Probeersel: 2x90 mm EDF in L-39 Albatros

Discussie in 'EDF forum' gestart door Ton, 23 jun 2013.

  1. Ton

    Ton

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Hasselt (OV)
    Ik overweeg om 2 90mm EDFs in een FlyFly L-39 Albatros te plaatsen.

    In elke inlaat 1 (past precies na wat schaaf en snijwerk), of achter elkaar in de straalpijp.

    Reden: extra thrust, twin sound, fun toch:eek: en ik heb 2 standaard 90mm EDF's voor handen (3660, 1500kv, 1000watt). 12-blads CS fan kan natuurlijk ook, maar het lijkt me leuk hier mee te experimenteren.

    Heeft iemand hier ervaring mee of goede tips?

    Normaal vlieg ik op 6S 5000ma. Ik kan me voorstellen dat dat niet mogelijk is in 'een achter elkaar' opstelling ivm te hoge toerentallen/rendement (?). Wellicht is dan 2x 4S 5000ma parallel geschakeld naast elkaar in de inlaat een oplossing (minder gunstig voor zwaartepunt + meer weerstand door lange uitlaat).

    Graag gegronde tips of ervaringen, wat vooral wel / niet te doen. Is 2 EDF's naast elkaar in de inlaat op 6S beter, of 2 EDF's op 4S achter elkaar vlak bij het einde van de pijp de beste oplossing. Met wat voor effecten moet ik rekening houden als ik 2 EDF's naast elkaar, of achter elkaar in 1 pijp laat blazen. Wat gebeurd er met: rendement, toerentallen, risico van opblazen fan, hoeveelheid extra thrust, vliegduur, etc, etc.

    Ik beloof een vid te plaatsen van de maiden;).

    Hoor graag van jullie.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2013
  2. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    En Ton al wat geprobeerd? Ik ben eigenlijk wel benieuw naar het resultaat.

    Mijn idee, al heb ik (nog) geen ervaring met EDF

    Twee achterelkaar
    Dat zal niet gaan. De tweede fan zou sneller moeten draaien om nog energie toe te voegen

    Twee naast elkaar
    Ik denk dat dat prima werkt. De vraag is of het verstandig is om ze ook ieder een eigen uitlaat te geven? Ik denk dat dat beter functioneert dan de uitstroom van beide fans samen laten komen in één pijp.

    Succes

    Mark
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Twee achter elkaar heeft inderdaad geen zin.
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    een goede tip is:

    Doe het niet.
    In ieder geval niet met een fly fly L39
    Dit geldt ook voor andere modellen die origineel voor 1x 90mm zijn, waar je dan 2x 90mm in wilt plaatsen.

    Het is alleen maar gewicht, waardoor het model niet beter zal gaan vliegen.
    Tevens zal de luchtstroming niet optimaal zijn, ook niet als je de inlaten aanpast dat de inlaten groter zullen zijn.
     
  5. Crasher

    Crasher

    Lid geworden:
    24 nov 2011
    Berichten:
    249
    @Hoeby: vaak ben je te bang! Ik zou ze iig niet achter elkaar plaatsen. Er is maar 1 manier om er achter te komen, gewoon doen! ben benieuwd.

    Gr Jerry
     

Deel Deze Pagina