2. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    Bijzonder leuk

    Wat n leuk idee hier je eigen vervaardigde stukjes te demonstreren. Ik ben een paar dagen geleden overgestapt kwa aansturing ( van cncprofi naar Mach3) en zal nu complexere dingen gaan maken. Als ik mach3/lazycam onder de knie heb wordt er eerst eens een geodetisch F5J vleugel gefreesd. Ziet er op het scherm perfect uit, wellicht iets om hier mee te pronken ;) @ Daniel, wat n mooie werkstukken man. Top
     
  3. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Ik ben nog niet zo lang bezig (1 maand) met een 4 asser.....
    Hier een voorbeeld van een ontsteking-relocator die ik ontworpen en gefreesd heb uit 75/5 en 6mm dik aluminium.
    Het is allemaal even puzzelen geweest, zeker met een brakke pc (kom je uiteraard later pas achter).
    Ik kan maximaal werkstukken maken van 30cm x 40cm en 8cm hoog.
    komende weken ga ik mij meer uitleven op het tekenen en frezen, in o.a. carbon, plexi, alu etc....
    Maar het is gelukt allemaal.... zie hier het eerste werkstuk.....

    Software wat is gebruikt: Artcam, Mach3

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik ook dan maar.
    Een maand geleden onderdelen voor een 3D printer gekocht en vorige week binnengekregen.
    Dit is de tweede testprint. Nog wel behoorlijk wat ruimte voor verbetering, maar had niet verwacht dat ik al zo snel resultaat zou hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Een 3D wil ik er volgende maand bij halen.. die zijn zo gaaf om onderdelen mee te maken... :D
     
  6. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Dat ziet er goed uit Micropuller!

    Hoeveel heb je ongeveer uitgegeven voor je 3D-printer?
    Was het een eigen ontwerp?
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hij heeft eerst zijn vrouw ingescand.
     
  8. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Hahaha... :D
    Eum Ron, de 3D-printer.
    Was de 3D-printer een eigen ontwerp? Hoeveel heb je ongeveer uitgegeven? (wederom, aan je 3D-printer, niet voor je vrouw)
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik heb een zogenaamde Mendelmax (versie 1.5+) gebouwd. Als je alle onderdelen zelf bij elkaar zoekt, kom je denk ik rond de 800 Euro uit. Je kunt ook een compleet bouwpakket kopen voor zo'n 1200 dollar. Houd er wel rekening mee dat je al je informatie zelf bij elkaar moet zoeken (bouwbeschrijving, printinstellingen etc.) Wat dat betreft heeft het wel wat weg van een quadopter bouwen, zo'n twee jaar geleden.

    Dit is hem:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2013
  10. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Damn da's mooi gemaakt!
    Proficiat!
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Alu frezen zonder koelvloeistof? Hoe doe je dat? Bij mij liep de frees helemaal vast, het aluminium smolt gewoon onder de frees........ Hap,...knap,... weg frees...

    Steven
     
  12. chof

    chof

    Lid geworden:
    30 dec 2002
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Emmen
    Ik spuit bij aluminium frezen er af en toe wat spiritus bij.
    Werk goed.
    Nog een voordeel spiritus verdamp en is het werkstuk mooi vetvrij.
     
  13. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Frezen op 18.000rpm, feed op 2mm per sec. en een scherpe frees.
    bij hogere toeren ging hij fluiten / gillen en heb de toeren neer gehaald en hier en daar een shot WD40.

    ging goed, frees niet bot, werk netjes geen probleem gehad

    Mvg,

    John.
     
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    7075 alu freest prima gamma shit kan je vergeten dan smelt en loopt in de frees vast.
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    minimaal 6060 alu nemen alles uit de 50 serie kan je in de oud vuil bak gooien dat smelt en versplintert bijna niet. Daarnaast een 2 of 1 snijder gebruiken mijn voorkeur is de 2 snijder omdat de 1 snijder heel erg kwetsbaar is. Ik heb clarkson freesjes dat zijn 3 snijders die gaan ook nog zeer goed door alu heen maar die kosten wel een behoorlijk stuk meer dan de gangbare frezen. Toerental met de 2 snijder 3mm frees ligt bij mij rond de 16.000 en bij lange runs om de 30 - 45 min korte onderbreking of zoals chof zei af en toe een shotje spiritus met een plantenspuit gericht op de frees geven. overigens ook niet gelijk 2mm aanzetten in diepte met hoge snelheden.
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Legeringen uit de 2000 serie zijn volgens mij ook goed verspaanbaar. Wij deden veel onderzoek aan met name 2024 T3, dat (evenals 7075 T6) veel in de vliegtuigbouw wordt gebruikt, en alle proefstukken werden gefreesd, soms ook nog ten dele geschaafd.
    5000 legeringen worden veel in de scheepsbouw toegepast, en zijn inderdaad slecht verspaanbaar (verspaanbaarheid ca. 30% tov 70% voor 2024 en 7075).
    Probleem bij materiaal uit bouwmarkten is dikwijls dat de legering dikwijls niet gespecificeerd wordt.

    Groet,

    Ad
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    bouwmarkt is allemaal uit de 5000 serie heb er nog nooit hard aluminium aangetroffen.
    Alleen maar het buigbare zeer zachte alu.

    2000 legering is mij dan weer niet bekend ben ook geen metaalbewerker van beroep. Ik zelf probeer altijd 6060 / 7000 aan materiaal te vinden. Hier heb ik de beste ervaringen mee.
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dan heb je waarschijnlijk materialen uit de 5000 serie met de verkeerde (warmte)behandeling getroffen, Alwin. Ze zijn goed vervormbaar, maar daarnaast ook sterk en heel goed corrosiebestendig. De 7000 legeringen zijn inderdaad de sterkste, maar de corrosiebestendigheid is zeer matig.

    Ik zal er van de week eens op letten, want ik heb een hoekprofiel nodig en dat zal wel Praxis of Karwei worden.

    Groet,

    Ad
     
  19. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Als ik alu haal, haal ik dat bij de metaalwinkel in Rotterdam, is niet veel duurder dan de alu van de Gamma.

    Zo weet ik dat ik goed alu heb en kan gebruiken voor het frezen.
    In de afvalbak koop je een kilo alu voor iets van 8 euro... vaak zijn dat mooie stukken en goed bruikbaar.
     
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Super heren zoveel reacties. Ik ben totaal noet bekend met de nummers die jullie noemen. Hebben jullie misschien wat winkelnamen voor me waar ik dan eventueel het "goede" aluminium kan bestellen? Eventueel via PM...

    steven
     

Deel Deze Pagina