probleem met genesis powerboat 2 x leopard brushless motor

Discussie in 'Speedboten' gestart door Danny Wilhelm Pedersen, 10 jul 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik wel, daar kom ik niet onder uit :)

    Deze elektrolytische condensatoren (a.k.a. elco's) worden warm tijdens bedrijf. Condensatoren hebben een zeer lage weerstand (hoe lager, hoe beter, low ESR), dat ze toch warm worden betekent dat er dus de nodige stroom door die dunne draden loopt. Dikkere draden is beter, lagere weerstand.

    Maar veel belangrijker dan weerstand is de zelfinductie van de draden. De condensatoren zijn nodig om zelfinductie van de accukabels tegen te gaan, dan is het vreemd om onnodig extra zelfinductie toe te voegen. Daarom, zo kort mogelijk, de condensatoren en regelaar zullen je dankbaar zijn.

    Kijk maar eens bij de foto's onderaan dit bericht, hoeveel moeite fabrikanten doen om die draden kort te houden:
    too long battery wires will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds - RCG
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2017
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En wat is Danny nu opgeschoten met voorgaande 10 postings?
    Niets...
    Iedereen zit over dat de accu's de stroom niet kunnen leveren (als de accu's goed zijn is dat gewoon gelul) en over capbankjes..
    Probleem zit in de regelaarinstellingen.
    Bij acceleren trekt de setup het meeste stroom, dus de spanning zakt dan in en de regelaar slaat af op low voltage.
    Als ie eenmaal in plané is dan zakt de stroom snel terug, maar hij komt niet in plané omdat de regelaar ingrijpt.
    Dus... cut off terug naar 2.8-2.9 Volt.
    En nee, niet naar 3.4 want koude accu;s die hoog belast worden zakken erg ver terug in spanning en dan is het probleem nog niet opgelost.
    Pas bij goede accu's, voorverwarmd is een waarde van 3.4 haalbaar.
    En het is ook altijd leuk om te lezen dat mensen geen idee hebben van wat er staat... motoren kunnen 135A aan.
    Tuurlijk... gedurende 10 seconden kunnen ze dat wel aan.
    En dan kunnen ze ook 200A aan gedurende 5 seconden em 300A voor 2 seconden..
    Je moet de duurstroom weten en die zal ergens rond de 80A liggen, met koeling.

    Ik heb de manual even voor je opgezocht en bekeken.
    https://www.hobbywingdirect.com/collections/seaking-v3-manual

    Ik zie dat de keuze cut-off beperkt is tussen 2.8 en 3V
    Zet hem dan maar op 3V
    Lipocells op 3

    En als hij dan wel loopt, alle bekabeling onder handen nemen.
    Kabels zo kort mogelijk maken, 6mm connectors solderen, korte en dikke verbindingen naar de capbankjes maken.
    Al dat soort dingen maken de boot ook sneller omdat je minder verliezen hebt en je spanning aan de motoren hoger wordt.

    GJ
    Timing op 0 of 3,75 graden
     
  3. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo gjvo,
    Danny heeft gelukkig nog de v2 en jij hebt de manual van de v3.
    Het verschil is dat de cutoff van de v2 ingesteld kan worden vanaf 2.8 tot 3.4V
    Dit ter info

    Gr Gerjan
     
  4. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Ook bij een V3 kan je de cutoff instellen op 2,8 /3.0/3,2of 3,4 volt .
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Lipo cutoff op 3v... Uh huh....
    En na 10x varen weer aan nieuwe lipo's toe zijn zeker ??:rofl::rofl::rofl::rofl:

    Lang geleden kwam je daar inderdaad mee weg , tegenwoordig houden ze hun spanning vele malen beter vast en vaar je ze (zelfs hobbyking Zippy's) met een cutoff van 3V compleet leeg !!

    Sterker nog heb een set van 4 verse 4s 5000mAh 30C Zippy's die bij 5000mAh VERBUIKTE capaciteit volgens de Unilog nog rond de 3.3V zaten.... En hetzelfde geldt voor de 8 verse 5S 8000mAh packs die ik heb liggen dus het is niet toevallig een uitzondering...

    Als je de cutoff dan nog lager gaat zetten help je ze moedwillig om zeep;)

    Bootjes die volgas rondvaren zijn nog steeds iets heel anders als vliegtuigen die korte gasblips krijgen....

    Ik vaar tegenwoordig weer met de oude vertrouwde (instelbare) pieper die op 3.6V staat zodat ie bij een restcapaciteit van zo'n 20% begint te piepen. Aangezien zelfs de 3.4v instelling van de Seaking's dus te laag is met hedendaagse packs.

    @danny
    Als je de tijd en zin hebt kun je altijd een keer de rit naar Den Haag overwegen.... Heb hier wel wat water in de buurt en zelfs de Hobbywing progbox voor de bootjes ;)
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Het probleem zit hem niet in de instellingen van de regelaar ,maar in de zwakke lipos en kluwen van connectors ,daar zit hem de hoofdoorzaak. Er zijn nog wel wat dingen mis maar dat kan je ook oplossen.
    Met de juiste lipos en deftige connectors zakt die stroom nooit in zodanig dat je gaat stilvallen.

    5000 mah, 25c : dat is onbruikbaar in een boot als deze,zelfs al warm je ze op in je warmeluchtoven of leg je ze op je barbeque

    Cut off instellen lager dan 3 volt is iets waarvan alleen de leverancier van de lipos vrolijk van gaat worden. Binnen de korste keren staan ze bol en ben je de code van je kredietkaart aan het ingeven op een of andere site.

    Zoals bij savage staat bij mij de cut off op 3.4 volt, en zelfs daar wacht ik niet op om de boot uit het water te halen. Spring eens binnen bij die kerel ,gaat volgens mij een boeiend en leerzaam gesprek worden.
    Gr
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2017
  7. Danny Wilhelm Pedersen

    Danny Wilhelm Pedersen

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    prinsenbeek

    38mm ongeveer alle twee uiteraard mvg Danny
     
  8. Danny Wilhelm Pedersen

    Danny Wilhelm Pedersen

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    prinsenbeek

    zal graag eens een afspraak maken indien mogelijk ivm mijn ploegendienst heineken in de bosch zal dat misschien in de vroege avonduren zijn ?? mvg Danny Pedersen
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. Danny Wilhelm Pedersen

    Danny Wilhelm Pedersen

    Lid geworden:
    13 dec 2015
    Berichten:
    40
    Locatie:
    prinsenbeek
    a.s. zondag tot woensdag heb ik weekend dus kan eventueel iets plannen??? mvg Danny Pedersen
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Om te beginnen is de setup voor de boot al mis ;) Zo'n lap als de Genesis moet je niet met een 2x 3s setup willen varen , 4 of 5s is veel efficiënter en geeft een stuk meer power zonder dat je meer ampère's gaat trekken. Zeker met een stroomvreter als de Genesis geen overbodige luxe.

    3s setups met motoren van 3000~3500Kv zijn leuk voor licht lopende bootjes tot een cm of 80 als je de boel goed afgesteld en uitgetrimd hebt zoals bv de H&M Agitator of zn kopie de Hobbyking Apparition.


    Ik zal ff het weer in de gaten houden , als er een beetje vaarbare dag bij zit plannen we dat komemde week wel ff in.
     
  11. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Dat klopt ,zou hem ook op voor een hoger voltage gebouwd hebben
    Maar dan wordt dan weer nieuwe motoren en dan gaat het wel een dure zaak worden voor een China Cat vind ik persoonlijk ,hij Heeft er al 600 euro aan gespendeerd,nog eens ruwweg 200 euro voor andere motoren ,nog eens wat lipos om een middagje te varen en je komt dicht tegen de 1000 euro
    Dat koopt deze jongen toch iets anders hoor,als je eens kijkt op rcraceboats.de wat daar soms wordt aangeboden ....maar dat ben ik dan he.
    Gr
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2017
  12. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Als ik het zo lees dan heeft hij 600 euro betaald voor die beide boten bij elkaar .
    Dan valt het nog wel mee als hij evt nieuwe motoren moet kopen voor deze .
    En hij kan de oude altijd nog proberen te verkopen of bewaren voor een andere romp .
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Dat valt wel mee....

    Voor ongeveer 200 euro heeft ie nieuwe motoren en een setje 5s accu's.

    Met 2 Aqaustar 3974 2200Kv motoren en een beetje slim shoppen in de accu koopjeshoek bij hobbyking ;)

    Ik vaar ze zelf in mn Zonda (ook icm Seaking V2's) die nog een stukje groter is.
     
  14. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Nieuwe propjes zou ook geen kwaad kunnen,38 mm is wel erg klein voor een boot van deze afmetingen
    En bekijk even de koeling als hij langskomt, volgens zit daar ergens een Y-splitsing op de toevoer,in mijn boekje een zware "no-go"
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2017
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Niet icm de reeds gebruikte motoren ;)
    Met maar pak m beet 1300W kun je ook niet heel veel groter ronddraaien met +/- 36.000 toeren in zo'n boot.

    Als we gaan varen loop ik het allemaal wel ff na.

    Een Y-splitsing hoeft trouwens geen probleem te zijn , zolang er maar genoeg aanvoer is. Ik gebruik ze zelf ook nog weleens als er te veel of anders te lange koelkanalen lopen.
     
  16. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Als je geen 42 mm 1.4 p props met die motoren op 3s ,180 esc en deftige lipos kunt ronddraaien dan scheelt er toch iets hoor
    Maar ga het hier bij laten,succes
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2017
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Of de zaak omkeren, één van de twee accu/regelaar/leopards in een andere boot te gebruiken? Die wat meer geschikt is voor beginner?
    Later dan verder gaan met de Genesis.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2017
  18. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Met een 4 of 5s setup lukt dat inderdaad wel...
    Maar deze motoren zijn maar goed voor zo'n 1300W , zelfs in een mono van 80cm varen we met gemiddeld genomen motoren die het (bijna) dubbele leveren.

    De Aquastars die ik eerder al noemde doen op papier al max 1800W , in de praktijk hebben ze al gepiekt ruim boven de 3000W in de Zonda en die draaien inderdaad makkelijk een 42x1.4p. Ik vaar ze zelfs met 45x1.9P op 5s in de Zonda.

    @ron van sommeren :
    Is met de juiste spullen en boot (met een 3S2P of 6S1p en andere motor setup vanwege de accu's) misschien nog wel mogelijk , maar voor je een geschikte romp compleet hebt ben je ook zo weer 3~400 euro verder.

    Motoren in het 3674 formaat met zo'n hoog Kv worden normaal zelden of nooit gebruikt. Hooguit door een dwaze Duitser met een klein bootje die er op 4S en met 50.000 toeren een SAW run mee doet.

    Bij normaal gebruik mik je op zo'n 30.000 toeren onder last tot 35~37.000 toeren voor de wat avontuurlijkere setups. Waarbij de voorkeur vanwege de ampère/vermogen verhouding altijd ligt bij een zo hoog mogelijke accuspanning en laag mogelijke Kv.

    In dit geval is er precies het tegenovergestelde gedaan en een voor het formaat motor veel te hoog Kv gekozen met een lage accuspanning.

    Zelfs bij een gangbare 80cm mono waar je zo'n motor ook nog een beetje in kwijt kunt ligt de voorkeur eerder bij 4/5S of zelfs 6s.
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Iedereen heeft gelijk, maar is het misschien niet beter om eerst te kijken wat de boot nu doet met goed ingestelde ESC's en behoorlijk gesoldeerde connectors? 2 x een 3270kv 3674 op 3S met een 38 prop zou toch redelijk moeten kunnen lopen? Ik verwacht geen wonderen, maar varen zou het best moeten doen.
    Ik wil de instellingen van de ESC's wel ff checken en de stekkers solderen.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Connectors solderen en draden inkorten doe je pas als alles loopt.
    Het verlies over een connector is nooit 5% dus ik blijf volhouden dat het de instellingen zijn.
    En over dat gedoe over belastbaarheid van lipo's in vliegtuigen, boten en dergelijke.
    De fabrikant maakt het niet uit waar je ze voor gebruikt en die zeggen toch echt, cut-off op 2.8 minimaal.
    Een goede accu, voorverwarmd, houdt zijn spanning bij 25 a 30C prima vast, zal zakken tot zo'n 3.5 V per cel.
    Een koude accu zakt al sneller weg en een slecht behandelde accu ook en dan kom je al onder de 3.3 V per cel.
    Een boot is best te vergelijken met een vliegtuig alleen is de eerste piek bij een boot iets langer maar de gemiddelde stroom kan net zo hoog en zelfs hoger zijn dan een boot.
    In mijn modellen had ik de cut-off zelfs uit staan anders kon ik de accu's onderuit trekken.
    En over stukmaken van accu's.
    Als de cutoff op 2.8 staat dan stopt de motor en kan de accu weer bijkomen.
    Het is niet zo dat je ze leegvaart of vliegt tot 2,8V per cel want dan zijn ze wel na een paar keer om zeep.

    Maar ik hoop dat Danny hulp krijgt en het is lijkt me ook onzin om nieuwe motoren en regelaars te kopen.
    Ik wil niet denigrerend doen over boten maar hoe moeilijk is het als je ruimte hebt om te varen?
    M'n kopie Drifter S liep ruim 100 km/u en het is alleen maar uitkijken dat ie geen golf pakt en flipt.

    GJ
     

Deel Deze Pagina