Probleem met pico 5/6 van multiplex

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Anonymous, 20 nov 2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Afgelopen zondag gevlogen met een nieuw kistje. diverse storingen gehad. de reikwijdte test was echter zeer bevredigend. Voor de goede orde, het is een pico 5/6 ontvanger van multiplex op kanaal 56. met de vorige ontvangers van multiplex heb ik nog nooit problemen gehad, dit waren dan wel de 5 kanaals ontvangers.
    Het vreemde was dat de storingen zich voor deden met een uitgeschakelde motor(mega 30/3 en jeti regelaar)
     
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    pico 4/5

    Ik vlieg al een tijdje met een pico 4/5.
    Ik heb 2 van deze ontvangertjes maar 1 er van heeft veel storing en een slecht berijk :( .
    Mijn andere picco heeft deze problemen nooit :) .
    Je zou misschien een keer kunnen proberen met een ander kristal te gaan vliegen of je ontavanger verder van de accu weg te halen.

    Groeten Martijn
    ----------------------------
    www.pylonrace.cjb.net
     
  3. laten afstellen

    hoi, ik heb ook storingen met mijn multiplex pico gehad.

    Nadat ik mijn ontvanger en servo's in mijn 2e vliegtuig had overgezet, had ik de eerste 2 vluchten totale storing, helemaal geen ontvangst meer voor een paar seconde. Ik heb zeer veel geluk gehad dat mijn instructeur het vliegtuig heel aan de grond heeft kunnen krijgen.

    Heel vreemd was dat de reikwijdte-test op de grond positief waren.

    Ik ben toen naar Quartel gegaan en daar vertelde ze me dat in sommige pico's een productie-fout zit waardoor je een heel kort bereik hebt.

    Ik heb toen mijn zender laten fixen voor 15 euro (wat er aan scheelde weet ik nog steeds niet). Ik heb ook voor de zekerheid een nieuwe ontvanger gekocht.

    Nu werkt alles na een half jaar nog steeds perfect, alleen weet ik niet of het nou aan mijn zender of ontvanger lag!
     
  4. Roy

    Roy Guest

    Nooit gecrashed of laten vallen? Kan namelijk zijn dat de filterglaasjes gebroken zijn, zijn er 5 dacht ik. Er hoeft er maar 1 gebroken te zijn en je hebt storing (lijkt op, knak pulsen).

    Roy
     
  5. hey roy, hoe kan ik zien of die zogenaamde filterglaasjes gebroken zijn?
    ik had er namelijk nog nooit van gehoord
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    De ontvanger is nog gloednieuw, evenals het kristal. ga vandaag nogmaal vliegen om te kijken of het een oorzaak van buitenaf was. anders monteer ik een oudere ontvanger uit een goed funtieonerende kist.
     
  7. Roy

    Roy Guest

    Ik had er eerst ook nog nooit van gehoord, totdat het gebeurde………een mid-air met de charter van een vriend van me. Zijn elastieken braken en de vleugel kwam er vanaf. Volgas (met een 6,5cc mvvs met pijp, puik motortje btw) de grond in van behoorlijke hoogte. Dat werd uitgraven. Wonder boven wonder was er op het eerste gezicht geen schade op de vleugel na. Wij alles nagekeken, schakelaar ok, kristal ok (rammelde niet), ontvanger ok (Pico 5/6, toeval?) (rammelde ook niet), servo’s alles was ok. Een nieuw vleugeltje gebouwd (met rolroeren) en weer vliegen. Voor de zekerheid nog reikwijdte test gedaan met ingeschoven antenne (motor aan/uit), 30 meter, ok dus. Vliegen dan maar, jahoor………….storing, (niet een knakpulsje, maar een heleboel tegelijk)……….toch geland en weer proberen………..STORING!............Na het landen alles nog is nagekeken, maar alles leek ok. Ik naar de modelbouwzaak (waar ik zeer goed werd geholpen, RC world), hij zou de ontvanger voor me opsturen naar multiplex, 4 weken later word ik gebeld dat de ontvanger er is. Wat blijkt ze hebben niks gevonden. Toch maar weer vliegen en jahoor…………STORING &*(^$@@..........Weer terug opgestuurd naar multiplex, dit keer duurde de “operatie” 6 weken. Ik kom mijn ontvanger halen. Welnu, ze hebben de oorzak gevonden (werd nog gratis gemaakt ook), de filterglaasjes, 3 van de 5, waren gebroken. Deze filteren het juiste signaal eruit. Meteen gaan vliegen natuurlijk, en GEEEN storing meer.

    Ik weet niet of dit van toepassing is bij een van jullie, maar als ik weer is crash en daarna heb ik storing is dit toch wel het eerste waar ik naar laat kijken.

    Groeten, Roy
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Filterglaasjes??? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bedoel je, of de jouw RC leverancier, de ferrietkernen in de spoelen?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    :lol: Vanmorgen wezen vliegen met andere ontvanger, geen enkel probleem gezien. wil de ontvanger nu toch maar gaan opsturen.
    bedankt voor allle tips, en het meedenken :p
     
  10. Roy

    Roy Guest

    Ik heb daar zelf niet zoveel verstand van, wat ik n vorige post heb gesschreven hebben ze me bij de modelbouwzaak verteld.

    Roy
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik vind het wel een goede omschrijving.. :wink:

    Ron, zoek eens op "keramisch filter" of de engelse term daarvan "keramic ??"

    Is vierkant doosje met stukjes kermiek die met steile piek een bepaalde frequentie (de midden frequentie) wel doorlaat, en de rest bepaald niet.

    v mourik [nl reperateur voor div merken] test daarom een ontvanger ook op een trilbank.

    Ik zou met mijn regelmatige indoor crashes ook eens de ontvangers goed na moeten (laten) kijken...
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dit moet eigenlijk richting electronica.

    Daar staat onder "kristallen" ook nog een aardig bijdrage aan deze draad.
     
  13. Roy

    Roy Guest

    Oh gelukkig het betsaat toch....... :oops: ik dacht al, ik loop toch geen onzin te kraaien. :roll:

    Roy
     

Deel Deze Pagina