Probleem met besturing voerboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Waarheen, 21 mrt 2016.

  1. Waarheen

    Waarheen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    N-B
    Hallo, ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Peter en heb vorig jaar een "zelfbouw" voerboot van iemand over kunnen nemen. Een eenvoudige uitvoering met een bakje om het voer en de lijn te droppen, een roer en een motor. Om te beginnen vond ik dat meer dan voldoende. Het ging mij met name om de spullen die ingebouwd waren en heb daarna zelf een nieuwe boot gebouwd en daar alles in over gebouwd. Ben daar paar keer mee weggeweest en tot zover alles ok. Nu wilde ik van de week weer gaan vissen en na een paar keer uitvaren begon de boot raar te doen. Tijdens het varen ging het bakje, welke door een servo wordt aangestuurd, half omhoog en weer terug. dit werd op den duur zo gek dat er niet meer mee te varen viel. Op het moment dat het bakje half omhoog gaat, tijdens het varen, stopt de boot ook en als het bakje dan weer terug is dan kan ik ook weer verder varen. Boot op de kant gezet en als ik alles aan zet en even wachtte dan ging spontaan het bakje half omhoog en klapte daarna weer terug en dat met grootte regelmaat zonder dat ik ergens aan zat. Ik zag dat dat ook het rode ledje ging branden wat bij normale werking groen is op de ontvanger. Thuis gekomen nogmaals gekeken en nadat ik de batterijen van de zender had vervangen werkte alles weer prima. Vandaag nogmaals weggeweest en toch weer hetzelfde probleem, ondanks dat er nieuwe batterijen in de zender zaten en ook de accu van de boot was gewoon vol. Vanavond nog maar een keer aan het kijken geweest en eigenlijk is het probleem het zelfde als dat als ik de boot en zender aan heb staan en ik zet de zender uit dan gaat de bak half omhoog en gaat de motor op 1 toerental draaien. Zet ik de zender weer aan dan wordt er weer verbinding gemaakt en lijkt alles weer gewoon te werken. Ik dacht dus eerst het probleem gevonden te hebben dat de batterijen van de zender leeg waren maar dat bleek dus vandaag niet zo te zijn. Tijdens het varen ( ver weg +- 100 meter ) of dichtbij maakt niet uit, regelmatig valt de boot in storing. Vervolgens reageert alles weer en kan ik weer alles gewoon bedienen. Binnen een 1 a 2 sec. is er verbinding ( zonder dat ik verder wat doe ) en kan ik weer stukje verder varen. Na veel proberen vandaag gaf de voltmeter ook nog maar 10 volt aan en ging ook bijna niet meer vooruit. Vanavond thuis nog even gekeken en zonder op te laden gaf de voltmeter 11,8 volt aan, en leek alles weer te werken. Zou het kunnen zijn dat als de accu misschien slecht is er dan ook problemen kunnen ontstaan met de zender / ontvanger waardoor deze steeds wegvalt? Moet er wel bij zeggen dat ik nog redelijk veel heb kunnen varen/proberen en de accu dus niet vanaf het begin leg was.Heb ook nog gecontroleerd of het antenne draadje in de zender niet los lag en dat was niet het geval.
    Een heel verhaal maar ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk uit te leggen. Hopelijk dat iemand een idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn.
    De zender ontvanger zijn van het merk T2M, Pilot6G, 2.4ghz,
     
  2. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Bij het opstarten altijd eerst de zender aanzetten en dan pas de ontvanger. Bij het uitschakelen altijd eerst de ontvanger uitzetten en dan pas de zender.
    Blijkbaar gaat je ESC (regelaar) in storing bij het varen. Welke ESC gebruik je, welke motor gebruik je en hoe groot is je schroef. Zet er ook bij welke batterij je gebruikt, dan kunnen we zien of die combinatie wel goed is.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Peter, Begrijp dat de ontvanger wordt gevoed door de motorregelaar. Zelf zie ik dat als de vaaraccu leeg raakt en er gas wordt gegeven dat de stuurservo een kant op wil. Als zoiets bij jou ook speelt dan kan het aan twee dingen liggen. De accu is/wordt slecht en levert via de BEC te weinig stroom aan de ontvanger en servo's. Het kan ook zijn dat er een slechte verbinding in de bedrading zit en dat onder belasting de spanning in zakt. Of het zou worden veroorzaakt door een slecht signaal c.q. ontvangst zou ik niet durven zeggen. Is het mogelijk de spanning in de accu onder belasting te meten? Of probeer anders eens om de zender en ontvanger opnieuw te binden. Succes verder. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2016
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Al je storingen wijzen maar naar één ding:
    de accu van je voerboot.
    Die kan niet meer tot de volledige capaciteit worden opgeladen

    Oplossing:
    Schakel de BEC van de regelaar uit, laat de ontvanger gevoed worden door een separate 4,8V accu en kijk wat er dan geschiedt.
    Als het systeem dan naar volle tevredenheid werkt, kun je de aandrijfaccu vervangen. Waarschijnlijk een lood-accu, waarschijnlijk al wat ouder en dan kan hij niet meer compleet worden opgeladen.
    Als je 'm doormeer als hij geen stroom hoeft te leveren, LIJKT alles pico-bello, maar denk er aan: als je motor moet draaien, trekt die aardig wat stroom en kakt de spanning van de accu snel in tot waarden waarop je ontvanger niet meer (goed) werkt.
     
  5. Waarheen

    Waarheen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    N-B
    Allereerst bedankt voor de snelle reacties op mijn bericht .
    Toen er problemen waren heb ik verschillende keren alles uit gezet en weer aan om zo weer een nieuwe verbinding te krijgen. Maar daarmee was het probleem niet verholpen. Ik heb op een gegeven moment de boot op de kant gezet en alles aan gezet. Vervolgens ging toen spontaan regelmatig het bakje heen en weer om daarna weer gewoon in de ruststand terug te komen zonder dat ik ergens aan zat of heb bediend. Dat gebeurde een paar keer zo en was vorige week. Afgelopen week de batterij van de zender vervangen en toen werkt alles prima, onbelast. Dat iedere avond wel ff geprobeerd, droog, in de garage en dacht probleem opgelost. Heb nog wel de accu helemaal opgeladen voor ik zondag weer ben gaan proberen. In het begin en 2 x uitvaren ging prima maar daarna weer problemen, weliswaar iets minder maar nog steeds aanwezig. Heb wel met horten en stoten verschillende keren kunnen uitvaren maar op een gegeven moment geen power meer in de accu. En dat leek mij wel erg kort gezien het gebruik. Voltmeter gaf ook nog maar net 10 volt aan. Verder moet ik nog vermelden dat de regelaar die in de boot zit een klein probleem had nl. Als ik van voor naar achteruit wilde dan moest ik in de tussenstand eerst op een willekeurig trimknop drukken voordat die in z´n achteruit ging. Dat ging niet in 1 keer door. Nu had ik van degene waar ik de boot vorig jaar gehaald heb nog een nieuwe regelaar gekregen, super service dus. Het zou er 1 zijn waar je 2 motoren mee zou kunnen aan sturen maar ik heb er aan 1 voldoende en heb er nu ook maar 1 gebruikt om ff te proberen thuis. En nu kan ik wel in 1 keer van voor naar achteren zonder problemen of allerlei truckjes uit te halen. Dus dat is in ieder geval al beter.
    Dan kom ik op het stukje van Roel, de accu. Zoals Roel dat zegt klinkt mij erg logisch. Ik heb niks aan de boot veranderd na de laatste keer gebruik, sept. 2015, en nu krijg ik problemen. Heb de accu tussendoor nog wel een keer opgeladen maar ja als die op is dan is het ook wel bekeken.
    Ik heb idd een loodaccu , Yasa NP7/12, 12V, 7.0Ah. Verder zit er 1 motor in voor de aandrijving en 2 servo´s. 1 voor bakje en 1 voor het roer en als ik het goed heb is de regelaar welke ik heb bijgevoegd als bijlage.
    Hoe kan ik de voeding van de regelaar separate voeden? Nu zitten er op de ontvanger 3 kanalen aangesloten, welke ik hierboven heb beschreven, en verder niets.
    De witte stekker zit nu op de accu aangesloten, dan een rode en zwarte van de regelaar naar de motor, en het kleine stekkertje gaat naar de ontvanger.
    Heb ik het dan goed dat alle voeding van de ontvanger komt via dat kleine stekkertje welke van de regelaar komt? Maar dat is toch ook welke ik nodig heb voor het juiste kanaal te kunnen schakelen van de motor?
    Verder nog de vraag, dat mocht het een slechte accu zijn en ik zou een nieuwe plaatsen, zou het dan wel kunnen werken zonder dat ik een separate voeding hoef te gebruiken?
    Ik weet dat het heel wat vragen zijn maar het is voor mij ook allemaal nieuw maar daarom niet minder interessant om hier ook meer van te weten te komen. Zeker als ik hier op het forum zie wat de mogelijkheden allemaal zijn.

    Alvast weer bedankt voor de info en met jullie hulp ben ik al weer een stuk verder om het probleem op te lossen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Peter,
    Als je een aparte ontvangeraccu plaatst, dan sluit je die aan op de pennen waar battery bij staat. Is ongeveer net zo'n stekkertje als aan je servo en regelaar.
    Als je gebruik maakt van een ontvangeraccu dan in de stekker van de regelaar naar de ontvanger de rode draad even terug trekken. Dan zou bij het "onderuit gaan" van je vaaraccu het servo gedeelte rustig moeten blijven. Om zeker te weten dat de vaaraccu de boosdoener is, even meten onder belasting. Moet best een tijdje op 12 volt blijven staan. Je kunt ook even een andere (goede) accu proberen te lenen en zien wat er dan gebeurt. In wezen denken Roel en ik dezelfde kant op en het zou me verbazen als het anders is. Sleep je een ontvangeraccu erbij en je komt er dan achter dat je vaaraccu aan het eind van zijn latijn is, moet je alsnog aan een andere vaaraccu. Kijk maar wat je doet en probeer te begrijpen wat er gebeurt en waarom. Je ontvanger heeft een minimum spanning nodig om het signaal van de zender om te kunnen zetten in orders naar de servo's. Als de servo's een afwijkend signaal krijgen gaan ze 'gek' doen. Succes ermee. Gr. Klaas.
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dat maakt niets uit. 2,4 GHz is in wezen een uiterst stabiel systeem.

    Al deze symptomen wijzen op een zwakke aandrijfaccu. En aangezien dit in jouw geval meteen de accu is die je ontvanger voedt via de BEC (= Battery Elemination System) van de regelaar krijgt je ontvanger dus ook te weinig spanning om goed te werken. Vergelijk het met een waterkraan: als je die open doet, stroomt er water uit met een bepaalde kracht. Stel dat die kracht voldoende is om een waterrad in werking te houden. Nu is er een storing bij het waterleidingbedrijf: een pomp defect. Het water stroomt nu plotseling met de helft minder kracht uit de kraan. Niet voldoende om jouw waterrad in werking te houden. Maar oppervlakkig gezien LIJKT het alsof er nog evenveel water uit de kraan komt. Dat is echter niet zo, omdat het water langzamer stroomt. Dus: minder water per minuut.

    Als je de accu had gemeten TIJDENS gebruik, al varend in het water, had hij waarschijnlijk nog geen 4,5V aangegeven... Als een accu even geen stroom hoeft te leveren, trekt hij wel weer bij en LIJKT er niets aan de hand te zijn...

    Dat heeft waarschijnlijk geen directe relatie met je problemen.

    Een loodaccu moet je, om hem op peil te houden, regelmatig aan de lader hangen. De spanningscurve is vrij steil; stilstand is met een loodaccu achteruitgang, en snel ook. Waarom denk je dat veel motorrijders hun motoraccu in de winter (als ze niet rijden) aan de "druppellader" hangen? Als ze dat niet doen is de kans groot dat ze bij hun eerste geplande rit het ding niet eens aan de praat kunnen krijgen... En dan sta je mooi voor paal bij de rest van de Hell's Angels, Satudara en die andere "fijne" verenigingen.... Ik gebruik ook loodaccu's bij sommige schepen van me en die hang ik eens per week op een druppellading van 100 mA.

    Het gaat er om dat je je ONTVANGER separaat voedt. Dat kan met een simpel 4,8V Eneloop pakketje zoals dit: http://www.rc-point.nl/index.php?it...n=article&group_id=20000060&aid=69533&lang=nl
    Dat zorgt voor de spanning van je ontvanger en dus ook van je servo's.
    Je MOTOR geef je dan voeding via de regelaar, die je als volgt aansluit: kleine driepolige stekkertje in je ontvanger waar hij altijd zat, (waarbij je dus het rode draadje moet onderbreken om ruzie tussen je ontvangeraccu en de BEC van de regelaar te voorkomen, zoals Klaas al stelde) witte grote stekker aan je accu, 1 x rood en 1 x zwart aan je motor.

    Nee, als je de BEC van regelaar gebruikt, wordt er spanning uit de hoofdaccu omgevormd naar een geschikte spanning voor je ontvanger en via de ontvanger naar de servo's. Ik heb schepen die op 12 Volt varen; als ik een regelaar met BEC gebruikt wordt in de regelaar de spanning omgevormd tot een stabiele 5 V. Dat is de spanning waarbij een normale ontvanger en normale servo's zich lekker bij voelen. Op 12V gaan die dingen in rook op.

    Ja. Tenzij dat je meer dan 4 servo's aan je ontvanger hangt, of als jouw servo's veer stroom (=Ampere) trekken. Een BEC kan maar een beperkt aantal servo's van spanning (en voldoende stroom = Ampere) voorzien.
    Ik heb een sleper met 2 Voith Schneider Propellors (VSP's).
    Elke VSP heeft 2 servo's nodig om hem aan te sturen. Vier in totaal dus. Die servo's moeten er behoorlijk aan trekken. Vragen dus veel ampere's. Als ik de BEC van de regelaar zou gebruiken heb ik gegarandeerd problemen. Nu gebruik ik in dat schip een aparte 4,8V 5A accu als ontvangeraccu, en ik kan de hele dag varen zonder ellende.
    In jouw geval zou ik, zeker als je de ruimte in je voerboot hebt, opteren voor een aparte ontvangeraccu. De reden? Stel dat je vaaraccu op enig moment bijna leeg is, en je gebruikt de BEC van de regelaar gaat je boot gekke dingen doen, zoals je nu hebt ondervonden.
    Met een aparte ontvangeraccu gaat je boot met een vrijwel lege vaaraccu weliswaar langzamer en zal soms stoppen om "even uit te hijgen" maar de boot komt wél aan de kant. Zij het wat trager. Maar ja, vissen schijnt toch een sport te zijn die geduld vereist, dus dat maakt niet zoveel uit.

    As laatste: lees je eens goed in in de materie. :rtfm:
    Een heleboel zaken staan hier voor het grijpen, bijvoorbeeld in de FAQ's.

    En nu komt er rook uit m'n toetsenbord... Tijd voor een bak koffie.:worship:
     
  8. Waarheen

    Waarheen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    N-B
    Klaas en Roel, bedankt weer voor de uitvoerige uitleg en Roel, ik hoop dat de koffie gesmaakt heeft en de rook inmiddels uit het toetsenbord weer is verdwenen :)

    Het 4,8V Eneloop pakketje moet natuurlijk ook opgeladen worden. Aangezien daar een stekkertje aan zit welke zo in de ontvanger past, heb ik daar dan ook een apart type oplader voor nodig of zou dat ook met een AL 300pro lader kunnen welke je kan instellen op 12, 6 of 2 volt?

    Ik weet nu wat me te doen staat, ik ga kijken voor een nieuwe accu ( nog enige voorkeur voor de keuze hiervoor?) en ik ga ook kijken voor een separate voeding voor de ontvanger zoals Roel in zijn bericht mee stuurde. Zeker met jullie kennis en uitleg hiervan klinkt dat heel erg logisch en is het geen overbodige luxe om dit dan ook apart te voeden. Zeker ook met het oog op het terug laten komen van de boot.

    En om er zeker van te zijn wilde ik het volgende gaan doen. Eerst terug opladen van de huidige accu en ook zo aansluiten. Dan een testritje gaan doen waarbij ik de boot in het water heb aan een touw en zo ook de voltmeter kan aflezen die ik op de boot heb zitten en de boot dus weerstand heeft. Gelukkig kan dat in me eigen zwembadje achter in de tuin ;). Dan heb ik ook wat meer gegevens
    Daarna zal ik een nieuwe accu plaatsen en een separate voeding voor de ontvanger. Dan zou het verschil meteen duidelijk moeten zijn en hopelijk dus ook het probleem. Ik zag dat er plaats is voor 6 stekkertjes voor de verschillende kanalen en een extra aansluiting. Nu heb ik op kanaal 3 de motor zitten ( niet op de foto ), kanaal 4 het roer en kanaal 6 het bakje zitten, waar de 7 bij staat zou dan de aansluiting moeten zijn waar de separate voeding op moet worden aangesloten?

    Peter
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 11.jpg
      11.jpg
      Bestandsgrootte:
      136,9 KB
      Weergaven:
      608
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2016
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ondertussen twee bakken koffie verder. En een ander toetsenbord.

    Die lader ken ik niet. Zou je in de gebruiksaanwijzing moeten kunnen lezen.
    In ieder geval laden met 1/10 van de capaciteit (200 mA dus) en dat gedurende 10 uur.

    Goed plan!

    De bovenste aansluiting is inderdaad voor de ontvangerbatterij. (B van Battery) Aansluiten met de - rechts en de + in het midden. (In feite kun je alle in alle ingangen de batterij steken; die zijn bij vrijwel alle ontvangers gewoon doorgelust)
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter,
    De B bij de 7 is voor Battery. Gr. Klaas.
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Kijk ook even naar de oranje draad van de servostekker in kanaal 4. Het metaal van het contact is goed te zien. Dat is niet gebruikelijk. De metalen kontactpin behoort dieper te zitten en worden geborgd door een kunststof lipje aan de zijkant van de connector
     
  12. Waarheen

    Waarheen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    N-B
    Iedereen weer bedankt voor de reactie's. Dankzij jullie hulp ben ik een heel stuk wijzer geworden over de werking van alle componenten en de daarbij behorende aansluitingen. Elektrisch ben ik niet zo goed onderlegd, ben van oorsprong een mechanische man, maar met jullie kennis en hulp kom ik zo een heel eind verder.
    Ik ga nu ook meteen van de gelegenheid gebruik maken om de bedrading in de boot ook netter weg te werken, ben nu toch lekker bezig ;).
    Wordt dus nog vervolgd als ik de voorgenomen test gedaan heb.

    Note : Ik wil nog wel even vermelden dat ik het super vind dat een ieder hier de moeite neemt om te reageren op vragen en mee denkt om de problemen mee te helpen oplossen. Dat mag ook wel eens gezegd worden :worship:
     
  13. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Je gebruikt een ESC voor model-auto's en daar zit een rem functie op die in werking treed als je van vooruit naar achteruit wil gaan. Je kan dit eruit programmeren met een programmeerkaart die je voor die ESC erbij kan kopen, kwestie van even zoeken op het internet: merk en type van de ESC in combinatie met programcard of iets dergelijks.

    Je zou ook handmatig met de zender dit kunnen omprogrammeren maar dat moet dan via piepjes en powercombos van knoppen op je zender... over het algemeen worden we daar gillend gek van en is een programmeerkaart een welkome aanwinst.
     
  14. Waarheen

    Waarheen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    N-B
    Beste Mike,
    Het klopt dat ik niet in 1 keer door kon van voor naar achter maar had er nog hetvolgende bij gezet :

    Oftewel, dat probleem is daarmee dan ook opgelost.

    Peter
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  15. Waarheen

    Waarheen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    N-B
    Zoals gezegd hier het vervolg.

    Vanmiddag alles weer terug aangesloten zoals het eerder ook aangesloten zat met dien verstande dat ik nu wel de andere (nieuwe) regelaar erin heb zitten. Accu gaf 11.8 V aan bij aanvang. Boot in het water gelegd en laten draaien zodat deze onder weerstand moet werken. Ben zo'n 20 min. constant bezig geweest en de motor laten draaien, zowel voor als achteruit, en de Voltmeter op de boot liep maar heel langzaam terug tot uiteindelijk 11.4 V. Alles bleef werken en geen rare storingen. Toen ik afgelopen weekend bij het viswater was duurde het zeker geen 10 minuten voor de eerste problemen zich voor deden. Zou het misschien ook kunnen zijn dat de oude regelaar niet best meer was en dus daardoor ook de voeding naar de ontvanger problemen gaf daar deze voeding via de regelaar naar de ontvanger gaat? IK heb nl. nu, nu ik de nieuwe regelaar heb geplaatst, nog geen problemen gehad zoals het spontaan open gaan van het bakje, motor stopte, bakje terug en motor ging weer verder. Verder werkt het ook helemaal goed nu om van vooruit direct naar achteruit te kunnen zonder dat ik eerst op wat knopjes moet drukken. Vandaar dat mijn gedachte uit gaan naar een defecte regelaar die dan bij zowel de voeding naar de ontvanger alsmede het moeilijk voor en achteruit bedienen van de motor moeilijkheden gaf.
    Is bovenstaande een rare gedachte?

    Ik ga nu wel de accupack plaatsen voor de separate voeding naar de ontvanger en dan morgenweer verder proberen maar dan op een groter water omdat me zwembadje nu ook weer niet zo heel groot is ( rond 5,5 meter )

    Peter
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ja... dat zou kunnen... Maar persoonlijk heb ik nog nooit zo'n storing gehad in de afgelopen 30 jaar dat ik modelvaar.

    Peter, de grootte van je zwembadje maakt weinig uit hoor. Ik heb belastingtesten uitgevoerd in zo'n langwerpige plastic plantenbak waar het model in kwestie nét inpaste. Het gaat erom dat je de motor op z'n zwaarst belast. Dat wil zeggen: vol gas met stilliggende boot. Als een schip vaart, verbruikt de motor minder ampere dan wanneer hij stilligt.
    Wat ik dus doe (en ik test meestal hoeveel ampere de motor in de minst gunstige situatie verbruikt, omdat dat bepalend is voor de tijd die ik kan varen én bepaalt hoe zwaar het elektrisch circuit afgezekerd moet worden):
    Boot met een stuk touw vastmaken aan de kant en dan gas erop. En dat kan dus ook in een zwembadje van 5 meter...
     
  17. Waarheen

    Waarheen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    N-B
    Roel, misschien had ik het niet goed vermeld maar ik heb het ook getest met een vastliggende boot, dus een touw eraan. Dus heb het op z'n zwaarst belast. En aangezien er na zo'n 20 minuten nog geen probleem was en de accu het verder ook bleef doen dacht ik daar dus aan.
    Ik wil morgen gewoon ook op een grote vijver proberen, dan kan ik ook een eind uitvaren en verder alles uittesten.
    De accupack heb ik er vanavond tussen gebouwd en alles werkt zoals het hoort.
    Morgen dus maar de test op de vijver en dan alles maar testen, varen/bakje/roer en dan kijken hoe dat gaat.

    Wordt weer vervolgd
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Peter,

    Als ik dit zo lees, dan was vermoedelijk de 5V regeling vanuit de oude regelaar zwakker dan de nieuwe regelaar.
    De meeste regelaars hebben een veiligheid ingebouwd, indien dit overbelast en/of te heet word schakelt dit "even" uit.
    Waardoor het lijkt, of dat er een ontvanger storing is.

    Wat ik je wil aanraden, is om tijdens de test ook de servo('s) goed te laten meebewegen.
    (de voederbak eventueel vullen met water, zodat ze ook op vollast gebruikt worden)
    Daar dit juist de 5V verbruikers zijn.
    Doe deze test nog wel vlakbij of nog in je zwembadje, zodat je model nog in handbereik is.

    Anderzijds kan ik je aanraden, om de 5V regeling niet vanuit de regelaar te gebruiken, maar vanuit een losse 5V uBEC.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__40251__HobbyKing_8482_HKU5_5V_5A_UBEC_EU_Warehouse_.html
    Als je dit gaat gebruiken, ontkoppel dan wel de rode draad vanuit de regelaar (de rode draad, welke de ontvanger ingaat)
     
  19. Waarheen

    Waarheen

    Lid geworden:
    20 mrt 2016
    Berichten:
    23
    Locatie:
    N-B
    Vanmiddag zoals gezegd wezen proberen. Heb een 25 minuutjes gevaren en van alles geprobeerd en alles werkte goed. Ik heb 1 x het bakje een keer omhoog zien komen maar verder niks daarvan gezien en alles deed het gewoon goed. Voltmeter ging in die tijd langzaam terug naar zo'n 11 .2 Volt. en zodra je stopte met varen weer liep de voltmeter meteen weer op naar zo'n 11.7 e 11.8. Ik moest nog wat aan het roer bijstellen en daarna weer verder geprobeerd. Ik dacht wel te merken dat toen de snelheid ook wel minder werd en idd liep de volt meter ook sneller terug. Nog wel blijven proberen en met de servo's verder niks geen problemen. Zag wel de voltmeter nog maar 8 volt aan geven en boot ging ook bijna niet meer vooruit. Ben dus bang dat ik ook voor een nieuwe accu op pad zal moeten.
    Ik weet niet hoelang een goede accu het vol zou moeten houden maar toch wel meer dan een half uurtje varen neem ik aan. Enige wat op de accu zit is de motor en de regelaar, dus niet echt veel dacht ik zo.De ontvanger had ik nu van een separate voeding voorzien.
    Nu zit hier in de buurt een accu centrale en ik zal daar eens heen gaan, dan kan die meten hoe goed de accu nog is, maar ben bang niet best meer gezien de korte periode dat ik vanmiddag door kon blijven varen.
    Tot zover weer deze update, en verdere tips zijn natuurlijk nog steeds welkom.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Peter,
    Als je vaaraccu van de lader komt moet hij ongeveer 12,5 Volt aangeven. Bij 11,8 Volt is de accu niet goed doorgeladen of heeft een defecte cel. Aan de lader meet je geheel geladen 6 x 2,4 V= 14,4 Volt. Daarboven gaat de accu koken en verlies je elektrolyt. Om de accu geheel vol te krijgen heb je bij een laadstroom van 1/10 van de accucapaciteit ongeveer 14 uur nodig. Lukt het niet dan is de accu defect. Zoals ik het zie is er een cel defect. Deel de voltages maar eens door 5 en dan zie je reële waarden (per cel). Misschien dat de accu tijdens frequent gebruik nog iets bijtrekt, maar een nieuwe kost je ook de kop niet en geeft veel meer vaarplezier. Succes ermee verder. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina